یارانه‌ی هر فقیر ۴۵ هزارتومان، یارانه‌ی هر خودرو ۱.۳میلیون تومان در ماه

رضا نجفی،   3970730057 ۱۰۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
یارانه‌ی هر فقیر ۴۵ هزارتومان، یارانه‌ی هر خودرو ۱.۳میلیون تومان در ماه

میزان مصرف بنزین از یک سو و وضعیت خودروهای کشور از حیث میزان مصرف ، کیفیت و تعداد همواره منشا نگرانی کارشناسان اقتصادی بوده است . در روزهای اخیر با توجه به تغییرات قیمت دلار موضوع افزایش قیمت بنزین ، یا دونرخی کردن آن و بهره گیری بهینه از کارت سوخت مجددا مطرح شده است مقاله زیر نیز توسط یک کارشناس اقتصادی برای الف ارسال شده است . که ممکن است مخالفانی نیز داشته باشد الف از طرح دیدگاههای مختلف در این خصوص استقبال میکند .

*************

در حالی وزارت نفت، بنزین را با قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه می کند که متوسط قیمت جهانی آن 1.1 دلار است با این حساب قیمت یک لیتر بنزین با ارزهای مختلف دولتی، نیمایی و بازار آزاد  به ترتیب حدود ۴۷۰۰، ۸۵۰۰تومان و ۱۴ هزارتومان است و با فرض مصرف ماهانه ی دو باک ۵۰لیتری بنزین توسط هر خودرو، این وزارتخانه ماهانه مبلغی حدود ۳۷۰ هزار تا یک میلیون و سیصد هزارتومان برای انباشتن جیب دارنده ی هر خودرو کمک می کند.

اگر اغلب دارندگان خودروی شخصی را کسانی بدانیم که در تامین نیازمندیهای اساسی‌تر مثل خوراک و پوشاک در مضیقه نیستند باید گفت انباشتن جیب قشر متوسط، برخورداران و ثروتمندان در حالی اتفاق می افتد که از سال ۱۳۸۹ یارانه نقدی فقرا ۴۵ هزارتومان ثابت مانده است.

اختلاف قیمت شدید این محصول با خارج از کشور نیز به لطف عدم شفافیت ایجاد شده با حذف کارت سوخت توسط وزیر محترم، موجب شده تا قاچاق سوخت نیز ابعاد قابل توجهی پیدا کندکه این روزها گزارش کشفیات سوخت قاچاق بخشی از این سناریوی دردناک شده است

نگارنده هرگز معتقد نیست که بدون هیچ تمهیدی با افزایش قیمت بنزین طی یک دستور ساده ، تورم واقعی و روانی را به جامعه تحمیل کرد تا مجددا قشر ضعیف تحت فشار سرسام آور قرار گیرند بلکه با تدبیر و درایت می توان جلوی انباشتن جیب ثروتمندان و برخورداران جامعه را گرفت به گونه ای که زندگی قشر محروم نیز متاثر نگردد.

مثلا می توان بنزین ارزان خودروهای شخصی را حذف نمود در طرح قبلی هدفمندی یارانه ها حدود ۵۰ درصد بنزین مصرفی کشور با قیمت ارزان به صورت سهمیه ای بین خودروها توزیع می شد اما الان می توان سهمیه ی بنزین ارزان را فقط برای خودروهای تاکسی و خدمات عمومی در نظر گرفت.

در حال حاضر آمار خودروهای کشور افزون بر ۲۰ میلیون دستگاه است که با مراجعه به آمارهای مرکز آمار ایران تنها حدود ۱۵ درصد خودروهای بنزینی کشور را خودروهای خدمات عمومی مثل تاکسی‌ها و وانت و ... تشکیل می‌دهد. با اعمال مدیریت از طریق سامانه‌ی کارت سوخت می توان بنزین ۱۰۰۰ تومانی را کماکان برای خودروهای عمومی حفظ کرد تا اثر تورمی افزایش قیمت بنزین بر روی کالا و خدمات حذف شود و قشر محروم جامعه در چتر حمایتی حفظ شوند.

 دغدغه‌ی بعدی فروش کارت سوخت اتومبیل‌های فرسوده است که با برقرای ارتباط بین سامانه‌ی کارت سوخت و معاینه‌ی فنی و با حذف کارت سوخت فاقد معاینه این دغدغه نیز مرتفع شود و دغدغه‌ی بزرگ آخر، فروش سوخت توسط برخی صاحبان تاکسی‌ها و وانت‌هاست که با توجه به آمار ۱۵درصدی تعداد تاکسی‌ها و خودروهای عمومی بنزینی از کل خودروهای بنزینی، نباید در وهله‌ی اول سهم عمده‌ای را برای این تخلف‌ها قایل شد و در مرحله ی بعد می توان با نصب سامانه های پایش مسیر بر روی خودروهای عمومی، گام اساسی را برای حذف تخلفات فروش غیر قانونی بنزین برداشت.

سوال اساسی این است که آیا دولت توجه دارد که به غیر از کاهش یارانه ی پرداختی به اقشار غیر محروم، این اقدام چه منافعی را در پی خواهد داشت؟

با این اقدام ضمن حذف قاچاق بنزین، مصرف بنزین نیز کاهش می یابد و به تبع آن آلاینده های محیطی و ترافیک شهرها نیز متاثر خواهد شد مزید بر اینها یارانه ی پرداختی بابت بنزین به ازای مصرف روزانه ۹۰میلیون لیتر (به گزارش ایرنا*) سالیانه بالغ بر ۳۲ میلیارد دلار خواهد شد. 

این در حالی است که دولت قریب به سه سال معطل شرکت خارجی توتال شد تا دو میلیارد دلار در فاز ۱۱ پارس جنوبی سرمایه گذاری کند؟ این سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری قرار بود طی چهار سال ( سالیانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار) اتفاق بیفتد یعنی سالانه ۶۴ برابر سرمایه گذاری شرکت توتال را با بنزین ارزان به جیب قشر غیر مستضعف و برخورداران جامعه واریز می کنیم؟

به عبارت دیگر کل هزینه های انجام شده در پارس جنوبی طی ۳۰ سال گذشته در مدت کوتاهی فقط از محل بنزین تامین خواهد شد. آیا دولت توجه دارد که یارانه‌ی بنزین حدود نصف کل صادرات نفت کشور را تشکیل می‌دهد؟ واقعا اتخاذ کدام تدبیر دولت را به چنین غفلت یا تغافلی کشانده است؟

 

* http://www.irna.ir/fa/News/82980253

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۰۳۲۷۷۰۹:۱۳:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
باز همان بحٍث های بی معنی همیشگی. چرا یه بار حساب نمی کنید که حقوق مصوب دولت برای یه فرد تو ایران طبق دلار دولتی 461 و نیمایی 137 و آزاد 84 دلاره کلا؟کجای دنیا حقوق اینطوریه.متوسط حقوق های جهانی رو چندبار چک کردین که متوسط قیمت جهانی بنزین رو چک می کنید؟شما چیزی به اسم وجدان هم دارید واقعا؟
بیگی29۶۰۳۴۰۶۱۰:۲۶:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۳۰
این سیاستهای مدیران است که در خلق فقرو فلاکت استادند وگر نه ایران از لحاظ منابع طبیعی یکی از زرخیز ترین نقاط جهان است نباید فقیر داشته باشیم.فقط اختلاس و دزدی های روشده هم بابودجه کشور قابل مقایسه است......
ناشناس۶۰۳۹۳۹۱۵:۰۶:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۳۰
اقتصاد میگه زندگی افراد جامعه در حد خط فقر وظیفه ی حکومت است شما این را انجام بدهید قیمت برق، بنزین، نان، آب را هر طور دوست داشتید محاسبه کنید فعلا خط فقر 5 تا 6 میلیون اعلام شده برای 4 نفره پس خط قرمز ما میشه خط فقر بسم الله...
عباس۶۰۳۴۱۳۱۰:۳۲:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۳۰
نه
محمد قاسمی۶۰۳۶۱۸۱۲:۲۷:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
از اینکه دولت این قدر به فکر فقرا و مستضعفان است خدا را سپاس میگویم
یک دوست۶۰۳۶۶۹۱۲:۵۲:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
این بازیها دیگه نخ نما شده. میخواید بنزین رو گرون کنید، مثل مرد تو چشم مردم نگاه کنید و گرونش کنید. هنوز باورتون نشده هر کاری با این مردم بکنید طاقت میارن و صداشون در نمیاد؟
ناشناس۶۰۳۶۸۲۱۲:۵۵:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
وجدان دارن یا نه را مردم انتخاب کردن همین که پیاده روها دیوارکشی نشده برین خدا رو شکر کنین
ناشناس۶۰۴۰۱۹۱۵:۴۴:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۳۰
احسنت
ناشناس۶۰۴۰۷۹۱۶:۱۴:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
من موافق افزایش قیمت بنزین هستم به یک شرط ساده این حق بدیهی رو برای من قایل بشن من بجای آشغال وطنی یه ماشین هیبریدی ساخت برنهای معتبر جهانی با قیمت جهانی و بدون گمرکی و عوارض بتونم بخرم. در غیر اینصورت نویسنده بیجا میکنه در مورد قیمت بنزین حرف میزنه اما از حقوق ناچیز مردم و مصرف بسیار زیاد بنزین ارابه های مرگ تولید وطن صحبت نمی کنه
ناشناس۶۰۴۷۰۰۰۸:۱۵:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۱
احسنت.
ناشناس۶۰۴۸۸۳۱۰:۳۶:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۱
میانگین حقوق قشر متوسط هم با دلار14هزارتومانی 200 دلار در ماه میشود که اگر بعد خانوار را هم 4 نفر بگیریر به هر نفر 50 دلار در ماه ، وبه عبارتی یک و نیم دلار در روز به ازاء هر نفر میشود .حالا نگارنده محترم میخواهد بنزین را لیتری 1/2 دلار به قشر متوشط بفروشد.!!!!
ناشناس۶۰۳۲۸۱۰۹:۱۵:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۳۰
هر چند سال یک بار هم خودروهای بی کیفیت و پر مصرف را گران می‌کنند و هم بنزین را ...
amin۶۰۳۴۵۵۱۰:۵۸:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
هیچی گیر نیاوردن دوستان بازبند کردن به ماشین و... چرا نمیگید برداشتن عوارض گمرکی خودرو کیفیت مناسب و مرگ کمتر این همه گرفتاری اقتصادی بند کردن به تار سیبیل ؟؟؟؟؟؟
نادری۶۰۳۴۶۵۱۱:۰۲:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
این تیتر مشکوک است بازی در زمین افراد علاقمند به بالا رفتن قیمت بنزین است بوی گرفتاری و سهل انگاری میدهد.
ناشناس۶۰۳۲۸۲۰۹:۱۶:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۳۰
کسی که از ماشین های داخلی با این قیمت های عجیب خریده، بیش از نیمی از پرداختی ش هزینه ای اضافی ست برادر. انصاف داشته باش این حرف رو ننویس.این دو سه ماه را نبین دلار شده 16 تومن. با حساب دلار 4200 که اونم گرون بود ببین چه ماشین با مثلا 20000 دلار با چه میزان مصرف بنزین میتونه وارد کشور بشه، اما آقایون برای منافع شخصی هم از آغل میخورند هم از توبره.
ناشناس۶۰۳۲۸۳۰۹:۱۷:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
بنزین و نفت ثروت ملی ماست! یارانه اصلا معنی نداره. تیترش نهایت بی انصافی هست
نادری۶۰۳۴۶۶۱۱:۰۲:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
این تیتر مشکوک است بازی در زمین افراد علاقمند به بالا رفتن قیمت بنزین است بوی گرفتاری و سهل انگاری میدهد
ناشناس۶۰۳۶۶۲۱۲:۴۹:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
این جماعت برای ایجاد تورم در جامعه گیر دادن به بنزین
ناشناس۶۰۳۵۸۰۱۲:۱۲:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
اونموقع که زمان دولت احمدی نژاد بود، قرار بود مردم رو با پول یارانه ثروتمند کنه.اسمش رو هم گذاشتن سفره امام زمان!!!! هرچی اقتصاد دان های با وجدان اونموقع گفتن این روش درست نیست اون اقا اومد پافشاری کرد...... حالا جوری شده مردم باید دعا کنن خوده امام زمان بیاد درستش کنه..بجای اینکه بیاد به اقشار نیازمند واقعی کمک کنه اومدن یارانه رو دادن بعد همه چی گرون شد بعد به ملت گفتن پولشو دادیم بهتون...واقعا هیچ دولتی و هیچ حکومت عادلی با مردمش اینکارارو نمیکنه.. یه روز از در قاچاق بنزین وارد میشید یه روز از در یارانه؟؟؟ یعنی اگر بنزین گرون شه قاچاقش حل میشه؟؟؟ بخدا نمیشه تا شما مسئول هستید..حل نمیشه تا ملت منفعت طلب هستن تا اقتصاد خرابه تا کار ایجاد نشه....حالا از در یارانه.... پخش کنید تا به گوش اونی که باید برسه برسه (البته برای هزارمین بار)... من هم از همین مردمم و تحت فشار هایی که همین ملت قرار دارن..ازاونور دلار نمیگیرم.از چپ و راست پول نمیگیرم چرت و پرت بنویسم.از سایت مخالف شما نیستم.. از همین ملت هستم با همه فشارهایی که همشون دارن تحمل میکنن و هیچی نمیگن و هرموقع میگن میشن اونوره آبی.. یه مشت مسئول هم داریم که فقط کارشون حرف زدن تو رسانه هاست. از همه چی هم لامصبا اطلاع دارن..یه روز وزیر نفته یه روز وزیر کار یه روز مدیر 60 تا شرکت..
ناشناس۶۰۳۲۹۴۰۹:۲۰:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
مردم هیچ گناهی نکردند که دلار قیمتش 4 برابر شده. واقعا هیچ منصفی نیست که بگه قیمت دلار رو کم کنیم نه اینکه قیمت سوخت رو زیاد کنیم. در ضمن مطمئن باشید اگه قیمت سوخت زیاد بشه قشری که بیشترین آسیب رو میبینه قشر مستضعف هست. به بهانه قشر مستضعف نمیخواد قیمت سوخت را زیاد کنید
ناشناس۶۰۳۲۹۶۰۹:۲۱:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۳۰
یارانه خودروساز داخلی را نیز از جیب مردم محاسبه بفرمایید و بعد نتیجه گیری نمایید .
مجتبى۶۰۳۳۰۱۰۹:۲۴:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۳۰
فرض کنیم بنزین را بر مبنای دلار ۱۴ هزار تومان فروختید آخر سال که دلار بره بالاتر میخواهید چکار کنید سال دیگر که شد میخواهید چکار کنید این بی تکلیف بودن قیمت دلار تا کی ادامه دارد
ناشناس۶۰۳۳۰۳۰۹:۲۵:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
خوبه تصمیم بر این شده اهالی کشور ثروتمند ایران مثل کشورهای افریقایی و مرتاض های هندی زندگی کنن
رضا۶۰۳۳۰۶۰۹:۲۷:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۳۰
برادر هنوز نفهمیدی نمی توان بنزین 14000 تومانی را به بهانه حمایت از حمل و نقل عمومی 1000 تومان واگزار کرد و انتظار فساد نداشت؟آخر کی فکر شما از دام مارکسیسم رها می شود؟در مملکت باید سوخت به بالاترین قیمت و حتی با گرفتن مالیات محیط زیست از آن توزیع شود و حمایت هم باید به نسبت درامد مردم و به صورت هدفمند و غیر نقدی باشد مثل بلیط رایگان مترو و اتو بوس و سبد کالا
ناشناس۶۰۴۷۶۶۰۹:۰۷:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۱
فکر کردی شیره جان یک کارگر را کشیدن به ثمن خس یعنی چه ؟ رگ گردنت از این بیرون بزنه با این ترتیبی که خودروهای برقی در بازار دنیا رایج میشه دیگر کسی در آینده بنزین نخواهد خرید
ناشناس۶۰۳۳۰۸۰۹:۲۸:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۳۰
مصنوعی قیمت دلار را بالا می برند و بعد قیمت بنزین را با این دلار مصنوعی بالا برده حساب می کنند قیمت واقعی دلار حدود 2000 تا 3000 تومان با تحریم و حدود 1200 تومان بدون تحریم هست هر قیمت دیگر برای فقیر کردن بیشتر مردم هست
ناشناس۶۰۳۳۱۲۰۹:۳۰:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۳۰
اگر قیمت دلار را به هزار تومان برسانید هم فقیر و هم صاحبان اتومبیل در شرایط درست قرار میگیرند. ماجرا اینجاست که دولت‌ها با دست بردن به جیب مردم و گران کردن دلار هر بار این داستانها را ادامه میدهند. چرا یارانه را که اول 45 دلار بود به همان ارزش پرداخت نمیکنید. خسته نشدید از این دلال بازی و هر بار گفتن بنزین ارزان است
رضا۶۰۳۷۳۵۱۳:۱۱:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۳۰
برادر ان زمانی که دلار 1000 تومان بود حقوق شما هم ماهی 100 هزار تومان بود هم خدا را می خواهی هم خرما را؟
ناشناس۶۰۳۸۴۴۱۴:۰۵:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
آن زمان که دلار 1000 تومان بود حداقل حقوق 350 تا 400 هزلرتومان بود .یعنی دلار 14 برابر شده ولی حقوق ها در این مدت حداکثر 3 برابر شده و این یعنی فقیر شدن اکثر مردم و حذف طبقه متوسط .
رضا۶۰۳۹۵۶۱۵:۱۸:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
از سال 78 تا 90 به یمن قیمت بالای نفت قیمت دلار 1000 تومان بود که در سال 90 مهمانی با 3/5 برابر شدن قیمت آن تمام شد شما در سال 78 معادل 400 هزار تومان حقوق می گرفتی نکند مدیر کلی چیزی بودی؟یک نگاه به جدول حداقل حقوق در اینترنت بنداز تا دستگیرت بشه
ناشناس۶۰۴۱۳۴۱۶:۳۴:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
عمو رضا من نه مدیر کل بودم نه چیزی در زمان دلار 950 تومان من یک مهندس صنایع بودم و ماهی 500 هزار تومان حقوقم بود که می شد 526 دلار الان هم همان 526 دلار را به من بدهید که می شود 7.57 میلیون تومان
ناشناس۶۰۴۶۳۸۰۵:۵۳:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۱
برادر سال 56 حداقل حقوق 54 دلار بوده امروز باید 224 دلار باشد تا بشه ارزش سال 56 یعنی بالای سه میلیون ولی الآن 70 دلار است که به قیمت سال 56 میشه 17 دلار
صادق۶۰۴۸۵۳۱۰:۲۲:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۱
رضا چرا یچیزی مینویسی بدون اینکه فکر کنی؟ ببین چقد مخالفت شده
ناشناس۶۰۳۳۱۳۰۹:۳۲:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۳۰
اکثر دارندگان خودرو کسانی هستند که با توجه به بیکاری گسترده در کشور مسافر کشی کرده و اندک درآمدی از این راه دارند برای فهمیدن این کار بهتر است درصد اتومبیل های مدل پایین را به کل اتومبیل ها را بررسی کنید که خیلی بیشتر است.قاچاق بنزین با توجه به تفاوت قیمت در ایران و کشورهای همسایه همچنان ادامه خواهد داشت چون قطعا به نرخ هایی که نویسنده درباره قیمت جهانیش گفتند نخواهد رسید تنها تاثیر افزایش قیمت بنزین افزایش تورم در شرایط کنونی ست و بس.چون این قصه هایی که نویسنده گفته را در دوره احمدینژاد زیاد شنیده ایم.
ناشناس۶۰۳۳۱۴۰۹:۳۲:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
عجب. چجور بنزین رو به دلار حساب کردی اما حقوق و درامد مردم به ریال باشه؟؟بله منم سال۸۹ حدود ۱۷۰۰ دلار حقوقم بود و الان ۴۰۰دلاره
صادقی۶۰۳۴۷۳۱۱:۰۵:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۳۰
دقیقا درست گفتید همه چیز به دلار الا درآمد فکرنمیکنن با بالا رفتن بنزین همان قشر پایین گرفتار میشوند.
ناشناس۶۰۳۳۲۲۰۹:۳۵:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
اگر مسئولین محترم، حقوق افراد را هم بر اساس استاندارد جهانی محاسبه و پرداخت کنند، مردم مخالفتی با افزایش متناسب قیمت بنزین ندارند. اما در شرایط موجود، تورم کمر قشر ضعیف و با حقوق ثابت را می شکند.
حسینی۶۰۳۳۳۳۰۹:۴۲:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۳۰
بسیار خلاصه و کاربردی دولتی ها ببینید و عمل کنید
ناشناس۶۰۳۳۳۴۰۹:۴۳:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
این همه فلسفه چینی و بهانه برا گرون کردن بنزین؟ قیمت بنزینم گرون کنین تورم میشه ونزوئلا و زیمباوه! از همین مردم خجالت نمیکشین؟ این صغرا کبراهای تعمدا اشتباه نتیجش فاجعه باره. دیدین که با یارانه نقدی که دادین تورومو چطوری ترکوندین
شهاب۶۰۳۹۶۱۱۵:۲۰:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
اتفاقا ونزوئلا بنزینشو گرون نکرد و شد این. تازه دو ماهه که اونها هم فهمیدم بنزین رو آزاد کنن تا قاچاق نشه
ناشناس۶۰۴۷۷۱۰۹:۱۱:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۱
چون ونزوئلا هم فهمید بنزین رو گرون کنه شرایط بدتر میشه ولی اینجا
ناشناس۶۰۳۳۳۹۰۹:۴۵:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
مگه هرکی خودرو داره ثروتمنده ؟ خیلیا با خودروی شخصیشون امرار معاش میکنن.....چی نصیبتون میشه که اینجوری تیتر میزنین؟
ناشناس۶۰۳۳۴۱۰۹:۴۸:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۳۰
سلام اینکه در الگوی مصرف بنزین باید تجدید نظری اتفاق بیافتد شکی نیست ولی این استدلال از پایه دارای مبنای اشتباه است چرا که دولت مقصر و بانی اصلی گرانی ارز و بی ارزش شدن پول ملی است و همه ساله تقریبا این اتفاق می افتد شما چرا حقوق و دستمزد را را با کشورهایی که قیمت بنزین را درآنها ذکر کرده اید مقایسه نمی کنید مثلا یه کارگر ساده که سواد هم ندارد در کشور بحران زده ای مثل عراق میانگین 550 تا 600 دلار در ماه دریافتی دارد حالا شما این عدد را در قیمت ارز ضرب کنید ببینید چنددرصد از مردم در شرایط کنونی با این حداقل که حدود 8.5 میلیون تومان میشود فاصله دارند حالا اگر خواستید به قیمت بنزین و ... عیب و ایراد بگیرید
ناشناس۶۰۳۳۴۲۰۹:۴۸:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
صرفنظر از اینکه متوجه نشدم چرا نگارنده ثروتمند ما (چون طبق تعریف ایشان هر کس که یک پراید کهنه هم داشته باشد همین قدر که بتواند آنرا به یک پمپ بنزین برساند ثروتمند محسوب میشود) آنقدر نگران فقراست، به فرض صحت فرمایش ایشان مبنی بر انباشته شدن جیب قشر غیر فقیر جامعه راهکار ساده تری از آنچه ایشان فرمودند هم وجود دارد و آن اینکه قیمت دلار به 500 تومان تقلیل یابد تا ثروتمندان جامعه بابت زدن بنزین چیزی هم از دولت طلبکار شوند. تا آن زمان ایشان برای رفع نگرانی و عذاب وجدان ناشی از خوردن حق فقرا میتوانند یک میلیون و 300 هزار تومان پول ناحق دریافتی سهم خود را به کمیته امداد یا بهزیستی اهدا فرمایند تا نگرانی ایشان برای فقرا قابل باورتر باشد. با تشکر
ناشناس۶۰۳۳۴۵۰۹:۴۹:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
الان 90 درصد جامعه فقیرن، آقای کارشناس لازم نیست شما بر اساس جیب خود گزارش تهیه کنی. بروید جلو قاچاق و اختلاس و ... رو بگیرد و سعی کنید ارزش پول ملی رو پایین نیاورید تا مردم هر روز فقیرتر نشوند
ناشناس۶۰۳۳۴۶۰۹:۴۹:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
همین الان قیمت تاکسی بسیار گران هست با گران شدن قیمت سوخت افزایش شدیدتر پیدا خواهد کرد این فشار اتفاقا بر اقشار کم درآمد یا کسانی که خودرو ندارند با گران شدن قیمت سوخت بیشتر می شود جالب هست که در بعد از ظهر ها در همین الان بیماری که ماشین ندارد در ساعت 5 بعد از ظهر در بستی بخواهد یک مسیر از بیمارستان عرفان در. سعادت آباد مثلا به عباس آباد برود تازه فاصله زیاد تا جنوب شهر هم نه، تاکسی ها طلب 40 تا 50 هزار تومان می کنند! در آنزمان رانندگان اسنپ نیز از اسنپ خارج می شوند حال اگر قیمت بنزین هم افزایش یابد این قیمت به کجا ها می رسد! مشکل اقتصاد کشور گران فروشی شدید چند صد درصدی ارز هست که اقتصاد و همه چیز را چندین سال هست که فلج کرده و اقشار فقیر را فقیر تر کرده
ناشناس۶۰۳۳۴۹۰۹:۵۲:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۳۰
چرا همیشه قیمت بنزین کشوری رو که روی قویترین منابع خوابیده با سایر کشورها و نرخ روز دلار مقایسه میکنید ولی دستمزد درآمد قیمت خودرو و هزار مورد دیگه رو در نظر نمیگیرید آقا میخواهید گرون کنی بکن اما شعور مردم رو زیر سوال نبر
ناشناس۶۰۳۳۵۰۰۹:۵۲:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۳۰
کاش نویسنده این مقاله کاهش شدید اموال بنده و امثالهم را که توسط دولت محترم اعمال شد را هم حساب میکرد ، بی تدبیری این دولت دلار را ۱۴۰۰۰ تومان کرده نه ملت بدبخت .
ناشناس۶۰۳۳۵۷۰۹:۵۶:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
وقتی سوخت دو نرخی شود تجربه نشان داده در جامعه مبنای قیمتها بیشترین قیمت خواهد شد مانند همین نرخ ارز. با این توضیح، کسی که نه شغل دارد نه مسکن دارد و نه خودرو. این طرح شما چه مزیتی برایش دارد؟
افشین۶۰۳۳۵۸۰۹:۵۷:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
خیلی خنده دار بود این متن به هیچ وجه ارزش نقد ندارد چنان واضح و شفاف هست که بر کسی چیزی پوشیده نیست.
حمید۶۰۳۳۶۶۱۰:۰۳:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
وقتی می خوایین حقوق به مردم بدین با ریال حساب میکنید و وقتی می خوایین خدمان به مردم بدین با دلار و قیمت جهانی حساب میکنید؟؟؟؟لطفا حقوق ها رو هم به قیمت جهانی ودلار بدین اونوقت ما با کمال رضایت هزینه بنزین رو به قیمت جهانی خواهیم پرداخت
ناشناس۶۰۳۳۶۷۱۰:۰۳:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
از ابتدای طرح یارانه قرار براین بود که میزان یارانه متناسب با تورم اضافه شود و مردم مدیریت کنند.
ناشناس۶۰۳۳۷۰۱۰:۰۷:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
بنزینم گرون کنین خیالتون راحت شه
ناشناس۶۰۳۵۴۲۱۱:۴۷:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
دیگه مردم توان بار گرانی ناشی از افزایش بنزین رو ندارن الان بحث سر نان خالی در سفره یا نبودن آنست
ناشناس۶۰۳۶۹۹۱۳:۰۱:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
دقیقا هدف اینها هم ایجاد گرانی بیشتر
ناشناس۶۰۳۳۷۲۱۰:۰۹:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
مگه حقوق متوسط کشور ما برابر حقوق متوسط در کشورهای دیگر هست که بنزین بخواهد برابر باشد. اگر میانگین حقوق ماهانه در دنیا 2 هزار دلار باشد در ایران این مبلغ کمتر از 200 دلار است. ضمن آنکه به علت وجود تعرفه قیمت خودرو در کشور ما با همین اختلاف درآمد از کشورهای دیگر بیشتر است. در مورد دیگر اجناس ضروری زندگی نیز به جز بنزین و نان اوضاع به همین منوال است. واقعا نمیشه دولت از دو نظام سرمایه داری و کمونیستی هر بخشی که به نفع خودش هست را قانون کرده و ناکارآمدی فراگیر خود را به این شکل جبران کند. نکته آخر: همه ما می دانیم که سهمیه بندی و .... داستان روز اوله .... بلافاصله تاثیر اختلاف قیمت باعث موج گرانی ها خواهد شد. در شرایطی که حتی ذره ای تحمل برای هیچ کس نمانده!
ناشناس۶۰۳۳۷۸۱۰:۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۳۰
سفسطه نمودید برادر. وقتی طرف 500 میلیون میده بالای یک ماشین که قیمت واقعیش 200 میلیون هست یعنی 300 میلیون داره اضافه میده و با احتساب دلار 10 تومنی یعنی 30000 لیتر بنزین را پیش خرید کرده که با فرض 50 لیتر در ماه میشه مصرف 600 ماه یا 50 سال! در مورد ماشین 100 تومنی هم 50 تومن اضافه میده که میشه 5000 لیتر بنزین یعنی 100 ماه یا به عبارتی 8 سال مصرف بنزین. لطف کنید موقع بررسی یک مساله ،همه جوانب را درنظر بگیرید.
ناشناس۶۰۳۳۸۴۱۰:۱۴:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
واقعا هدف از این سناریوتکراری چیست؟ ساخت رپرتاژهایی در جهت انحراف افکار عمومی در راستای منفعت دولتی ها؟! جا دارد از نویسنده سوال شود فقیر از نطر ایشان یعنی کسی که خودرو ندارد؟ یعنی این همه مسافر کش غیر از تاکسی ها ، کسایی که با خرید یک وانت فرسوده بطور سیار کار میکنند و ... را جز فقرا حساب نمی کنند؟ آیا این افراد که با یک وسیله نقلیه امرار معاش میکنند تا محتاج نان شب نباشند ( حتی خیلی وقت ها باک خودرو را کامل نمی توانند پر کنند) فقیر نیستند؟ نویسنده محترم چنان نوشته خودروهای شخصی که انگار همه خودروهای شخصی BMW هستند! برادر من آنها که خودروی خوب دارند همه چیز هم دارند نه ابایی از بالا رفتن قیمت بنزین دارند ( خودرو آنها کم مصرف تر از بقیه است) نه نگرانی معاینه فنی و آلودگی و ...، بیچاره همان فقرا هستند که از بس قافیه جامعه به آنها تنگ آمده ، فقط میتوانند یک خودرو بگیرند و با آن مسافر کشی کنند و یا کالا بفروشند هر چند سال اینکار تکرار شد و برای آن هزاران هدف تعیین شد و تنها یک هدف نائل آمد: گرانی بیشتر+ کم نشدن مخارج جاری دولت ها نویسنده محترم بد نیست بپرسند درآمدهای قبلی ناشی از بالا بردن قیمت بنزین کجا مصرف شد؟ به تولید و توسعه رسید؟؟؟ به قشر ضعیف داده شد؟؟؟؟
حسن۶۰۳۳۸۷۱۰:۱۵:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
ا:اغلب خودروهای موجود در ایران از نوع پراید و پیکان و نیسان و دیگر خودروهای ارزان است که با احتساب دلار آزاد حدود ۲ هزار دلاره یعنی مردم فقیر صاحب خودرو که برخی منبع درامدشونه. ۲:حقوقی که به ایرانیها پرداخت میشه به ریاله چرا باید بنزین به دلار محاسبه بشه. ۳: خودروهای ساخت داخل فناوری قدیمی داشته که مصرف بالایی دارند و مسول ساختشون هم دولته چرا مردم باید بهای ضعف تولید دولت رو بدهند.
ناشناس۶۰۳۳۸۹۱۰:۱۶:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
حقوق را به دلار مطابق استاندارد جهانی به کارگر و کارمند بدهید، بعدش قیمت بنزین و ماشین و برق و گاز و ... را هم به دلار و یورو و واقعی بگیرید. یارانه هم پیشکش خودتان اینطوری که نمیشود، درامد به ریال ، هزینه به دلار ..... به زبان فارسی سخت داریم از وسط به دو نیم تقسیم می شویم .....
محمدرضا۶۰۳۴۱۷۱۰:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
خیلی جالبه که قیمت بنزین رو بر اساس نرخ دلار محاسبه کردید ولی ننوشتید که حقوق و دستمزدها با نرخ دلار امروز چقدر میشه؟؟؟!
ناشناس۶۰۳۴۳۶۱۰:۴۱:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
من ماشین ندارم... ولی مردم چه گناهی کرده اند که مسئولین بی کفایت تورم 400 درصدی دلار را در 4 ماه رقم زده اند....
ناشناس۶۰۳۴۵۹۱۰:۵۹:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۳۰
تازگی ها برای گران کردن بنزین روزی 5 تا مقاله سفارشی میدن بیرون یاد احمدی نژاد و تیم اقتصادیش که میگفت بنزین را گران کردیم یارانه بدهیم و ثروت ملی را به صورت مساوی تقسیم کنیم و اخرش هم به ایجا ختم شده
ناشری۶۰۳۴۷۷۱۱:۱۰:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
از سایت الف به شدت متعجبم. سال گذشته دولت پیشنهاد افزایش 50درصدی قیمت بنزین را داده بود. همه از جمله شما همه جانبه حمله کردن که مردم توان افزایش قیمت سوخت را ندارند. حال که رسما دارائی نقدی و دستمزد کارگران و کارمندان( البته نه همه) به یک چهارم تقلیل پیدا کرده نغمه افزایش نرخ بنزین را سر داده اند. لطفا حداقل شما بفرمائید با اونائی یا با ما(مردم)
ناشناس۶۰۳۴۷۸۱۱:۱۱:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
یعنی اینهم شد کارشناس با این نظرش؟
abbas۶۰۳۴۷۹۱۱:۱۱:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۳۰
ما دوست داریم مثل اروپایی ها زندگی کنیم اما حاضر به پرداخت هزینه هایش نیستم. نه 53 درصد مالیات می دهیم نه مالیات بر مصرف می دهیم نه پول کامل مصرف را می دهیم بسیاری ازما ها دو یا سه خانه بالای 100 متر داریم در حالیکه اکثر اروپاییان یک خانه زیر 80 متر دارند. بسیاری از ماها دو خودرو داریم . جالب اینجاست که یارانه نقدی هم می گیریم. ما بازنشستگی پیش از موعد داریم که اروپاییان ندارند. ما بازنشستگی با 43 سال سن داریم که برای اروپاییان 65 سال است. ما بعد از بازنشستگی نیز دوباره کار می کنیم . اگر پارتی داشته باشیم در مناطق آزاد، شرکت های ظاهرا خصوصی اما اقماری وزارت خانه ها، دانشگاه ها و موسسات ظاهرا خصوصی و اگر پارتی نداشته باشیم راننده تاکسی می شویم.
ناشناس۶۰۵۱۳۴۱۳:۴۰:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۱
پس مردم مریضند که با این همه خوشی و امکانات به اروپا مهاجرت می کنند ؟
جمال۶۰۳۴۸۹۱۱:۱۶:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
پدر مردم رو درآوردید خدا از تقصیرات شما نگذره. لعنت خدا بر شما باد.
ناشناس۶۰۳۴۹۱۱۱:۱۶:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
دور باطل گرانی ها که هربار مردم را فقیر تر میکند ولی داریم به نقطه انفجار میرسیم خود دانید
ناشناس۶۰۳۴۹۵۱۱:۱۹:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۳۰
ما فقرا با اینکه اونهایی که ماشین دارن از یارانه سوخت استفاده می کنن هیچ مشکلی نداریم. چون اگر گرونش کنید، پولی به ما نمی رسه. فقط ما واراث گرانی هایی خواهیم شد که در اثر افزایش قیمت سوخت به وجود میاد. از سایت الف بعیده این تحلیل های بی کیفیت رو ارائه بده
م.ر۶۰۳۴۹۶۱۱:۱۹:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
دولت آقای روحانی به فکریارانه فقیر نیست فکردرآمد دولته اگربه فکر مردم وفقیربود یارانه بااین گرانی ها الان ۴۵۵۰۰نبودوالان حداقل ۳برابرشده بودگران شدن بنزین یعنی نابود شدن فقیر اگرسرانه مصرف بنزین بالا رفته مقصردولته که مردم بیکارشدند وبا خودرو درآژانسها واسنپ وتب سی وغیره پی امرارمعاش هستند پس به دلسوزی شما دولتی های میلیاردرنیازی نیست
ناشناس۶۰۳۵۲۰۱۱:۳۳:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
یارانه هر نفر چهل و پنج هزار تومان؟ ؟!! ... خدا خیرت بده برادر !! ... چهل و پنج هزار تومان قدیمی شد !! ... یارانه شد برف ، .... برف در مقابل آفتاب تموز گرانی !! ...مخلصتم دیگه از یارانه و چهل و پنج هزار تومان چیزی نمانده !! ... آنهایی که با دلار سر وکار دارند ،می گویند یارانه شده معادل سه دلار !! ... چهل و پنج هزار تومان دیگه کجا بود !! اون موقع که یارانه ام چهل و پنج هزار تومن واقعی و حقیقی بود ، برای آمدنش خیلی انتظار می کشیدم ، اورا خیلی به حساب می آوردم !! باهاش خیلی حساب و کتاب می کردم !! مدام گوش به زنگ اخبار بودم که واریز شدنش را اعلام کنه !! اما حالا با این گرانی کمر شکن دیگه چندان انتظاری از این یارانه ندارم !! ... دیگه خیلی بودن و نبودنش برایم توفیری نداره !! آخه دیگه مشکل گشای مشکلاتم نیست !! چهل و پنج هزار تومان ؟؟ !! ... بگو چهل و پنج هزار ریال و خلاص !! ... بله ؟!!
ایمان۶۰۳۵۳۲۱۱:۴۱:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
متاسفم برای الف و برادر عزیز آقای توکلی که هر مقاله ای رو نشر میدید، این آقای نجفی کیه؟ سوادش در چه حده؟ این نقد آبکی و بی منطق و سراسر از اشتباه رو خودتون خوندید، برادر من اقتصاد علم هست دانشه کشکی نیست که هر کسی بیاد بیخود و بی جهت با چهارتا کلمه فوب و امثلهم بازی کنه، مقاله بیشتر شبیه قصه رابین‌هود هست تا واقیعت، اگر واحد پول ملی افت می‌کنه و در حال سقوطه هیچ ربطی به خرج دولت برای مردم نداده ، خودت دولت تورم ایجاد می‌کنه که صدردصد عمدی هست برای خالی کردن نقدینگی مردم و سود خودش ، بعد میای شما مرد حسابی میگی داره ضیف و قوی میشه ، چه فکری پیش خودت می‌کنی که میگی مصرف شخصی بره بالا و عمومی ثابت باشه ،اقای توکلی متاسفم براتون انتظارم بیشتر بود
ناشناس۶۰۳۵۳۴۱۱:۴۲:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۳۰
این نگارنده واقعا کجا زندگی میکنه؟ چقد درآمد داره ؟ چقد در شهر با مردم دمخور شده ؟
ناشناس۶۰۳۵۳۶۱۱:۴۳:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
بنزین را گران کنید اما رایانه به هر نفر باید یک میلیون و نیم شود.
جواد۶۰۳۵۴۹۱۱:۵۲:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
عزیز دل برادر - وقتی دلار 5000 تومان رو رد کرد - آب از سر ما گذشت . از اون به بعدش دیگه مهم نیست . ما الان فقط زنده ایم و خبری از زندگی نیست . یه دفعه تیر خلاص رو بهمون بزنین و شما بمونین و بس.
حسنى۶۰۳۵۵۰۱۱:۵۲:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
قابل توجه کسانی که ادعا دارن بن سلمان در کشورش در حال خیانت حقوق کارمند عرب با قیمت بنزین در عربستان بررسی کنید بعدا فحش و توهین کنید
ناشناس۶۰۳۵۶۹۱۲:۰۴:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
این کارشناس چند سالشه این موارد که قبلا" بمرحله اجرا در آمده و ...
بنده خدا۶۰۳۵۷۲۱۲:۰۷:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
عزیز بزرگواری که فکر کردی که اگر قیمت بنزین رو با نرخ دلاری حساب کنی خیلی هنر کردی ؟؟ مگه مردم ما به دلار پول در میارن که محاسبه‌ی دلاری کردی ؟!! .... به اندازه کافی از بی‌تدبیری دولت کلید به دست بنفش صفت خسته هستیم.
ناشناس۶۰۳۵۸۲۱۲:۱۲:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
دولت به جای با لا بردن قیمت بنزین ارزش ریال ببره بالا همه مشکلات حل میشه
ناشناس۶۰۳۵۹۵۱۲:۱۷:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۳۰
ماشین یک فقیر یه وانت نیسان یا یه پیکان یا یه پژو 2000هستش که همیشه و هر جایی برای هر کاری ازش استفاده میکنه ماشین یه پولدار یک ماشین آخرین مدل هیبریدی که بعضی وقت ها از استفاده میکنه و برای مسافرت هم معمولاً از هواپیما و... استفاده میکنه انصافاً حالا بگید کدوم بیشتر از این بنزین به قول شما یارانه ای بیشتر بهره برداری میکنه ؟
ناشناس۶۰۵۰۷۷۱۲:۵۶:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۱
بنزین هواپیما هم باید اضافه بشه اونوقت شما با هواپیما تشریف ببرید
ناشناس۶۰۳۶۲۲۱۲:۲۸:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۳۰
اگر مصرف روزانه بنزین را 90 میلیون لیتر در نظر بگیریم و جمعیت کشور را هم 90 میلیون نفر !!! فرض کنیم سهم هر نفر 1 لیتر در روز و در ماه 30 لیتر خواهد بود و اگر متوسط قیمت جهانی بنزین را هم 1/1 دلار فرض کنیم ( مطابق نوشته بالا) و اصلا فرض کنیم که یک دلار هم 11000 تومان باشد( دست کم!!!) با توجه به قیمت فعلی که 1000 تومان است لذا در واقع 10000 تومان به ازاء هر نفر در روز دولت سوبسید می دهد که در ماه 300 هزار تومان خواهد شد مناسب است که دولت کل این مبلغ را یکجا به هر فرد ایرانی بعنوان سهم ملی از محل ارزش ثروت ملی تولیدی از بنزین داده و آنگاه سوخت را در داخل با همان قیمت 1/1 دلار یا 11000 تومان برای هر لیتر عرضه کند این باعث می شود که افراد سوخت کمتری مصرف کرده و دولت می تواند مازاد آنرا به همان قیمت جهانی به فروش رسانده و یا تبدیل به فرآورده نموده و در داخل بمصرف تولید فراورده های دیگر مورد نیاز مردم برساند. ضمنا صرفه جوئی حاصله را مردم برای هزینه کردن و تامین و پیشرفت رفاه در سایر امور دیگر زندگی در نظر می گیرند و مسئه قاچاق سوخت می تواند حل گردد. مسئله آلاینده ها تا حدود زیادی مرتفع شده مسئله ترافیک و اعصاب خوردی و ... هم تا حدود زیادی حل خواهد شد.
ناشناس۶۰۳۶۳۶۱۲:۳۶:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۳۰
من همین الان از طرف ملت ایران اعلام میکنم که بنزین رو با دلار ازاد و به قیمت جهانی یعنی ۱۴ هزار تومان به لروش برسانید اما....... لطفا یارانه ۴۵ هزار تومان که زمانی بود که دلار ۱۰۰۰ بود رو به ۶۳۰ هزار تومان افزایش دهید و همچنین دستمزد رو هم به متوسط اروپا یعنی حدود ساعتی ۸ دلار افزایش دهید. در این صورت یه خونواده ۴ نفره که فقط اقا اونم ۸ ساعت در روز کار کنه درامدش در ماه حدود ۳۰ ملیون تومان خواهد بود و به نظرم در این صورت هم میتونید اب و هم برق و بنزین و کلا همه چیز رو ازاد کنید
ناشناس۶۰۳۶۴۷۱۲:۴۳:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
احمدی نژاد کجایی که یادت بخیر، یعنی الان همه مسئولین فعلی که از احمدی انتقاد میکردند به غلط کردن افتادند
ناشناس۶۰۳۶۷۳۱۲:۵۳:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
دولت بزرگوار لطف بفرمایید و ریال را حذف کنید از دلار استفاده بفرمایید تا هم تورم نباشه و بدونیم که چی میخریم اشکالی ندارد که بنزین را 1/2 دلار بخریم در عوض 206 ساخت فرانسه را 5000 دلار بدهید سوار بشیم
محمد۶۰۳۷۳۹۱۳:۱۲:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
جناب نجفی نگارنده محترم. چرا همیشه اونو غش می کنید. آیا قیمت بنزین برای یک کشور مثل ترکیه که بنزین وارد می کند با یک کشور مثل عربستان کویت امارات عراق و ... یکی است؟ دوم در کجای دنیا سراغ دارید که ارزش پول یک کشور یک دفعه یک سوم شود؟ سوم اینکه کدام کشور سراغ داید که اتومبیل با ارفاق کیفیت D یا F رو تولید و با ده برابر قیمت بصورت پیش فروش یکساله به مردم غالب کنند آنهم با مصرف دو برابر استاندارد جهانی.
ناشناس۶۰۳۷۶۸۱۳:۳۰:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۳۰
این تحلیلی مسخره و مع الفارق است چون امروز تقریبا همه خانواده ها یک ماشین دارن
ناشناس۶۰۳۷۹۱۱۳:۳۹:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۳۰
واقعا جالب است ، دولت بصورت غیر اصولی و غیر قانونی قیمت ارز را بالا میبرد وسپس مردم این کشور به جای آنکه معترض این عمل غیر اصولی وخلاف باشند شروع میکنند به ارزش گذاری همه چیز با این نرخ غیر واقعی و در ادامه نتیجه گیری میکنند که احیانا از این خوان نعمت شخصی یا گروهی بیشتر سود میبرند و گروهی کمتر.امثال این آقای کارشناس اقتصادکه نه نیم نگاهی به درآمدها در این کشور می اندازد ونه به قیمتهای نجومی برای خودروهای بی کیفیت واجحافی که در این خصوص به مردم میشود و سریعا رای صادر میکند که هرکس یک خودرو دارد میلیونها تومان در ماه یارانه میگیرد.درواقع فقط نگاه ههای مانند این آقای اقتصاددان وضع را به اینجا رسانده است.حالا فرض کنیم دولت محترم با تمهیدات خاص قیمت دلار را به پانصد هزار تومان رساند ،آیا شما باید بلافاصله نتیجه گیری کنید که قیمت بنزین در دنیا هفتصدوپنجاه هزار تومان است و به ما میدهند هزار تومان؟
ناشناس۶۰۳۷۹۲۱۳:۴۰:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
واقعا از روی مردم هیچ از روی پدر و مادرت و فامیلات خجالت نکشیدی اینو نوشتی
علیرضا۶۰۳۸۰۶۱۳:۴۵:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
سلام آخرش ما نفهمیدیم قیمت دلار را چند حساب میکنند مگر بنزین محصول پالایشگاههای خودمون نیست؟ مگر ما نفت خام وارد میکنیم؟ از این برادر که اینطور مینویسه ماهی یک میلیون به ماشینها یارانه میدن باید سوال کرد آخه ما تو ایران به ریال حقوق میگیریم و ارزش اونم سال به سال داره پایین میاد اگر قرار باشه هزینه هامون به دلار محاسبه بشه که فقط باید فکر مردن باشیم پس منم میتونم بگم حقوق من سال پیش با دلار 3800 تومنی حدود 900 دلار بوده الان با دلار 14000 تومنی شده 250 دلار یعنی در سال 8500 دلار کمتر میگیرم پس برادر حرفی را که میزنی سبک سنگین کن ببین چی سر مردم اومده که با گرون شدن بنزین وا مصیبتا!!
ناشناس۶۰۳۸۱۷۱۳:۵۰:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۳۰
نگارنده محترم! بسیاری از کارگران و کارمندان بیکار شده به لطف دولت تدبیر و امید به مسافرکشی روی آوردند.گرانی بنزین در حال حاضر فقط باعث انفجار جامعه میشه. تا کم میارن یاد جیب مردم میفتن .
آرش از روستا۶۰۳۸۲۱۱۳:۵۰:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
بهانه ها برای افزایش قیمت سوخت شروع شد. شماها که میگفتین فقط یک درصد بازار ایران به دلار آزاد وابسته است!! حالا بنزین هم وابسته به دلار آزاد میشه!!! اگه متوسط جهانی قیمت بنزین لیتری 1.1 دلاره خب اونجا درامد مردم رو هم حساب کنین که چند برابره!!!
ناشناس۶۰۳۸۳۰۱۳:۵۶:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
معلوم نیست که چرا مردم در ایران به قیمت بنزین انقدر حساسن، چه لزومی داره بنزین اوزان توزیع بشه و بیهوده مصرف بشهه
ناشناس۶۰۴۴۹۷۲۲:۵۰:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
باشه دیگه حساس نیستیم. به دولت اجازه میدیم کمتر از لیتری 100 هزارتومان نفروشه تا بنزین که ثروت ملی است دود نشه . به هوا نره. بعد خواهیم دید که خودرو سازهای وطنی چطوری فرغون های تولیدی رو خواهند فروخت.! ! !
ناشناس۶۰۳۸۵۷۱۴:۱۴:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
حرف درستی است...یارانه هرخودرو بسیار بالاست گرچه بسیاری از خودروها از آن فقراست اما فکر میکنم دولت بهتر است تلاش کند قیمت دلار را به 6 تومان برساند و سپس نگاه کند آیا تغییری در حامل های انرژی لازم است یا خیر...الویت بندی داشته باشید..به امید آبادانی هرچه بیشتر ایران و کوری دشمنان این میهن اسلامی آریایی.
ناشناس۶۰۳۸۹۹۱۴:۳۹:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
حالتو دوست دارم، فکر میکنم خیلی حالت خوب باشه!!! حالتو خریدااااااارم
نعمت الله جوکارنامیوندی۶۰۳۸۶۷۱۴:۱۸:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
بنظرم نویسنده می‌خواهد زمینه را برای افزایش قیمت بنزین با شعار پوچ دفاع از محرومین فراهم می کند . دولت بحران سو مدیریت منابع ملی را دارد نه پایین بودن قیمت بنزین
باهر۶۰۳۹۱۴۱۴:۴۸:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
مشکل کشورما این است که نه قانون در آن حاکم هست ونه نظارت وکنترل جدی واکثر افرادی که درموضع قدرت وثروت هستند مثل کوسه تور ماهیگیری راهم باخود می برند واین باعث شده که رانت خواری شدیدوقاچاق کالا وارزوسوخت وبنزین و.... وسایر دست اندازی به اموال عمومی وبیت المال بفور اتفاق بیفتد. کارت سوخت باعث شده بود که هم جلو قاچاق آن گرفته شود وهم از مصرف بی رویه جلوگیری کند ومردم درمصرف آن اقتصادی رفتار کنند وهم سایر مزایای دیگر داشت ازجمله واردات کمتر بنزین آلودگی کمتر محیط زیست و.... ولی متاسفانه نسنجیده آنرا حذف کردند ومشکلات قاچاق سوخت با گران شدن ارز افزایش چشمگیری یافته است وخود آقای وزیر نفت معتقدند که خیلیها قاچاق سوخت می کنند ومنحصر به مرزنشینان نیست. حال سوال این است که آقای وزیر نفت چرا کارت سوخت که این همه مزایا را داشت شما مصرا حذف کردیدوحال از افزایش قاچاق سوخت می نالید؟ چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟!! بقول حافظ: خود می کشی ای حافظ ،خود تعزیه میداری!!!
ناشناس۶۰۳۹۵۹۱۵:۱۹:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
شما که هر وقت خواستید گران کردید دیگه نیاز به بهانه نیست حتی حاضر نیستند به خودشان زحمت دهند بهانه جدیدی درست کنند
ف.خ۶۰۴۰۲۱۱۵:۴۶:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
به عقیده بنده بنزین باید حداقل لیتری 5000 تومان شود و برای وسایل نقلیه عمومی تاکسی ها و غیره سهمیه تعیین شود. گرچه فکر می کنمبا وجود این هم ملت ماشین شخصی هایشان را بیرون می آورند.
ناشناس۶۰۴۲۰۲۱۷:۴۶:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
کلا سیستم اقتصاد ما بر پایه حمایت از واردات بجای صادرات و رانت سازی بجای جلوگیری از بروز فساده.
ناشناس۶۰۴۲۳۰۱۸:۱۲:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۳۰
اینم گرونش کنید تا هیچ منتی رو سر مردم نباشه
ناشناس۶۰۴۲۴۳۱۸:۲۸:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
الف جان!!!!! خواهشمند است وقتی قیمت بنزین را به دلار حساب میکنی یک تحقیق هم انجام بده راجع به حقوق کارگران، مهندسان و ... به دلار در کشورهایی که نرخ بنزین 1.1 دلار است
ع.ص۶۰۴۲۵۲۱۸:۳۴:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
هر وقت حقوق ها را به دلار محاسبه پرداخت کردند، بقیه موارد هم با دلار محاسبه دریافت کنند.
ناشناس۶۰۴۳۳۹۲۰:۰۰:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۳۰
به فرص اینکه بنزین گرون بشه چه کسی میتونه تضمین بده پولش صرف مستضعفین میشه؟همین الان قیمت ارز ۴ برابر شده یعنی درامد ریالی دولت تو این چند ماه ۴ برابر شده بدون اینکه هزینه هاش اضاف شده باشه.پس این درامد مازاد کجا هزینه شده؟؟؟؟؟
ناشناس۶۰۴۳۷۹۲۱:۰۱:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
ارزش ریال رو ببر بالا همه مشکلات حل میشه
ناشناس۶۰۴۴۴۳۲۱:۴۷:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
نظرات دوستان جالب است بدون تفکرو تحلیل درست نظر می دهند گویی یا اکثرا از قشر مرفه و اشرافی هستند که هرهفته با بنزین مفت هزار تومانی به شمال و اطراف می روند و یا متوجه نیستند که یارانه ی اکثر جامعه را قشر مرفه و پولدار می گیرند
ناشناس۶۰۴۷۷۶۰۹:۱۵:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۱
ثروتمندی که چندین ماشین دارد خوب می داند پول این افزایش قیمت بنزنش را و بلکه صدها برابر آن را از مردم پایین دست دربیاورد آخرش هم علی می ماند و حوضش
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین