ویسه؛ مرد همیشه ناکام وزارت صمت

گروه اقتصادی الف،   3970719012 ۵ نظر، ۱ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیشترین انتقاد به ویسه مدیر 63‌ساله صنعت کشور از سوی مخالفینش، دولتی کردن هر چه بیشتر صنعت خودروسازی در دوران ریاستش بر ایدرو بود.

فارس نوشت: رضا ویسه متولد ۱۳۳۴ در برغان کرج است. وی فارغ‌التحصیل رشته متالورژی دانشگاه شریف است و سال 1357 لیسانس خود را از این دانشگاه اخذ کرده است. ویسه بعد از انقلاب در سپاه و جهادسازندگی و بعد هم در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف فعالیت داشته است.

ویسه درباره سوابق شغلی خود می‌گوید: «در سال ۶۱ با مدیرعاملی شرکت «تامین ماسه ریخته‌‌گری» که یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان گسترش بود شروع کردم و ادامه دادم. بعد مدیرعامل شرکت «ابزاران» و بعد از آن عضو هیئت مدیره «ایران خودرو» و بعد مدیرعامل ساپکو که خودم ساپکو را تاسیس کردم و مدیرعاملش شدم. بعد مسئولیت پروژه سمند و پژو ۲۰۶ و محصولات جدید ایران خودرو را به عهده داشتم. بعد از آن رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شدم و در دولت هشتم معاون وزیر صنایع بودم تا اینکه بازنشسته شدم.»

این مدیر 63‌ساله صنعت کشور در حال حاضر معاونت هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور را بر عهده دارد و از دوستان بهزاد نبوی و سمپات گروه منحله سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و از نزدیکان اسحاق جهانگیری محسوب می‌شد.

بیشترین انتقاد به ویسه از سوی مخالفینش، دولتی کردن هر چه بیشتر صنعت خودروسازی در دوران ریاستش بر ایدرو بود. او تا توانست دست بخش خصوصی را از این صنعت کوتاه کرد و بر نفوذ دولت در خودرو سازی افزود. با این همه او البته لقب معمار صنعت خودرو کشور را در دولت هشتم دریافت کرد.

آغاز دوره جوینت وینچرها در صنعت خودروی کشور

علاقه ویژه ویسه به صنعت خودروی کشور و اعمال نظر وی در این بخش در چهار سال حضور وی در ایدرو به شدت نمود داشت. همکاری با خودروسازان خارجی و حرکت صنعت خودروی کشور به سمت مونتاژ خودروهای خارجی یکی از مهم‌ترین علایق وی در اداره صنعت خودرو بود. ویسه که از دوران حضور در ایران خودرو قصد همکاری با شرکت رنو را داشت بالاخره در دوران حضور خود در ایدرو قراردادی برای طراحی خودرویی ارزان و باکیفیت به نام ال 90 را منعقد کرد که شیوه همکاری وی در این قرارداد جوینت وینچر نام گرفت.

جوینت وینچر که الگوی قراردادهای بعدی خودروسازان با شرکت‌های خودروسازی بود بعدها حاشیه زیادی را برای صنعت خودروی کشور به وجود آورد و به زعم منتقدین آن، قراردادی یک‌طرفه بود که نه‌تنها سودی برای صنعت خودروی کشور نداشت، بلکه خودروسازان ما را به یک مونتاژکار صرف تبدیل می‌کرد.

در نهایت با توافقاتی که میان شرکت رنو و با خودروسازان داخلی به امضا رسید، چهارم مردادماه 83 نخستین خودروی ال90 یا همان لوگان مونتاز شده رونمایی شد و لوئیس شوایتزر مدیرعامل شرکت رنو هم آبان ماه سال 83 برای امضای قرارداد با ویسه به تهران آمد و طی مراسمی با حضور وزیر صنعت و دیگر مسئولان، قراردادی را با سازمان ایدرو به امضا رساند.

قرارداد سازمان ایدرو با رنو آنقدر بحث برانگیز بود که حتی صدای مجلس ششم و خود اصلاح‌طلبان را هم در آورد و با آغاز به کار مجلس هفتم انتقادات از آن به اوج خود رسید.

نمایندگان مجلس که خواهان آگاهی از جزییات این قرارداد بودند مدعی بودند که این قرارداد به هیچ‌کدام از مسئولین وقت از جمله رئیس جمهور، وزیر صنایع و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نشان داده نشده است.

بعدها مشخص شد در این قرارداد هیچ دانش فنی به کشور انتقال پیدا نکرده و 750 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شرکت رنو در ایران هم محقق نشده است. سه کشور مغرب، رومانی و روسیه که محصولات رنو را به آفریقا، آسیای مرکزی و اروپای شرقی صادر می‌کنند، هیچ سهمی برای صادرات ال90 از ایران باقی نگذاشتند تا هیچ کدام از بندهای این قرارداد تحقق پیدا نکند.

چند سال بعد علی علی‌لو رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان در گزارشی افشا کرد که شرکت رنو طبق قرارداد ال90 بین 10 تا 12 میلیون تومان بالاتر از قیمت توافق شده سود می‌برد که این اظهارنظر حاشیه‌های زیادی را بر انگیخت.

قراردادهایی که ویسه در ایران پایه گذاری کرد، چند سال بعد از ال90 زمینه قرارداد معروف ایران خودرو و پژو را هم فراهم کرد که شرکت پژو با یک خلف وعده آشکار به طور یکطرفه این قرارداد را به دلیل اعمال تحریم‌ها رها کرد تا صنعت خودروسازی کشور در آن دوران آسیب جدی ببیند.

نامه‌ای در حمایت از تحصن مجلس ششم

در 21 دی ماه سال 82، جمعی از نمایندگان مجلس ششم در ادامه چندین روز اعتراض به نحوه تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس هفتم دست به تحصن در مجلس زدند. این تحصن با حمایت بسیاری از وزرا و معاونین دولت خاتمی روبرو شد و بسیاری از مقامات دولت هشتم در حمایت از تحصن‌کنندگان نامه‌هایی را منتشر کردند.

چند روز پس از آغاز تحصن نمایندگان مجلس ششم نامه‌ای از سوی تحصن‌کنندگان افشا شد که ظاهراً از سوی معاونان و مدیران وزارتخانه‌های دولتی خطاب به رئیس جمهور نگاشته شده بود. این مدیران در حمایت از تحصن‌کنندگان مجلس ششم تهدید کرده بودند که اگر خواسته‌های این افراد درباره ردصلاحیت‌ها برآورده نشود، از سمت خود استعفا خواهند داد. انتشار خبر این نامه استعفا با تیتر «100 معاون وزیر استعفا دادند» فضاسازی قابل توجهی را در راستای اهداف تحصن‌کنندگان ایجاد کرد، البته در زمان قرائت متن نامه استعفای معاونین وزرای دولت خاتمی، مشخص شد که تعداد این افراد 100 نفر نیست، بلکه به حدود 70 نفر می‌رسد.

این نامه استعفا کمک شایانی به منافع متحصنین در مجلس ششم کرد و جو سیاسی جامعه را بیش از پیش آشفته کرد. یکی از امضاکنندگان این نامه کسی نبود، جز رضا ویسه که در آن زمان در وزارت صنایع و معادن مشغول و زیر نظر اسحاق جهانگیری مشغول فعالیت بود.

نقش ویسه در فتنه 88

پس از شکایت مهدی هاشمی از کاوه اشتهاردی، مدیر مسئول وقت روزنامه ایران در سال 88، اشتهاردی در دادگاه یادآور شد: «ریاست محترم دادگاه و اعضای محترم هیات منصفه در اینجا توجه شما را به برخی اظهارنظرها و اعتراف‌ها درباره عملکرد مهدی هاشمی در استفاده از بیت المال برای هزینه انتخاباتی جلب می‌کنم: هدایت آقایی (معاون وزیر صنایع در دولت خاتمی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران) اعتراف می‌کند: مهدی هاشمی به دلیل ارتباطات خاصی که داشت برای برخی اقدامات خود و فعالیت‌های انتخاباتی، در جلسه‌ای با حضور برخی دوستان، مبلغ یکصد میلیون تومان به صورت تراول‌چک از رضا ویسه دریافت کرد.»

مرد ناکام وزارت صمت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

رضا ویسه یکی از افرادی است که در کنار جهانگیری سال‌ها فعالیت کرده و ارتباط نزدیکی با جهانگیری دارد. او در جریان ارائه فهرست وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس جزو گزینه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، اما در نهایت نعمت‌زاده به این سمت منصوب شد و ویسه از سوی اسحاق جهانگیری به‌عنوان معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهوری منصوب شد.

گفته می‌شود که شبهه دوتابعیتی بودن ویسه دلیل عدم معرفی وی به مجلس برای وزارت صنعت بوده است. ویسه بعدها در گفتگویی با یکی از نشریات اصلاح‌طلب اعلام کرد که دخترش در آمریکا تحصیل می‌کند و پسرش در کانادا و در سال چند بار برای دیدن آن‌ها به این کشورها سفر می‌کند. دوتابعیتی بودن وی بعدها حاشیه‌های زیادی را هم برای نهاد ریاست جمهوری ایجاد کرد و نمایندگان مجلس در دوران حضور وی در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور، فشار جدی را برای تغییر وی به دولت وارد کردند.

وی همچنین در آن مصاحبه اذعان کرد که در سفرهای خود به کانادا علاوه بر دیدار فرزندش به دنبال انجام پروژه صنعتی هم بوده است. بنابراین رفت وآمد وی به کانادا بیش از سالی چند بار صورت می‌گیرد.

در سال 1394 و پس از اینکه نعمت‌زاده حدود 25 روز برای معالجه گوش و سیستم شنوایی‌اش به آلمان رفت، برخی از نزدیکان وی در وزارت صنعت، مطرح کردند که پس از بازگشت از سفر، قرار است که از وزارت صنعت، معدن و تجارت خداحافظی کرده و رضا ویسه معاون اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور، جایگزین وی شود.اما این اتفاق نیز محقق نشد.

در سال 96 و هم‌زمان با انتخاب وزرای دولت دوازدهم باز هم نام ویسه برای پست وزارت صنعت مطرح شد، اما این بار نیز ویسه به مقصود نرسید. در تابستان 96 محمد شریعتمداری، رضا ویسه و حسن یونس سینکی سه گزینه‌ای بودند که نامشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم پیشنهاد شد که از میان این افراد شریعتمداری وزیر شد.

آخرین ناکامی ویسه به شهرداری تهران برمی‌گردد. در اردیبهشت 97 و پس از کنار رفتن محمدعلی نجفی اعضای شورای شهر تهران 28 تن را بعنوان کاندیدای پست شهرداری پایتخت انتخاب کردند که بازهم ویسه در بین گزینه‌ها بود، اما در نهایت افشانی به این سمت منصوب شد و ویسه از این سمت نیز بی‌نصیب ماند.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۹۰۸۰۱۰:۵۰:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۱۹
اگر فقط یک نفر توی ایران از صنعت و توسعه چیزی بدونه، مطمئنا مهندس ویسه است کاش قدر سرمایه های انسانی کشورمان رو بیشتر بدانیم و با تهمت و آسمان و ریسمان بافتن خود رو از نعمت حضورشان محروم نکنیم از همه مواردی که گفتید فقط یکی فنی و تخصصی بود و مابقی شخصی و بی سند یادتون رفته که قرارداد نهایی ال نود بعد از سرکار آمدن آقای احمدی نژاد منعقد شد؟ و عملا قرارداد همکاری با قرارداد اولیه عوض شد.
یعقوبی۵۸۹۵۹۹۱۹:۰۳:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۱۹
بدبختی ما از وجود همین مدیرانه
ناشناس۵۸۹۲۰۹۱۲:۵۴:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۱۹
دارید مهره آتش میزنید؟
ناشناس۵۸۹۳۱۸۱۴:۱۱:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۱۹
چگونه همچین آدمی این همه مقام در کشور داشته ؟؟؟؟؟ پسرعموی این شخص هم در وزارت مسکن به عنوان مدیر بالای ده سال فعالیت همراه با فساد دارد
ناشناس۵۸۹۷۰۳۲۰:۳۸:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۱۹
همه دنبال منافع شخصی و حزبی هستیم دقت کنین "هستیم"!

پربحث‌های اخیر

  1. چه کسی اسلام را نمی‌فهمد آقای روحانی!

  2. نگاهی به هزینه و فایده برجام

  3. تست موشک بالستیک تائید شد/ پاسخ سردار حاجی‌زاده به واکنش آمریکایی‌ها

  4. وعده ارزانی ۲۰ درصدی با FATF، پس از گرانی ۲۰۰ درصدی با برجام!

  5. رشد ۲۵ درصدی خط فقر در تابستان ۹۷/ لزوم یکپارچه سازی سیاست‌های حمایتی

  6. نوبخت: قیمت حامل‌های انرژی تغییر نکرده است که یارانه نقدی افزایش یابد

  7. سقف معافیت مالیاتی در بودجه ۹۸

  8. واکنش یک روزنامه به صحبت‌های دیروز روحانی  

  9. عبور آرام دولت ایران از فرانسه ناآرام

  10. وزیر صنعت: افزایش 20 درصدی هزینه‌های خودروسازان را نپذیرفتیم

  11. فقط طرفداران رئیسی و قالیباف بخوانند

  12. ارز 4200 تومانی دستپخت چه کسی بود؟/ واکنش تند کرباسچی به اظهارات آشنا/ شرمندگی زیباکلام از عملکرد روحانی

  13. صادق زیباکلام: به‌خاطر دفاع از روحانی شرمنده‌ایم

  14. دوچرخه‌سواری حناچی در سومین سه‌شنبه کاری خود + عکس

  15. جهانگیری: بازگشت ثبات اقتصادی به کشور مهمترین اولویت‌ دولت است

  16. نحوه برخورد گرجستانی‌ها با مسافران ایرانی از زبان یک مسافر   

  17. ریزش مرز روانی در بازار دلا‌ر

  18. مراسم تشییع پیکر پیام صابری

  19. همتی: برگشت تدریجی ارز صادراتی به اقتصاد/ آغاز روابط با چند کشور و حذف دلار

  20. پرونده دکل نفتی چه شد؟

  21. فیلم/ جنجال ممنوع! سند بیاورید  

  22. کارت‌ های ملی قدیمی تا کی اعتبار دارند؟

  23. خودرو ۱ تا ۲ میلیون تومان گران شد + جدول

  24. ریزش قیمت دلار در صرافی‌های دولتی

  25. مسکن مهر روی ریل افتاد

پربحث‌های دیروز

  1. چه کسی اسلام را نمی‌فهمد آقای روحانی!

  2. نگاهی به هزینه و فایده برجام

  3. واکنش کاربران توییتر به افزایش قیمت خودرو/ مالک ایران خودرو و سایپا کیست؟/ وقتی وزیر هم بی‌خبر است!/ سلام به پراید ۴۰ میلیونی و دست‌های پشت پرده

  4. تست موشک بالستیک تائید شد/ پاسخ سردار حاجی‌زاده به واکنش آمریکایی‌ها

  5. وعده ارزانی ۲۰ درصدی با FATF، پس از گرانی ۲۰۰ درصدی با برجام!

  6. دانشجویی که دست رد به سینه شرکت آمریکایی زد

  7. رشد ۲۵ درصدی خط فقر در تابستان ۹۷/ لزوم یکپارچه سازی سیاست‌های حمایتی

  8. نوبخت: قیمت حامل‌های انرژی تغییر نکرده است که یارانه نقدی افزایش یابد

  9. عروس «قزاق»  

  10. سقف معافیت مالیاتی در بودجه ۹۸

  11. واکنش یک روزنامه به صحبت‌های دیروز روحانی  

  12. عبور آرام دولت ایران از فرانسه ناآرام

  13. لاستیک گران شد

  14. وزیر صنعت: افزایش 20 درصدی هزینه‌های خودروسازان را نپذیرفتیم

  15. فقط طرفداران رئیسی و قالیباف بخوانند

  16. فروکش تلاطم بازار مسکن نزدیک است؟

  17. محمد قوچانی: جهانگیری از روحانی در جریان ترمیم کابینه دلخور شد/ روحانی را از موسوی خوئینی‌ها هم اصلاح‌طلب‌تر می‌دانم/ نمی‌توانیم وسط‌های راه زیر میز بزنیم

  18. ارز 4200 تومانی دستپخت چه کسی بود؟/ واکنش تند کرباسچی به اظهارات آشنا/ شرمندگی زیباکلام از عملکرد روحانی

  19. صادق زیباکلام: به‌خاطر دفاع از روحانی شرمنده‌ایم

  20. دوچرخه‌سواری حناچی در سومین سه‌شنبه کاری خود + عکس

  21. جهانگیری: بازگشت ثبات اقتصادی به کشور مهمترین اولویت‌ دولت است

  22. نحوه برخورد گرجستانی‌ها با مسافران ایرانی از زبان یک مسافر   

  23. ریزش مرز روانی در بازار دلا‌ر

  24. مراسم تشییع پیکر پیام صابری

  25. همتی: برگشت تدریجی ارز صادراتی به اقتصاد/ آغاز روابط با چند کشور و حذف دلار

پربحث‌های هفته

  1. چه کسی اسلام را نمی‌فهمد آقای روحانی!

  2. نظر شما در مورد افزایش قیمت خودرو چیست؟/ راهکار نجات صنعت خودرو چیست؟

  3. علی مطهری: حدس می‌زنم مردم هم موافق افزایش قیمت بنزین هستند!

  4. رئیسی: خدا رحم کرد من رئیس جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود/ قالیباف نمی‌خواست کاندید شود/ مدعی حقوقدانی هستند، اما بین قاضی و دادستان فرق نمی گذارند

  5. تفریح لاکچری احمد خمینی  

  6. استعفای دسته‌ جمعی ۱۸ نماینده مجلس + عکس

  7. حیف از نام هنرمند که برای سلبریتی‌های بی‌سواد استفاده می‌شود   

  8. بخش دوم/ گفت‌وگو با مردم درباره نمایندگان مجلس؛ از دختر صفدر حسینی تا نمایندگانی که اسم‌شان را هم نمی‌دانیم  

  9. مثل «لیلا حاتمی» نباشیم!

  10. نماینده مجلس: به FATF رای می‌دهم؛ تا بیشتر بسوزید!  

  11. آقای مطهری! این ادعاها بدون استدلال پذیرفتنی نیست

  12. کسی که الفبای اقتصاد را خوانده باشد، می‌داند که این راه حتی به ترکستان هم نمی‌رود!

  13. عامل آتش زدن مردم در پارکها دستگیر شد+ فیلم

  14. مشاور نوبخت: مشکلات اقتصاد ایران، داخلی است نه سیاست خارجی/ باید از نفت فاصله بگیریم و پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم/ چون می‌دانند وابسته‌ایم، تحریم می‌کنند

  15. راهکارهای یک نماینده به جای افزایش حقوق کارمندان دولت

  16. روحانی: سال آینده به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبه رو خواهیم شد/ اشکال ما این است که فرصت‌ها را می‌سوزانیم

  17. حرف های یک مهندس برق مملکت

  18. انتقاد کرباسچی از دوچرخه سواری پیروز حناچی  

  19. نگاهی به هزینه و فایده برجام

  20. چرا همیشه کارگران، یک بار هم به مدیران و مسئولان حقوق ندهید

  21. یادداشت حسین شریعتمداری/ فقط روماتیسم را می‌شناسم!

  22. آزمایش موشکی ایران و نقشه جدید آمریکا/ همراهی اروپا با ترامپ

  23. قالیباف: در اقتصاد کارنامه قابل قبولی نداریم/ با بی‌تدبیری‌تان طبقه متوسط را هر روز ضعیف‌تر می‌کنید

  24. واکنش کاربران توییتر به افزایش قیمت خودرو/ مالک ایران خودرو و سایپا کیست؟/ وقتی وزیر هم بی‌خبر است!/ سلام به پراید ۴۰ میلیونی و دست‌های پشت پرده

  25. ایران خودرو لیاقت حمایت ندارد  

پربحث‌های اخیر

  1. رشد ۲۵ درصدی خط فقر در تابستان ۹۷/ لزوم یکپارچه سازی سیاست‌های حمایتی

  2. نوبخت: قیمت حامل‌های انرژی تغییر نکرده است که یارانه نقدی افزایش یابد

  3. سقف معافیت مالیاتی در بودجه ۹۸

  4. وزیر صنعت: افزایش 20 درصدی هزینه‌های خودروسازان را نپذیرفتیم

  5. جهانگیری: بازگشت ثبات اقتصادی به کشور مهمترین اولویت‌ دولت است

  6. ریزش مرز روانی در بازار دلا‌ر

  7. همتی: برگشت تدریجی ارز صادراتی به اقتصاد/ آغاز روابط با چند کشور و حذف دلار

  8. پرونده دکل نفتی چه شد؟

  9. خودرو ۱ تا ۲ میلیون تومان گران شد + جدول

  10. ریزش قیمت دلار در صرافی‌های دولتی

  11. مسکن مهر روی ریل افتاد

  12. روحانی:‌ نکات مورد نظر رهبر انقلاب برای اصلاح بودجه ۹۸ بررسی شد

  13. بد مسکنی 20میلیون ایرانی/ وزارت راه‌وشهرسازی باید 900هزار مسکن طی یک سال بسازد

  14. مرغ تا دو ماه دیگر از بام گرانی پایین نمی‌آید؛ نرخ امروز کیلویی ۱۲۶۰۰ تومان

  15. دادستان تهران: در رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی ۵۴۰ نفر ممنوع الخروج شدند

  16. مدیر عامل مدیریت فناوری بورس: ریشه اشکال فنی امروز هنوز مشخص نیست/ تا فردا سحر کار می‌کنیم

  17. معاملات بازارهای فرابورس ایران ابطال شد/ ادامه روزه سکوت مدیر مربوطه

  18. سیر صعودی قیمت یورو در بازار ثانویه

  19. معماران بزرگ دنیا به زودی به تهران می آیند

  20. وضعیت اختلاس در ایران و جهان  

  21. محاسبه کرایه‌‌ کامیون‌‌ با شیوه جدید/ نرخ شاخص‌ مبنا هر تن - کیلومتر 1033 ریال

  22. علت گرانی پسته چیست؟

  23. شیوه جدید اعلام رمزهای بانکی

  24. آپارتمان‌های قیمت مناسب در تهران

  25. فراخوان استخدامی شرکت بادبان دریای ساحل قشم

پربحث‌های دیروز

  1. واکنش کاربران توییتر به افزایش قیمت خودرو/ مالک ایران خودرو و سایپا کیست؟/ وقتی وزیر هم بی‌خبر است!/ سلام به پراید ۴۰ میلیونی و دست‌های پشت پرده

  2. رشد ۲۵ درصدی خط فقر در تابستان ۹۷/ لزوم یکپارچه سازی سیاست‌های حمایتی

  3. نوبخت: قیمت حامل‌های انرژی تغییر نکرده است که یارانه نقدی افزایش یابد

  4. سقف معافیت مالیاتی در بودجه ۹۸

  5. لاستیک گران شد

  6. وزیر صنعت: افزایش 20 درصدی هزینه‌های خودروسازان را نپذیرفتیم

  7. فروکش تلاطم بازار مسکن نزدیک است؟

  8. جهانگیری: بازگشت ثبات اقتصادی به کشور مهمترین اولویت‌ دولت است

  9. ریزش مرز روانی در بازار دلا‌ر

  10. همتی: برگشت تدریجی ارز صادراتی به اقتصاد/ آغاز روابط با چند کشور و حذف دلار

  11. پرونده دکل نفتی چه شد؟

  12. خودرو ۱ تا ۲ میلیون تومان گران شد + جدول

  13. ریزش قیمت دلار در صرافی‌های دولتی

  14. مسکن مهر روی ریل افتاد

  15. روحانی:‌ نکات مورد نظر رهبر انقلاب برای اصلاح بودجه ۹۸ بررسی شد

  16. شریعتمداری: عامل برون‌زا سبب نوسانات ارزی در اقتصاد کشورمان شد

  17. بد مسکنی 20میلیون ایرانی/ وزارت راه‌وشهرسازی باید 900هزار مسکن طی یک سال بسازد

  18. مرغ تا دو ماه دیگر از بام گرانی پایین نمی‌آید؛ نرخ امروز کیلویی ۱۲۶۰۰ تومان

  19. دادستان تهران: در رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی ۵۴۰ نفر ممنوع الخروج شدند

  20. مدیر عامل مدیریت فناوری بورس: ریشه اشکال فنی امروز هنوز مشخص نیست/ تا فردا سحر کار می‌کنیم

  21. معاملات بازارهای فرابورس ایران ابطال شد/ ادامه روزه سکوت مدیر مربوطه

  22. سیر صعودی قیمت یورو در بازار ثانویه

  23. معماران بزرگ دنیا به زودی به تهران می آیند

  24. وضعیت اختلاس در ایران و جهان  

  25. محاسبه کرایه‌‌ کامیون‌‌ با شیوه جدید/ نرخ شاخص‌ مبنا هر تن - کیلومتر 1033 ریال

پربحث‌های هفته

  1. نظر شما در مورد افزایش قیمت خودرو چیست؟/ راهکار نجات صنعت خودرو چیست؟

  2. علی مطهری: حدس می‌زنم مردم هم موافق افزایش قیمت بنزین هستند!

  3. کسی که الفبای اقتصاد را خوانده باشد، می‌داند که این راه حتی به ترکستان هم نمی‌رود!

  4. مشاور نوبخت: مشکلات اقتصاد ایران، داخلی است نه سیاست خارجی/ باید از نفت فاصله بگیریم و پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم/ چون می‌دانند وابسته‌ایم، تحریم می‌کنند

  5. راهکارهای یک نماینده به جای افزایش حقوق کارمندان دولت

  6. چرا همیشه کارگران، یک بار هم به مدیران و مسئولان حقوق ندهید

  7. واکنش کاربران توییتر به افزایش قیمت خودرو/ مالک ایران خودرو و سایپا کیست؟/ وقتی وزیر هم بی‌خبر است!/ سلام به پراید ۴۰ میلیونی و دست‌های پشت پرده

  8. ایران خودرو لیاقت حمایت ندارد  

  9. خودروسازان قیمت‌ها را افزایش دادند؛ سازمان حمایت هنوز مشغول محاسبه است

  10. چند نکته در مورد بازار خودرو

  11. نظر مخاطبان الف در مورد افزایش قیمت خودرو/ انحصار و نبود رقابت در بازار/ سپاه و ارتش خودرو تولید کنند/ خودرو برای تحویل نداشتند؛ پس تحویل فوری چیه؟/ تحویل تکنولوژی ۳۰سال قبل به مردم

  12. روش جدید قیمت‌گذاری خودرو/ رئیس سازمان حمایت: برای برخورد با خودروسازان منتظر واکنش بازار هستیم

  13. قیمت یک پرس سیب زمینی در فرودگاه مهرآباد

  14. آمریکا تحریم‌ها را بازگرداند و صادرات به ایران را ۷ برابر کرد

  15. وزیر صنعت: با افزایش تولید خودرو قیمت‌ها اصلاح می‌شود

  16. افزایش قیمت محصولات ایران خودرو غیرقانونی است؟

  17. مدعیان اقتصاد آزاد از چه چیز دفاع می‌کنند؟/ نرخ‌های بالای ارز، مالیات نامرئی و فقیرتر شدن قشر متوسط و ضعیف جامعه

  18. واکنش سازمان حمایت به افزایش قیمت برخی خودروها

  19. رشد ۲۵ درصدی خط فقر در تابستان ۹۷/ لزوم یکپارچه سازی سیاست‌های حمایتی

  20. پورابراهیمی: رقم پیشنهادی مجلس برای افزایش حقوق بیش از ۲۰ درصد است

  21. توضیحات معاون ایران خودرو درباره فروش تحویل فوری ۴ محصول

  22. نوبخت: قیمت حامل‌های انرژی تغییر نکرده است که یارانه نقدی افزایش یابد

  23. شرکت بول فرانسه مدعی طلب 1.9 میلیون یورویی از سازمان مالیاتی شد +سند

  24. خطیبی: اوپک تصمیم اقتصادی گرفت؛ فشار‌ آمریکا جواب نداد/ نباید نگران سقوط قیمت طلای سیاه باشیم/ پیش‌بینی نفت ۷۰ دلاری/ قیمت و میزان فروش نفت در بودجه محقق می‌شود؟

  25. نوبخت: بودجه ۹۸ را فردا به مجلس ارسال می‌کنیم

آخرین عناوین