۶۰ روز سرنوشت‌ساز برای خودروسازان

گروه اقتصادی الف،   3970813015 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

خودروسازان کمتر از ۶۰ روز فرصت دارند تا از ابتدای دی ماه بزرگترین پروژه استاندارد خودرویی یعنی مرحله سوم طرح "استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی" را اجرایی کنند.

ایسنا نوشت: اسفند ماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت.

براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی می‌شد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

طبق قانون، هر استانداردی که تدوین و اعلام می‌شود برای اجرای آن باید مهلت زمان مشخصی به واحد تولیدی مربوطه داده شود، قانون‌گذار اعلام کرده این فرصت زمانی نباید کمتر از سه ماه باشد و تنها مربوط به صنعت خودروسازی هم نیست چرا که باید تولیدکننده این فرصت را به منظور تغییر وضعیت در اختیار داشته باشد و با توجه به این‌که صنعت خودروسازی به دلیل پیچیدگی نیازمند مهلت زمانی بیشتری است، بنابراین فرصت ارائه شده توسط شورای سیاست‌گذاری خودرو تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ و در سه مرحله زمانی تعیین شد.

براساس تصمیمی که در شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن، تجارت، خودروسازان، قطعه‌سازان و رییس سازمان ملی استاندارد ایران اتخاذ شد، موارد اولیه تدوین شده در خصوص استانداردهای خودرویی که باید در موعد زمانی نزدیک‌تری اجرایی شوند، استانداردهای ساده‌تری به شمار می‌آمدند تا خودروسازان بتوانند از عهده‌ اجرای آن برآیند اما هرچه به اجرای استانداردهایی که نیاز است تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی شوند، نزدیک می‌شویم شرایط برای خودروسازان سخت‌تر خواهد شد.

باید خاطرنشان کرد که در اروپا افزایش استانداردهای خودرویی در سال ۲۰۱۶ و در ایران نیز در سال ۲۰۱۷ الزام‌آور شده است و اگر خودروسازی نتواند افزایش استانداردهای خودرویی را به ۸۵ مورد را در دستور کار قرار دهد با توقف خط تولید محصول مربوطه مواجه می‌شود.

فاز اول؛ توقف تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای

با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای از جمله خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه‌سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰ سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه‌سوز، وانت کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه‌سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان  X۶۰، جک و J۵ هیوندای I۱۰ از دستور کار خودروسازان خارج شد.

علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا dc ۱۳۱۰۷ خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذر ماه سال گذشته براساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبرو شده‌اند.

فاز دوم؛ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد

اما در مرحله دوم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد و سه خودروی جدید نیز مجوز ورود به بازار دریافت کردند و علاوه بر این، سه خودروی "سیتروئن"، "وانت آمیکو" و "FAW" مجوز ورود به بازار ایران را دریافت کردند و توانستند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند.

۲ ماه تا سررسید بزرگترین پروژه استاندارد خودرویی

نکته قابل اشاره این‌که صرفا در مورد خودروهای تولید داخلی که از قبل خط تولید آن‌ها وجود داشته، زمان‌بندی سه مرحله‌ای مدنظر قرار گرفته است که در مرحله دوم هیچ یک از این خودروها با توقف خط تولید روبرو نشدند هر چند که در مرحله اول ۲۵ خودرو با توقف خط تولید روبرو شدند. اما خودروهای وارداتی و خودروهای جدید تولیدی موظف به رعایت استانداردهای ۸۵ گانه از همان ابتدای دی ماه سال گذشته (۱۳۹۶) هستند.

در عین حال پس از تصمیم سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر تحقق استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷، اعتراضات مختلفی در ارتباط با برخی از این استانداردها مطرح شد مبنی بر این‌که مواردی از استانداردهای ۸۵ گانه حتی در اروپا نیز اجباری نیست. مسئله‌ای که موجب شد نیره پیروزبخت - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران - در اولین واکنش خود اعلام کند که این سازمان بر موضع خویش درباره زمان‌بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد و براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان‌بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دی ماه سال جاری به عنوان فاز سوم اجرای این استانداردها خواهد بود.

دیدگاه کاربران

اسدی۶۲۰۸۰۱۰۷:۳۹:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۱۳
مهمترین استاندارد خودرویی قبولی در تست تصادف است که اتفاقا الزامی نیست.
ناشناس۶۲۲۰۳۷۱۷:۴۶:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۱۳
همین استانداردها هم شوخی بیش نیست‌ فرصت شصت روزه و ششصد روزه هم میگذرد و هیچ چیزی تغییر نمیکند. از این مهلتها در گذشته زیاد داشته اند خودروسازان و همه را با بهانه های متعدد تمدید یا کنسل کرده اند. تا رانت هست همین هست. شصت روز و ششصد روز و شش هزار روز هم فرقی برای کسی که نیازی به تغییر ندارد فرقی نمیکند. بازار خارجی ها که عملا بسته است و در داخل هم که رقیبی نیست. پس بتاز تا بتازیم...
ناشناس۶۲۰۹۱۳۰۹:۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۱۳
کاش خدا کمک کند و دلش به حال مردم بدبخت ایران زمین بسوزد و در این دو خودروسازی گل گرفته شود و نابود شوند.
ناشناس۶۲۰۹۴۷۰۹:۳۹:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۱۳
زیاد شلوغ نکنید ، اینها همه اش تبلیغات رسانه ای است. در شرایط عادی هیچ اتفاق خاصی نیافتاد الان که وضعیت معلومه.
ناشناس۶۲۱۱۵۲۱۱:۱۳:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۱۳
آفتاب و لنگ هفت دست شام ناهار هیچی
آریابان۶۲۱۱۹۶۱۱:۳۲:۲۷ ۱۳۹۷/۸/۱۳
تا زمانیکه موسسه استاندارد !!!!!! از بخش دولتی جدا نشه و مدیریتش به بخش خصوصی واگذار نشه از الزامات استانداردی خبری نخواهد بود و اعمال تغیییرات در ساخت خودرو ها فقط محدود خواهد بود به قد و قواره و تفاوت شکل و اندازه چراغ جلو و عقب و آئینه و زه روی گلگیر و.....!!!!
ققنوس۶۲۱۲۸۵۱۲:۰۶:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۱۳
شما که دست به وانت ساختنتون خوبه یه وانت شاسی بلند مثل تویوتا هایلوکس که ارزان باشه هم تولید کنین از نوجوانی دلم میخواست یه هایلوکس داشته باشم
ناشناس۶۲۱۴۸۶۱۳:۱۲:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۱۳
بهش میگم برات بسازه
ناشناس۶۲۱۳۳۱۱۲:۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۸/۱۳
سالهاست از این وعده ها داده میشه و هر بار این ضربالاجلها سالها به تعویق میافتهه، چاقو که دسته خودش رو نمیبره، مدیرن دولتی احساس مسئولیت ندارن و فقط به فکر خودشون و منافع گروهیشونن
پدرام۶۲۱۳۹۲۱۲:۳۸:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۱۳
یه چیزی سرهم میکنن و حل خواهد شد خودروسازها دهن استاندارد را خواهند بست
ناشناس۶۲۱۹۱۴۱۶:۳۴:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۱۳
اقتصاد انحصایگرای شبه سوسیالیستی همینه از دو مکتب اقتصادی هر انچه که به ضرر مردم و نفع دولت بوده همون اجرا شده
مهدی 1001۶۲۲۱۰۵۱۸:۳۶:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۱۳
ای کاش دوگانه سوز بودن هم جزو استانداردهای اجباری بود.
ناشناس۶۲۲۲۵۱۲۰:۴۰:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۱۳
همینه که خودرو های صفر از معاینه فنی معاف کردند . وگرنه گند استانداردشان در میامد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین