حرف کامیون‌داران چیست؟ آقای آخوندی، بشنو

گروه اقتصادی الف،   3970709134 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها کامیون داران که مشکلات عدیده ای دارند و همین مشکلات هم باعث شد که بعضا مورد سوء استفاده ضد انقلاب قرار گیرند، حرف هایی دارند که می گویند، از سه سال پیش با وزیر راه مطرح کردند ولی نشنید.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد تعلل سه ساله در حل مشکلات کامیون‌داران باعث شده تا مسائل این بخش به یک کلاف سردرگم تبدیل شود. وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان وزارتخانهدرگیر در بحث حمل‌ونقل جاده‌ای، چند ماهی است که اولویت‌های دیگری از جمله انتخابات سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها و لغو پروانه برخی مهندسان دارد. وزیر راه و شهرسازی تمام هم و غم خود را معطوف به فساد مورد ادعای خود در سازمان‌ نظام مهندسی کرده و مشکل اقتصاد کشور را نپویستن به FATF می‌داند.

در زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی یعنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز به نظر می‌رسد جدیت آنچنانی برای حل مشکل کامیون‌داران وجود ندارد؛ گواه این مسئله نیز اظهارات کامیون‌داران در رابطه با محاسبه کرایه حمل بر اساس تن کیلومتر است. آنها می‌گویند اجرای این خواسته کامیون‌داران با توجه به بررسی‌های کارشناسی حدود 3 ساله کاری ندارد، اما سازمان راهداری وعده عملیاتی شدن آنرا طی دو ماه داده است.

یکی از کامیون‌داران با اشاره به عدم تناسب افزایش قیمت‌ها و کرایه حمل ، اظهار کرد: مشکل ما کامیون‌داران این است که لاستیک و قطعات 200 تا 400 درصد گران شده اما کرایه‌ها طی سه سال اخیر تغییری نکرده است.

سید دلاور موسوی با بیان این‌که قبلا یک جفت لاستیک را 2 میلیون و 100 تا 2 میلیون و 200 هزار تومان خریداری می‌کردیم که الان قیمت آن به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، افزود: نیاز سالانه ناوگان حمل‌ونقل بار کشور حدود 5 میلیون حلقه است و 40 یا 50 هزار حلقه لاستیک در شرایط کنونی دردی از کامیون‌داران را درمان نمی‌کند.

وی با بیان این‌که دولت فقط به 10 درصد از ناوگان باری یک جفت لاستیک می‌دهد، تصریح کرد: واقعیت آن است که ناوگان باری کشور به دلیل عدم توجه زمینگیر شده، ضمن این‌که بیشترین حوادث جاده‌ای مربوط به لاستیک صاف است که یا می‌ترکند یا این‌که ترمز مطمئنی ندارند.

وی در ادامه به اظهارات یکی از رانندگان اشاره کرد و گفت: یکی از کامیون‌داران چند پیش می‌گفت هر چه به ماشین می‌گویم مسئولان در حال تلاش برای حل مشکل هستند، اما ماشین جوابی برای گفتن ندارد و به دلیل مشکلات زمنیگیر شده است.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که کامیون‌داران ایثارگر و بدهکارترین قشر جامعه هستند، اظهار کرد: رانندگان هیچ تمایلی به توقف نداشته و ناامنی را نیز نمی‌خواهند. سفره مردم به حمل‌ونقل گره خورده و اگر چرخ حمل‌ونقل بار بایستد معیشت مردم نیز به خطر می‌افتد.

موسوی افزود: از سه سال پیش گروهی متشکل از نخبه‌های صنعت حمل‌ونقل را دور هم جمع و طی نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی و سایر مسئولان مربوطه چنین روزی را پیش بینی کردیم. گروه علم و عمل هشدارهای لازم را به موقع به مسئولان داد اما اتفاقی در این رابطه روی نداد. مردادماه سال 95 در اتاق جلسات کمیسیون عمران مجلس رو دررو با وزیر راه وشهرسازی صحبت کرده و نسبت به وضع بد کامیون‌داران هشدار داد.

وی ادامه داد:‌وزیر راه و شهرسازی در جواب گفت الان عجله دارم و باید به جلسه رئیس‌جمهوری برسم، بعدا پیگیری می‌کنم.

وی یادآور شد: پس از آن تاریخ دیگر وزیر راه و شهرسازی را ندیدیم 5 خرداد ماه امسال یعنی چهار روز بعد از اعتراضات که با آقای آخوندی جلسه رسمی داشتیم و وی بحث مربوط به محاسبه کرایه بر اساس تن بر کیلومتر را پذیرفت.

وی با بیان این‌که قرار بود با اول خردادماه امسال رئیس مجلس درباره مشکلات کامیون‌داران جلسه داشته باشیم که آقای لاریجانی به جلسه نیامدند، گفت:‌ معاون آقای لاریجانی به جای ایشان آمدند و در جلسه عنوان کردیم اگر رانندگان ترمز دستی را بکشند حمل بار در کشور دچار مشکل می‌شود.

موسوی با بیان این‌که تمام خواسته کامیون‌داران این است که کرایه حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر محاسبه شود، اظهار کرد: روی این طرح 600 نفر ساعت کار کاشناسی دقیق انجام شده و تمام متخصصان وزارت راه و شهرسازی و معاونان وزیر و شهرسازی آنرا تایید کرده‌اند. مدیران مربوطه می‌گویند این طرح باید به تایید شورایعالی ترابری رسیده و مهر این شورا بر آن زده شود. اما با وجود این‌که اجرایی کردن این طرح کاری ندارد که سازمان راهداری می‌گوید 2 ماه دیگر آنرا عملیاتی می‌کند.

این کامیون‌دار در توضیح محاسبه کرایه حمل بر اساس تن بر کیلیومتر، گفت:‌ قاعده پرداخت در این طرح ساده بوده و باید روی سیستم ثبت شود. در واقع وقتی شرکت حمل‌ونقلی کامپیوتر خود را روشن می‌کند روی سیستم نوع بار، مبداء، مقصد تناز آن، ترافیک، خطرناک بودن و کرایه مشخص و در بارنامه درج می‌شود.

موسوی بیان کرد: سازمان راهداری می‌گوید برای عملیاتی کردن محاسبه کرایه حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر با ستاد تنظیم بازار مشکل دارد.

وی با اشاره به این که دولت برای سوخت یارانه می‌دهد که البته به نام راننده و به کام صاحب کالاست، اظهار کرد: مسئله اصلی رانندگان افزایش 200 تا 400 درصدی هزینه‌هاست، هر کاری کنیم نمی‌توانیم قیمت‌ها را به قبل برگردانیم، دولت هم از دلار 16 هزار تومان سود می‌برد. از دولت می‌خواهیم کرایه کامیون‌داران را واقعی کند؛ در این صورت از دولت نه لاستیک می‌خواهیم و نه قطعه.

وی گفت: از دولت می‌خواهیم که کرایه‌ها را 100 درصد افزایش دهد و ملزومات مورد نیاز را خودمان تهیه می‌کنیم و چیزی از دولت نمی‌خواهیم.

وی همچنین از این‌که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی سه سال گذشته (تا قبل از اول خرداد امسال و اعتراض رانندگان) از کامیون‌داران سراغی نگرفته بود، گلایه کرد.

دیدگاه کاربران

رضا۵۷۴۴۴۶۱۶:۲۲:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۹
دولت باید سایه خود را از همه انواع قیمت گزاری بردارد از تعیین سالیانه دستمزد گرفته تا حتی نرخ نان،دارو و کرایه بار .عقلانی ترین مکانیزم آزاد سازی کامل و عملکردن مطابق قاعده عرضه و تقاضاست و در کنار آن حمایت کالایی و بیمه ای از اقشار آسیب پذیراست.
ناشناس۵۷۴۷۱۵۱۹:۰۱:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۹
واقعا فقط دغدغشون همینه. بحث فساد شرکت های حمل و نقل چی؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین