سالانه میلیاردها دلار ارز برای واردات کالاهایی صرف می شود که به تولید ملی آسیب می رساند؛ قربانی شدن تولید زیر پای واردات/ منابع کشور صرف واردات غیرضروری می شود

محمد سیاح،   3970712020 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

واردات میخ و سیخ و پیچ میراث دولت نهم و دهم بود که متاسفانه این میراث نامبارک در دولت یازدهم و دوازدهم حتی در بدترین شرایط اقتصادی باز هم خود را نشان داد، واردات 160 تن کود انسانی از ترکیه، ده ها مورد پتوی معمولی و کرک حیوانات، بیل ، سیگار برگ هر نخ به ارزش 26 هزار و 500 تومان و ... وارد شده است.

قربانی شدن تولید زیر پای واردات/ منابع کشور صرف واردات غیرضروری می شود

واردات کالا در اقتصاد هر کشوری امری طبیعی بوده و براساس نیازهای آن کشور و با اولویت بندی صورت می گیرد، در همه کشورها توجه به تولیدات داخلی حتی بالاتر از واردات قرار دارد و رشد تولید که شاخصه رشد اقتصادی است مورد توجه قرار دارد، در کشور ما اما رویه متفاوت است و واردات نه تنها بر اساس نیاز صورت می گیرد بلکه عده ای دلال با توجه به سودکلانی که در واردات وجود دارد دست به این کار می زنند.

واردات میخ و سیخ و پیچ میراث دولت نهم و دهم بود که متاسفانه این میراث نامبارک در دولت یازدهم و دوازدهم حتی در بدترین شرایط اقتصادی باز هم خود را نشان داد، واردات 160 تن کود انسانی از ترکیه، ده ها مورد پتوی معمولی و کرک حیوانات، بیل ، سیگار برگ هر نخ به ارزش 26 هزار و 500 تومان و همچنین چند میلیون دلار لاک آرایش و لیوان های گیلاس، تنباکوی میوه ای و خاکستر برای گلکاری در پشت بام وارد شده است.

اینها نمونه ای از واردات غیرضروری ایست که در رسانه ها مطرح و عموم از آن باخبر می شوند اما موضوع مهمتر مافیای واردات کالاست که سعی می کند به هر ترتیبی دستش در سفره واردات دراز شود، سفره ای که هیچ سودی برای کشور ندارد و به راحتی تولید داخلی را به ورطه نابودی کشانده است. متاسفانه دولت های مختلف میلیون ها دلار برای واردات اختصاص داده اند ارزهایی که می توانست به صورت مدیریت شده به بخش تولید کشور اختصاص یابد تا در این 20 سال به قدرت صنعتی در منطقه و جهان تبدیل شویم، اما یکی از مهمترین سوالاتی که در این باره مطرح می شود این است که چرا مسوولان در دولت علاقه ای به تزریق این سرمایه در جهت رونق تولیدات داخلی، ندارند؟

برنامه ریزی نداریم!

سیدجواد حسینی ‌کیا عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در واکنش به این سوال که اخبار زیادی درباره اختصاص میلیون ها دلار ارز برای واردات فلان کالا که بعضا حتی ضروری هم نیست می شنویم، چرا این ارز با توجه به اهمیت رشد تولید داخلی به این بخش تعلق نمی گیرد، گفت: «به عنوان مثال تنها 4 تا 6 درصد چادر مشکی مورد نیاز بانوان در کشور تولید می شود، در واقع بخشی از صنایع و تولیدات حمایت نشده اند و بخشی از افراد خودشان برای دریافت تسهیلات اقدام نکردند در حالیکه ظرفیت فراوانی در این کشور وجود دارد و تنها اتفاقی که میفتد خروج منابع ما در وضعیت اقتصادی کنونی است.»

وی اضافه کرد: «برای ساماندهی این وضعیت نیازمند نوعی برنامه ریزی جدی و مدونی در سازمان صنعت، معدن و تجارت است که از این بی برنامگی نجات پیدا کنیم.»
واردات غیر ضروری و خارج از اولویت

حسینی کیا درباره اقدامات لازم برای کنترل واردات غیر ضروری نیز تصریح کرد: «تا امروز کمیسیون در این حوزه توجهاتی را داشته است و اقداماتی را هم انجام داده است و این برنامه ها ادامه دارد و گزارشات این اقدامات هم به نهادهای مرتبط داده شده و اگر جای دیگری هم نیاز باشد ورود خواهیم کرد.»

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا همه واردات جزو نیازهای ضروری و واقعی کشور است، تاکید کرد: «قطعا اینطور نیست و بخش زیادی از واردات به کشور اولویت های درجه یک ما محسوب نمی شود به عنوان نمونه لوازم آرایشی که حجم زیادی ارز از کشور خارج می کند. البته با شرایط ارزی امروز این شرایط کمی تلطیف شده اما همچنان ادامه دارد.»

وی گفت: «با تقسیم بندی تخصیص ارز، واردکننده هایی که می خواهند هنوز وارداتی غیر از اولویت داشته باشند باید ارز با نرخ آزاد تهیه کنند که همین موضوع باعث شده تا شاهد کاهش بخشی از واردات کالاهای غیر اولویت دار درجه پنج و شش شود.»

سودکلان و نبود ممنوعیت

حسینی کیا در پاسخ به اینکه دلیل اصلی علاقه مندی به واردات چیست، تصریح کرد: «کسب سودهای کلان تنها دلیل گرایش به واردات و مقاومت در برابر اصلاح رویه واردات است.»

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا واقعا سیستم دولتی نمی تواند جلوی اینگونه واردات را بگیرد، افزود: «دولت باید ممنوعیت تعیین کند، مثلا هر چیزی که 50 درصد آن در داخل تولید می شود شامل منع واردات شود البته این موضوع از سوی کمیسیون هم به دولت پیشنهاد شده است و الان هم هرچند کم اما اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و امیدواریم زودتر اقدام شود.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۷۸۷۷۸۰۸:۱۲:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۱۲
چرا قیمت دلار نمی توانست و هرگز نباید برای انتخابات یا هر دلیل مصنوعی تثبیت شود ؟ فقط به این دلیل که با تثبیت مصنوعی نرخ ارز که همیشه باید همراه با سودهای موهوم بانکی باشد تولید در کشور از بین می رود و عملا واردات همه چبز به صرفه تر از تولید داخل می شود حتی سنگ قبر. اما همیشه نمی شود همه چیز را از خارج وارد کرد و وقتی به ان نقطه برسیم همین فاجعه اقتصادی اتفاق می افتد که حالا شاهدیم. کاش اقایان طیب نیا و نیلی و خوش قلم و ...مانند ان ۴ سال که به عنوان وزیر و معمار اقتصادی و مشاور پشت سر هم تحلیل و سخنرانی می کردند و مدعی حماسه تورم تک رقمی و سیاست خارجی بی مانند بودند حالا هم سخنرانی می کردند و سکوت مطلق نمی کردند و مسئوایت پذیر بودند
ناشناس۵۷۸۷۸۱۰۸:۱۴:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۱۲
چرا قیمت دلار نمی توانست و هرگز نباید برای انتخابات یا هر دلیل مصنوعی تثبیت شود ؟ فقط به این دلیل که با تثبیت مصنوعی نرخ ارز که همیشه باید همراه با سودهای موهوم بانکی باشد تولید در کشور از بین می رود و عملا واردات همه چبز به صرفه تر از تولید داخل می شود حتی سنگ قبر. اما همیشه نمی شود همه چیز را از خارج وارد کرد و وقتی به ان نقطه برسیم همین فاجعه اقتصادی اتفاق می افتد که حالا شاهد هستیم
ناشناس۵۷۹۰۴۶۱۱:۴۷:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۱۲
نگاه دولت به واردات و خارج است نه تولیدداخلی. چون تنبل و بی کفایت است تولید زحمت و عرضه میخواهد
ناشناس۵۷۹۷۸۱۲۰:۳۹:۵۰ ۱۳۹۷/۷/۱۲
دولت آقای روحانی باید به خاطر پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت ارز ظرف سالهای گذشته که باعث انفجار ناگهانی قیمت اون شد، توسط قوه قضاییه بازخواست بشه.
ناشناس۵۷۹۸۴۲۲۱:۴۵:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۱۲
چه تثبیتی دوست عزیز دلار 4 برابر شده بود قرار بود کاهش هم پیدا کنه 4 هزار تومن کمه؟ از 900 تومن رسیده بود به 4 تومن ایا کم است؟
علی عادلی۵۸۱۵۹۳۱۵:۵۵:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۱۴
دلار 20 هزار تومانی هم شعار تولید کنندگان که ادعا داشتند با کاهش ارزش پول صادرات ما جهانی خواهد شد را محقق نکرد. ما عمده صادراتمان (نفت-فراوردهای نفتی-پتروشیمی- معدنی ) استراتژیک است و تولید سایر کالاهای صادراتی نیز خود نیازمند واردات مواد اولیه-ماشین الات و تکنولوژی هستند و افزایش نرخ ارز بدلیل افزایش هزینه تولید به نفع ما نیست.
ناشناس۵۷۸۸۱۱۰۸:۵۵:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۲
صادرات بی حساب کتابم تولید نابود میکنه الان تولیدی من نیمه تعطیله بخاطر اینکه مواد اولیه تولید داخل صادر میشه. مشکل صادرات ما اینه که ما مواد خام و اولیه صادر میکنیم و نمیتونیم کالای تمام شده از این مواد خام و اولیه را صادر کنیم. مثلا بجای صادرات مغزپسته که ازش رژلب درست میکنن چرا خودمون رژلب درست نکنیم و صادر نکنیم؟ کلا مشکل زیاد داریم
محمد۵۷۸۸۱۳۰۸:۵۷:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۲
متاسفانه اغلب کارشناسان آدرس غلط می دهند. آیا مردم رغبتی برای خرید آجیل، ماهی ، خاویا، گوشت، مرغ، برنج، فرش و ...... خارجی دارند؟ حتی اگر واردات این اقلام آزاد باشد مردم ایرانی این اجناس رو خرید می کنند. دلیل مهمتر این موضوع هم نه ایرانی بودنش بلکه کیفیت بهترش است. اصولا دو نوع مشتری برای هر کالایی است. یک نوع برای قیمت پائین جذب می شود بدون در نظر گرفتن کیفیت(مثل اجناس چینی حاضر در بازار ایران) دوم کیفیت بدون در نظر گرفتن قیمت. مثل فرش دستبافت ایرانی. با در این مورد حتی نمونه خارجی هم وارد شود مشکلی پیش نمی آید. اما اگر منظور غالب کردن جنس ایرانی با کیفیت پائین و قیمت بالا به مردم بدلیل انحصار است (مثل خودروسازیها) آن مورد جواب نمی دهد کما اینکه بعد از صد سال هنوز نتوانسته ایم یک خودرو کیفی با قیمت رقابتی تولید کنیم. درد جایی دیگر است. یک تولید کننده برای راه اندازی خط تولید چه موانعی دارد و از چه خان هایی باید بگذرد. تازه در بهترین شرایط هم دست هایی پنهان وجود دارد که ... بصورت قاچاق آن اقلام را با قیمت غیر رقابتی وارد و آن تولید کننده را از میدان خارج می کنند. وجود شرکت های خصولتی با بهره وری بسیار پایین هم مزید برعلت است. دولت برای از دست ندادن قدرت حاضر نیست شرکت ها و کارخانجات را به بخش خصوصی ومردم واگزار کند. این امر باعث وجود شرکت هایی با پرسنل بسیار زیادتر از نیاز با پارتی بازی و عدم کارایی در کشور می شود
ناشناس۵۷۸۸۸۹۱۰:۰۶:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۱۲
انقدر از تولید باطری قلمی نور ساخت داخل حمایت نکردند که میلیونها دلار صرف واردات این محصول از چین میشود
ناشناس۵۷۹۱۳۶۱۲:۲۵:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۲
نیاز به حمایت نیست دولت فقط دست از سیاستهای ضد تولید و واردات محورش برداره کافیه. مثل پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت دلار یا اینکه چند نرخی کردن دلار.
ناشناس۵۷۸۹۰۰۱۰:۱۳:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۲
در تولید کالاهائی که مزیت نسبی داریم بحد کافی در هیچ کدام از دولت هاحمایت نشد اما از صنعت خودرو که هرسال بیش از20000 کشته نصیب کشور میکند حمایت شد ومیشود!!!!!!
ناشناس۵۷۸۹۳۷۱۰:۴۳:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۲
تولیدکنندگان نشان داده اند که اگر واردات نباشد و بازار در انحصار خودشان باشد نهایت سوء استفاده را می کنند قیمت ها را هر روز بالا می برند و خون مردم را می مکند. دولت برای مهار تولیدکنندگان طمع کار باید واردات را اجازه دهد.
ناشناس۵۷۸۹۶۸۱۱:۰۲:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۱۲
این واردات نوعا بوسیله چه طایفه ای انجام می شود خودی ها یا غیر خودی ها؟
ناشناس۵۷۹۳۱۵۱۴:۰۷:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۱۲
درسته منابع کشور صرف واردات غیر ضروری میشه ولی از طرفی منابع کشور با تولید بی کیفیت تبدیل به زباله میشه
ناشناس۵۷۹۵۷۹۱۷:۴۲:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۱۲
دولت معلوم نیست چی کار میکنه....
ناشناس۵۷۹۶۸۳۱۹:۲۳:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۱۲
تولید باشه صادرات میشه غصه واردات نخوریم هر کشوری که واردات داشته باشه صادرات هم داره
ناشناس۵۷۹۷۳۹۲۰:۰۵:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۱۲
کدوم تولید مثلا پراید و....اینا تولیدن مثلا؟؟کاش بجای اینا واردات داشتیم
عماد۵۷۹۸۸۸۲۲:۲۹:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۱۲
کارگاه تولیدی داشتم. سالها زحمتش را کشیده بودم. سودای ارز ارزان ملت باعث شد تعطیلش کنم. و دیگر نیست. کالایی هم تولید نمیشود. حالا ارز هرچقدر گران هم که باشد. باز سالها طول میکشد. خراب کردن آسان است.
ناشناس۵۸۰۰۲۱۰۱:۲۷:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱۳
تاجر بازار جنسی را وارد میکند که نیازش را در جامعه میبیند تا بتواند جنسش را هرچه سریع تر بفروشد اگر پیچ و مهره چینی میتواند با تولید داخلی رقابت کند و بخشی از نیاز تولید را رفع کند را باید بفال نیک گرفت .
ناشناس۵۸۰۱۲۷۰۹:۰۶:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۱۳
ماه ها پیش یک کار افرین اعلام کرد خودرویی ساخته که بدون بنزین کار می کرد و به دلیل بی توجهی انرا در سد منجیل غرق کرد . چرا در حالیکه به اقا زاده ها وامهای هنگفت داده میشه ، از کارافرین ها حمایت نمیشه ؟
ناشناس۵۸۱۸۱۹۱۸:۲۹:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۱۴
اگر واردات کاملا قطع شود تولید کنندگان داخلی به هچ وجه به مردم رحم نمیکنند مثل خودروسازان که پدر مردم را در آورده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین