عقده خاک بر سری برخی ایرانیان

دکتر مجتبی لشکربلوکی،   3970905057 ۷۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
عقده خاک بر سری برخی ایرانیان

عقده خاک بر سری ایرانیان چهار نشانه دارد:


1- نوستالوژی دیروز: همیشه می گوییم که دیروز، خیلی بهتر از امروز بود. هر سال می گیم دریغ از پارسال. ولی هیچ کدام مان حاضر نیستیم که به زندگی سی سال قبل بازگردیم.

2- غازپنداری مرغ همسایه: ما یک سری جملات کلاسیک داریم که این گونه آغاز می شود: در کشورهای پیشرفته ..... این جملات با کشورهای پیشرفته یا با بقیه کشورهای دنیا شروع می شود و هر چیزی که واقعیت دارد یا ندارد اما آرزوی ماست را می گوییم.

گویی که ده ها سال تمام کشورهای دنیا را بررسی میدانی و حضوری کرده ایم. اگر یک ژاپنی بیاید و چند عدد پلاستیک از روی زمین بردارد می گوییم که آن ها چقدر با شعورند و ما چقدر ...! ولی اگر یک گروه 10 نفره سه شبانه روز خود را برای پاکسازی جنگل صرف کنند بازتابی پیدا نمی کند. اگر در اسکاتلند کسی مغازه اش را باز بگذارد و قیمت اجناس را بزند و برود و هر کسی خودش حساب کند این عین فرهنگ است اما اگر در ایران کسی چنین کند (که کرده است) می گوییم ....

3- نفرت از مسوولین و دیگران: دیگران بد رانندگی می کنند. دیگران صف را رعایت نمی کنند. دیگران بی توجهند. دیگران صدای ضبط شان بالاست. دیگران فرزندان شان را درست تربیت نمی کنند. اشکال کار در دیگران است اگر نه حتما مسوولان مقصرند!

4- ناامیدی نسبت به هر گونه تلاش: از نظر ما قرار نیست هیچ اتفاقی بیفتد! این بهبودها هم که می بینی اتفاقی، موردی و موقت است.

عده ای هم موج‌سوار پوپولیست با توجه به «عقده خاک‌برسری ایرانیان» به «فرمول جادویی محبوبیت و لایک در یک دقیقه» دست یافته اند. این فرمول محبوبیت یک دقیقه ای چیست؟


هر جا نشستید بگویید می‌توان «یک شبه» گرانی، فساد و تبعیض و رانت و... را از بین برد و بعد قیافه دلسوز واقعی مردم را بگیرید و بگویید حیف که نمی خواهند.


بگویید که در فلان کشور چنین کاری می کنند. دقت کنید که اصلا لازم نیست که واقعا در آن کشور چنین کاری کنند. شما فقط احتیاج دارید که از غازپنداری مرغ همسایه استفاده کنید.


مدام بگویید همشون سر و ته یه کرباسند. در پشت هر پیشرفتی، مذاکره ای، تعاملی، کاسه ای زیر نیم کاسه هست (تئوری توطئه) و بدون اینکه راهکار عملی بدهید صحنه را ترک کنید. با این دستورالعمل یک دقیقه ای، شما هزاران لایک بدست می آورید.

تجویز راهبردی:


چه می توان کرد؟


1- کمی فقط کمی در مورد جهان بیشتر بدانیم. حتی یک مورد هم دیده نشده است که کشورها و ملت ها یک شبه، یک ساله، حتی یک دهه به پیشرفت و رفاه رسیده باشند.

2- به خاطر بیاوریم در همه کشورها، هنوز که هنوز است چالش‌های جدی دارند یکی از افسردگی رنج می‌برد دیگری از ترافیک وحشتناک (گاهی چهار ساعت در ترافیک می مانند)، دیگری از آلودگی شدید هوا، بعدی از اعتباد و خودکشی فزاینده، دیگری از اختلاف طبقاتی بسیار بسیار زیاد، دیگری از پیری سن و آخری از سنت‌های غلطی مانند گاوبازی یا گاوپرستی! اینگونه نیست که دنیا همه با فرهنگ، خوش حال و خوش آتیه باشند و ما نفرین شدگان زمین.

3- دیدن ابتکارات: نسل جدیدی که من می بینم از ما خلاق تر، امیدوارتر و باهوش تر هستند. هر روز می بینم که چه ایده های نابی را به اجرا می گذارند. آن ها هر روز دنیا را بهتر می کنند. امروز من راحت تر و بهتر از دیروز کتاب می خرم، تاکسی می گیرم، پول جابجا می کنم، قبض پرداخت می کنم، خرید می کنم، کولر خانه ام را تعمیر می کنم. اگر امروز ماشینم خراب شود کمتر از 15 دقیقه تعمیرکار سیار می رسد (این را بر اساس تجربه می گویم و نه آرمان و آرزو).

سریع تر از جریان اخبار و اطلاعات از کانال های متنوع قرار می گیرم. تا دیروز باید به سختی و با دایال آپ به اینترنت کم سرعت وصل می شدم اما امروز فیلم می بینم. همه این ها را مدیون جوانان باهوشی هستم که عقده خاک بر سری ایرانیان را ندارند. اصلا وقت ندارند و وقت نمی کنند به نوستالوژی دیروز، نفرت از دیگران و مسوولان و ناامیدی به فردا و غازنماهای همسایه فکر کنند. فقط ایده می دهند و اجرا می کنند، شکست می خورند و بهبود می دهند و دوباره شروع می کنند.

ایران ما زخمی است، افتان و خیزان به پیش می رود. اما به پیش می رود. شما می توانید من را نیز به لیست کسانی که نسبت به آن ها نفرت دارید اضافه کنید و بگویید همه سر و ته یک کرباسند یا اینکه آستین های تان را بالا بزنید و کاری کنید.

 

دیدگاه کاربران

عدالت۶۵۰۰۲۴۰۹:۱۲:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۵
اتفاقا برعکس نظر نویسنده، هرچه بشر امروز میکشد از همین تکنولوژی میباشد که به قول شما جوانان باهوش به دنبالش هستند، بشر هزاران سال بدون تکنولوژی و اینترنت روی کره زمین زندگی کرد و هم از نظر روحی سالم بود و هم از نظر جسمی و نه خبری از بیماریهای عجیب و غریب روحی و روانی بود و نه بیماریهایی مانند سرطان و ایدز که کشتار این دو بیماری بشر پیشرفته بسیار بیشتر از بیماریهایی مانند طاعون و وبا و امثالهم در بین بشر قدیم میباشد. همین تکنولوژی که جوانان باهوش به دنبالش هستند باعث تنبلی و افسردگی جوانان و نوجوانان و پوچ گرایی آنها شده و همین تکنولوژی مسبب نابودی محیط زیست و سوراخ شدن لایه اوزون شده، اتفاقا برعکس نظر نویسنده تکنولوژی شرایط زیست انسان به خصوص از نظر روحی را بسیار بحرانی کرده و اگر همینگونه پیش رود بی شک باعث نابودی نسل انسان روی زمین خواهد شد، همانطور که همان مخترعان تکنولوژی جدید یعنی کشورهای استعمارگر به خوبی به آن واقفند و حتی در فیلمهای سینمایی خودشان هم غیرمستقیم و مستقیم به این موضوع نابودی بشر به دست تکنولوژی صحه میگذارند.
سید۶۵۰۱۳۶۱۰:۰۳:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۵
تردید ندارم که یک جریان سازمان یافته در حال نا امید کردن مردم است . در این جریان هم ناآگاهان هستند هم ضد انقلاب و هم برخی مسولان خائن
فرناز۶۵۰۳۱۸۱۱:۱۲:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۵
سید عزیز شما هم احتمالا" در داخل مرزهای ایران زندگی نمی کنید!
محمدرضا۶۵۰۴۱۴۱۱:۴۷:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۵
و افت ارزش پول ملی به یک سوم طی ۶ ماه وتورم لجام گسیخته بدجوری داره بهشون کمک میکنه تا به هدفشون برسن
ناشناس۶۵۰۶۳۱۱۳:۱۸:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۵
دولت ، مسوول نابود کردن مملکت بود و مجلس هم بهش کمک کرد
ف.خ۶۵۱۱۹۳۱۸:۱۱:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۵
این نوع نظرات دقیقا مصداق آنچه نویسنده مقاله نوشته است ، می باشد.
ناشناس۶۵۱۴۹۶۲۲:۳۶:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۵
سلام بر دکتر دکتر مجتبی لشکربلوکی مرفعه بی درد
گنجی۶۵۰۴۵۰۱۲:۰۱:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۵
حضرت آقای صاحب نظر: اگر یک دولت نالایق بتواند کاری کند که در عرض سه ماه تمام اندوخته و دارایی مردم این سرزمین یک چهارم بشود آنوقت شما به چی می تونی امید داشته باشی بجز اینکه منتظر باشی این دولت زود تر تمام بشود
ناشناس۶۵۰۶۳۳۱۳:۱۹:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۵
اگر این کارها رو نکنن چجوری ویزا و اقامت برای خودشون و زن و بچه هاشون بگیرن ؟؟؟؟؟؟
ناشناس۶۵۱۳۲۴۱۹:۴۳:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۵
امیدواریم جناب گنجی از طرفداران دولت لایق!!!احمدی نژاد نباشد!؟
ناشناس۶۵۰۴۵۷۱۲:۰۴:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۵
ضد نظام یعنی چی؟ الان چند درصد مسئولین ما فساد ندارند؟
ناشناس۶۵۱۲۱۴۱۸:۲۳:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۵
دوباره دستهای پنهان !توهم توطئه !!! وقتی میرم میبینم ریالم که تو بانک پس انداز یک عمرم بوده برابر پشیزی نمیارزه نیاز نیست کسی ناامیدم کنه! سیاست غلط موجب ناامیدی هست ...
ناشناس۶۵۱۴۷۸۲۲:۲۴:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۵
بد نیست نویسنده درآمد ماهیانه خود را اعلام کند تا مردم ببینید این بنده خدا در فقر و فلاکت به همه چیز خوشبین هست !
ناشناس۶۵۰۲۳۸۱۰:۴۷:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۵
منظور ایشان اینستکه مدیریت کشوری اصلا مقصر نیست در الودگی،در بی نظمی ترافیک،در عدم اشتغال،در عدم برخورد با فساد خودیها بی نظیر ح.ف و م.ج و ا.ع و....اصلا مردم مقصرند عجب استدلال و تفسیری,خداوند به هم تحلیل عقلانی عطا بفرماید
ناشناس۶۵۱۲۵۰۱۸:۵۴:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۵
این دولتی که اینقدر مقصره و شما ازش یاد می کنی، مردم کشورهای بیگانه با رایشون آوردنش سرکار. ما که نیاوردیم (خاک بر سری «تقصیر دیگرانه»).
ناشناس۶۵۰۳۴۹۱۱:۲۵:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۵
ده ها مرکز "ایرانشناسی" در غرب تنها در حال ایجاد نظریه برای از بین بردن ایران هستند.
ناشناس۶۵۰۶۷۸۱۳:۳۹:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۵
اشتباه میکنند.زحمت بیخود میکشند.مسئولین ومدیران خودمون بهتر اینکار رو انجام میدن!!!!
ناشناس۶۵۱۶۰۶۰۱:۳۴:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۶
نه ! منظورش این بود که اینها با اونا همکاری میکنند.
محمد قاسمی۶۵۰۴۳۰۱۱:۵۴:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۵
هرگز بدن احساس خستگی نمیکند تا وقتی که روح قدرتمندانه همراه او باشد امام صادق ع وقتی روح مردم توسط اخبار منفی مداوم تخریب میشود نباید امیدی به بهبود داشت به نظرم منتشر کنندگان اخبار منفی باید محدود بشن
ناشناس۶۵۰۰۲۷۰۹:۱۴:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۵
دمت گرم
ناشناس۶۵۰۱۴۹۱۰:۰۸:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۵
چرا پاره‌ای آدمیان همواره چشم به نقاط منفی و کمبودهای طرف مقابل خود دارند و به جای آن که از نقاط مثبت انسان‌ها آموزه برگیرند، از نقاط ضعف آنها گلایه می‌سازند؟ این روحیه، ناخودآگاه معلول چنین اعتقادی است که فرد خرده‌بین و خرده‌گیر، خود را جامع همه کمالات می‌پندارد و بر خود هیچ نقطه ضعفی را قائل نمی‌باشد. آیا چنین نگرشی با واقعیت مطابق است؟ از دگرسوی، انسان گلایه‌مند که چشم بر نیمه خالی می‌دوزد، در حقیقت حاضر نیست ضعف‌هایی را که خود دارد از دیگران نیز تحمل کند و یا بر ایشان ببخشاید! تو گویی ما هر چه هستیم خوبیم، این دیگران‌اند که باید مثل ما شوند! این جمله مولا علی‌ علیه‌السلام امروزه در فرهنگ اروپایی به قانون طلایی روابط انسانی مشهور شده است ـ هرچند که در آنجا صاحب این جمله برای معتقدان به مفهوم آن، چندان شناخته شده نیست: «فرزندم! هر آنچه بر خود می‌پسندی بر دیگران نیز روادار، و هر آنچه را بر خویش دوست نمی‌داری بر دیگران نیز مپسند!»**
ali۶۵۰۰۳۸۰۹:۲۰:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۵
با نویسنده مطلب کاملا موافقم.
فیاض بخش۶۵۰۱۵۷۱۰:۱۱:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۵
متاسفانه کم نیستند افرادی که در برخورد با آدمیان، اصل را بر منفی‌نگری و تعبیر و تفسیرهای تاریک و خاکستری می‌گذارند و حمل به صحت را در نگرش‌های خود، تاب نمی‌آورند. نیز بسیارند کسانی که در مواجهه با ناملایمات و مشقت‌ها، زمام خویشتن‌داری و مدارا با حوادث را از کف می‌نهند و بی‌پروا به شکوه و ناله می‌پردازند و یا سر به اندوه و نومیدی می‌سپارند. دیدن نیمه پر، هم در روابط انسانی و تفسیر مثبت از رفتار فرد مقابل مصداق دارد و هم در مواجهه با ناملایمات و مشکلات زندگی، اگر کسی فاقد این توانایی و خویشتن‌داری باشد بی‌تردید از آن نیمه پر لیوان زندگی خویش نیز عطشی را فرو نخواهد نشاند. گویند خسیسی مالدار، از بیم آن که مبادا روزی به فقر و فاقه در افتد، عمری را در فقر و خست به سر برد! همه شب به نان خالی بسنده کرد، از ترس آن که مبادا ثروتش کاستی گیرد و شبی به نان خالی مجبور شود! حکایت کسانی که همواره از نیمه‌ خالی شاکی‌اند، خود نقد حال همان مالدار خسیس است.
بابک۶۵۰۳۶۸۱۱:۳۲:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۵
نویسنده محترم به تازگی مقاله ای در زمینه "چگونه مثبت بیاندیشیم " ترجمه فرموده و قصد دارد این موضوع رو به وضعیت جامعه ایران نسبت دهد. داداش نیمه خالی یا پر لیوان رو فراموش کن.اصلا خود لیوان رو میبینی ؟!!!!
ناشناس۶۵۰۰۴۰۰۹:۲۲:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۵
به نظر می رسد نویسنده محترم از زیر باران به زیر ناودان پناه برده است. یعنی سرانجام به این نتیجه رسیده که ما ایرانیان ملت خاک بر سری هستیم چون (سوای یک اقلیت پرتلاش، مبتکر و مثبت اندیش) اکثراً دچار نوستالژی دیروز هستیم، اغلب، مرغ همسایه را غاز می پنداریم، بیشترمان، از مسئولین و دیگران متنفریم و عموماً نسبت به آینده ناامید هستیم. یعنی نویسنده خودش در همان دام (منفی نگری غالب نسبت به ایران و ایرانیان) افتاده که از آن انتقاد کرده است. (البته از این جنبه قضیه که بگذریم باید اعتراف کرد که ایشان واقعیات را بیان کرده است!)
ناشناس۶۵۰۱۴۳۱۰:۰۵:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۵
به من می‌گفت :«وقتی به لیوان آب نگاه می‌کنی همیشه نیمه‌ی پر آن را ببین، نه نیمه‌ی خالی آن را» و با این سخن می‌خواست «مثبت‌اندیشی» را در من تقویت کند. روزی به او گفتم: «برای آنکه بدانیم نصف لیوان، پر است یا مثلاً یک‌سوم آن، چه باید کرد؟» و او گفت: «خوب معلوم است باید به همه‌ی لیوان نگاه کرد». گفتم : «پس نباید «همیشه» به نیمه‌ی پر لیوان نگاه کرد بلکه گاه لازم است به تمام لیوان نگریست»
علي۶۵۰۰۴۱۰۹:۲۲:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۵
این موضوع درست دیدن و خوب اندیشیدن را از مسولان شروع کنید ما گرفتار نان شب هستیم
ناشناس۶۵۰۰۶۰۰۹:۳۲:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۵
احسنت ما هم همفکر و همراه شما با امید به آینده در حال حرکتیم ان شاءالله
ناشناس۶۵۰۰۶۵۰۹:۳۴:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۵
با تشکر از جناب لشکر بلوکی . آیا نسل جدید می تواند در سمتهای مدیریتی هم ایفای نقش کند . آیا صلاحیت آنان تایید خواهد شد ؟ باید به کدام دسته و باند و حزب بپیوندند تا بتوانند در هرم قدرت بالا بروند ؟. آیا مجبور به مهاجرت نخواهند شد ؟
ناشناس۶۵۰۰۷۱۰۹:۳۷:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۵
برادر عزیز، خوشبختی یعنی احساس آرامش. بعضی وقتها ایران رو با کشورهایی مانند فیلیپین و کامبوج و پاکستان و... مقایسه میکنم و میینم که ما انصافا خیلی از آنها جلوتریم (منظورم وضعیت مردمه) اما شما مردم رو در آن کشورها خوشحالترو شادتر میبینی، چرا؟ برای اینکه انها وضعیتشون مشخصه! سیستمشون ثبات داره، کسی نگران نان فرداش نیست، کسی نگران از دست دادن داراییش نیست، کسی نگران به هم خوردن نقشه هاش برای زندگیش نیست و کسی هم اگر تلاش کنه به دلیل ثبات شرایط به یک حداقلهایی خواهد رسید. پارسال داشتم برنامه ریزی میکردم که خیر سرم یه ماشین بخرم، با حقوق یکسال میتونستم پیش پرداخت بدم و مابقی و هم اقساط، از خودرو ساز خودرو بخرم. اما امثال ارزش همون پس اندازم تا سطح یک پراید 86 کشید پایین!!!
محمد۶۵۰۲۸۰۱۰:۵۹:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۵
واقعا" در کشور های بر شمارده کسی نگران فردای خودش نیست وشرایط زیستی مناسب تر از ما دارند؟قطعا" اینطور نیست
ناشناس۶۵۰۷۰۷۱۳:۴۸:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۵
اساسا چرا ما باید خودمان را با کامبوج مقایسه بکنیم ما در بیست سال گذشته بیش از هزار میلیارد دلار فقط نفت فروختیم
ناشناس۶۵۰۰۷۶۰۹:۳۹:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۵
تحلیلتون پایه علمی نداره. به این نپرداخته که ویژگیهای ذکر شده یک شبه بین این مردم رواج پیدا نکرده و ریشه تاریخی داره. معلوم نیست بر چه اساسی این صحبتها بیان شده و به نظر میرسه و صرفا جنبه پوپولیستی و عوام پسند داره اما به هیچ وجه نمی تونه به تحلیلگر مسائل اجتماعی جامعه ایران رو راضی کنه. اگه بدتون نیاد شما به مواردی ایراد گرفتید که جزو ویژگیهای بارز تحلیل خود شما به شمار میره
ناشناس۶۵۰۰۸۱۰۹:۴۱:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۵
باید تمرین کنیم نیمه پر لیوان را هم ببینیم
چلوی مازرون۶۵۰۰۹۶۰۹:۴۷:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۵
الناس علی دین ملوکهم یه تذکر هم به رسانه ملی و مسئولینی میدادی که خروجی شان به جز کلمات نفرت انگیز چیزی نیست حتی همدیگر را هم قبول ندارند و باهم نمی سازند چه رسد با کشورهای دیگر ... و این چیزها رو نهادینه کردند ، شماهم یاد گرفتید با فرافکنی همه چی رو پرت میکنید سمت مردم
ناشناس۶۵۰۱۰۱۰۹:۴۹:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۵
بیشتر مردم در کارهای شخصی و عمومی که نقص و کاستی باشد راحت ترین کار را در این می بینند که تقصیر را گردن دیگران بیندازند. و خودشان از بار مسئولیت می گریزند
ناشناس۶۵۰۱۰۷۰۹:۵۲:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۵
تمامی موارد مطرح شده در بند 2 در مورد ایران صدق می کند.
ناشناس۶۵۰۱۱۰۰۹:۵۳:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۵
افکار منفی آن دسته از فکرها و باورهای فرد هستند که نتایج ناگواری گاه برای فرد و گاه برای دیگران دارند و این نوع افکار معمولا مصرف کننده توان و انرژی جسمی و روحی فرد هستند و او را به ضعف و سستی می‌کشانند. روند شکل گیری و گسترش آنها در ذهن نیز خیلی سریع و پیشرونده است. کافی است در مقابل اولین افکار منفی که به ذهن فرد خطور می‌کنند کمی سستی ، ضعف ، عقب نشینی در فرد مشاهده شود و به عبارتی فرد تسلیم این افکار شود به سرعت جای پایی برای خود باز می‌کنند و تکثیر می‌یابند. گسترش آنها از طریق تعبیر و تفسیر وقایع ، زایش مجدد افکار منفی ، گسیل داشتن توجه به فرد به گزینش انتخابی وقایع بد و منفی ، گزینش خاطرات منفی و تلخ که تایید کننده این افکار هستند صورت می‌گیرد. در واقع افکار را به موجودات زنده‌ای می‌توان تشبیه کرد که برای حفظ بقاء خود به هر کاری دست می‌زنند و شروع به جمع آوری مواردی می‌کنند که صحبت آنها را تایید می‌کنند. نیمه پر لیوان همان افکار مثبت هستند. افکار مثبت افکاری سازنده هستند. نیرو بخش هستند و به فرد نیرو ، نشاط ، شادمانی و امید می‌بخشند. راههای موفقیت را به فرد نشان می‌دهند و به او کمک می‌کنند روشهای رسیدن به آنها را شناسایی کند. مثبت بینی را نباید با خوش بینی و خوش باوری اشتباه کرد. افراد مثبت بین توان خود را برای دیدن زمینه‌های مثبت به موقع بکار می‌برند و اجازه نمی‌دهند مثبت بینی آنها زمینه‌ای برای از دست دادن حقوقشان باشد. افکار مثبت نیز قابلیت گسترش یابندگی دارند هر چند برای فردی که در چرخه افکار منفی گیر افتاده است، گسترش افکار مثبت کلی با زحمت و تلاش انجام می‌گیرد. به عبارتی فردی که عادت کرده همواره نیمه خالی لیوان را ببینید باید مدتی تمرین کند تا افکار مثبت خود را تقویت و آنها پرورش دهد. چگونه افکار مثبت خود را پرورش دهیم؟ شناسایی افکار منفی و مثبت به عنوان گام اول دفترچه‌ای تهیه کنید و فهرستی از افکارهای منفی و مثبت خود را یادداشت کنید. شناخت افکار بسیار مهم است، بعد از شناسایی افکار منفی تلاش کنید، فکر مثبتی را که می‌توان جانشین آن کرد پیدا کنید و در مقابل آن یادداشت نمایید.
ناشناس۶۵۰۱۱۵۰۹:۵۶:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۵
واقعیت محض
صمصام۶۵۰۱۳۰۱۰:۰۰:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۵
جناب آقای دکتر حق با شماست فقط در یک مورد بله ...بیشتر مردم ایران از حقایق کشورهای دیگر بی اطلاعند و فکر میکنند ایران تنها کشور نفرین شده زمین است ! اما کمترین ایرانی است که واقعیات تلخ کشورمان را انکار کند .وقتی به کیفیت زندگی در کشورمان نگاه میکنیم متاسفانه سال به سال شاهد بد تر اوضاع هستیم . تنها یک نمونه که تمام 80 میلیون ایرانی ان را حس میکنند: کاهش شدید ارزش پول ملی در طول حدقل یک دهه اخیر و به تبع ان مشکلات عدیده دیگر! اینها را نمیتوان انکار کرد
ناشناس۶۵۰۷۴۹۱۴:۰۱:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۵
از نظر بنده به عنوان یک شخص ایرانی این به بنده فشار می اورد که ما با اینهمه منابع خدادادی با این شرایط زندگی میکنیم اگر کشوری بدون سرمایه های طبیعی مثل نفت گاز و معادن گوناگون میبودیم هیچ غصه ای نداشتم اما با این سرمایها واین وضعیت؟
امید۶۵۰۱۴۶۱۰:۰۶:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۵
پدیده ای که این روزها داره خودنمایی میکنه دیگه پنهان کردن مشکلات نیست توجیه مشکلاته!!
ناشناس۶۵۱۴۶۲۲۲:۱۰:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۵
ما خودمون انتخاب کردیم که اینطور زندگی کنیم.
ناشناس۶۵۰۱۴۷۱۰:۰۶:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۵
دکتر جان شاید باورتون نشه ولی یه علمی هست به نام آمار که بر اساس اون می تونیم کشورهارو مقایسه کنیم. تو قسمت آخر که پیشرفت های تکنولوژی را به جوانان ایرانی ربط دادین کمر مغلطه شکست!!!
ناشناس۶۵۰۵۶۲۱۲:۴۴:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۵
بر اساس همین علم به آمار خودکشی، سرطان، رشد پیشرفت علمی، قدرت خرید مردم و ... مراجعه کنید میبینید ایران نفرین شده نیست. البته منبعتون باید معتبر باشه، نه صدای آمریکا و آمد نیوز، منابع بینالمللی موثق. راجع به تک تک اینها منبع بین المللی وجو داره. ولی مردم دوست دارند بیستر از بدبختی و پسرفت شکایت کنند. این مشخصه مردم استعمار زده و روش شناخته شده استعمار هست.
ناشناس۶۵۰۲۳۰۱۰:۴۳:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۵
این کشور به نظرات امثال شما نیاز نداره ،خاموش
ناشناس۶۵۰۲۵۶۱۰:۵۳:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۵
پیشنهاد میکنم به مقالات خودتان در الف در یک ماه گذشته نگاه کنید آن وقت متوجه میشوید که دیدگاه خودتان نسبت به دولت همین گونه است
ناشناس۶۵۰۳۲۳۱۱:۱۶:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۵
این عقده در غربطلب ها وجود دارد که نشات گرفته از جنگ رسانه ای خارجی هاست
ناشناس۶۵۰۳۲۸۱۱:۱۷:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۵
اینهایی که نوشته اید در حالت نرمال شاید درست باشد ام در وضعیت کنونی بیشتر برای توجیه سوء عملکرد مسئولان است و اینکه مردم مقصر ناامیدی هستند! خیر! مردم مدام در حال تلاش و حل مشکلات زندگیشان هستند اما دولتها برای پوشاندن مفاسد و مدیریت غلطشان از روشهایی استفاده میکنند که تلاش مردم برای داشتن یک زندگی سالم و شرافتمندناه و آبرومند را بر باد میدهند! برای این چه نسخه ای دارد؟
ناشناس۶۵۰۳۲۹۱۱:۱۸:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۵
ناهنجاری هایی که لیست کردید ، از کی و چگونه پدید آمده اند. یادم نمیرود که در زمان انقلاب مردم نصف یک گالن نفتی را که داشتند با همسایه هایشان تقسیم میکردند. یادم نمیرود که اون پیرزن تمام داراییش را که چند تخم مرغ بود له رزمندگان اهدا کرد. یادم نمیرود که ذر بمباران شهرها روستاییان با جان و دل از هموطنان کوچ کرده پذیرائی کردند. این همدلی ها کجا رفتند؟ و چگونه؟ به جای تولید مقاله با تیتر توهین آمیز ، شجاعانه آسیب شناسی کنید.
ناشناس۶۵۰۳۶۲۱۱:۲۹:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۵
ای کاش آقای لشکر بلوکی بر اساس آمار و واقعیات صحبت میکردن تا اون چیزیو که میخوان انتقال بدن مستند باشه
ناشناس۶۵۰۳۶۹۱۱:۳۲:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۵
علت احساس خاک برسری همین توهم برتر بودن است که در واقعیت منجر به احساس فوق میگردد
ناشناس۶۵۰۳۹۴۱۱:۴۰:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۵
تمام این موارد درست!!! اما کاش تحلیل میکردی چطور شد به اینجا رسیدیم
حمید۶۵۰۴۴۶۱۱:۵۹:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۵
مقاله مفید و واقع گرا بود دم نویسنده گرم بد نیست یکم به خود بیایم و این تحقیر هویت ملی رو از یه جایی تموم کنیم.
مازندرانی۶۵۰۵۰۸۱۲:۲۰:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۵
کاملا مطلب جالبی بود تشکر از دکتر لشکربلوکی و سایت الف که به اینگونه مطالب که این روزها نیاز واقعی جامعه است نیز می پردازد.باید شیوه زندکی ایرانیها کالبد شکافی وحتی تحت درمان روانشناسان قرارگیرد.
رضا۶۵۰۵۲۴۱۲:۲۶:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۵
وقتی به کشور عراق سفر می کنید با کشوری که تلخی و زخم سه یا چهار جنگ را برتن داره و مردمی که هنوز به سبک و تفکر بدوی عادت کردند،روبرو خواهید شد. اونوقت قدر کشور خودتون رو می فهمید.اما از طرفی وقتی می بینید در مقابل ارزش پول ملی شما تقریبا یک یازدهم این پول هست(و قبولش هم ندارن) چه پولدار باشید چه بی پول به تمامی احساس حقارت می کنید. نتیجه اینکه ما می بایست رویکرد و نگرش عاقلانه ای از خرد تا کلان جامعه به هم بزنیم و اگر مملکت آبادی داریم،با یک سیاست اندیشه محور ازش محافظت کنیم.و از تفکرات جهان سومی فاصله بگیریم
مسعود۶۵۰۵۴۸۱۲:۳۷:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۵
متنی که با یک عنوان بی ادبی نوشته می‌شود ارزش خواندن ندارد محتوا هم احتمالا دست کمی از عنوان ندارد
ناشناس۶۵۰۵۸۵۱۲:۵۸:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۵
شما خودت جزو آقا زاده ها نیستی؟؟؟
سعید۶۵۰۵۹۰۱۳:۰۱:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۵
من یه جوان 28 ساله در 23 سالگی بعد از پایان کارشناسی رفتم دنبال کار و برنامه ریزی برای آینده یهو همه چیز تو کشورم 3 برابر میشه میگم خب عیب نداره میرم ارشد میخونم تا درست شه و امروز بعد از 5 سال دوباره همه چیز تکرار میشه!؟ نویسنده باید بدونه این متن شاید برای کره جنوبی یا چین یا هر جای دیگه صادق باشه ولی اینجا نه!!
ناشناس۶۵۱۱۶۰۱۷:۵۴:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۵
سلام، به خدا خنده نداره شرایط ایشون را دارم و حالا میخوام کنکور دکتری بدم.
ناشناس۶۵۰۶۱۹۱۳:۱۲:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۵
حالا میفرمایید که چی ؟ بگیم همه چی در مملکت گل و بلبله و یا تمامدمعضلات کاملا طبیعیه؟ حتی همین فرهنگ عمومی رانندگی سایرین هم اجتناب ناپذیره و همینجور که هست قبولش کنیم چون خودمون بینقص نیستیم ؟!
محمد۶۵۰۶۶۰۱۳:۳۰:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۵
کاملا درست نویسنده گفته. همیشه داشته ها ی فرهنگی و اجتماعی رو نادیده میگریم
علی۶۵۰۶۸۶۱۳:۴۲:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۵
من به نتیجه گیریهای سیاسی و جناحی از این مقاله کاری ندارم.فقط با مسایل مطرح شده به عنوان یک معلول و نه علت موافقم.بررسی علتها بسیار طولانی می شود.یکی از راههای برون رفت از این مشکلات را تشویق به اندیشیدن به هر موضوعی که با آن برخورد میکنیم می دانم.متاسفانه در حال حاضر تقلید و اطاعت و فراتر از اینها(ذوب شدن) ترویج می شود. یعنی مردم باید موضوعات مطرح شده از سوی زعمای قوم را بی چون و چرا بپذیرند و هر چه از جانب دیگران بود را رد کنند.
ناشناس۶۵۰۷۵۵۱۴:۰۴:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۵
شبانه روز مردم را از آتش جهنم می ترسانند ، آیا مسولین فاسد سپر ضد حرارتی آتش جهنم دارند ؟
ناشناس۶۵۰۸۱۰۱۴:۳۲:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۵
باید در داخل مردم زندگی کنی وببینی چه میگذرد احتمالا در بعنوان شهروند درجه یک (باوضعیت ژنهای خوب) زندگی می کنی
ناشناس۶۵۰۸۴۴۱۴:۴۳:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۵
وقتی افزایش قیمت کالاهاو.. به هر دلیل تحریم جنگ وسیاست نادرست باسرعت بیشتری از خلاقیت ونو اوری و مردمی که صادقانه برای بهبود زندگیشان تلاش میکنند پیش می رودراهی جز سکون وایستادن یا عقب رفتن باقی نمی ماند
ناشناس۶۵۱۵۸۷۰۱:۰۱:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۶
نقاط منفی دلیل برای ندیدن نقاط مثبت نباید باشد.
ناشناس۶۵۰۸۵۴۱۴:۵۱:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۵
شما برو علت این که مردم به هم و البته به مسئولان بی کفایت بی اعتماد شدند را جویا شو؟
ناشناس۶۵۰۹۰۰۱۵:۱۲:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۵
متن، بسیار عالی بود. با اجازه من قسمتی از متن رو بدون ذکر منبع، انتشار میدم..چون اگر بخوام با ذکر نام و منبع انتشار بدم یک عده عزیزان منفی باف همیشه در صحنه، میخوان دنبال یک بهانه بگردن که فلان شخص یا فلان سایت، فلانه و .....
اكبر۶۵۱۱۷۰۱۷:۵۸:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۵
البته بد نیست قسمت توهین به ملت ایران را هم حذف کنید. کلا مردم از اینکه بهشان بی ادبی کنید ناراحت میشوند حتی اکر بخواهید بهشان نان مفت هم بدهید نخواهند بذیرفت. اما همین مردم نسبت به کلام محترمانه همکاری خوبی میکنند. انتخابات را که معرف حضورتان هست!!!
ف.خ۶۵۱۱۸۹۱۸:۰۸:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۵
مطلب بسیار خوبی بود. با نظر نویسنده کاملا موافقم. تا زمانی که از ایرانی بودن و از آنچه هستیم احساس سربلندی و افتخار نکنیم و فرهنگ ملی و اسلامی خود را بالا نبریم به هیچ جا نمی رسیم.
مهدی۶۵۱۲۲۹۱۸:۴۰:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۵
واقعا متن عالی نوشته شده . دست مریزاد همه نظرات را تا اینجا خواندم برخی از دوستان واقعا بی انصاف تشریف دارند. چون به ذهن آنها نرسیده به مذاقشان خوش نیامده
ناشناس۶۵۱۳۸۸۲۰:۴۶:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۵
نوستالژی Nostalgia درست است نه نوستا"لوژی" !!
ناشناس۶۵۱۵۸۶۰۱:۰۰:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۶
دمت گرم دکتر عزیز.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین