نیویورک تایمز: آمریکا صادرات دارو به ایران را تسهیل کند

گروه جهان الف،   3970822128 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: اگرچه آمریکا مدعی است تحریم ها ملت ایران را هدف نگرفته اند اما این کشور با سهل انگاری عمدی در اطمینان خاطر دادن به شرکت های داروسازی برای همکاری با ایران، مشکل کمبود دارو در این کشور را تشدید کرده است.

به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی با اشاره به مشکلاتی که کمیاب شدن برخی از داروهای خاص برای مردم ایران ایجاد کرده است، نوشت: محدودیت های شدید بانکی و تهدید اعمال تحریم های ثانویه بر شرکت هایی که با ایران همکاری می کنند،فعالیت شرکت های داروسازی خارجی را در این کشور تقریبا غیرممکن کرده است.

مقام های دولت ترامپ ادعا می کنند که تحریم ها تاثیری بر واردات کالاهای اولویت دار به ایران نخواهد گذاشت اما بسیاری از صاحب نظران در این باره چندان خوشبین نیستند. کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ در حال از بین بردن همان چند راهی است که برای انجام فرآیندهای بانکی مربوط به واردات کالاهای اولویت دار به ایران برای این کشور باقی مانده است.

به تازگی 200 متخصص بیماری های روانی در نامه ای سرگشاده خطاب به مقامات از کمبود دارو شکایت کردند.

دکتر «امیر حسین جلالی» روانپزشک و یکی از امضاکنندگان این نامه در مصاحبه ای که از طریق تلگرام با روزنامه نیویورک تایمز انجام داد، اذعان کرد که حتی برخی از داروهای تولید داخل که مواد اولیه آن ها از خارج وارد می شود نیز کمیاب شده اند. یکی از واردکنندگان دارو که خواست نامش فاش نشود نیز گفت که تحریم های بانکی بسیاری از فروشندگان اروپایی و آمریکا را نگران کرده است. این شرکت ها منتظر نشانه ای از سوی وزارت خزانه داری آمریکا هستند تا بدانند با کدام بانک ها می توان بدون ترس از جریمه، همکاری کرد.

«اسفندیار باتمانقلیچ»کارشناس تحریم و تجارت بشردوستانه در این باره می گوید: «حتی وقتی یک شرکت اروپایی خواهان فروش دارو به ایران باشد مشکل این جاست که به دلیل تحریم نظام بانکی نمی توان پول خرید داروها را به طور مطمئن و قانونمند به اروپا منتقل کرد.»

به گفته این کارشناس، وزارت خزانه داری آمریکا در صدور مجوزهای بشردوستانه ای که کنگره آمریکا دستور صدور آن ها را داده است، آهسته و حتی در مواردی مردد عمل می کند. به گفته باتمانقلیچ، دولت ترامپ می تواند با تعیین دستورالعمل های واضح برای شرکت های داروسازی که با ایران همکاری می کنند، اوضاع را بهبود بخشد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با انتشار پیامی توییتری مدعی شد که آمریکا هرگز ایران را هدف تحریم های غذایی و دارویی قرار نمی دهد. وی در این توییت نوشت: شرم بر نیوزویک جعلی که به جواد ظریف در زمینه دروغ پراکنی کمک می کند. حقیقت این است که آمریکا دارو و غذا را تحریم نمی کند و هرگز این کار را انجام نداده است. این اقلام و تبادلات مالی مرتبط با نیازهای بشردوستانه، از تحریم ها مستثنی هستند.

این درحالیست که رسانه های امریکایی برخلاف ادعای دولت ترامپ ، تحریم های امریکا برای فشار به مردم مردم ، دارو و غذا را نشانه گرفته است. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران شامگاه دوشنبه در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود در توئیتر نوشت: او یا باید مسئولیت آنچه را که گفته بپذیرد و یا خود را از اقدامات آمریکا مبرا کند؛ نمی‌تواند هردو را با هم داشته باشد.

ظریف در توئیت خود نوشت: [مایک پمپئو] با گستاخی و تهدید به جنایت علیه بشریت، شهروندان عادی ایرانی را هدف قرار می‌دهد؛ بعد به رسانه‌ها بخاطر اینکه سخنانش را نقل کرده‌اند، حمله می‌کند. ظریف در همین ارتباط، شامگاه دوشنبه در توئیت دیگری یادآور شد که دیوان بین‌المللی دادگستری، پیشتر ادعای پمپئو درخصوص استثنای اقلام مرتبط با نیازهای بشردوستانه را رد کرده بود.

ظریف تاکید کرد: تمامی تحریم‌های آمریکا نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار گزارش‌هایی از روزنامه‌های گاردین و نیویورک تایمز و اسنادی درخصوص پیامدهای تحریم‌های آمریکا برای تامین نیازهای اساسی، نوشت: روایت حقیقی رسانه‌های غربی و اسناد ضمیمه شده، نشان می‌دهد چه کسی دروغ می‌گوید. این نخستین باری نیست که وزیر خارجه آمریکا علیه ایران دست به دروغ‌پراکنی زده و تلاشی نافرجام برای مهندسی افکار عمومی داشته است.

دولت آمریکا با حربه تروریسم اقتصادی، وضع تحریم های یکجانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی، به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است؛ سیاستی که به عقیده کارشناسان، در اجرای آن با درهای بسته مواجه شده است.

این کشور اردیبهشت ماه سال جاری با عهدشکنی و نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را بازگرداند.

با این وجود، تجربه‌ ماه‌های گذشته و صدور معافیت‌های متعدد برای واردات نفت از ایران نشان داد که سیاست تحریم بار دیگر نتیجه‌ای معکوس برای آمریکایی‌ها داشته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۴۰۸۱۱۷:۴۰:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۲۲
چرا پیشنهاد نمی‌کنید کل تحریمها را بردارند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین