اقتصاد آزاد ابزاری برای مهار کشورهای در حال توسعه است

گروه اقتصادی الف،   3970720097 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصادی با ابراز اینکه آزادسازی تجارت یک نوع نظام کنترل برای مهار کشورهای در حال توسعه است گفت: نتیجه اجرای سیاستهای آزاد سازی تجارت افزایش فاصله طبقاتی بوده است.

اقتصاد آزاد ابزاری برای مهار کشورهای در حال توسعه است

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا،‌ حسین  راغفر، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه الزهرا در مورد ریشه‌های نوسانات اخیر بازار ارز گفت:  یکی از مهمترین ریشه‌های بحران ارزی، به نوع نگاهی که بعد از جنگ بر اقتصاد کشور حاکم بود، بر می‌گردد.این نگاه از سیاست های تعدیل ساختاری پیروی می‌کرد.

این کارشناس اقتصادی در توضیح این مطب افزود: طبق این سیاست ها: اولا مدیریت اقتصاد کشور، باید از دولتی به خصوصی تغییر یابد و در ثانی  بسیاری از پدیده ها به بازار سپرده شود.

* آزادسازی تجارت یک نوع نظام کنترل برای مهار کشورهای در حال توسعه

حسین راغفر با ابراز اینکه مولفه‌ی دیگر این سیاستها آزاد سازی قیمتها و تجارت خارجی است گفت: آزادسازی تجارت خارجی یک نوع نظام کنترل در دنیاست که بتوانند کشورهای در حال توسعه را کنترل کنند.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از پذیرفتن و اجرای تام این سیاستها در کشور گفت: این سیاستها حافظ منافع کسانی  است که در درون قدرت هستند؛ بنابراین در طول این 31 سال پس از جنگ، ما شاهد یک نوع واگرایی بین دولت و مردم هستیم.

حسین راغفر با بیان اینکه یکی از مشکلات ساختاری و اساسی اقتصاد ایران سلطه‌ی سرمایه داران تجاری بر اقتصاد ایران است گفت: یعنی اینها تصمیمها را به گونه‌ای می‌گیرند که منافع خودشان تامین شود؛ و نه منافع عموم مردم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران  وابسته به فروش نفت و گاز است گفت: دولت‌ها نیز به این درآمدها معتاد شده اند. هر موقع هم که درآمدها کاهش می‌یابد راه ساده‌تری در پیش می‌گیرند و آن افزایش افزایش نرخ ارز است که راه همیشگی دولتها در چین مواقعی است.

راغفر در با انتقاد از اینکه بعد از جنگ تغییر ایدئولوژیک در سیاستهای دولتها به وجود آمد گفت: در این دوران پایگاه‌های اقتصادی کشور، از توده مردم و تولیدکنندگان، به سرمایه و سرمایه دار تغییر یافت.

این استاد دانشگاه الزهرا افزود: در طول جنگ موضوع خطبه‌ها عدالت اجتماعی بود، اما پس از جنگ همه سیاست‌های گذشته نقد، دولت و اقتصاد دولتی به متهم اصلی مبدل گشت.

 وی با ابراز اینکه طبق این سیاست‌ها دولت باید هزینه‌هایش را کاهش می داد گفت: بر اساس دیکته سیاستهای نظام سرمایه‌داری بود که به تدریج یارانه بخش‌های مختلف اقتصاد را حذف کردند.

راغفر با انتقاد از رویه خصوصی سازی در دوران سازندگی گفت: دیکته بعدی نظام سلطه  خصوصی‌سازی به سبک اتفاقی بود که رخ داد یعنی منابع کشور را به ثمن بخس (قیمت ارزان) به اقوام و خویشان مسئولین و مدیران کشور واگذار شود.

راغفر  با ابراز اینکه  نتیجه این کارها، افزایش فاصله طبقاتی بود گفت: افرادی از دل قدرت، به ثروت رسیده و راه صد ساله را در یک شب پیمودند.

وی با انتقاد از نظام مالیاتی کشور گفت:‌ نظام مالیاتی کشور یک نظام مالیاتی عقب مانده و ناتوان است. این نظام به جای اینکه در خدمت تولید کشور باشد به خدمت سرمایه‌داران تجاری درآمده است. به خاطر نظام مالیاتی ناتوان ما، همیشه دولت ها وابسته به منابع طبیعی بوده اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۹۰۴۳۷۱۵:۵۹:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۲۰
در ابتدا میگید که اقتصاد بازار آزاد خوب نیست ولی با خوندن متن آدم متوجه میشه که در ایران بد پیاده شده... خواهشا برای پنهان کردن ناتوانی خود مباحثی که مثل روز در کشورهای دیگر انجام میشود و جواب میدهد را زیر سوال نبرید. در ضمن نویسنده فقط انتقاد کردن... به عنوان یک متخصص امور اقتصادی پیشنهادشان چیست؟ نکند اقتصاد دولتی بیشتر باب میلشان است؟
ناشناس۵۹۱۰۱۷۰۸:۵۰:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۲۱
تقلید کورکورانه از آنچه که به عنوان اقتصاد آزاد مطرح شده این بلا رو بر سر ما آورده. معنای بومی اقتصاد آزاد در ایران همان "دزد بازار ول" هست . چون بازار ما رو متقلبان و متخلفان و سودجویان می چرخونند
ناشناس۵۹۰۴۴۳۱۶:۰۵:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۲۰
شما نظر نده
استاد۵۹۰۴۸۵۱۶:۳۴:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۲۰
اوضاع و بدبختی مردم کشور های سوسیالیست را به عبان می بینیم.
علي۵۹۰۵۰۳۱۶:۵۵:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۲۰
پس کار از کار گذشته
ناشناس۵۹۰۷۶۶۲۱:۴۱:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۲۰
ماهم که اقتصاد دولتی زمان جنگ را شاهد بودیم تفاوت را کاملا درک میکنیم. آنموقع هم رانت بود اما فاصله طبقاتی مانند امروز نبود. و همه با حداقل ها و بدون تجمل زندگی انسانی تری داشتند.
پرسشگر۵۹۰۷۹۳۲۲:۰۳:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۲۰
سوال من از استاد راغفر اینست که چطور هیچ یک، نه مجلس ، نه دیوان محاسبات، نه دادستان نه حتی مجمع اقتصاد دانها. از بانک مرکزی و رئیسش بازخواست نمیکنند که علیرغم صراحت قانون، ارزش پول ملی را مدام کاهش میدهند؟ آیا شهروندان بصورت فردی یا گروهی نمیتوانند علیه این ظلم و اعمال خلاف قانون به مجلس یا دادسرای کارکنان دولت شکایت ببرند.. اقدام بانک مرکزی/دولت بی ترمز خودسر چه فرقی با جاعلین اسکناس دارد وقتی بدون اذن نمایندگان و سایر مقامات ارزش پول مردم را پائین میاورد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین