اظهارات وزیر علوم در دیدار دانشجویان ممتاز و استعدادهای برتر با مقام معظم رهبری

گروه سیاسی الف،   3970725181

وزیر علوم گفت: ورود دانشگاهیان برای بررسی عمیق سند "الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت" و ارائه پیشنهادها برای ارتقای آن را مطاع و وظیفه خود می‌دانیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار دانشجویان ممتاز و استعدادهای برتر با مقام معظم رهبری گزارشی از شرایط علمی کشور و نخبگان ارائه کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا، کشور ایران با رشد ۸.۹ درصد رتبه اول رشد علمی را کسب کرده است، گفت: کشورهای روسیه و چین به ترتیب با رشد ۶.۶ و ۴.۳ درصد در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند. با توجه به جایگاه مکتسبه؛ رقابت علمی کشور دیگر در مجموعه کشورهای در حال توسعه نیست، بلکه در گردونه رقابت با کشورهای توسعه یافته است.

غلامی خاطرنشان کرد: ایران در تولید علم در میان کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی رتبه اول را دارد و در بین کشورهای جنبش عدم تعهد بعد از کشور هند رتبه دوم است، شاخص ارزیابی کیفیت تولیدات علمی؛ میزان استناد و ارجاع به تولیدات علمی است که از این بابت نیز موفقیت خوبی داشته ایم و رتبه کشور از رتبه ۳۰ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۲۲ در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیدا کرده است.

به گفته وی، تغییر جایگاه دانشگاه های کشور در نظام های معتبر بین المللی نیز حائز توجه است. برای مثال در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۳ تنها یک دانشگاه از کشور ایران حضور داشت که در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۸ دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور دارند. در رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۳ فقط ۵ دانشگاه ایران حضور داشتند که در سال ۲۰۱۸ این حضوربه تعداد ۲۲ دانشگاه افزایش یافته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه به لحاظ دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان بر اساس شاخص نوآوری جهانی، جایگاه ایران از رده ۱۲۰ در سال ۱۳۹۳ به رده ۷۵ در سال ۱۳۹۶ ارتقا یافته است، گفت: این رشد مرهون توجه به حوزه فناوری و نوآوری در مراکز آموزشی و پژوهشی و نیز شرکت های دانش بنیان است که تعداد این مراکز از ۱۳۱ مورد در سال ۱۳۹۱ به ۱۹۳ مورد در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است و تعداد پارک های علم و فناوری از ۳۳ پارک در سال ۱۳۹۱ به ۴۳ پارک در سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرده و شاغلان در این پارک ها از 19 هزار نفر به 42 هزار نفر رسیده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: الحمدالله به فرموده جنابعالی جامعه دانشگاهی یک حرکت پیشرونده فکری و انگیزه ای را امروز در پیش گرفته است و با عنایت به رهنمود های جنابعالی الزاماتی چون: درگیر شدنِ دانشگاه و پژوهشگران با مسائل و چالش های کشور؛ تولید علمی، هدفمند ساختن تحقیقات و پژوهش های علمی، آمایش آموزش عالی، ماموریت گرا کردن نظام آموزشی و پژوهشی، کسب مرجعیت علمی، اهتمام به تربیت فرهنگی و هویتی و صیرورت پو یایی و تحول مستمر در فضاهای آموزشی و پژوهشی کشور به جدّ در دستور کار قرار دارد و همچنان نیازمند هدایت و حمایت حضرتعالی برای تحقق هر چه بیشتر مطلوب ها و آرمان های نظام قدرتمند جمهوری اسلامی ایران هستیم.

غلامی ادامه داد: خوشبختانه در روزهای آغازین هفته جاری شاهد اعلام تدوین سند "الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت"، که در آن اهمّ مبانی و آرمان های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم؛ و تدابیر موثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، بودیم. امر جنابعالی مبنی بر ورود دانشگاه ها و صاحبنظران برای بررسی عمیق این سند و ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن را مطاع و وظیفه خود می‌دانیم و قطعاً ورود نخبگان و دانشگاهیان خاصه جوانان نخبه عزیز، گفتمان "الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت"، را قوت و غنای بیشتری خواهند بخشید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین