تب بازار خودرو پایین نیامد/ آخرین قیمت خودروها در بازار

گروه اقتصادی الف،   3970627028 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار خودرو همچنان روی خط نوسان قرار دارد، نوسانی که سبب شده نه فعالان بازار تکلیف خود را بدانند نه مشتریان.

تب بازار خودرو پایین نیامد/ آخرین قیمت خودروها در بازار

دنیای اقتصاد: به گفته فعالان بازار، در حال حاضر نوسان بازار خودروهای داخلی بیش از خودروهای وارداتی است، آن هم در شرایطی که طی هفته گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بوده ایم. با این حال قیمت خودروهای وارداتی چندان از این افزایش تبعیت نکرد و این موضوع به نوعی نشان‌دهنده رسیدن قیمت‌ها به سقف در این بازار است. در بازار خودروهای داخلی نیز کماکان شرایطی ملتهب و قیمت‌های بالا به چشم می‌آید، اما مسوولان همچنان با آزادسازی قیمت خودرو به‌عنوان راهکاری برای کاهش التهاب و از بین بردن فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها موافقت نمی‌کنند. به نظر می‌رسد مجموعه دولت با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو و همچنین نگرانی از افزایش بیش از پیش قیمت‌ها و دورماندن دست اقشار متوسط و ضعیف جامعه از خرید خودرو، زیر بار آزادسازی قیمت نمی‌رود. البته فعالان بازار هم تا حدودی با مسوولان هم رای بوده و نسبت به بحث آزادسازی قیمت‌ها، چندان روی خوش نشان نمی‌دهند و این موضوع را سبب افزایش قیمت می‌دانند.

از آن سو اما دولت تلاش می‌کند با فشار به خودروسازان، کفه عرضه را در مقابل تقاضا سنگین‌تر کند. پیش‌فروش ۵۰ هزار خودرو ازسوی شرکت سایپا که حدود ۱۵ روز پیش اتفاق افتاد و همچنین پیش‌فروش آتی ۴۰ هزار خودرو ازسوی ایران خودرو را می‌توان در راستای تلاش برای سنگین کردن کفه عرضه در مقابل تقاضای موجود در بازار ارزیابی کرد. این در حالی است که به اعتقاد فعالان بازار، چون این خودروها به‌صورت پیش‌فروش عرضه شده‌اند، تاثیر چندانی روی قیمت بازار نمی‌گذارند. به گفته آنها، اثرگذاری طرح‌های فروش، منوط به دو فاکتور قیمت قطعی و همچنین تحویل کوتاه‌مدت است.

اما به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. بر این اساس، قیمت پراید ۱۱۱ به ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای معمولی هم خبر می‌رسد این خودرو ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین ساینا هم در حال حاضر خودرویی ۳۸ میلیون تومانی به شمار می‌رود. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، از مرز ۱۰۰ میلیون تومان نیز عبور کرد و در حال حاضر با ۱۰۵ میلیون تومان قابل خرید است. این در شرایطی است که همین خودرو با گیربکس معمولی، با قیمت ۸۷ میلیون تومان ازسوی فروشندگان عرضه می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز هم اکنون ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و تیپ ۵ این خودرو هم با قیمت ۶۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در گروه رنو، ساندرو استپ وی اتومات با قیمت ۱۲۹ میلیون گران ترین محصول این خانواده محسوب می‌شود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۱۴ میلیون و فاصله ۱۵ میلیونی از استپ وی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات هم به تبع نوسانات بازار توانسته رشد قیمتی زیادی را تجربه و خود را وارد رده خودروهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی کند. این خودرو در حال حاضر در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E۲ پارس‌خودرو و پارس‌تندر نیز به ترتیب ۸۵ و ۸۸ میلیون تومان قیمت دارد.  

در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس هم که توانسته بود برای چند روز قیمت بیش از ۱۰۰ میلیون تومان را ثبت کند، در حال حاضر با قیمتی برابر با ۹۷ میلیون تومان ازسوی فروشندگان عرضه می‌شود. دنای معمولی نیز در بازار با قیمت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان موجود است. به گفته فعالان بازار، رانا نیز در حال حاضر ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد و سمند EF۷ هم با قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار، قابل خرید است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور نیز کیا سراتو و پژو ۲۰۰۸ این روزها قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را تجربه می‌کنند. بر این اساس، سراتو ۲۰۱ میلیون تومان قیمت دارد و پژو ۲۰۰۸ نیز حول و حوش ۲۲۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت وارداتی‌ها
سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم که همچنان این روزها راکد است. با توجه به تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور، فروشندگان رغبتی برای عرضه محصولات خود نداشته و از طرف دیگر، مشتریان هم حضور کمرنگی در این بازار دارند. در چنین شرایطی، بلاتکلیفی محصولات پیش‌فروشی که موعد تحویل آنها رسیده، سبب شده تا نمایندگی‌های رسمی بیش از پیش در بحران قرار بگیرند. با توجه به آمارهای منتشره ازسوی نمایندگی‌های رسمی، نزدیک به ۲۰ هزار خودروی پیش‌فروش شده ازسوی آنها، به‌دلیل ممنوعیت واردات بلاتکلیف هستند.

هرچه هست، در حال حاضر سانتافه با قیمتی برابر با ۵۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رود و توسان هم ۴۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. سوناتای هیبرید و النترا هم به ترتیب ۴۵۰ و ۳۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. در خانواده کیا هم سورنتو ۵۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید اسپورتیج نیز باید ۴۸۰ میلیون تومان هزینه کرد. سراتو هم با قیمت ۳۲۰ ‌میلیون تومان عرضه و اپتیما هم ۴۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا راو۴ و کمری هیبرید نیز به ترتیب ۶۵۰ و ۴۸۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۵۳۵۴۰۱۰:۲۲:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چندماهه میخوایم ماشین بخریم ولی دولت باسخنان خودباعث دلگرمی پوچ ماشده قیمت هم هرروزبالاترمیره تو روخدابس کنیددیگه تاملت تکلیف خودشون روبفهمن
ناشناس۵۵۴۱۲۲۱۶:۰۵:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چه ... عدالت در حال تحققه؟؟؟!!!!
ناشناس۵۵۳۵۶۷۱۰:۴۲:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اگر می خان مشکل زود حل بشه عوارض وارد کردن خوردو را بردارن بببین چه طوری همه چیز عوض مپا قطعاتیشه سریع ایران خودرو وسایشون پیدا میشه واقعا فکر می کنید کسی به فکر رفع مشکل مردم هست باور کنید ابتدا باید جیب کسانی که از این شکل مدیریت خودرو سود می برند را لحاظ کننند بعد تصمیم دیگری بگیریند والا در این مورد می گفتن عوارض ورود خودرو نباشه قیمت نصف میشد
ناشناس۵۵۳۵۷۵۱۰:۴۸:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
فکر کنم دیگه مردم خسته شدن از این اوضاع چون هرچی میگن هیچ کس واین دولت به دادشون نمیرسه دیگه دارن نسبت به همه چیز بی اعتنا میشن چون همه وضع رو میدونن ولی کاری نمکنن
ناشناس۵۵۳۶۱۳۱۱:۰۴:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
قیمت رانا رو اشتباه زدین
ناشناس۵۵۴۱۵۵۱۶:۳۲:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
۶۸ میلیون قیمت رانا است
ناشناس۵۵۳۷۰۵۱۲:۰۱:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
خسته نباشند عزیزان مسئول همین فرمون برید جلو
ناشناس۵۵۳۹۲۴۱۴:۱۱:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
خلایق هر چه لایق !
ناشناس۵۵۳۹۳۱۱۴:۱۴:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
الان تعداد زیادی خودرو هم توسط تولید کنندگان و هم بدست دلالان و سودجویان و فرصت طلبان احتکار شده و مترصد هستند که به قیمت بالایی فروخته و احساس زرنگی و رضایت کنند. راه حل های زیر میتواند قیمت خودرو را در سراشیبی انداخته و باعث سقوط آزاد قیمت ها و نیز تنبیه فرصت طلبان شود. البته اگر مسئولین محترم در واردات و تولید و قطعه سازان سهم و سودی نداشته باشند!!! : 1- تعرفه واردات خودرو کاهش یابد و یا حتی برای مدت محدودی مثلا تا آخر سال صفر شود. 2- اجازه واردات خودرو به همه داده شود البته در چارچوب مقررات. 3- اجازه داده شود افراد خودروهای خود را از کیش و مناطق آزاد و خارج از کشور مانند دوبی و اروپا و .... وارد کشور کنند. 4- واردات خودروهای دست دوم(با کارکرد کمتر از 5 سال و 30 هزار کیلومتر) آزاد شود. 5- وارادت خودروهای با کیفیت چینی مانند ام جی و روور و آئودی و بیوک و ....... تشویق شود.
ناشناس۵۵۴۰۲۶۱۵:۱۲:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
فکر مسکن باشین که ماشین آبه!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  2. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  3. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  4. کنایه مجری شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی به رضا پهلوی: هیچگاه نماد آینده ایران نیستی!

  5. سفیدشویی جنایت!

  6. جهان غرب و یک بازی عجیب با کشورهای در حال توسعه

  7. ترکیه ای که من دیدم! 

  8. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  9. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  10. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  11. این حق مسلم را پایمال نکنید!

  12. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  13. بانکی‌پور، نماینده مجلس: در قانون عفاف و حجاب پلیس اجازه بازداشت ۵ گروه را دارد

  14. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  15. درخواست نمایندگان از رئیس جمهور برای حذف ارز ترجیحی واردات برنج

  16. ماجرای اقدام شهرداری منطقهٔ ۳ تهران مقابل یک داروخانه چه بود

  17. بانک سینا بابت طلب ارزی توسط صندوق توسعه ملی تملیک شد

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  4. درباره توبه تتلو

  5. فردا دیر است...

  6. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  7. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  14. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  15. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین