خسارت روزانه حذف سهمیه‌بندی بنزین

گروه اقتصادی الف،   3970705071 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه نوشت: خسارت روزانه قاچاق بنزین 100 میلیارد تومان است؛ موضوعی که کارت سوخت و سهمیه‌بندی تا همین چند سال پیش، مانع از آن بود.

روزنامه جام جم در گزارشی با همین موضوع می‌نویسد: در سال جاری با وجود افزایش قابل توجه ظرفیت تولید بنزین در داخل کشور، مصرف این کالای استراتژیک به طرز عجیبی بالا رفته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیلی جز رونق گرفتن قاچاق ندارد.

براساس گزارش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف بنزین کل کشور در روز 31 تیر ماه با ثبت رکوردی بی‌سابقه به 121 میلیون و 800 هزار لیتر رسید. هر چند پس از بالا رفتن حساسیت‌ها نسبت به رشد بی‌رویه مصرف بنزین، وزارت نفت در دو ماه اخیر آمار مصرف را سانسور کرده، اما با توجه به اظهارات مطرح شده در دیدار اخیر هیئت دولت با رهبر انقلاب، مصرف بنزین کشور به 105 میلیون لیتر رسیده است. قطعاً دلیل افزایش مصرف بنزین، اضافه شدن خودروهای جدید نیست.

اگر مصرف بنزین در سال جاری مطابق با روال پنج سال اخیر یعنی کمتر از 5 درصد رشد پیدا کرده بود، باید به حدود 85 میلیون لیتر می‌رسید، اما همانطور که گفته شد به 105 میلیون لیتر هم رسیده است که قطعاً این فاصله 20 میلیون لیتری، ناشی از قاچاق بنزین است؛ یعنی روزانه 20 میلیارد تومان ضرر اقتصاد ایران از قاچاق بنزین و حذف کارت سوخت به عنوان مهم‌ترین مانع قاچاق سوخت است.

در صورت محاسبه قیمت بنزین به نرخ فوب خلیج فارس با دلار آزاد 12000 تومانی هر لیتر بنزین حدود 5000 تومان برآورد می‌شود. اگر به جای قاچاق 20 میلیون لیتری بنزین، این حجم فرآورده توسط دولت صادر می‌شد روزانه درآمدی حدوداً 100 میلیارد تومانی نصیب کشور می‌شد که متاسفانه در شرایط فعلی با عدم النفع 100 میلیارد تومانی به علت قاچاق بنزین روبه‌رو هستیم.

با گذشت بیش از یک دهه از اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت، توقف اجرای این پروژه به عنوان ابزاری کارآمد در مدیریت مصرف و عدم استفاده کامل از ظرفیت‌های کارت هوشمند عامل مهم در جهش مصرف (قاچاق) بنزین محسوب می‌شود.

آمارهای استخراج شده از اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت در سال 1385 و استمرار اجرای این طرح مدیریت سوخت نشان می‌دهد با اجرای سهمیه‌بندی و عرضه کارتی بنزین، متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی بالغ بر 10 درصد کاهش یافت. در شرایط فعلی نیز استفاده بهینه از ظرفیت‌های کارت‌های هوشمند سوخت می‌تواند نقشی تاثیرگذار در مدیریت مصرف فرآورده‌های نفتی و بویژه بنزین در کشور داشته باشد. اجرای این طرح در کنار افزایش استفاده از سی-ان.جی در طول هشت سال بالغ بر 70 میلیارد دلار صرفه‌جویی در اقتصاد ملی ایجاد کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۶۶۲۰۸۱۰:۵۱:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۵
سطح درآمد مردم ؟؟؟؟ قدرت خرید مردم ؟؟؟؟
مهرداد رجبی۵۶۶۴۹۶۱۳:۴۱:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۵
رهایی بنزین از دست قاچاق چیان نفت خام و فرآورده های نفتی آن از نعمت های با ارزشی است که باید در استفاده, از آنها نهایت تدبیر و انصاف را در نظر داشت. چرا که این نعمت ها سهم آیندگان نیز است و مصرفی بی رویه و بی هوده آنها موجب سه معضل اساسی: هلاکت جامعه انسانی( در قالب انواع بیماری), تخریب محیط زیست( افزایش اثرات گازهای گلخانه ای, آلودگی هوا و آب و از بین رفتن حیات اکوسیستم ها) و قاچاق وحشتناک به کشورهای همسایه و پیرامونی می شود. به جرات می تواند گفت که تنها راه نجات کشور از سه معضل یاد شده و یک منبع در آمد قوی برای برنامه های دولت, آزاد(جهانی) کردن قیمت آن در کشور و واریز پول سهم هر فرد به قیمت آزاد(جهانی) آن به حساب ایرانیان ساکن کشور به شکل یارانه است. در حال حاضر میزان بنزین تولیدی ادعا می شود که حدود 90 میلیون لیتر در روز است, اگر رقم قطعی تولید روزانه بنزین و میزان مصرف بنزین ( تا حدود زیادی بیهوده) را 80 میلیون لیتر بدانیم و جمعیت ایرانیان ساکن را در کشور را 80 میلیون فرض نماییم, یعنی هر ایرانی متوسط روزانه 1 لیتر بنزین مصرف می کند و عمکردی بدور از عدالت اجتماعی, قاچاق وحشتناک و شرایط بحرانی فعلی نتیجه چنین برنامه ریزی غلطی در مصرف است. عدالت اجتماعی در گرو ایجاد رفاه و سود برای همه ایرانیان و با در نظر گرفتن حقوق معنوی دیگر موجودات است و این امر میسر نمی شود مگر اینکه : یک - قیمت عرضه بنزین در کشور به قیمت روز آزاد(جهانی) آن ( یا حداقل معادل FOB خیلج فارس ) باشد, این امر باعث جلوگیری از قاچاق این فرآورده استراتژیک به کشورهای همسایه و ترحیح مصرف کنندگان در استفاده از خودرو های مصرف بهینه, و رایج تر شدن استفاده از ماشین های گاز سوز و هیبردی و چاره اندیشی خودرو سازان کشور در اصلاح کیفیت خودروهای تولید می شود. دو - اگر نصف تولید( حدود 40 میلیون) را به صورت سهمیه به جمعیت کشور اختصاص یابد, سهم بنزین روزانه هر شخص حدود نیم(0.5) لیتر می شود و مقدار سهمیه ماهیانه هر ایرانی 15 لیتر می شود. دولت محترم می تواند پول 15 لیتر بنزین را به قیمت متوسط آزاد(جهانی) ماه قبل, به صورت یارانه اول هر ماه به حساب همه ایرانیان ساکن کشور واریز کند. سه - وزارت نفت می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه( حدود 40 میلیون لیتر) را با قیمت آزاد(جهانی) به صورت ارزی به کشورهای همسایه صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ, اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت, فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی نمایید. در حال هزینه هر لیتر بنزین از مرحله از صفر( دریافت نفت خام از چاه ) تا صد آن(تخلیه بنزین از تانکر در جایگاه) حدود 30000 ریال برای دولت هزینه دارد؛ در حالی که مصرف کننده فقط 10000 ریال برای هر لیتر بنزین می پردازد؛ ارزش آن با دلار دولتی( 42000 ریال) حدود 60000 ریال می باشد و ارزش واقعی آن با دلار آزاد(120000 ریال) حدود 130000 ریال می باشد و قاچاق آن به مرزها حدود 1200 درصد سود دارد. اگر نرخ عرضه بنزین 60000 ریال باشد در این صورت قیمت 30 لیتر آن( با لیتری 60000 ریال) 1800000 ریال می شود, دولت پول 15 لیتر آن یعنی 900000 ریال را به حالت یارانه به حساب هر ایرانی ساکن در ایران، زنده و دارای کارت ملی هوشمند به صورت یارانه در ابتدای هر ماه( اوّل هر ماه) واریز می کند و مصرف کننده واقعی باید پول 15 لیتر دیگر را خود می دهد؛ در این صورت هر لیتر بنزین برای مصرف کننده واقعی 30000 ریال تمام می شود. طراحی بالا بردن قیمت بنزین به لیتری 60000 ریال و اختصاص سهمیه ماهیانه 15 لیتری به هر ایرانی و واریز ارزش ریالی آن به حساب هر ایرانی( زنده و ساکن در کشور)در ابتدای هر ماه : باعث ایجاد عدالت اجتماعی، جلوگیری از قاچاق سوخت، بالا رفتن سلامتی و تندرستی جامعه, مصرف بهینه فرآورده، رایج شدن فرهنگ استفاده از دوچرخه, خودروهای برقی و استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و تا حدود جلوگیری از آلودگی هوا و مهم تر از همه؛ صادرات بنزین به کشورهای همسایه می تواند یک منبع قوی ارزی برای دولت باشد و ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی را باعث شود. تنها راه کنترل میزان مصرف، جلوگیری از قاچاق بنزین و ایجاد عدالت در توزیع منابع برای همه ایرانیان داخل کشور: 1- واقعی( جهانی) کردن قیمت بنزین؛ 2- اختصاص سهیمه سرانه ای روزانه براساس نصف تولید بنزین بر جمعیت کشور 3- واریز کردن معادل ارزش پولی سهمیه سرانه ای روزانه به حساب همه ایرانیان داخل کشور به حالت یارانه است. تنها با این فرآیند سه مرحله ای است که هم مصرف بهینه می شود و هم قاچاق کم و کمتر و عدالت در استفاده از این منبع خدادی بنزین هم تا حد زیادی رعایت می شود. در ضمن دولت می تواند نصف دیگر تولید روزانه بنزین را به کشورهای همسایه صادر و یک منبع در آمد ارزی قوی باشد. با این طرح آلودگی هوای شهر بسیار کمتر و معیار سلامتی و تندرستی جامعه حالت افزایشی و قاچاق بنیزین حداقل می شود. کاش! فقط وفقط این طرح مطرح و نقایص و ضعف های آن به گوش نگارنده برسد. با تشکر - مهرداد رجبی - دکترای تبدیل انرژی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین