مهر پرنوسان «دلار» و بازار پرتلاطم «ارز»

گروه اقتصادی الف،   3970718035 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
مهر پرنوسان «دلار» و بازار پرتلاطم «ارز»

دیروز نرخ طلا و ارز جهش قیمتی شدیدی را تجربه کرد. قیمت هر دلار آمریکا در کمتر از چند ساعت 600 تومان افزایش یافت و بار دیگر وارد کانال 15 هزار تومان شد. هر سکه بهار آزادی طرح قدیم هم با 500 هزار تومان افزایش به 4 میلیون و 200 هزار تومان رسید.

کم کم صدای قدم‌ قیمت‌های عجیب و غریب ارز و طلا به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد اخبار برخی رسانه‌ها درباره دلار 7 هزار تومانی در کوچه و پس کوچه‌ها، رویایی بیش نبوده است و نه‌تنها اتفاق نیفتاده، بلکه در آینده نزدیک هم نخواهد افتاد. با پایان یافتن عرضه ارز توسط بانک مرکزی به صرافی‌ها و بازار آزاد ارز دوباره قیمت‌ها روند افزایشی پیدا کرده است. دیگر بانک مرکزی نقشی در بازار ندارد و تنها نظاره‌گر آن است. در حال حاضر دوباره دلالان و سوداگران ارزی اتحاد خود را به دست آورده‌اند و با سفته‌بازی روی ارزهای مختلف قیمت‌گذاری می‌کنند.

بر این اساس، دیروز قیمت هر دلار آمریکا در دست دلالان 15100 تومان، یورو 17200 و پوند 19000 تومان بود. این قیمت‌ها حاکی از آن است که قیمت دلار نسبت به روز قبل 600 تومان، یورو 500 تومان و پوند 800 تومان افزایش داشته‌ است. این روند افزایشی در حالی رخ داده که هیچ تغییر محسوسی در بازار روی نداده و طبق بررسی‌های میدانی تقاضای جدیدی هم در بازار شکل نگرفته است.

صرافی‌هایی که هنوز به بازار نیامده‌اند

آنطور که از مشاهدات میدانی پیداست صرافی‌ها علاقه‌ای به حضور در بازار ندارند و تنها ترجیح می‌دهند تابلوهای خود را روشن بگذارند و ارز مسافران خارجی را تامین کنند، البته صرافی‌ها بر این باورند که چون دولت ارز جدیدی به آنها نداده است پس کسی هم نباید انتظار فروش ارز توسط آنها را داشته باشد. صرافی‌ها دیروز در میدان فردوسی با اختلاف فاحشی نسبت به بازار آزاد تابلوهای خود را قیمت‌گذاری کرده بودند که این موضوع همیشه نشانگر این است که اصلا نمی‌خواهند ارز بفروشند که چنین قیمت پایینی در نظر گرفته‌اند؛ آنها هر دلار آمریکا را برای فروش 14300 و هر یورو را 16500 قیمت‌گذاری کرده بودند.

سکه‌ها پرواز می‌کنند

قیمت سکه و طلا که حالا چند ماهی است تمام نگاهش به بازار منعطف شده است و به هر تغییری در آن واکنش نشان می‌دهد، دیروز هم همین روند را تکرار کرد. بر این اساس قیمت سکه امامی دیروز با افزایش 340 هزار تومانی نسبت به روز گذشته خود به 4 میلیون و 500 هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم هم با رشدی شوکه‌کننده 500 هزار تومانی نسبت به روز گذشته خود به 4 میلیون و 200 هزار تومان رسید، البته آبان ماه زمان دریافت سکه‌های پیش‌خرید شده 6 ماه پیش است و شاید همین موضوع بتواند اندکی از حباب ایجاد شده برای سکه را کاهش دهد.

مهر پرنوسان

بدون شک تحلیل قیمت دلار در ایران آن هم در مهر برای هر کارشناس یا علاقه‌مند به اقتصادی جذاب است. اگر قیمت دلار در مهرماه را روی نموداری در نظر بگیریم روند سینوسی جالبی داشته و هیچگاه به ثبات نرسیده است. قیمت ارز از اول مهر ماه تا 17 همین ماه کانال‌های 13 تا 19 هزار تومان را تجربه کرد. از اصلی‌ترین دلایل این نوسان می‌توان به سفر حسن روحانی به نیویورک، برگزاری شورای امنیت و مطرح شدن موضوع هسته‎‌ای ایران، تزریق ارز توسط بانک مرکزی در صرافی‌ها و بازار آزاد، ایجاد موج رسانه‌ای منسجم کاهش قیمت ارز در فضای مجازی و رسانه‌ای‌، تصویب یکی از لوایح FATF و بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اینکه صرافی‌ها می‌توانند تا سقف 5000 یورو به مسافران بفروشند، اشاره کرد.

جالب اینجا بود که طرفداران لایحه FATF بر این باور بودند که تصویب آن می‌تواند باعث کاهش قیمت ارز شود اما این موضوع هیچگاه اتفاق نیفتاد، زیرا به طور کلی لایحه CFT هیچ ارتباطی با قیمت ارز ندارد. بر این اساس، مردم و فعالان اقتصادی باید به این روند عادت کنند، زیرا به دلیل وجود 2 اتفاق تاثیرگذار روی قیمت ارز در آبان ماه یعنی شروع تحریم‌های نفتی و پولی آمریکا و موسم تقویمی اربعین باید منتظر نوسان بیشتر در حوزه ارزی باشیم.

منبع:وطن امروز

دیدگاه کاربران

عدالت۵۸۷۴۳۹۰۹:۲۴:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۱۸
دلیل اصلی تمام این اتفاقات فقط فساد خیلی از مدیران و مسئولین و اطرافیانشون هست، والسلام
ناشناس۵۸۷۴۴۰۰۹:۲۴:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۱۸
افزایش قیمت عمدی و دست دولته! وقتی بانک دلار را 10400 میخره معلومه که دولت خودش نمیخواد دلا به 7 تا 8 هزار تومان برسه و بازار هم که همیشه بیشتر از بانکه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۵۸۸۱۱۷۱۵:۳۲:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۱۸
دولت وقتی این قیمت رو اعلام کرد که دلالها حاضر به خرید دلار مردم حتی به قیمت 9 هزار تومان هم نبودند، بنابراین مردمی که دلارها رو از خوانه خارج کرده بودند مردد مانده بودند و دولت خواست با قیمتی بالاتر از دلالها دلار رو بخره و جمع کنه اما موفق نشد.
ناشناس۵۸۸۳۴۴۱۸:۱۷:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۸
آخی چقدر به فکر مردمند اینا
ناشناس۵۸۷۴۴۶۰۹:۲۸:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۸
با تصویب FATF دلالان خیالشان راحت شد که راه های ورود ارز به کشور محدود شد....لذا همه خریدار شدن..
ناشناس۵۸۷۴۵۱۰۹:۳۲:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۱۸
همه چی مشکوکه
ققنوس۵۸۷۴۶۴۰۹:۴۰:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۱۸
اگه دوباره این قیمت ها برگرده دیگه همون اندک اعتماد بین مردم و مسولان هم از بین خواهد رفت موقعی که صحبت از قیمت های پایین و اصرار فروشندگان به صرافی ها برای خرید ارزشان را می شنیدیم ولی عملا در بازار وضعیت اینگونه نبود و هر کس که به این موضوع اشاره داشت متهم به دلال بودن وسودجو بودن میشد باید پی به مصنوعی بودن اوضاع حاکم می بردیم
ناشناس۵۸۷۴۹۷۱۰:۰۰:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۱۸
ما که گفتیم ارزون میخرن گرون دوباره می فروشن
ناشناس۵۸۷۵۳۳۱۰:۲۸:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۱۸
خدا ازشون نگذره نابود بشن ان شالله
ناشناس۵۸۷۵۴۵۱۰:۴۰:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۱۸
اتفاقا گران شدن عرض با تصویب لایحه مشکوک هست ، دولت پنهان به دنبال نشان دادن همین عدم تاثیر هست ، برای منافع جناحی کشور را به ورشکستگی رساندید .
ناشناس۵۸۷۶۵۵۱۱:۵۵:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۸
علت افزایش نرخ ارز لغو نشدن تحریمهای بانکی در برجام بود اگر تحریم بانکی لغو میشد نرخ دلار اکنون زیر 4000 تومان بود.
حسین۵۸۸۱۲۰۱۵:۳۴:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۱۸
دولت پیدا این وسط داره چه کاری انجام می ده پس!؟؟
ناشناس۵۸۸۳۷۴۱۸:۴۲:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱۸
دقیقا همین طوره.
ناشناس۵۸۷۵۶۷۱۰:۵۶:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۱۸
دولت بی عرضه
ناشناس۵۸۷۶۶۰۱۱:۵۷:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۱۸
دولت بی ارزه یا بی عرضه!
ناشناس۵۸۷۶۴۴۱۱:۴۷:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۱۸
خدا لعنت کند دروغگویانی که با دروغ لایحه های زیانبار به این مردم تحمیل مبکنند و مدعی مسشوند با این لایحه دلار ارزان میشود و اینقدر پررو هستند که حتی نمیگذارند چند روز بگذردو وقتی به هدفشان رسیدند دوباره شروع به غارت مردم میکنند. قطعا قیمت دلار دسته خوده دولته
ناشناس۵۸۷۶۶۴۱۱:۵۸:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۸
دولت قصد ارزان کردن ارز را ندارد ومعلوم نیست چرا به عمد شرایطی ایجاد کرده مردم تحت فشار قرار گرفته و ناراضی باشند خدا بخیر کنه
ناشناس۵۸۸۲۶۵۱۷:۲۳:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱۸
همه این افزایش قیمتها زیر سر دولت و مدیران ...و رانت خوار و فرصت طلب است. همه بازار ارز دست دولت است چرا باید اینقدر قیمت آنها بالا برئد؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۵۸۸۳۱۰۱۷:۵۲:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۱۸
چیزی که برای بنده نگران کننده است تحلیل های اقتصادان های ماست که مثل همیشه ;پیش بینی خوبی از گذشته ; دارند نه ;آینده ; یعنی اینکه از پیش بینی آینده قیمت، تحلیل بازار و عوامل موثر روی قیمت ارز عاجزند. کافی است فقط به اظهار نظرات اخیر آنها مراجعه کنید که چه داستان سرایی ها در مورد آینده قیمت ارز کردند.
ناشناس۵۸۸۳۵۳۱۸:۲۴:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۱۸
در حالی که می توان فعالیت صرافی ها را ممنوع اعلام کرد و همه مبادلات دلاری را به حساب های ارزی منتقل کرد ، نمی دانم اینهمه تعلل برای چیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین