این افراد نباید موز بخورند؟ + عوارض موز

گروه سلامت الف،   3970828154 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

موز میوه ای است که علاوه بر خواص بی نظیرش از مضرات و عوارضی هم برخوردار است، البته بهتر است بدانید که چه کسانی بهتر است موز نخورند و چه کسانی به موز حساسیت دارند.

این افراد نباید موز بخورند؟ + عوارض موز
 

این میوه شیرین، نرم و کرم رنگ به خاطر طعم شیرین و فواید قابل توجه اش در سراسر جهان مشهور است. موز یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان و پر از مواد مغذیضروری است که به دفع بسیاری از مشکلات فیزیولوژیکی و روانی کمک می کند. اگر چه بیشتر ما ممکن است زیاد موز بخوریم، آیا تا به حال به عوارض آن فکر کرده اید؟ همانطور که در این بخش خواهیم گفت با وجود فواید سلامتی متعدد آن ، اثرات جانبی ویژه ای مرتبط با خوردن موز وجود دارد که باید در مورد آن ها بدانید.

مضررات و عوارض خوردن موز چیست؟

1. افزایش وزن

موافقید که موز، در مقایسه با کلوچه و یا چیپس، کالری کمتری دارد، اما کالری کافی دارد که باعث افزایش وزن شود. موز متوسط شامل 105 کالری است. در مقایسه با یک پرتقال متوسط با سایز متوسط (62)، یک کاسه هندوانه (45)، یا یک فنجان انگور (62)بسیار بالاتر است. بنابراین اگر به دنبال میان وعده کم کالری هستید، ممکن است موز بهترین انتخاب نباشد. به جای آن میوه ها و سبزیجات با محتوای بالای آب مثل هندوانه، توت فرنگی، طالبی، هلو، خیار، کاهو، کلم، کلم، کلم و غیره برای میان وعده مصرف کنید. آن ها کالری کمتری دارند و دارای محتوای فیبر بالا هستند که شما را به مدت طولانی سیر نگه می دارد.

2. موز می تواند باعث میگرن شود

اگر اغلب دچار میگرن شدید می شوید، ممکن است بخواهید از آن ها در رژیم غذایی روزانه خود اجتناب کنید. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، ماده ای که در بسیاری از غذاها مانند پنیر، ماهی، گوشت، و موز پیدا می شود، محرک سردردهای میگرن است. از آنجا که پوست موز حاوی 10 برابر بیشتر از خمیر موز تیرامین دارد نسبت به کندن تکه های پوست از میوه ها قبل از خوردن میوه احتیاط بیشتری بکنید.

3. هایپر کالمی

هایپر کالمی شرایطی است که از پتاسیم اضافی در خون ناشی می شود و از طریق نشانه هایی مانند ضربان قلب نامنظم، تهوع و ضربان قلب نامنظم شناسایی می شود که حتی می تواند منجر به حمله قلبی شود. طبق موسسه لاینس پاولینگ در دانشگاه ایالتی ارگان، مقدار پتاسیم بیشتر از 18 گرم می تواند منجر به هایپر کالمی در بزرگسالان شود . برنامه های غذایی وجود دارند که مصرف موز را در روزهای خاصی توصیه می کنند. اگر شما چنین رژیمی را دنبال کنید، می توانید دچار دردسر شوید.

4. احتمال پوسیدگی دندان با مصرف موز

با بالا بودن نشاسته، زیاد آن در صورتی که بهداشت دهان را حفظ نکنید، می تواند منجر به پوسیدگی جدی دندان شود. طبق مطالعات ویژه ای، در مقایسه با شکلات، شیرین و آدامس موز هم می تواند برای سلامتی دهان مضر باشد.نشاسته به آرامی در دهان حل می شوند در حالی که قند به سرعت حل می شود. بنابراین وقتی غذاهایی مانند موز را مصرف می کنید، ذرات آن ها حدود دو ساعت بین دندان ها باقی می مانند و در نتیجه باکتری های بیشتری را جذب می کنند که منجر به حفره های بیشتری در دندان می شوند.

5. احساس خواب آلودگی با خوردن موز

همیشه فکر می کردم شروع کردن روز با یک موز ایده خوبی است؟ چیزی که احتمالا نمی دانستید این بود که موز می تواند باعث خواب آلودگی شود، حتی اگر روز را با آن شروع کنید. آن ها غنی از تریپتوفان ، آمینو اسید است که می تواند عملکرد ذهنی و زمان واکنش را از هم جدا کند، غیر از اینکه شما احساس خواب آلودگی می کنید هم چنین موز شامل منیزیم، مواد معدنی بالا است که به استراحت ماهیچه کمک می کند. با این حال، برای قبل از خواب خوب است.

6. مصرف موز باعث آسیب عصبی می شود

از آنجا که موز حاوی ویتامین ب6 در مقادیر زیاد است، مصرف زیاد آن می تواند منجر به آسیب عصب شوند. طبق گفته مرکز پزشکی مریلند، مصرف بیش از 100 میلی گرم ویتامین ب6 بدون تجویز می تواند منجر به آسیب عصب شود با این حال، به نظر می رسد احتمال آسیب به اعصاب از طریق مصرف موز نادر به نظر می رسد، مگر اینکه ورزشکار باشید.

7. آلرژی آبروسیا

آلرژی آبروسیا شرایطی است که باعث می شود سیستم ایمنی به هنگام تنفس (علف هرز که در سرتاسر آمریکا رشد می کند) واکنش نشان دهد. فردی که این آلرژی را دارد ، علائمی چون لب های متورم، گلو ورم کرده، زبان متورم و غیره را نشان می دهد. افرادی که در حال حاضر از آلرژی رنج می برند ممکن است علائم مشابهی داشته باشند.

8. در بیماران حساس به شیره گیاهی

همانطور که مطالعه ای توسط مجموعه ، آسم انجام شد، افرادی که نسبت به شیره حساسیت دارند، نسبت به موز نیز واکنش نشان می دهند . علائم مانند خس خس کردن، آبریزش بینی، سرفه، خارش گلو ، و چشم های آبکی دارند.

9. موز می تواند باعث مشکلات تنفسی شود

مشکل دیگر که شاخه ای از آلرژی آبروسیا ست، التهاب است. ممکن است مجاری هوایی را منقبض کرده و موجب مشکلات تنفسی شود. ممکن است منجر به مشکلات شدیدی در تنفس یا بلعیدن شود.

10. احتمال شکم درد با خوردن موز

اگر موزهایی بخورید که به اندازه کافی نرسیده اند ممکن است درد شدید شکم بگیرید. هم چنین ممکن است حالت تهوع همراه با درد شکم را تجربه کنید. موزنارس حاوی مقدار زیادی نشاسته مقاوم است که مدت زمان زیادی طول می کشد تا بدن هضم کند. هم چنین ممکن است استفراغ فوری یا اسهال را تجربه کنید.

11. شوک ناشی از حساسیت

برخی افراد نسبت به موز حساسیت دارند و با خوردن آن دچار افت ناگهانی فشار خون می شوند. مشکلات تنفسی آن ها از افزایش سطح اکسیژن خون جلوگیری می کند و آن ها دچار شوک می شوند. علائم بیماری مانند افزایش یا کاهش ضربان نبض، عصبانیت و ضعف را مشاهده می کنید. مطالعه ای که توسط مجله پزشکی انجام شد، حاکی از چنین موارد حاد در مورد آلرژی موزحتی در نوزادان است.

12. موز باعث یبوست می شود

موز سبب ایجاد یبوست می شود! همه ما می دانیم که موز به حرکات روده کمک می کند، . موز سبز غنی ازنشاسته مقاوم هستند که می تواند خطر یبوست را افزایش دهد. آن ها حتی شامل مقادیر زیادی اسیدتانیک هستند که اثر مهاری بر روی هاضمه دارد. اسید مانع ترشح مایع معده می شود و از حرکت معده و روده جلوگیری می کند از طرف دیگر، موز رسیده می تواند به کم کردن یبوست کمک کند. موز نیز به عنوان میوه ای که یبوست ایجاد می کند شناخته شده است
13. موز می تواند سبب نفخ شود

مصرف موز می تواند منجر به گاز شود. آن ها حاوی فیبر و فروکتوز هستند که هر دو می توانند موجب گاز شوند. اگر به طور ناگهانی میزان مصرف فیبر را افزایش دهید، تلاش زیادی برای تجزیه فیبرمی شود در نتیجه می تواند باعث گاز شود. به طور مشابه، در مورد فروکتوز زمانی که مقدار زیادی مصرف می شود، هضم آن دشوار است.

14. احتمال خطر دیابت نوع 2 با خوردن موز

موز به دسته غذای "متوسط" نیز مربوط می شود به این معنی است که آن ها توانایی ایجاد تغییرکمی در سطح قند خون خود را دارند. از آنجا که غذاها با شاخص بالا می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد، شما باید مصرف موز خود را تنظیم کنید.

چه کسانی به موز حساسیت دارند ؟ از کجا بفهمیم به موز حساسیت داریم؟

به عقیده متخصصان طب سنتی افرادی با مزاج گرم باید در خوردن این میوه جانب احتیاط را عایت کنند چنانچه شخص پس از خوردن این میوه دچار خارش، افزایش حرارت بدن، داغی، حالت سنگینی در بدن و سر، بروز جوش های پوستی و ... حس کرد یعنی به موز حساسیت داشته و دچار عوارض این میوه می شود پس کسانی که مزاجشان گرم است و حساسیت به این میوه دارند یا باید از خوردن آن پرهیز کنند یا آنکه پس از خوردن موز، یک خوردنی رو به ترش یا ملس مثل شربت سکنجبین و یا مقداری آبغوره یا آب انار میل کنند، تا عوارض آن به حداقل برسد.چه کسانی بهتر است موز نخورند؟

در ادامه این بخش از سلامت نمناک برخی هشدارها و اقدامات احتیاطی در مورد مصرف موز آورده شده است.

در صورتی که کلیه ها به درستی کار نکند، مصرف موز خود را به حداقل برسانید. مقدار زیادی از پتاسیم در رژیم غذایی می تواند فشار زیادی بر روی کلیه ها قرار دهد تا مازاد آن را ازخون از بین ببرد. این می تواند بسیار خطرناک باشد.

از آنجا که موزها در دمای اتاق نگهداری می شوند، به راحتی فاسد می شوند و باید ظرف دو روز پس از خرید خورده شوند. در عین حال، مهم است که از خوردن موز اجتناب کنید.

اگر شما در هر بار که یک موز بخورید، ناراحتی، خس خس کردن، و سوزش گلو را تجربه کنید، ممکن است نسبت به موز یا سایر میوه ها که حاوی همین پروتئین هستند، حساسیت داشته باشید. در صورتی که می خواهید میزان مصرف موز را افزایش دهید، با پزشک مشورت کنید تا میزان مصرف توصیه شده را بدانید.

منبع: نمناک

دیدگاه کاربران

سید۶۴۲۴۶۹۱۷:۵۵:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
والا با این قیمتها خیلی ها نمیتونن موز بخورن
علی۶۴۲۶۷۴۲۱:۱۶:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۲۸
از موقعی که موز گران شده این همه عوارض دارد . تازه برای جیب هم ضرر دارد از قلم افتاده . عارضه بعدی به همت این دولت وقتی قیمت آن را میبینی سرسام هم می گیری و شاید دلت هم اب بندازد که جزء عارضه بعدی است. و ...
موسی۶۴۲۶۷۶۲۱:۱۸:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۲۸
گربه دستش به گوشت نمی رسد می گوید گوشت بد است.
رضا۶۴۲۷۵۶۲۲:۲۳:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۲۸
سلام، بله دلار رفته بالا، موز، وارداتیه، همه چیزش بد شده! فردا راجع به مضرات آناناس و پس فردا هم راجع به بدیهای نارگیل لطفا .... با همین فرمان برو جلو ... خوب میری!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین