برجام برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد/ اتحادیه اروپا در تمامی زمینه های توافق هسته ای متعهد به اجرای کامل آن است

گروه جهان الف،   3970907011

برجام برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد/ اتحادیه اروپا در تمامی زمینه های توافق هسته ای متعهد به اجرای کامل آن استسومین سمینار عالیرتبه همکاری های هسته ای بین ایران و اتحادیه اروپا؛ دستاوردها و چشم اندازها، در تاریخ 26 و 27 نوامبر 2019 در بروکسل برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سومین سمینار عالی رتبه همکاری های هسته ای بین ایران و اتحادیه اروپا؛ دستاوردها و چشم اندازها، امروز 26 و 27 نوامبر 2019 در بروکسل برگزار شد. این سمینار فرصتی را برای پیگیری موضوعات دو سمینار قبلی از جمله تبادل نظرهای مفید دو طرف در خصوص چگونگی پیشبرد همکاری های صلح آمیز هسته ای بر اساس ضمیمه 3 برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فراهم آورد، که این، مشارکت موثری را در اجرای موفقیت آمیز کل برجام ایجاد می کند.

میگل آریاس کنیته کمیسیونر امور آب و هوا و انرژی اتحادیه اروپا و علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این سمینار را  افتتاح کردند. در افتتاحیه این سمینار هلگا اشمید، دبیر کل عملیات سرویس روابط خارجی و نیز سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران مشارکت داشتند.

نمایندگان عالیرتبه از مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا و مراکز همکاری های بین المللی توسعه و تحقیق و نوآوری حضور داشتند و در اجرای ضمیمه سه برجام اظهار نظر کردند. سایر شرکت کنندگان، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان ارشد سازمان انرزی اتمی ایران، وزارت امور خارجه ایران و نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی و ناظرانی از کشورهای 4+1 و تعدادی از دانشمندان و مهندسان بودند.

در مراسم افتتاحیه سمینار، کمیسیونر آریاس کنیته بر اهمیت برجام برای اتحادیه اروپا تاکید کرد و یادآورد شد که این توافق مورد تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 قرار گرفته است.

وی افزود: اتحادیه اروپا در تمامی زمینه های توافق هسته ای متعهد به اجرای کامل آن است؛ آن هم تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته ای خود آنطور که در 13 گزارش متوالی آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده پایبند باشد. حفظ برجام به معنای احترام گذاشتن به توافقات بین المللی و موضوع مهمی برای امنیت بین المللی است.

علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور ایران تاکید کرد: محتوای ضمیمه 3 برجام بازتاب توافقات مشترک همه طرف های برجام بوده است. آن هم در زمینه نگرش و معیارهایی که در اجرای این توافق مورد نیاز است. هر دو طرف بر اهمیت ادامه اجرای برجام از جمله در زمینه پیشبرد اهداف ضمیمه 3 توافق تاکید کردند.

هر دو طرف در ادامه نمونه هایی از همکاری های ایران و اروپا در زمینه همکاری های هسته ای را خاطر نشان کردند. این نمونه ها شامل تبادل نظرهای پیاپی طرف ها درباره سیاست های مرتبط با همکاری های صلح آمیز هسته ای،کارگاه های مشترک درزمینه همکاری های غیر نظامی و بیمه، پروژه های حمایت کننده از تلاش های ایران درباره نظام ایمنی هسته ای منطبق با استانداردهای بین المللی، سمینارهای علمی و فنی بازدید های متقابل از سایت های هسته ای و آزمایشگاه های مرکز تحقیقات مشترک اروپا، کنفرانس های بین المللی با ذی نفعان دانش هسته ای، پروژه هایی در حمایت از مدرن سازی راکتور تحقیقاتی اراک (خنداب) و تبدیل سایت فوردو به یک مرکز تحقیقات فیزیک و تکنولوژی هسته ای، بود.

مشارکت کنندگان در سمینار همچنین زمینه های مختلف همکاری های مشترک هسته ای در آینده را برشمردند، همچنین در ارتباط با موضوعات حقوق هسته ای، تحقیقات و آموزش های مرتبط با ایمنی هسته ای و نیزحفاظت ده برابر اشعه بر اساس یک تقویم، توافق کردند. این فعالیت ها شامل این موارد است: ترتیب دادن سمینارهایی در خصوص حقوق هسته ای و نیز گزارش در خصوص کنوانسیون مشترک ، مشارکت کشورهای موثر اروپایی ذی نفع در کنفرانس های هسته ای، تبادل تجربیات در زمینه روش شناسی برای اجرای استرس تست های هسته ای، گسترش همکاری های تحقیق و توسعه ای، بسته بیشتری از پروژه های مرتبط با ایمنی که می تواند توسط طرفین تامین مالی شود و کنفرانسی برای ذی نفعان که به منظور تاسیس مرکز ایمنی هسته ای همکاری بین المللی ایجاد کند.

مشارکت کنندگان همچنین توافق کردند که به اجرای نقشه راهی که در زمینه "آر اند دی" برای همکاری داشتند ادامه دهند. که این شامل یک پروژه مشترک در خصوص اندازه گیری قابلیت های رادیو اکتیویتی می شود.

سمینار فهم موجود در خصوص همکاری های بین المللی و نیز حقوق هسته ای را مورد تاکید قرار داد و آن ها را به عنوان عوامل مهمی که به طور همزمان در جهت توسعه مطلوب به نفع همه طرف ها هستند مورد تاکید قرار دادند.

دو طرف یعنی اتحادیه اروپا و ایران رضایت خودش را از پیشرفت های به دست آمده در زمینه همکاری های مختلف هسته ای و حقوق هسته ای اعلام کردند و توافق کردند که برای پیگیری این موضوعات یک سمینار عالیرتبه دیگر در سال 2019 در ایران برگزار کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین