اتحادیه اروپا در صدد تقویت یورو برای مقابله با دلار

گروه اقتصادی الف،   3970713042

یک روزنامه آلمانی با توجه به اینکه ترامپ از دلار به عنوان سلاحی در جنگ های تجاری خود استفاده می کند از تصمیمات اتحادیه اروپا برای تقویت یورو به منظور مقابله با این سلاح آمریکایی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "هندلزبلات" آلمان در مطلبی از تصمیمات اتحادیه اروپا برای تقویت ارز مشترک اروپایی نوشته و تصریح کرد: از آنجایی که آمریکا دلار را به عنوان سلاح به کار می برد اتحادیه اروپا می خواهد یورو را تقویت کند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اختلافات دو سوی آتلانتیک بر سر مسائل تجاری بخصوص درباره توافق هسته ای با ایران نوشت: این اختلافات همچنان ادامه دارد و این مسئله بخصوص درباره مناقشات بر سر مناسبات تجاری با ایران است. آمریکا می خواهد ایران را از بازارهای بین المللی حذف کند و در این راستا بر ارز دلار به عنوان یک سلاح برای مبارزه تاکید دارد. در این میان اروپاییان با یک مکانیسم ویژه می خواهند با این مسئله مقابله کنند و حداقل بخشی ازمناسبات تجاری با ایران را بدون اینکه این شریک تجاری با سیستم مالی آمریکا ارتباطی داشته باشد اداره کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: یکپارچگی مالی با آمریکا پاشنه آشیل اتحادیه اروپا است و به این ترتیب سیاست? تحریم آمریکا یک واکنش متقابل را در اروپا ایجاد کرده است. اروپا برای استقلال مالی خود مبارزه می کند. "یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم اخیرا درخواست کرده است که ما باید یورو را تقویت کنیم.

در برلین نیز حزب سوسیال دموکرات این مسئله را کشف کرده و از دولت آلمان می خواهد که اقدامات خود در این راستا را تقویت کند.

"نیلز اشمیدت"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان درخواست کرده است که ما باید یورو را به عنوان یک ارز تجاری تقویت کنیم. مکانیسم ویژه برای مناسبات تجاری با تهران می تواند تنها آغاز این راه باشد. یک گام بعدی در این راستا این است که ما تجارت مواد خام را به صورت قدرتمندانه تر با ارز یورو انجام دهیم. این مسئله مهم است که یورو را در نظام پولی جهانی تقویت کنیم.

با وجود اینکه آمریکا تنها 20 درصد از رفاه جهانی را تولید می کند، اما بیش از نیمی از همه مناسبات تجاری با دلار انجام می شود. ? این قدرت، پایه و اساس قدرت تحریم آمریکا است. همچنین واردات مواد خام به اروپا هم با دلار انجام می شود. تامین کنندگان اصلی نفت دنیا کشورهای روسیه، نروژ، عراق و قزاقستان هستند.

به گفته اشمیدت همه این ها کشورهایی هستند که ما لزوما مجبور نیستیم با دلار با آن ها معامله کنیم و ما باید با آن ها درباره تغییر این مبادلات با یورو صحبت کنیم.

از محافل دولتی آلمان هم به گوش می رسد که در واقع هیچ دلیلی وجود ندارد که اروپاییان مبادلات تجاری خود را با دلار انجام دهند. بنا بر اطلاعات محافل دولتی آلمان در حال حاضر بخصوص مذاکراتی با فرانسه و انگلیس در این باره در حال انجام است که ببینیم چگونه می توانیم وابستگی ها به آمریکا در زمینه کانال های پرداختی و مالی را کاهش دهیم. در ابتدا بخصوص مسئله تجارت با ایران مطرح است و بعد از آن درباره استراتژی های بلند مدت و میان مدت برای تقویت یورو بحث می شود.

اینکه دلار در سطح جهانی به عنوان یک ارز تجاری و اوراق بهادار استفاده می شود به آمریکا امتیازی فوق العاده ای می دهد. دولت های ایالات متحده همیشه ? به این مسئله آگاه بودند که از این امتیاز ویژه یک مسئولیت ویژه برای ثبات بازارهای مالی متوجه آن ها می شود. در حالی که دولت های آمریکا از این ابزار برای توسعه تحریم های اقتصادی خود علیه دیگر کشورها استفاده می کردند اما در بسیاری موارد آن ها از این مسئله ابا داشتند که تحریم های تجاری یکجانبه ای را تصویب کنند. البته تحت ریاست جمهوری ترامپ آمریکا این موضع محتاطانه خود را کنار گذاشته است.

ایران می تواند شروع راه باشد. کنگره در حال حاضر تحریم های جدیدعلیه روسیه را آماده می کند. اقتصاد آلمان به شدت از این تحریم ها آسیب می بیند. بخصوص آمریکایی ها مخالف پروژه انتقال گاز نورد استریم 2 هستند.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: البته عملا این مسئله غیر ممکن است که در کوتاه مدت یورو را به ارز رهبر تبدیل کنیم. بحران یورو آثاری را بر جا گذاشته است. علاوه بر این دلار فرصت های سرمایه گذاری بسیار امن تری را به دولت ها ارائه می دهد.

به گفته اشمیدت زمان آن فرا رسیده که تکانی به این تابو بدهیم. اگر ما بخواهیم یورو را تقویت کنیم باید همچنین بحث های جدیدی را درباره اوراق قرضه یورو به جریان بیاندازیم و این بحث ها نه در راستای حل بحران یورو بلکه به عنوان ایفای نقش در تقویت استقلال مالی اروپا انجام می شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین