آزموده را آزمون خطا است!/ رحمانی می‌تواند صنعت و تولید را رونق بخشد؟

⁣مرتضی مصطفوی*،   3970730101 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
آزموده را آزمون خطا است!/ رحمانی می‌تواند صنعت و تولید را رونق بخشد؟

بعد از کشش و قوس های فراوان بالاخره رضا رحمانی، قائم مقام وزارت صمت به عنوان نفر پیشنهادی وزارت صمت به مجلس معرفی شد.

فارغ از تمامی تلاش های صورت گرفته قبل از معرفی ایشان، این سوال جدی مطرح است آیا در شرایط کنونی که صنعت کشور با تحریم‌های خارجی مواجه است و از طرف دیگر خود تحریمی داخلی بیش از هر چیزی فعالان صنعتی کشور را رنج می دهد، انتخاب رضا رحمانی می تواند حلال مشکلات صنعتی کشور باشد؟

مسلما عملکرد یک وزیر مستقلا نمی‌تواند راهگشا باشد و بایستی عوامل بیرونی مختلفی شرایط را برای اثرگذاری وی مهیا کند؛ ولی به طور کل تخصص، تجربه عملی، قدرت راهبری و مدیریت خلاقانه شرط لازم برای عملکرد موفق است. 

موضوع نخست سوابق علمی است. سوابق رحمانی نشان می دهد که دانشگاه صنایع و معادن ایران در حال حاضر پذیرای او در دوره دکترای مدیریت (DBA) می باشد. وی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دوره مدیریت استراتژیک – سازمان مدیریت صنعتی و کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را در کارنامه خود دارد. رحمانی در حال حاضر عضو هیات امنای دانشگاه صنعتی سهند و عضو شورایعالی پژوهشی (هیات امنا) موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی است.

رضا رحمانی پست های مختلفی را در جمهوری اسلامی به عهده داشته است که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس، رئیس هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد مقابله با آثار تحریم، مجری طرح رونق تولید، رئیس کمیته صنعت، اقتصاد و بازرگانی مجمع نمایندگان غرب کشور، معاون شرکت تراکتورسازی ایران و معاون شرکت آلومینیوم المهدی (بندرعباس) را در کارنامه خود دارد.

مسئله‌ای که در شرایط کنونی بعید است بتواند به صنعت کشور کمک نماید. چرا که چالش اساسی صنعتگران در شرایط کنونی عدم اتخاذ برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که ناشی از عدم آشنایی کافی مسئولان سیاست گذار با مشکلات عملیاتی صنعت است.

طی سال های گذشته شاهد بیکاری و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و بنگاه‌ها بودیم. تولید در این سال‌ها به شدت آسیب دیده است. این در حالی است که دقیقا رحمانی در همین حوزه دارای مسئولیت بوده است.

وی جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد مقابله با آثار تحریم، جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، مجری طرح رونق تولید از جمله مسئولیت‌های ایشان در وزارت صمت بوده است؛ لذا براین اساس فردی که طی این سال‌ها نتوانسته اثرگذار بر تولید باشد، بعید است در دوران جدید هم بتواند اقدامات قابل توجهی انجام دهد.

موضوع دوم تعامل رحمانی با مجلس است. موضوعی که به ادعای حامیان ایشان نقطه قوت است. قطعا تعامل سازنده با مجلس برای راهبری امور بسیار سازنده است، ولی نه مجلس کنونی.

تجربه نشان داده که تعداد محدودی از نمایندگان مجلس مستقل رفتار می‌کنند. برخی از نمایندگان نگاه کوتاه مدت، حزبی، محلی و منفعت طلبانه دارند. لذا تعامل با چنین نمایندگانی جز وابستگی و سلب اقتدار مدیریتی و انحراف از منافع ملی نتیجه ای دیگری به بار ندارد.

این طور به نظر می رسد که برخلاف اذعان برخی مبنی بر اینکه تعامل رحمانی با مجلس جز اصلی ترین نقاط مثبت ایشان به شمار می‌آید ولی ممکن است همین موضوع به اصلی‌ترین چالش مدیریتی ایشان تبدیل گردد.

مسئله سوم، لزوم اتخاذ رویکردهای خلاقانه و عملیاتی در شرایط تحریم است. صنعت کشور در شرایط کنونی نیاز به مدیرانی دارد که در حوزه تجارت خارجی فعالیت کرده باشند. چارچوب و قواعد آن را بدانند و تجربه عملی در این حوزه داشته اند. سوابق رحمانی نشان می‌دهد که در این حوزه بعید است ایشان بتواند اقدامات خلاق و عملیاتی را در دستور کار خود قرار دهد، چراکه هیچ نشانه‌ای از فعالیت در حوزه عقد قراردادهای خارجی و تبادلات بین المللی در رزومه ایشان نیست.

مسئله آخر تعاملات رحمانی با فعالان صنعت خودرو است. صنعتی که می‌تواند در شرایط کنونی موتور محرکه صنعت و حتی اقتصاد باشد.

شواهد و قرائن این گونه نشان می‌دهد که رحمانی با خودروسازان جلسات متعددی تا قبل از معرفی داشته است که می‌تواند حاکی از روابط خوب فیمابین باشد. این رابطه و تعامل سازنده این نکته را به ذهن مبتادر می سازد که قدر مسلم همین وضعیت کنونی در صنعت خودرو ادامه خواهد داشت؛ چرا که عقلا تعامل برای بقای شرایط کنونی است و نه تغییرات اساسی. به استناد همین نکته بعید است که شاهد رشد و تحول اساسی در صنعت خودرو کشور از جمله خصوصی سازی واقعی، کیفیت محصولات و ... باشیم؛ چرا که اقدام در این بخش‌ها نیازمند برهم زدن قواعد بازی جاری در مدیریت خودروسازان است.


*کارشناس اقتصاد

دیدگاه کاربران

سیدابراهیم موسوی۶۰۳۶۳۲۱۲:۳۴:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۳۰
حقوقدان!!!با معدل لیسانس 12
ناشناس۶۰۳۷۸۷۱۳:۳۷:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
حقوق خوبی که میگیره شاید منظور از حقوقدان همینه!!!
ناشناس۶۰۴۲۲۲۱۸:۰۵:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۳۰
با این رزومه علمی هیات امنای دانشگاه صنعتی هست متاسفم برای ان دانشگاه
ناشناس۶۰۴۲۴۵۱۸:۲۹:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۳۰
روز به روز بیشتر دلواپس روحانی میشم!
ناشناس۶۰۴۵۰۷۲۲:۵۷:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
دانشگاه آزاد در اوایل قرار بود مرکز افزایش دانش باشد ومدرک ندهد بعد شد مرکز تولید مدرک.اما برای اینها معدل مهم نیست زنگ می زنند 12 می شه 20 اصلا مدرک ومعدل شده فساد باید کار بلد باشی کار .گند زدید به هر چی مدرکه
ناشناس۶۰۳۶۹۰۱۲:۵۷:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۳۰
مشکلات کشور و بخشهای اقتصادی آن فراتر از این است که با یک وزیر بتوان آن را مدیریت کرد مشکلات فقط با عزم جزم حاکمیت قابل حل است و این مسائل قبل از آنکه سخت افزاری باشد نرم افزاری است.
ناشناس۶۰۳۸۷۲۱۴:۱۹:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
بله همینطور است ؛ مشکل کشور یک وزیر یا رئیس بانک مرکزی و .... نیست . بلکه مشکل اساسی حضور نافذ تصمیم سازان لیبرال در مدیریت اجرائی کشور است . در حالیکه پس از انقلاب باید برای برنامه های اقتصادی و حتی ارتباط با اقتصاد بین المللی قالبهای ملی و بومی پیش بینی می شد ؛ ولیکن متاسفانه تصمیم سازان لیبرال و غربگرا مانع از تحقق این امر مهم شده اند. راه حل این مشکل این است که کسانی در مراکز تصمیم سازی قرار بگیرند که علاوه بر تخصص ، عرق ملی نیز داشته باشند.
ناشناس۶۰۳۷۸۴۱۳:۳۵:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
شما شستا و خصولتی و غیر خصوصی غیر خصولتی و غیر خصوصی ها را ببندید مردم خود بلدند تولید و تجارت را به نحو احسن بگردانند.
ناشناس۶۰۳۸۲۴۱۳:۵۲:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
ظاهرا کشور به قحط الرجال مبتلا شده واین خیلی دردناک است.
ناشناس۶۰۳۸۳۴۱۳:۵۸:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
الف از شیطنت دست بکش!!!!!!!!!!! آقای سید ابراهیم موسوی آیا میدونی وزیر صنعت زمان خاتمی که همین لیدر مافیای کارگزارن بود لیسانس با مدرک ساختگی مثلا فیزیک بوده و یک ماشین ال 90 را در دو شرکت راه اندازی کرد که مفهومی نداشت و حتی اندازه ظرفیت یکپنجم دیده شده یک شرکت هم تولید نشده؟!!!! پس این وزیر جدید که فوق لیسانس و دکتری و تجربه مدیرعاملی دارد مناسب هست برای وزارت.
مهرداد۶۰۴۲۳۹۱۸:۲۵:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
هزاران فرد شایسته تر از این شخص با مدرک تحصیلی بین المللی خیلی بالاتر از این فرد در این مملکت وجود دارند مگر قحط الرجال است که افرادی بیسواد (لیسانی معدل 12 دانشگاه آزاد تبریز و مدارک ساختگی علمی کاربردی غیر اصولی) وزیر آنهم وزیر صنعت معدن و تجارت شود.
ناشناس۶۰۳۸۴۱۱۴:۰۴:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۳۰
خیر نمی تواند اگر هم بتواند نمی گذارند
نعمت الله جوکارنامیوندی۶۰۳۸۷۳۱۴:۲۰:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
روحانی خودررا مدیون وزیر قبلی می داند وحتما اورا درپست دیگری منصوب خواهد کرد .
محمود۶۰۳۹۰۴۱۴:۴۲:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۳۰
کاملا صحیح و بجا بود تحلیلتون. ممنون از نگارنده متن
محمد۶۰۳۹۳۱۱۴:۵۷:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
رییس جمهوری که معاون وزیرش که همه کاره وزیرش بوده رو بجای وزیری نالایق چون شریعتمداری که چرخ صنعت کشور رو شکوند و زمینه فساد گسترده در خودروسازی رو فراهم کرد و ملت رو گرفتار به مجلس معرفی میکنه و همون وزیر رو بعنوان وزیر جدید یه وزارت خونه دیگه در یک دهن کجی اشکار به مردم تحمیل،ایا کفایت سیاسی داره؟
ف.خ۶۰۴۰۲۷۱۵:۴۷:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۳۰
فقط صندلی ها جابجا می شوند.
ناشناس۶۰۴۰۶۶۱۶:۱۰:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
در ایران مدیران طبق گفته یکی از اساتید مدیریت دولتی، شبیه کبوتران حرم هستند، جا به جا می شوند ولی عوض نمی شوند، این مدیر هم همینطور
ناشناس۶۰۴۱۰۰۱۶:۲۳:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
روحانی دور اول بهتر بود اینکه این طور عمل میکند مشکوک است
ناشناس۶۰۴۴۹۸۲۲:۵۰:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
مجلس ودولت هم مردم را مسخره میکنند اگر وزیر توانا ست چرا استیضاح میشود واگر ناتوان چرا دوباره برای وزارت خانه دیگر معرفی ورای اعتماد میگیرد
ناشناس۶۰۴۸۶۵۱۰:۲۶:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۱
طنز تاریخ جهان یه نفر استعفا میده از مسئولیتش روز بعد به عنوان وزیر معرفی میشه دولت تدبیر و امید!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین