ایرلاین‌ها؛ ارز نگیریم فقط ۳ ماه دوام می‌آوریم/اهمال بانک مرکزی در اختصاص ارز

گروه اقتصادی الف،   3970727057 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با انتقاد از سهل‌انگاری بانک مرکزی در اختصاص ارز نیما به شرکت‌های هواپیمایی، گفت: اگر ارز نیما به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص نیابد ناچاریم ارز آزاد بخریم و نرخ بلیت را هم بر اساس ارز آزاد محاسبه کنیم.

ایرلاین‌ها؛ ارز نگیریم فقط ۳ ماه دوام می‌آوریم/اهمال بانک مرکزی در اختصاص ارز

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با وجود وعده ارائه ارز نیما به شرکت‌های هواپیمایی و تعیین نرخ‌های بلیت بر اساس ارز نیما توسط شرکت‌های هواپیمایی، اما ایرلاین‌ها کماکان در دریافت ارز از سامانه نیما مشکلات زیادی دارند و روند تخصیص ارز توسط بانک مرکزی بسیار کند است.

* بانک مرکزی کد تخصیص ارز می‌دهد اما ارزی در کار نیست

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: تاکنون پرونده‌های زیادی توسط شرکت‌های هواپیمایی در بانک‌های عامل برای تخصیص ارز نیما‌ تشکیل شده است اما با وجود ارائه کد تخصیص از بانک مرکزی، ارز درخواستی از سوی بانک‌های عامل تامین نشده است، در حالی که هم‌زمان بسیاری از شرکت‌ها غیر از شرکت‌های هواپیمایی موفق به دریافت ارز شده‌اند.

* برخی روزها ارز قابل ارائه در سامانه نیما وجود ندارد

وی اضافه کرد:‌ حتی در برخی روزها ارز قابل ارائه در سامانه نیما وجود ندارد و باید تدبیر ویژه‌ای برای شرکت‌های هواپیمایی اتخاذ شود و اگر این روند ادامه پیدا کند قطعاً شرکت‌های هواپیمایی دچار زیان و چالش می‌شوند زیرا نمی‌توانند هزینه‌های خود را پرداخت کنند و طبیعتاً اگر نتوانند هزینه‌های خود را پرداخت کنند طرف‌های خارجی هم به آنها سرویس نمی‌دهند و قاعدتاً پروازهای خارجی و برخی پروازهای داخلی آنها دچار چالش می‌شود که در این‌باره می‌توان به بدهی 16 میلیون دلاری شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه نجف اشاره کرد.

* سرگردانی ایرلاین‌ها بین بانک مرکزی و وزارت صنعت

اسعدی سامانی با اشاره به دیگر مشکلات شرکت‌های هواپیمایی در دریافت ارز نیما گفت: از سوی دیگر بانک مرکزی کد تخصیص ارز نیما به شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌دهد اما «نیرو محرکه» در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم باید این موضوع را تایید کند اما این سیستم هم به دنبال آن است که مثلاً قطعه‌ای که ما قصد خرید آن را داریم، آیا مشابه داخلی دارد یا خیر و در پایان هم کار به نتیجه نمی‌رسد و فعلاً ایرلاین‌ها سرگردان هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: وقتی مراتب اعتراض را به بانک مرکزی اعلام می‌کنیم آنها می‌گویند ما تایید کرده‌ایم بروید سراغ وزارت صنعت ببینید چرا تایید نکرده‌اند.

* ارز نیما اختصاص نیابد افزایش قیمت بلیت اجتناب‌ناپذیر است

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت‌ها در ‌دو ماه گذشته بلیت‌های خود را با نرخ ارز سامانه نیما یعنی حدود ۸۰۰۰ تومان عرضه کرده‌اند و پیگیری‌های انجام شده تاکنون برای اخذ ارز نرخ سامانه نیما از بانک مرکزی با بانک‌های عامل به نتیجه نرسیده است و شرکت‌ها مجبور به تهیه ارز آزاد روده‌اند، در صورت عدم اختصاص ارز مورد نیاز، شرکت‌ها ناگزیر به محاسبه نرخ پرواز‌های خود با نرخ ارز قابل دسترسی در بازار خواهند بود و افزایش نرخ بلیت اجتناب‌ناپذیر است.

* ایرلاین‌ها ارز نگیرند حداکثر ۳ ماه دوام می‌آورند‌

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: اگر این وضعیت تامین ارز آزاد برای شرکت‌های هواپیمایی ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود ایرلاین‌ها حداکثر تا ۳ ماه دیگر دوام بیاورند و پس از ان با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد.

* قیمت پروازهای اربعین بر اساس ارز نیما بسته شد

‌وی با تاکید بر این مسئله که قیمت بلیت اربعین بر اساس نرخ دلار هشت‌ هزار تومانی نیما محاسبه شده است، بیان کرد: این در حالی است که نرخ پروازهای خارجی تابع شرایط رقابتی و آزاد است اما شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند در راستای حمایت از زائران اباعبدالله الحسین و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در افزایش تقاضا، نرخ‌های تکلیفی و مصوب برای این ایام در نظر بگیرند.

اسعدی سامانی اضافه کرد: در حالی نرخ بلیت اربعین بر اساس هشت‌ هزار تومانی محاسبه شده است که ایرلاین‌ها نتوانسته‌اند از سامانه نیما ارز بگیرند.

و‌ی با انتقاد از گفته‌های یک نماینده مجلس مبنی بر سودجو بر شمردن شرکت‌های هواپیمایی‌، بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی در حالی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به شدت تحت فشار هستند و در خط مقدم تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارند، اما همیشه مقاومت کرده‌اند و در همین سال ‌۱۳۹۶ بیش از ۲۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی را جا به جا کرده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه ایرلاین‌ها نقش تاثیرگذاری در اقتصاد و پیشرفت کشور داشته‌اند، گفت: متاسفانه‌ کسانی که با الفبای صنعت حمل و نقل هوایی در دنیا و مشکلات شرکت‌های هواپیمایی در داخل بیگانه‌اند، ایرلاین‌ها را متهم به فرصت‌طلبی و خیانت می‌‌کنند؛ اصلاً معلوم نیست آقایان براساس کدام آموزه‌های دینی و اخلاقی بخش عظیم و تاثیرگذاری از اقتصاد کشور را اینگونه بی‌محابا مورد اتهام قرار می‌دهند.

اسعدی سامانی اضافه کرد: شرکت‌های هواپیمایی از سال ۱۳۹۴ هر ساله در ایام اربعین ‌اباعبدالله الحسین(ع) با وجود آزاد‌بودن نرخ‌گذاری بلیت و تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا و نرخ ارز، برای جلوگیری از اجحاف و سودجویی دلالان و عوامل واسطه، ‌به صورت داوطلبانه سقف نرخی مشخصی را تعیین و عرضه کرده‌اند، ضمن اینکه نرخ تعیین شده امسال برای پروازهای اربعین از نظر نرخ برابری دلار معادل نرخ سال ۱۳۹۴ است.

دیدگاه کاربران

علی۵۹۹۵۲۶۱۱:۵۱:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۲۷
خوش بحالتون، ما مردم عادی با این وضع تا سه ماه دوام نخواهیم آورد.
ناشناس۵۹۹۵۵۴۱۲:۱۶:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۲۷
ارز به ایرلاین ها یعنی سوبسید به قشر مرفه یا ادارات دولتی
ناشناس۵۹۹۶۱۳۱۲:۵۹:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۲۷
ارز چیه ای ایرلاینهای خودباخته غرب؟ از اقتصاد مقاومتی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگو برداری کنید. بدون دلار تا 1444
ناشناس۵۹۹۶۵۴۱۳:۳۳:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۲۷
من از اقای توکلی خواهش میکنم اینارو به مسئولان انتقال بدین وجواب بخواین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین