اقتصاد خوانده‌هایی که اقتصاد دان نیستند

محمود رستمخانی،   3970728044 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
اقتصاد خوانده‌هایی که اقتصاد دان نیستند

تجربه مدیریت اقتصای در مقاطع مختلف پس از انقلاب گواه بر آنست که رویکردهای اقتصادی و اجتماعی و تصمیات تبعی آن ، تابعی از نوع نگرش مسئولان و حلقه اطرافیان نزدیک آنها بوده است . رویکرد هایی که با جابجائی افراد در پست های مهم اقتصادی ، تغییری محسوس تا عقبگردی کامل ، در جهت مسیر قبلی داشته است . مضاف بر اینکه اتخاذ رویکرد های جدید و یا  تغییریافته ، در پس برخی از نابسامانیهای عوامل مدیریتی و اجرایی گذشته  ، ناشی از نگرش آکادمیک و یا هیجانی متاثر ازتعهد به اجرای برنامه ها ، در دوران تبلیغات انتخاباتی  بوده که     لزوما "  نتوانسته  منبعث از دانش و بینش فراخور باشد  .

البته دردورانهای مختلف مدیریتی ، اتخاذ روشهای مبتنی بر رویکرد‌های تحّول‌زا  و یا متکامل ِ ناشی از اتخاذ تاکتیک های عملیاتی ، بسته به میزان واقعی بودن برنامه ها  ، نه تنها مضّر نبوده بلکه به دلیل تغییر ماهوی رخدادها در بستر پدیده های اقتصادی و اجتماعی نو ظهور  ، توانسته مفید هم فایده باشد  .

 فی الجمله هرگاه دانشِ دانش آموختگان و بینش حاصل از خرد و حکمت آنان به عنوان دو رکن اساسی رشد و تکامل جامعه ، در مسیر درست چرخه تصمیم سازی ، مهندسی عملیات و اجرای مُتقن ( محکم کاری شده ) قرار گرفته  ، هدایت رخدادهای نوظهور ،  در مسیر روشنیِ که راستی آزمایی آن ، در صحنه جامعه منجر به آسایش روانی جامعه گردد ، محقق گردیده است . بالعکس زمانی که مدیریت کلان جامعه ،  بدلیل مشکلات حاصل از بی اعتنایی عمدی و سهوی در بکارگیری  نیروهای شایسته و ریز تخصص در بستر روند عادی اداره جامعه  و یا رخدادهای غیر قابل پیش بینی ، تساهل و تجاهل نموده ، جامعه هدف ، در حدّی از محدوده انتظار قرار گرفته که آسیب های اجتماعی و نا امنی های مترداف ،  از نتایج آن بوده است . 

 اگر بپذیریم علم و عقل ، بعنوان دو رکنِ توامان و دو بال از عنصر هدایت در مسیر یابی و جهت پذیری صحیح هستند که محصول خواهی از  اقدام وعمل ، بدون استفاده درست ، از آن ها امکان پذیر نخواهد بود ، استفاده موثر ، هدفمند و مشتاقانه از افراد شایسته ای که دانش آنان مورد وثوق و خردورزیشان در بزنگاه های مختلف به اثبات رسیده باشد ، ضروری خواهد بود .

علم مسموع ، علم یادگیری  و علم مطبوع چشمه جوشان عقل و روح است که بلوغ آن در افراد به گستره ای از صفر تا بی نهایت و حصول آن به بایستگی های موجود در شایستگی افراد است . اگر دانشمندان را در کلیّت موضوع ،  نتیجه دانش آموختگیِ آنان  بدانیم ، هر دانش آموخته را نمی توان دانشمند یافت . لذا اختلاف افراد در مرتبه تکاملی این به آن ، میزان سهم برخورداری از علم مطبوع ، اشتهاز ذهنی و روحی آنان در مسیر بکارگیری دانش در خدمت تعالی جامعه بشری خواهد بود .

وقتی درمان علاج بیماریهای صعب العلاج  و یافتن راه حلهای درست از رخدادهای پیچیده و صلب در گرو متخصصان حاذقی است که از دانش ، خرد و حکمت بالنده ی افراد بالغ برخوردارند ، اتکاء به دانشِ صرف دانشِ آموخته گان اکادمیک میان تهی  ، اشتباهی محض ،  به میزان فداکردن مقتضیات در قبال مصلحت است .

متاسفانه امروز نه تنهاجای بسیاری از دانشِ آموختگان دانشمند ، اقتصاد خوانده هایِ اقتصاد دان و جامعه شناسیِ خوانده های جامعه شناس ،  به اقتضای مصلحت و وامداری افراد به یکدیگر از صحنه مطالبات مصلوب بدورند ، بلکه جازدگان دانش آموختگیِ پیدا و پنهان نیز ، به اتکاء اربابان منفعت و مصلحت ، با درس نخواندگی و  مدارک جعلی ، مدّعیان و میدان داران سر سخت  در مباحث و مدیریت کلان اقتصادی و اجتماعی هستند  . مضاف بر آنکه جسارت و اشتهای آنان ، برای ایجاد تعاملات بینابینی و استفاده  مقدور و مکفی ازپست های طلایی مدیریتی و امکانات مرتبط ، کمتر از جازدگیِ دانش آموختگی آنان نیست .

به همین جهت ، دانش آموختگان حوزه اقتصادی و اجتماعی متکی به مسئولان تاثیر‌گذار که جامعه‌شناس و اقتصاددان نیستند قبل از آنکه به مدرک تحصیلی ،  سوابق مدیریتی و وزن سیاسی خود در عرصه تعاملات بینابینی متکی باشند ، می بایست به مسئولیت پذیری خود در قبال خداوند متعال و مردم شریف ایران در  ارائه راه حلهای نتیجه بخش که مستلزم اعاده اقتصاد سالم و آرامش روانی به جامعه باشد اگاه باشند .

درگیر کردن پستهای مدیریتی برای مدّتهای مدید ، برای افرادی که فاقد  ارزشیابی عملکردی در دوران مدیریت های طلایی ، طولانی و انگیزه های خلاقانه و عملگرانه هستند ، از یک سو و شهوت ‌حفظ جاه ، مقام و مناسبات اجتماعی منفعت گرایانه ، از سوی دیگر ، آنان را به رویکرد های سیاسی ،  منفعت طلبانه و بینابینی سوق داده است .  

نگاهی گذرا به نقد منتقدان مدیریت اقتصادی و اجتماعی در دوره های ریاست جمهوری قبلی که هم اکنون سکان دار مدیریت اقتصادی و اجتماعی دولت موجود می باشند نمایانگر آنست که با پرچم داری دانشِ آموختگی و ادعای تجربه اندوزی ، در مدّتهای مدید مدیریتی ، از ناتوانی هایی رنج می برند که  عدم برخورداری آنان به  لوازم خرد وحکمت ،  از علل اولیه  آن و رنج هایی را که هر روز بر مردم شریف ایران می افزایند از عوارض آنست .

 ادلّه‌ی دلیل بر این مدّعا  ، افزایش مشکلات  و نگرانی های مضاعف ، در پیشگاه ملت ، به ازای اقدامات پی در پی است که عملکرد آنان ، بجای کاهش نگرانی ها ، به انبوهی و فشردگی سختی های آنها افزوده است  .

هشدار های کارشناسان ، به فقدان مدیریت یکپارچه ، منسجم ، طراحی شده دربدنه اقتصادی دولت ، فقدان همگرایی استراتژیک و عملیاتی از تصمیم تا اتقان در اجرا ، نفوذ عملیاتی کارشناسان غیرِ کارشناس و  مسئول در سطوحِ تصمیم گیری های خرد و کلان ، تجربه مجّدد اشتباهات و وجود بسیاری از کمبود ها و نبود های بودنی و سهل الوصول  سبب گردیده است که ملت شریف و مقاوم ایران علیرغم مشکلات گذشته ، مشکلات مضاعفی را به تلخیِ طعم  نا مدیریتی هایِ دانشِ آمختگان و جازدگان در مدیریت اقتصادی  ، شاهد باشند .

سراسیمه گی در تصمیم ، عدم توانمندی در برآورد ‌تبعات ناشی از تصیم تا اجراء ، نداشتن مجریان توانمند در اجرا و اتقان درعملیات ، جلسهِ کاری بجای استفاده از تکنیک های شناخته شده ، محدود کردن  راه حلها به جلسات طولانی و بی فایده  ، ارائه بسته های اقتصادی متناقض تا بسته های حمایتی های مشکل دار ، این پیام را به وضوح آشکار می نماید که درفرآیند تصمیم تا اجرا ، سازو کار طراحی شده و مُتقنی ، مبتنی بر فکر درست ، نیروی کارشناسی سالم و مبّرز و استفاده صحیح از منابع موجود ودرخور ، در بسته های حمایت اجتماعی بکار گرفته نمی شود  .

نگاهی گذرا به شعار تدبیر و امید و نیز عملکرد ناشیانه و جاهلانه در تصمیمات اقتصادی و      بسته های اقتصادی و حمایتی این پیام رنج آور دریافت می گردد که ادامه بی توجهی به اصلاحاتی که عوامل دخیل در مشکلات  ، علّت موجبه آن بوده اند  ، قبل از اصابت آن به عملکرد طیف های حاضر در کشور ، به توانمندی مردم سالاری دینی  ، در دورانی  لطمه خواهد زد که مردم جهان ، در انتظار مُصلحی از تبار امت اسلامی هستند  . 

کاهش شدید نرخ سود بانکی به بهانه تحریک بازار ، بدون محاسبه تبعات و سرریز آن در فعالیت های پیشران اقتصادی ، واگذاری منابع ثروت کشور  از سکّه و دلار به دلاّلاّن و کارگزاران متنفّذ از سوی کارگزاران سیستم های دولتی در دالانهای پنهان ، به روش های قبلی و تجربه شده ، به بهانه کنترل قیمت ها و بدون توجه به تجربیات غلط قبلی ، سوء استفاده منابع مطّلع و متصّل به شبکه اطلاعات رانتی ، اعم از مدیران دولتی و عوامل آنها تا افراد متمّول و وابسته به آنان ، بی توجهی به تجّار  نام آشنا و نجیب زاده که صدای آنان شنیده نمی شود ، دستگیری انبوه سوداگران و کشف فساد های پیچیده  و دهها دلیل دیگر ، این پیام را به وضوح صادر می نماید که حلقه مشخص و موجود فعلی در تصمیمات اقتصادی ، علیرغم برخورداری دستگاههای اقتصادی چون بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه از افراد پاکدست، دلسوز نظام و متخصّصان واقعی  ونیز معروفیّت بازرگانان و تجّار نام آشنا و صحیح العمل  که از سوابق روشنی برخوردار هستند ، علاقه به بکارگیری آنان نداشته و از در اختیار گذاردن منابع ثروت به صاحبان اصلی آن امتناع  می نمایند  .

دیدگاه کاربران

محمد مهدی۶۰۰۲۵۳۱۰:۰۴:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۲۸
مثل خیلی از مدرک دارانی که درس درست و حسابی نخوندن
ناشناس۶۰۱۱۵۰۱۹:۳۳:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۲۸
درسته ! آدم هست که رشته میکانیک در سطح بسیار عالی خوانده ، اما اتومبیلش را باید استاد میکانیکی که از قضای روزگار ممکن است دانشگاه که هیچ بلکه احتمالا فوق دیپلم هم می تواند نداشته باشد ، درست کند ، !! طبیب سراغ دارم اما انگار نه انگار که طب خوانده ، چون سیگار زیاد میکشه !! ... طرف کوزه گر هست اما آب از کوزه شکسته می خوره !! ویا مثلا یارو در رشته مدیریت دکترا داره ، اما از مدیریت خانه خودش هم بر نمیاید !! و یا فلانی ادعا میکنه که اصلاً ادعایی ندارم ، اما خیلی پر مدعاست !! و احتمالا افراد دیگر !! ... بسیارند برادر !! بسیار !!
ناشناس۶۰۰۳۲۵۱۱:۰۴:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۲۸
بهتر بگوئیم اقتصاد رو فقط نقل قول میکنند و از خودشان هیچ نظری ندارند چون عملیاتی کار نمیکنند و دستمزدی که میگیرند فقط بابت انتقال علم اقتصاد بصورت تئوری هست و جالب اینه که به اینها میگویند اقتصاد دان
سعید تمر۶۰۰۸۷۲۱۶:۰۷:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۲۸
اقتصاد کلا بهانه است الان در اکثر سازمان های ستادی، باند اقتصادیون همه کاره است و جالب است که همه آن مدیر شده ها، در حال گذراندن دوره های مدیریت و پز دادن با کتابهای مدیریت هستند و از همه بدتر اینکه دانشکده های مدیریت ما هم تعریفی ندارند. کلا بد جور گرفتاریم داداش
ناشناس۶۰۰۳۶۳۱۱:۲۶:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۲۸
اینها همان کسانی هستند که با سهمیه وارد دانشگاه شدند
ناشناس۶۰۰۴۰۲۱۱:۴۸:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۲۸
از هم دانشگاهیم در تکزاس که فعلا استاد دانشکده اقتصاد در ایران است پرسیدم که سطح علمی این اقایان دکترای اقتصاد در دولت چقدر است ؟ پاسخ داد در بهترین شرایط 50 صفحه جزوه .
ناشناس۶۰۰۴۲۲۱۲:۰۱:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۲۸
سلام مهندس عزیز عالی بود
dayani۶۰۰۴۵۰۱۲:۲۱:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۲۸
چهل سال است که اوضاع برهمین مدار می چرخد، اما حالا از زیرخاکستری که با دست قدرتمندان روی آن ریخته می شد به دست واقعیات اجتماعی و جهانی رخ نموده است.
ناشناس۶۰۱۰۰۳۱۷:۱۶:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۲۸
امان از دست این مهندس های بیسوادی که با ادعای علم اقتصاد آدرسهای غلط میدن !
ناشناس۶۰۱۰۶۱۱۷:۵۹:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۲۸
بزرگان علم اقتصاد در دنیا جایشان در دانشگاه است کدام کمپانی بزرگ در جهان را سراغ دارید که در انتخاب مدیران بدنبال مشاهیر این علم باشند . البته در نقش مشاور مدیران فراوانند نه بعنوان مدیر اجرائی و مسئول مستقیم . بیشترین برندگان نوبل اقتصاد در امریکای شمالی هستند هیچکدامشان حتی رئیس یک بانک هم نشده اند چه رسد به وزارت .
ناشناس۶۰۱۳۴۸۲۲:۳۹:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۲۸
کدام کمپانی شرکتی را در دنیا سراغ دارید که برای انتخاب مدیرانش ملیونها دلار خرج نکند تا بهترین ادم و واجد شرایط ترین را انتخاب کند . کدام شرکتی را در ایران سراغ دارید که مدیر باسواد با تجربه و لایق داشته باشد ؟
ناشناس۶۰۲۷۴۰۱۸:۳۹:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۲۹
حرف نسبتا خوبی گفتید اما کارشناسان خبره معمولا به دولتها کمک میکنند و مشاوره میدهند. همون استادان دانشگاه هم بعضا به دولتها مشاوره میدهند. بعضا هم افراد دانشمند ممکنه کارهای اجرایی عمومی و مدیریت کلان هم بکنند ولی به نسبت کم اتفاق میفته.
ناشناس۶۰۲۰۵۲۱۲:۱۱:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۲۹
مشکل اقتصاد دان یا اقتصاد خوانده نیست !!! مشکل عدم امکان شایسته سالاری در تک تک سازمانهاست. وقتی افرادی را در پستهایی می گمارند که هیچ توانمندی برای ایفای مسولیت در آن واحد ندارند روشن است که وضعیت از اینی که هست بهتر نخواهد بود.
ناشناس۶۰۲۶۴۴۱۷:۲۲:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۲۹
جدا مبحث علمی ، بعضی افراد بدون داشتن مدارج علمی و رسمی میتواننددر مورد علوم مختلف اعم از سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... بحث و گفتگو کنند یعنی طرف سواد کلاسیک ندارد ولی خیلی خوب از پس مطلب وصحبت کردن و استدلال کردن بر میاد.تقطه مقابل آن را هم داریم که با داشتن درجه دکترا نمیتواند نظر خود را بدرستی بیان نماید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین