چرا رهبری حیثیتی ورود نکرد؟

محسن مهدیان،   3970716042 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر عصبانی نمی‌شوید یک سوال ساده دارم. آیا نمی‌شود حالتی را متصور شد که نماینده های مجلس برای رفاه حال مردم از اف ای تی اف دفاع کرده باشند؟

چرا رهبری حیثیتی ورود نکرد؟

عده‌ای بیرون از مجلس شعار می دادند عزا عزا است امروز و .... رای مجلس که در گروه‌ها دست به دست شد موج اعتراضات براه افتاد. اعتراض هائی که به غایت طعم عصبیت و گلایه داشت. یکی نوشت این مجلس را باید به توپ بست، دیگری نوشت خون شهدا را پایمال کردند. آن یکی از خیانت رئیس مجلس نوشت و دیگری از مسلط شدن اسرائیلی‌ها بر کشور و یکی هم نگران ترور حاج قاسم شده بود.

گوئی برخی از ما منتظریم تا به کسری از بهانه، ناامید شویم.

اما چرا این ماجرا انقدر برای ما حیثیتی بود؟ روی واژه "حیثیت" ی متمرکز شوید. حیثیت یعنی مرگ و زندگی. یعنی انقلاب و ناانقلاب. یعنی انتخاب بین صفر و یک. یعنی سیاهی مقابل سفیدی. واقعن ماجرای اف ای تی اف  FATF اینگونه است؟

اگر عصبانی نمی شوید یک سوال ساده دارم. آیا نمی شود حالتی را متصور شد که نماینده های مجلس برای رفاه حال مردم از اف ای تی اف دفاع کرده باشند؟ نمی شود با نیت خیرخواهانه به زعم ما اشتباه کنند؟ یعنی هیچ وجه مثبتی برین لایحه متصور نیستیم؟ هیچ؟

اجازه دهید موضعم را شفاف کنم. به این فهم تصویب این لایحه به غایت اشتباه و خطائی تاریخی بود. بزودی تصمیم امروز، تجربه ای دیگر از جنس برجام را رقم می زند و این رای تلخ بر در و دیوار خاطرات خانه ملت ثبت خواهد شد.

اما موضوع دیگری وجود دارد که بیشتر از تصویب این لایحه آزار دهنده است. چرا ما خارج از دوگانه خادم و خائن هیچ گزینه دیگری را متصور نیستیم؟ چرا سطح انتقاد و مطالبه ما انقدر متعصبانه و استقلال و پرسپولیسی است که وقتی شکست می خوریم زمین و زمان سیاه می شود؟ چرا انقدر تصمیم مجلس را ذلیل و زبون تحلیل می کنیم که گوئی بخشی از پیکر انقلاب جدا شده است؟

سوال اصلی را بپرسم؟ چرا رهبری مثل ما انقدر حیثیتی رفتار نکرد؟ دقت کردید؟ به نامه امروز آقای لاریجانی مراجعه کنید. متن نامه یک پیام ساده دارد. چه پیامی؟ "این لایحه قابل ارزیابی کارشناسی در مجلس است."

برداشت همه ما پیش از قرائت این نامه همین بود؟ خیر. چه بود؟ حکم حکومتی رهبری در مخالفت با لایحه. اما درست فکر می کردیم؟ برداشت مان تغییر نکرد؟ سوال نشد چرا رهبری حیثیتی برخورد نکردند؟

پاسخ خیلی ساده است. چه بسا رهبری هم مخالف لایحه باشند، اما دلیلی نمی بینند ماجرا را چنان ویژه و حیاتی تحلیل کنند که اگر خلاف آن شود، گوئی انقلاب از دست رفته است.

اگر ماجرا آنقدر سیاه و آشفته بود رهبری باید سکوت می کردند؟ باید مجوز می دادند؟ آیا سابقه نداشته است که رهبری با حکم حکومتی مسیر مجلس را اصلاح کند؟ رهبرانقلاب طرح اصلاح قانون مطبوعات را در مجلس ششم از دستور خارج نکردند؟ پس چرا اینجا ورود مستقیم نداشتند؟

پاسخ پیچیده نیست. جائی که رهبری احساس کند اعتبار جمهوریت و آبروی اسلامیت در خطر است بی وقفه ورود مستقیم می کند. شأن ولی غیر این نیست. اما منطق موجود در فرآیندهای قانونی و وجاهت نهادهای مردم سالار را دست کم نگیریم. لازم نیست همه چیز اورژانسی و خارج از مسیر طبیعی حل و فصل شود.

به این فهم بلوغ کار سیاسی چنین است که مسائل را با همه پیچیدگی ها و لایه های پیدا و پنهان آن ببینیم و اجازه دهیم افراد از زوایای مختلف آنرا ارزیابی کنند. برای اتخاذ یک تصمیم درست، مطالبه و تلاش کنیم ولی آنقدر ماجرا را ایدئولوژیک نکنیم که اگر نتیجه نگرفتیم ناامید و مایوس شده و احساس کنیم همه چیز بر باد رفته است و کل مملکت و سراسر مسئولین را خیانت گرفته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۴۳۲۲۰۹:۰۶:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۱۶
افسوس و صد افسوس که از حضرت آقا هزینه می کنند.
ناشناس۵۸۴۳۳۸۰۹:۱۷:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
سه اشتباه راهبردی بزرگ 1 تصویب یارانه ها 2 تصویب برجام برجان3 در صورت تصویبfatf
ناشناس۵۸۴۵۴۴۱۰:۳۴:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
آفرین یارانه های احمدی نژاد ، مردم رو بیچاره کرد و فنر افزایش بی حساب و کتاب نرخ همه چیز رو رها برجام روحانی همه فعالیتهای داخلی رو به اراده و تصمیم امریکا گره زد و فعالان ایرانی رو تبدیل به اسباب بازی غربیها کرد و این لایحه آخر که سالهاست خاتمی چی ها آرزوی تصویبش رو دارن ، عملا ایران رو به مستعمره شبکه مالی وحشتناک غرب تبدیل کرد که عمدتا توسط یهودیان امریکا و اسرائیل اداره میشه
ناشناس۵۸۴۳۵۳۰۹:۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
شما فکر می کنید رهبری فقط مال شماست و همه چیز باب میل شما باشه. من فکر می کنم اگر رهبری یک روزی بر خلاف میل باطنی شما حرفی بزند حتی ایشان را هم زیر سوال می برید.
مرتضی۵۸۵۶۰۱۱۹:۰۵:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
برخی نظرات رهبر راتا زمانی که تظراتی هم سو با آنها داشته باشند قبول دارند . در حالی که ایشان هر زمان نیاز به حکم حکمتی بوده حکم دادند هر زمان هم که نیاز به استفاده از نهادهای مردم سالار بوده اجازه کار را به آنها داده اند.
سیدرضا۵۸۴۳۵۴۰۹:۲۲:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
با عرض سلام نظر نویسنده درست است.نبایدهمه چیز راایدلوژیک تفسیرکرد.
محمد۵۸۴۳۵۵۰۹:۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
صحبتهای نگارنده منطقیه ، خدایی مخالفان لایحه خیلی بیشتر جوگیر شده بودند ، رفتارهای بعضی از نماینده های مردم در صحن علنی مجلس ، در شان ایرانی نیست و چهره ایران را در جهان خراب می کنه ، با دیدن صحنه های مجلس یاد پارلمان بعضی از کشورها افتادم که نماینده های مردمشون در پارلمان باهم زد و خورد کردند ، داشتن چنین نمایندگانی واقعا برای مردم اون کشورها خیلی ضایع بود .
مجید۵۸۴۳۶۵۰۹:۲۵:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۱۶
نویسنده متن توجه ندارند که 1- رهبری نباید در هر کاری ورود مستقیم داشته باشند کما اینکه در برجام نیز ایشان مخالف بودند ولی در نهایت دولت کار خودش را انجام داد. به بیان دیگر در حکومت جمهوری اسلامی ضامن بقای یک قانون یا فرمان از جمله فرمان رهبری، مطالبه مردمی است بنابراین مردم باید کاملا هوشیارانه کار مسئولین را رصد و در زمان لازم واکنش نشان دهند. 2- فتف شفافیت مالی برای جلوگیری از رسیدن پول به گروههایی است که امریکا آن را تروریست می نامد و بنا بر تعریف امریکا، سپاه عزیز ما، حزب الله لبنان و خیلی از گروههای مبارز جزو گروههای تروریستی هستند. 3- واقعا برای مجلس و دولتی که همه تلاششان راضی نگه داشتن دولت خونخوار امریکا یا ترس از اقدامات خرابکارانه آن است باید تاسف خورد. اگر انرژی که برای برجام و فتف صرف شد، صرف کارهای دیگر، از جمله اصلاح سیستم بانکی و مالی کشور میشد تا کنون ثمرات زیادی می داشت.
ناشناس۵۸۵۲۲۳۱۵:۲۱:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۱۶
بشین تا بانکها اصلاح بشه !!
ناشناس۵۸۵۳۷۰۱۶:۳۱:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۱۶
نباید ؟ این چه کلمه ایست نباید نداریم
ناشناس۵۸۶۱۷۱۰۹:۲۹:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۱۷
برجام در عمل در شورای نگهبان تصویب شد، مگر میشود که یک قانون در این مملکت عملیاتی شود و گذارش به شورای نگهبان نیفتاده باشد.
ناشناس۵۸۴۳۹۲۰۹:۳۶:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
اگر برجام نبود الان کل دنیا علیه ایران بود ولی اکنون فقط آمریکا و چند کشور متحدش علیه ایران هستند !! قانون fatf هم همانند برجام منشا اثرات مثبت در جامعه و ایجاد شفافیت است !
ناشناس۵۸۴۵۴۸۱۰:۳۵:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
اهان . نیست الان همه دنیا طرف ایرانه و امریکا بدبخت شده اگر چین و المان و ... با امریکا مشکل دارن بابت منافع خودشونه که توسط ترامپ به خطر افتاده . وگرنه هیچکس در دنیا عاشق چشم و ابروی روحانی و ظریف نیست
ناشناس۵۸۵۶۱۱۱۹:۱۸:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
نه عزیز همه دنیا که نه ! اما آمریکا واسرائیل وعربستان خیلی از برجام عصبانی بودن .
پیمان۵۸۴۵۵۳۱۰:۳۷:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
حالا درسته آمریکا بد عهدی کرد اما خود آمریکا اعلام کرده برجام واسه ایران بی نظیر بود و واسه آمریکا افتضاح. تازه امروز اروپا و چین و روسیه و ترکیه و پاکستان و ... هم حق رو به ایران میدن.
ناشناس۵۸۴۵۶۹۱۰:۴۲:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
شفافیت ...؟!!! بهتر نبود خودمان برای خودمان قانون تصویب میکردیم ... و از شفافیت رای نمایندگان به لوایح شروع میکردیم ...
ناشناس۵۸۵۲۳۰۱۵:۲۴:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
اگه ما بلد بودیم یا اراده داشتیم برا خودمون قانون باز دارنده از فساد وضع کنیم تا حالا کرده بودیم !
ناشناس۵۸۴۸۴۷۱۲:۴۸:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
تصویب fatf باعث لو رفتن راههای دور زدن تحریمها و افزایش نرخ ارز خواهد شد.
نصرت۵۸۴۴۴۰۰۹:۵۴:۲۴ ۱۳۹۷/۷/۱۶
شاید هم نظر رهبری موافق باشد چرا نظرت را به نام رهبری القا می کنی
عباس۵۸۴۵۹۱۱۰:۵۱:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۱۶
FATF پشت قباله برجام بود. مگر برجام که قرار بود تمام مشکلات ما(حتی آب) رو هم حلّ کنه حل کرد؟؟ قرار بر گشایش اقتصادی بود. تحریم ها بیشتر و اقتصاد بدتر شد. دولت تضمین کرده بودو آن شد که نباید. حال که دولت هم تضمین نمی کند به چه قصدی؟؟؟؟
شاهرخ۵۸۴۶۰۱۱۰:۵۴:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
رهبری نقش هماهنگی در بخش کلانه قوا رو داره نه نقش حکومتی.....اگه قرار بر ورود رهبری در هر مسئله ملی باشه پس بهتره نقش ریاست جمهوری رو کلا حذف کنیم و مسئولیتها رو شخص واحد بپذیره.....در کمال احترام به مقاله نویس با تیتر مقاله ظاهرا ایشون هنوز فرق رهبری در جمهوری اسلامی با سلطنت را به یقین نمی دونن....!!!!
علی کریمی۵۸۴۶۳۹۱۱:۱۰:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
جناب آقای محسن مهدیان تا زمانی که طرفداران جریان اصولگرا این حق را داشته باشند در هر زمان و مکانی و بدون کسب مجوز ، تجمع و به موضوع های مختلف اعتراض کنند و به هر کسی که خواستند مهر پرتاب و یا مورد ضرب و شتم قرار دهند و در مقابل آن طرفداران جریان مقابل حتی نتوانند با کسب مجوز ، تجمع و نظرات خود را در مورد مسایل مهم کشور ابراز کنند ما شاهد این گونه رفتارها خواهیم بود.
علی۵۸۴۶۵۱۱۱:۱۵:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۱۶
این یک تصمیم سخت بود پذیرفتن ان هزینه دارد ونه پذیرفتن هم هزینه ...نمایندگان مجلس تنها هزینه فایده هرکدام از گزینه هارا تصویب کردند
ناشناس۵۸۴۶۶۱۱۱:۱۸:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
متاسفانه سالهای بسیار مدیدی است که مطلقاً و تحت هیچ شرایطی نمی شود باور کرد و متصور شد که نماینده های مجلس برای رفاه مردم از مطلب یا موضوعی دفاع کنند ، دلیلش هم برای تمام ملت واضح و مبرهن است و نیازی به تکرار ندارد .
ناشناس۵۸۴۶۸۸۱۱:۳۲:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
نویسنده محترم که برجام راخیانت میداند میتوانند بفرمایند اگر برجام نبود شما نفت و گاز و ووووورا چطور میتوانستید صادر کنید.
ناشناس۵۸۴۹۲۳۱۳:۱۶:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
همانگونه که آب و صابونمان را حل کردید.
ناشناس۵۸۵۰۵۹۱۴:۰۶:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
صادرات ؟ مثلا الان که صادر میکنیم و نمیتونیم پولش رو بگیریم خیلی خوبه ؟!
ناشناس۵۸۵۲۳۹۱۵:۲۷:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
حالا صادر شد؟
ناشناس۵۸۶۰۷۲۰۸:۰۰:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۱۷
با گفتن «اگر» چیزی ثابت نمی شود. ادعا!
علی۵۸۴۷۴۸۱۱:۵۵:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
فقط این وسط بازم یه سری که دلار داشتند از ترس کاهش بیشتر قیمت، دلار فروختند تا دولت بازم مردم را سر کار بذاره.
ناشناس۵۸۴۸۲۲۱۲:۳۳:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
آقای نویسنده حالا من یک سوال دارم؟ امام خمینی ولی نبود و شان نداشت؟ در همه اموری که میدید دارد به ضرر کشور و انقلاب تمام میشود ورود میکرد حتی برای افزایش قیمت سیگار جهت تامین بودجه دولت از ایشان اجازه میگرفتند(برگرفته از خاطرات مسئولین)
اینجا کجاست؟؟!!۵۸۵۲۴۰۱۵:۲۸:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
مثل روز روشنه که روزگاری آیندگان به ما خواهند خندید ......
ناشناس۵۸۵۴۲۰۱۷:۰۸:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
روسیه و چین گفتند که بدون تصویب FATF با ایران نمیتوانند معامله کنند. والسلام
ناشناس۵۸۵۵۱۳۱۸:۰۵:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۱۶
من خوش بین نیستم به مجلس چون خانمی دارد به نام سلحشوری که اصل کشور را نشانه گرفته. آخوندی دارد که ما موگرینی عکس یادگاری می اندازد.
ناشناس۵۸۵۵۳۴۱۸:۲۶:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۱۶
قانون یارانه ،قانون بسیار خوبی بود
مهدی۵۸۵۵۶۸۱۸:۴۱:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۱۶
آری عزا است، عزا است برای پولشویان، عزا است برای سرمایه داران و دلالانی که مالیات نمیدهند، عزا است برای آنانی که منبع درآمدشان مشخص نیست و روز به روز سرمایه شان از جیب ملت افزون میشود، چرا برای ملت هایی که از این استاندارد و قانون تبعیت میکنند عزا نیست؟
ناشناس۵۸۵۵۷۷۱۸:۴۵:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
البته با توجه به تعداد نفوذی های دشمنان که به تعداد آقازاده هست بر پایی هیاهو و ... برای انحراف اذهان عمومی امری کاملا طبیعی است
ناشناس۵۸۵۶۱۷۱۹:۳۲:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
کاش برای یک بار هم که شده مخالفان برجام به مردم ایران می‌گفتند راهکار آنها برای اداره کشور در صورت نبود برجام چه بود؟
ناشناس۵۸۵۶۴۶۱۹:۵۵:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
بس کنید این بازیهای جناحی رو. مردم دیگه وارد این بازیها نمیشن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین