گفتگو با مداح اهل بیت، حاج حسین سازور آقای سازور غلط می‌کند فقط مداحی کند/ جمله جالب محمود کریمی درباره حاج منصور

گروه فرهنگی الف،   3970625035 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

حسین سازور، مداح بسیجی گفت: آقای سازور غلط می‌کند فقط مداحی کند؛ باید پرچم امام حسین را علم کند و کار سازندگی انجام دهد تا مردم بدانند هیاتی‌ها از این کارها هم می‌کنند.

آقای سازور غلط می‌کند فقط مداحی کند/ جمله جالب محمود کریمی درباره حاج منصور

فارس نوشت: حاج حسین سازور سال‌هاست در جنوب و جنوب شرق تهران جلسه دارد که مشهورترین آنها بیت‌الشهدا در شهرری و موج الحسین در میدان خراسان است که به دخمه و چکش طلا مشهورند.

پایاپای چهره هیاتی‌اش، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی‌اش هم پررنگ است. حالا بعد از سال‌ها فعالیتش با او درباره وظیفه هیات نسبت به انقلاب اسلامی و نهاد هیات با او همکلام شدیم که مشروحش را در ادامه می‌خوانید:

یکی از ویژگی‌های امام حسین (ع) مبارزه با اشرافی‌گری بود. وظیفه‌ هیات‌ها و هیاتی‌ها نسبت به اشرافی‌گری چیست؟

باید با اشرافیت در همه سطوح مبارزه کرد. باید اول از خودمان شروع کنیم. اصلا معنی ندارد مداح امام حسین (ع) زندگی اشرافی داشته باشد. مرکب خوب، منزل خوب، زندگی خوب را همه شنیده‌ایم، اما نه برای ما، برای مردم عادی است. هر زمان همه مردم به اینجا رسیدند، شما هم مثل مردم عادی می‌توانید چنین کاری کنید. آن وقت دیگر اشرافیت نخواهد بود. هرزمان همه مردم بنز سوار شدند، تو هم می‌توانی بنز سوار شوی. هر زمان همه مردم، باغ و ویلا و سفر خارج از کشور داشتند،‌ هر زمان همه مردم صبح و ظهر و شب کباب خوردند، تو هم می‌توانی این کار را انجام دهی. اما تا وقتی همه مردم اینطور نیستند، اگر شما این‌کارها را بکنی، اشراف به حساب خواهی آمد.

الان یکی از خطراتی که با آن مواجه هستیم، تبدیل فرهنگ وظیفه ذاکری، به شغل و منبع درآمد است. یکی از تهدیدات این است که این کار را منبع درآمد قرار دهیم و از این طریق دنیای‌مان را آباد کنیم.

 یعنی شما صله گرفتن را درست نمی‌دانید؟

خیر. صله فرق می‌کند. کلمه صله را از کلمه شغل باید جدا کرد. من اگر این حرف‌ها را می‌زنم،‌ به خاطر این است که بدخواهان نتوانند حرف بزنند. وگرنه نزدیک ایام محرم که می‌شود، هرکس که ریگی در کفشش هست، می‌خواهد چیزی راجع به دستگاه امام حسین (ع) بگوید. آنها از سر دلسوزی نمی‌گویند. آنها یا نسبت به دستگاه امام حسین (ع) بی‌معرفت هستند، یا بغض دارند. اما من از سر دلسوزی می‌گویم. چرا که در این حوزه خاک خورده‌ام. من بزرگان این خطه را دیده‌ام که چطور زندگی کرده‌اند. اسم امام حسین (ع) که می‌آمد، همه بدنشان می‌لرزید. در خانه یکی از مداحان رفتم، از بوی روضه امام حسین (ع) مست شدم. مجلس روضه برپا نبود، اما همه خانه بوی روضه می‌داد. زندگی مداح امام حسین (ع) باید اینطور باشد. فرهنگ وظیفه در ذاکری، در حال تبدیل به شغل و منبع درآمد است.

چه کسی باید جلوی این مساله را بگیرد؟

بزرگان این صنف باید جلویش را بگیرند.

حاج حسین سازور به عنوان یکی از افرادی که نسبت به نسل جوان حق بزرگتری دارد، برای جلوگیری از این روند، چه کار کرده است؟ شاید جوان‌ترها بگویند آقای سازور! شما متعلق به دوره قبل هستی و فضای ما را درک نمی‌کنی.

اتفاقا همین حرف را هم می‌گویند. من وقتی در این حوزه ورود پیدا کردم، می‌دانستم بازخورد و تبعاتش چیست. بعضی نسبت به من رو ترش کردند. البته مهم نیست. اگر برای خدا حرف بزنی، خدا اثرش را خواهد گذاشت. من زودتر زیر خاک خواهم رفت و آنها متوجه خواهند شد که ما برای خدا و برای عاقبت به خیری خودشان می‌گوییم. یکی از لطف‌هایی که خدا به ما کرده، این است که جلسه‌ای با حضور اساتید و بزرگان و جوانان برگزار می‌کنیم. منت سر من می‌گذارند و در ماه رمضان تشریف می‌آورند. همین که یک جوان نوحه‌‌خوان را با یک استاد و بزرگتر روبرو می‌کنم، تاثیرش را می‌گذارد. جوانی که تازه در این عرصه پا گذاشته، وقتی با حاج آقا منصور ارضی یا آقای حاج غلامرضا سازگار یا حاج احمد چینی عزیز و دیگر بزرگان مواجه می‌شود، بدون حرف زدن و گفت‌وگو هم تاثیر می‌پذیرد. منتهی مهم این است که آن جوان‌ها چقدر می‌توانند این اثر را نگه دارند. چرا می‌گویم اثر دارد؟ چون این جوان‌ها هنگامی که در مقابل بزرگترها قرار می‌گیرند، ناخودآگاه در مقابل‌شان خاضع می‌شوند و دست‌شان را می‌بوسند.

بزرگان این عرصه باید جدی‌تر وارد این زمینه بشوند و این وظیفه خطیر را انجام دهند. بزرگترها باید به جلسات جوانان بروند و در آن‌ها شرکت کنند. دو کلام صحبت کنند و دو خط شعر بخوانند. هم باعث دلگرمی جوانان است و هم جوانان احساس می‌کنند بزرگترها بر کارشان نظارت دارند. جوانان این عرصه، پررو و دافع استاد نیستند، منتهی اساتید به جوانان سر نمی‌زنند. تصور کنید من به جلسه یکی از مداحان جوان بروم، آیا من را بیرون می‌کند یا بیشتر از همه به من احترام می‌گذارد؟ اگر من به جلسه آنها نروم، من مقصر هستم.

خب پس این انتقاد از جانب جوانترها به امثال شما وارد است که به هیات‌هایشان سر نمی‌زنید.

بله، این اشکال وارد است. اما به این هم باید دقت کرد که برنامه‌ها وجلسات ما همپوشانی دارد. مثلا یک شب ولادت یا شهادت، همه ما برنامه داریم و طبیعتا نمی‌توانیم برویم. اما اشکالات وارد است. ما باید خدمت جوانترها برسیم. آنها هم باید پیش بزرگترها زانو بزنند. خواننده‌های جوان باید استاد داشته باشند. بنده یک جمله خصوصی به شما و خبرگزاری فارس می‌گویم و آن هم اینکه من و حاج محمود [کریمی] و حاج سعید [حدادیان] و حاج محمد [طاهری] و سیدمجید [بنی‌فاطمه] خیلی وقت‌ها خدمت حاج‌آقا منصور می‌رسیم. حاج‌آقا یک مطلبی به ما می‌گوید، ما نظر متفاوتی می‌دهیم. اما حاج‌آقا می‌گوید اینکه من می‌گویم را باید انجام دهید. به قول حاج محمود، حاج منصور علنا به ما زور می‌گوید! و ما می‌پذیریم. می‌دانیم پشت حرف‌هایش حکمتی هست. چند سالی بود که ما دسته عزاداری به حرم حضرت سیدالکریم می‌بردیم. حاج‌آقا یک دفعه گفت امسال نروید. گفتیم چشم. چون می‌دانستم او چیزی می‌بیند که من نمی‌بینم. اما حالا وقتی به کسی می‌گویم این نکته را رعایت کن، فکر می‌کند من در این مساله کمبود یا کم دارم. در صورتی که اینطور نیست.

آشنایی شما با حاج منصور از کجا شکل گرفت؟

از زمان جنگ، قبل از عملیات کربلای ۴. حدود سال ۶۳-۶۴. از جبهه آمده بودم. ساعت از ۱۲ شب گذشته بود. با یکی از رفقا که با حاجی آشنا بود به خانه حاج منصور رفتیم. اولین برخوردمان بود. تا من را دید، از دوستم پرسید مداح است؟ دوستم جواب داد بله و از آنجا خدمتشان بودم وهستم و خواهم بود ان شاءالله.

شما مداحی را از کجا شروع کردید؟ در خواندن هم شاگردی حاج منصور را کرده‌اید؟

من از قبل انقلاب هیات داشتم. برادر بزرگم حاج محمد سازور مداح بود. البته الان دیگر مداحی نمی‌کند. قبل از انقلاب اینقدر وفور شعر و شاعر و مداح نبود. برای دو خط شعر خواندن باید ۱۰ بار سراغ شاعر می‌رفتیم. امروز در فضای مجازی یک دکمه می‌زنید، ۱۰۰ شعر آماده می‌آید. یکی از معضلات امروز مداحی این است که جوانان تنبل شده‌اند. وقتی می‌خواهم خدمت مقام معظم رهبری بخوانم، با رفقای شاعر بیش از چهار ـ پنج جلسه برگزار می‎کنیم تا به جمع‌بندی برسیم.

قبل از انقلاب شب‌های جمعه هیات داشتیم. تا انقلاب جلسات‌مان برقرار بود. در دوران بحران انقلاب، یعنی سال‌های ۵۹ تا ۶۱ جلسات کم رنگ‌تر بود. البته سعی کردیم جلسات هفتگی را حفظ کنیم. از سال ۶۱-۶۲ کارهای جلسات روی روال افتاد. در مورد شاگردی هم بینی و بین الله، عمده کار من در مداحی و مجلس داری و ورود به مسائل روز و...، مدیون حاج‌آقا منصور هستم.

هیات موج الحسین ادامه همان هیات قبل از انقلاب‌تان است؟

نه. آن هیات در روند انقلاب تعطیل شد. حوالی سال ۶۲، هیات محبان المرتضی تاسیس شد که بنیانش توسط شهید داوود عابدی و جانباز سرافراز حاج محمود ژولیده بود. حاج محمود از شعرا و مداحان خیلی خوب است. جلسه دیگرمان همان جلسه عصر جمعه‌هاست که زیارت آل یس می‌خوانیم. آن هم از همان سال ۶۲ تاسیس شد.

جلسه جمعه عصرها که در «دخمه» است.

بله. قبلا نامش دخمه بود، بعدا به بیت الشهدا تغییر نام داد.

دخمه یعنی چی؟

آنجا منزل حاج خلیل عطایی بود که الان در اختیار حاج محمود عطایی است. در آنجا از سال‌ها قبل، شاید حدود ۵۰ – ۶۰ سال، روضه بود. در زمان جنگ، اکثر رفقا مجرد بودند. وقتی از جبهه برمی‌گشتند، آنجا حالت پاتوق داشت. همان پاتوق بودن و جمع شدن رفقا، آن جلسه را تشکیل داد. در آن زمان به هر جایی که افرادی جمع می‌شدند، دخمه می‌گفتند. البته آن خانه متعلق به حاج خلیل عطایی بود، ولی کسی در آن ساکن نبود. تا اینکه سال‌ها بعد در سال ۷۸ تهاجمات زیادی علیه هیات‌ها شد و دخمه، جهانی شد.

چرا دخمه جهانی شد؟

اسمش در همه رسانه‌ها پخش شد.

چرا؟

آنجا جلسات‌مان که عصرهای جمعه بود، جلسات خوبی بود. در قضایای سال ۷۸ خیلی به ما تهاجم کردند.

خب چرا به جلسه دخمه تهاجم کردند؟ چرا به سایر جلسات اینقدر حمله نشد؟

چون آن آدم‌هایی که حجاریان را ترور کردند، منتسب به دخمه می‌دانستند.

آیا واقعا از بچه‌های جلسه شما بودند؟

خیر. من آدم راست‌گویی هستم و ترسی از گفتن حقیقت ندارم. به غیر از یک نفر، باقی آنها را اصلا نمی‌شناختم. در آن سال‌ها هیات‌ها را بمباران تبلیغاتی کردند. در روزنامه‌هایشان کلی مطلب نوشتند. اسم‌های عجیب و غریب برای جلسه ما گذاشتند: دخمه ترور، پایگاه تروریست‌ها و ... که من هنوز روزنامه‌هایش را دارم. مدتی بعد در خانه مرحومه مادرم روضه بود، آنجا اعلام کردم بعد از این همه تهاجمی که داشتید، ما پنج روز روضه خواهیم داشت، بیایید نتیجه بمباران تبلیغاتی‌تان را ببینید. برای روضه مجبور شدیم کل خیابان را ببندیم. بالای ۶-۷ هزار نفر آمده بودند. آقایان در خیابان می‌نشستند، یک مدرسه هم برای حضور خواهران گرفتیم. خیلی اتفاق عجیبی بود. بعدها برخی از آنها آمدند و آستانه آنجا را بوسیدند و گفتند ما اشتباه کردیم.

چه کسانی آمدند؟

برخی از همان‌هایی که تبلیغات می‌کردند. من هم پشت بلندگو گفتم که این در فرهنگ ما نیست که ده نفر بروند یک نفر را بزنند، یک نفر از ما ده نفر را حریف است. در اغتشاشات فتنه سال ۸۸ هم، یکی از بچه‌های هیات با صد نفر برابری می‌کرد. برای اینکه آنها حق نیستند، در جبهه باطل هستند. به آنها هم گفتم که این کار اصلا در مرام ما نبود که چنین کاری بکنیم.

یک جلسه دیگری هم به نام محبان المرتضی در ظهر تاسوعا و عاشورا داشتیم. در اوایل دهه ۸۰ تصمیم گرفتیم جلسه را گسترش دهیم. برنامه‌مان را در منزل شهید صالحی برگزار می‌کردیم. اما فضای منزل نسبت به جمعیت خیلی کوچک بود. همسایه‎ها هم اذیت می‌شدند. سال بعد به منزل حاج آقای محمودی رفتیم، آنجا هم جمعیت زیاد بود. تا اینکه این حسینیه را ساختیم. ابتدا حسینیه در زیر زمین بود.

اسم قدیمی حسینیه چکش طلا بود؟

چکش طلا رفیق من است. حاج حسین که بانی حسینیه است، پایین اینجا صافکاری دارد و صافکاری‌اش مشهور به چکش طلا است. حسینیه هم به چکش طلا مشهور بود. فی الواقع ما اسمی برایش نگذاشته بودیم. چون جلسه ما آخر شب بود و جمعیت زیادی می‌آمدند. همه می‌گفتند بریم چکش طلا.

اسم موج الحسین از کجا آمد؟

با حاج آقا منصور مشهد مشرف بودیم. گفتم یک اسمی برای هیات ما انتخاب کنید. دفعتا گفتند بذارید موج الحسین.

شما از اسم موج الحسین تعجب نکردید؟

کجای عالم را سراغ دارید که موج امام حسین نباشد.

یکی از ویژگی‌های هیات شما این است که مستمعین اکثرا یکدیگر را می‌شناسند و هوای هم را دارند. چطور توانستید این فضا را به وجود بیاورید.

دلیلش این است که ما هیات را یک بعدی نگاه نمی‌کنیم. بالاخره من وقتی روضه می‌خوانم، باید بدانم جوان مستمع برای روضه گریه می‌کند، یا برای اینکه صاحب خانه او را از خانه‌اش بیرون کرده، یا زنش در بیمارستان بستری است و پول ندارد. مداح باید مستمع شناس باشد. گریه برای امام حسین با گریه برای بدهکاری فرق دارد. من باید مستمعم را بشناسم و بدانم دلش از چه چیزی می‌سوزد. اگر مداح مشکل مستمع را بداند و در حد توان از آبرو و مالش خرج کند و مشکلش را برطرف کند، او برطرف شدن مشکلش را از من نمی‌بیند، از دستگاه امام حسین خواهد دید. همه باید باور کنیم امام حسین می‌تواند ما را اداره کند. والله بالله تالله امام حسین زندگی ما را اداره می‌کند. خیلی خوب هم اداره می‌کند. به خدا من نه نمایشگاه دارم، نه کارخانه دارم، نه بورس و سهام دارم. ولی زندگی‌ام اداره می‌شود.

اما ببخشید شاید برخی...

می‌دانم چه می‌خواهی بگویی. من از سپاه حقوق دارم.

پس حاج ‌آقای سازور از کجا وضعش خوب شده؟

یک طوری می‌گویید وضعم خوب است، مردم فکر می‌کنند من جزو سرمایه‌دارها و اشرافی‌ها هستم. اما وضعم خدا را شکر خوب است. خدا یک زن و بچه خوب به من داده است. امام حسین به ما آبرو و عزت داده است. وضع خوب همین است. وضع خوب فقط پول است؟ آنقدر پولدار هست که نزد مردم هیچ اعتباری ندارند. نستجیربالله امام حسین عاجز نیست. من این حرف‌ها را خیلی جاها گفته‌ام و نمی‌خواهم کسی تعبیر بد کند، اما به نظرم امام حسین خرج اسلام را هم می‌دهد. روایت هست که اگر سیدالشهدا نبود،‌ خدا عبادت نمی‌شد. امام حسین همه چیز را اداره می‌کند. حالا امام حسین از اداره کردن من و چهارتا روضه‌خوان مثل من عاجز است؟

سخن شما درست است. اما مداح جوان‌تری از شما می‌پرسد که نزدیک محرم است، من برای هیات پول لازم دارم، بالاخره باید بدهی جلسه را صاف کنم.

ما اگر ده پله را بخواهیم بالا برویم، باید از پله اول شروع کنیم. نمی‌توانی از پله اول بروی پله دهم. منی که در دهه محرم ۱۰ شب غذا می‌دهم، به این خاطر است که ۳۰ سال در این راه تلاش کرده‌ام. سال‌های قبل ما در طول ایام محرم فقط سه وعده غذا می‌دادیم. حالا کسی که دو سال است روضه می‌گیرد می‌خواهد کارهای سنگین بکند. کمی صبر کن. کمی قابلیت نشان بده. باید معرفت و باورهایت نسبت به امام حسین بالا بیاید. بدانی که تو در جلسه امام حسین هیچ‌کاره هستی. من در اداره جلسه واقعا کمترین سهم را دارم. کسی هم نباید برای امام حسین ناز کند. خدا پشت در هر هیات ۱۰۰ نفر نگه داشته، تا هرکس برای امام حسین ناز کند، صد نفر جایش را بگیرند. چرا که خدا حافظ این دستگاه است. یک نکته مهمی را اینجا باید عرض کنم. دم محرم که می‌شود، باز دوباره عده‌ای شروع به آسیب‌شناسی می‌کنند. در حالی که خودشان آسیب هستند. کسانی به دنبال آسیب‌شناسی می‌روند، خود آسیب هستند. باید ابتدا اینها را شناخت و آسیب‌شناسی کرد. دستگاه امام حسین ۱۴۰۰ سال است که سالم مانده است و از این به بعد هم تا قیامت سالم خواهد ماند. ممکن است به من خدشه وارد شود، اما من بیرون خواهم رفت، دستگاه امام حسین سرجایش خواهد ماند.

چرا؟

در همه تاریخ بگردید، آیا بالاتر از امام حسین کسی خدا را یاری کرده است؟ خدا فرموده ان تنصرالله ینصرکم. ای مردم! ای مداحان! باور کنید بالاتر از امام حسین کسی خدا را یاری نکرد، خدا هم امام حسین را یاری می‌کند، مداحش را یاری می‌کند، سینه‌ زنش را یاری می‌کند. خدا همه ما را کمک و اداره می‌کند. هنوز محرم نیامده، هیچ پولی نداریم، ولی غذاها را سفارش دادیم. بعد از دهه پولش را می‌دهیم و پول هم اضافه می‌آید.

سیستم مدیریت حاج منصور نسبت به مداحان چطور است؟

این را باید از خودشان بپرسید. من نمی‌توانم جواب دهم. اما این را باید عرض کنم که ما در این حوزه بزرگان زیادی داریم که مخفی هستند. در مراکز استان‌ها بزرگان زیادی هستند که به نفس آنها آن شهرها زنده است. در همین شهر ما هم بزرگان زیادی وجود دارند. اما من حاج منصور را تافته جدا بافته می‌دانم. از جهت دستگاه موسیقی و صوت و ... ، خیلی‌ها هستند که از حاج منصور زیباتر می‌خوانند. اما حاجی، صل الله علیک یا اباعبدالله که می‌گوید حال همه منقلب می‌شود. اینها مسبوق به سابقه است. بالاخره به عمل کاربرآید به سخندانی نیست. کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم. آنقدری که من اطلاع دارم و اندازه دهنم حرف می‌زنم، چهل سال است که حاج منصور کمیل شب جمعه‌اش ترک نمی‌شود. چند تا از رفقا که از من بزرگترند، می‌گویند ما از سال ۵۲ سحرهای شب جمعه به کمیل حاج منصور می‌رفتیم. آن زمان حاج حسن ارضی و آقای چمنی و حاج اشرف و حاج‌آقا حسینی و دیگران، یک جمعی بودند. نه چهار هفته و چهار ماه و چهار سال، بلکه چهل سال. بالاخره خدا اجری می‌دهد. در جامعه شعری بررسی کنید، ما دیگر مثل آقای انسانی نداریم. شخصیتی مثل آقای سازگار نداریم. کتاب نخل میثم آقای سازگار را نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این شعرها متعلق به یک آدم عادی نیست. برای همه ائمه و ذوات مقدسه شعر دارد. یا در مداحانی که همسن هستیم و من کوچک همه‌شان هستم. ما امثال حاج محمود کریمی و حاج سعید حدادیان را داریم. اینها آدم‌های ساده‌ای نیستند. اینها تکرار نمی‌شوند. حاج منصور دیگر تکرار نمی‌شود. شاید دیگرانی بیایند، خوب هم هستند، اما حاج منصور دیگر تکرار نمی‌شود. محمدآقای طاهری و برادرانش و پدرش دیگر تکرار نمی‌شوند. یا حاج آقا ماشاءالله عابدی. معلوم است که دست انسان عادی در کار نیست، بلکه امام حسین اداره می‌کند.

هیات موج الحسین، غیر از مراسم عزاداری چه کارها و برنامه‌هایی دارد؟

ما هیات را یک بُعدی نمی‌بینیم. ما در اینجا کار جهیزیه در حد وسع انجام می‌دهیم. قرض‌الحسنه داریم. برای رفقا تامین شغل می‌کنیم. در طول سال در سه نوبت ماه رمضان، ابتدای باز شدن مدارس و نزدیک عید نوروز، به آدم‌های هیات و مستضعفینی که در اطراف می‌شناسیم، کمک می‌‎کنیم. اخیرا فعالیتی در روستایی در استان خوزستان شروع کرده‌ایم؛ بین سوسنگرد و بستان. راهیان نور رفته بویم، اتفاقی گذرمان به این روستا افتاد. کار بازسازی را در آنجا شروع کردیم. در آنجا بحث آبرسانی شرب و زمین‌های زراعی را انجام دادیم. در مورد سفرهای زیارتی کارهایی انجام دادیم که اولین کاروان چند روز قبل از مشهد برگشت. پیگیری مسائل پزشکی، چون آنجا گرفتار بیماری‌های عدیده‌ای هستند.

این کارها به آقای سازور که مداح است، چه ربطی دارد؟ دیگران این کار را بکنند.

آقای سازور غلط می‌کند فقط مداحی کند. این هم یک جور مداحی است. آقای سازور اگر فقط مداحی کند، می‌خواهد یک گوشه بنشیند و آقایی کند. در حالی که این کارها نوکری امام حسین است. پرچم امام حسین را علم کن و کار سازندگی انجام بده تا مردم بدانند هیاتی‌ها از این کارها هم می‌کنند. مردمی هستند که ۵۰ – ۶۰ سال سن دارند، ولی هنوز مشهد نرفته‌اند. قابل توجه آقایانی که ۱۰۰ بار مکه رفته‌اند، ۲۰۰ بار کربلا. مشهد هم برایشان مثل فاصله میدان امام حسین تا میدان خراسان است. هرسال چند دفعه مشهد و کربلا می‌روند. در آن روستا هم شیعه هست، سادات هم هستند،‌ اما هنوز کربلا نرفته‌اند. وقتی بهشان گفتیم می‌خواهیم شما را به مشهد بفرستیم، مثل باران گریه می‌کردند. این کارها هم مال دستگاه امام حسین است. چطور شما هر حاجتی داری به امام حسین رجوع می‌کنی، اما برای امام حسین کاری نمی‌کنی.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۵۰۳۱۰۰۹:۱۵:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۵
مودب بودن همیشه همه جا از اصول اولیه اخلاقه
ناشناس۵۵۰۹۵۳۱۵:۰۹:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۵
آقای سازور از افراد بت نسازید و هر کسی را هم درست نیست که به دستگاه امام حسین بچسبانید . چطور میشود یک مداح اخلاق اسلامی را در حق دیگران رعایت نکند و بعد خود را به امام حسین منتسب کند . در یک مراسم عمومی که برای دعا یا روضه تشکیل شده به مسلمتن دیگری بی احترامی کند درست است ؟ امام حسین به کدامیک از این کار ها رضایت دارد ؟ مگر پیامبر اکرم جد امام حسین نفرمود که حتی به دشمنانتان توهین نکنید ؟ امام حسین هم همان را می گوید .
ناشناس۵۵۱۳۰۲۱۸:۴۷:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۲۵
شما چرا خطای چند نفر رو پای همه مینویسی
کریم ۲۵۵۱۲۹۶۱۸:۴۵:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۵
شما اصلاح طلب ها وقتی می خواین یکی رو بکوبین یهو ادب و اخلاق سرتون می شه
ناشناس۵۵۰۳۲۵۰۹:۲۱:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۵
مداح ها همه کاره ........?? قاطی کردن عزاداری با سیاست بدترین ضربه به اصل عزاداری است
ناشناس۵۵۰۴۹۵۱۱:۰۷:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲۵
اصل عزاداری سیاسته سیاست ما عین دیانت ماست
ناشناس۵۵۱۲۴۹۱۸:۱۴:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۵
خدا نکند که دیانت ما اکنون عین سیاست ما باشد
ناشناس۵۵۱۷۱۷۰۱:۲۸:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۲۶
مگر شما اصلاح طلبی که دیانتت عین سیاستت شده باشد؟
ناشناس۵۵۱۵۱۰۲۲:۰۲:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۲۵
آره اینو راست گفتی !!!
ناشناس۵۵۰۵۰۲۱۱:۰۹:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۵
اصل اسلام سیاست است.هرگز این دو را نمی توان از هم جدا کرد
ناشناس۵۵۰۶۸۷۱۲:۵۱:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۲۵
پس پیام امام حسین که فرمودن من برای اصلاح امت جدم قیام کردم یعنی چی؟ فقط بشینیم برای امام حسین گریه کنیم, لابد ربطی هم به شیعه ی امام حسین نداره که به امت پیامبر چی میگذره؟
امید۵۵۰۸۰۱۱۳:۵۴:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۵
بسم الله الرحمن الرحیم اصل حرکت وجود مقدس ائمه اطهار سیاسی است. کلمه سیاست یعنی (مدیریت) یعنی مدیریت امور . مداحی که نتواند مدیریت امور اطرافیان خود را برای برپایی اسلام و حق در راه خداوند متعال و ائمه اطهار انجام دهد چگونه مداحی است؟ کل اسلام دین سیاسی است. یعنی تلاش برای مدیریت امت اسلامی . یعنی تلاش برای مدیریت حکومت اسلامی . یعنی تلاش برای مدیریت تک تک مسلمانان. یعنی تلاش برای مدیریت و رشد اخلاق و فرهنگ مسلمانان. یعنی تلاش برای مدیریت امور اقتصادی مسلمانان. یعنی تلاش برای مدیریت امور فرهنگی مسلمانان. یعنی تلاش برای مدیریت امور اجتماعی مسلمانان . یعنی تلاش برای مدیریت رشد عقلانی مسلمانان در برخورد با تهاجم فرهنگی . یعنی تلاش برای مدیریت کمال در تمام ابعاد اسلامی و انسانی برای رشد و رسیدن به حق. ( و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون ) آیه ۵۶ سوره ذاریات آن دینی که می گویند نباید با سیاست (مدیریت ) کاری داشته باشد دین های دروغین است نه دینی که خداوند متعال برای هدایت انسان در تمام امور زندگی انسان با پیامبرانش ارسال کرده است. دین اسلام یعنی دین سیاست ( مدیریت)
حتی۵۵۰۸۱۲۱۴:۰۶:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۵
اگه کارهایی که این بنده خدا میگه خارج از مداحی مثل کمک به نیازمندان و سازندگی و رسیدگی به روستا و سفرزیارتی یا شغل ایجاد کردن و...کاش همه مداحا قاطی کنن
././..۵۵۰۴۹۸۱۱:۰۹:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۵
این حرف رو خیلی قبول دارم : ; هر زمان همه مردم به اینجا رسیدند، شما هم مثل مردم عادی می‌توانید چنین کاری کنید.آن وقت دیگر اشرافیت نخواهد بود...
ناشناس۵۵۰۵۲۱۱۱:۱۸:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۲۵
در ماه محرم همه مردم کار و فعالیت می کنند بدون هیچ مزدی و منتی ولی چرا اغلب مداح ها و روضه خوان ها جلسه ای میلیونی می خوانند خودشون به مردم می گویند اجرتون با سید الشهدا چرا خودشون برای امام حسین مجانی نمی خوانند
ناشناس۵۵۰۵۵۸۱۱:۳۳:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲۵
خدا رحمت کند امام را که همیشه گله داشتند از مرفهین بی درد . ...
علی طباطبایی۵۵۰۶۷۹۱۲:۴۴:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۵
توهین به هر فرد و خصوصاً توسط یک مداح مذموم است . توهین به آقای مشایی و احمدی نژاد نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد . مسجد ارک و سخنان درخشان مداح معروف نیز به همینگونه . البته به شخصه از مخالفین روش و منش آقای احمدی نژاد و یارانش می باشم، اما این به خلق و خصلت مداح و ... ارتباطی ندارد.
ناشناس۵۵۱۴۹۲۲۱:۴۴:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۲۵
انتقاد توهین نیست
ناشناس۵۵۰۷۰۷۱۳:۰۴:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۵
مدارک و سواد و سابقه مداحان لطفا یکی یکی بنویسید
ناشناس۵۵۰۹۲۳۱۴:۵۸:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۵
مدارک و سابقه سلبریتی ها و ورزشکارها و بازیگر ها رو هم بنویسید
ناشناس۵۵۱۳۲۷۱۹:۰۲:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۵
بلی بنویسید همش بنویسید چرا ناراحت شدی از سوال کردن بابت سواد مداحان البته شاید بنظر شما مداح نیاز به سواد نداره فقط صدا خوب داشته باشد ..کافی است
ناشناس۵۵۰۹۸۰۱۵:۲۱:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۵
به عمل کار برآید به مدرک کذایی نیست!
ناشناس۵۵۱۳۸۴۱۹:۳۴:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۲۵
همین آقای سازور دارای مدرک کارشناسی ارشد هستن / آقای میثم مطیعی دکترا داره و استاد دانشگاهه / حاج منصور ارزی لیسانس داره و قبل از انقلاب هم گرفته/ آقای حاج ماشااله عابدی فوق لیسانس ریاضی داره و معلم هست / و ..... خوب برخی دانستید؟ مشکلتان حل شد؟
ناشناس۵۵۱۳۹۴۱۹:۵۴:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۵
از آنهایی که می شناسم آقای میثم مطیعی دکترا داره و استاد دانشگاهه / آقای سازور خودش فوق لیسانس داره / آقای حاج قربان فوق لیسانس حقوق داره و دفتر خانه اسناد داره / ولی مهم اینه که هر کسی مثل شما فکر نکنه اگر دکترا هم داشته باشه از نظر شما بی سواده ولی اگر یک بی سواد مثل شما فکر کنه آخر اساتیده
ناشناس۵۵۱۷۲۴۰۱:۳۷:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲۶
دو تا کامنت بالا که در خصوص مدارک مداحان نوشته شده برخی افراد منفی دادن. این نشان میده که نظر شما درسته ، مشکل مدرک و تحصیلات مداحان نیست بلکه برخی دوست دارند مدافع یزید باشند واز رونق هیئات حسینی دلخور هستند
ناشناس۵۵۱۰۰۷۱۵:۳۵:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲۵
من معتقدم که با حیله و اطوار از مردم اشک گرفتن موجب فاصله گرفتن مردم از مصیبتهای اهل بیت می شود
ناشناس۵۵۱۴۴۴۲۰:۵۷:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۲۵
کسیکه دوست دار اهل بیت باشد ؛ هیچوقت از مجالس اهل بیت بهانه گیری نمی کند.
ناشناس۵۵۱۵۳۲۲۲:۱۵:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۵
شما نگران نباش ...نگران .. حزب مطلوبت باش
ناشناس۵۵۱۳۷۰۱۹:۲۶:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۲۵
عجب .توجه کنید این گفته ایشون رو که اگر امام حسین نبود خدا عبادت نمیشد.این شرک نیست؟یکی تذکر به مداحان....بده جناب مداح عزاداریها هم دیگه مثل سابق نمیشه ..
ناشناس۵۵۱۷۳۴۰۲:۰۴:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲۶
کجاش شرکه؟ به نظر شما اگر قیام امام حسین نبود تا حالا یزید و امثال یزید از خداپرستی چیزی باقی گذاشته بودن؟
ناشناس۵۵۱۴۴۶۲۰:۵۸:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲۵
اگرمداحان هدف مبارزه امام حسین را که چرا بر علیه یزید قیام کرد تشریح کنند بمرات اولویت بر گریاندن دارد.اول اهداف امام رابیان کنند وبعد گریاندن. واقیع کربلا را انطور که حادث شد ازمنابع معتبر بیان کنند زیرا الان مردم دنبال حقایق تاریخی اند. زیرا رسانهای اجتماعی تواریخ گوناگون را منعکس میکنند اینطور نباشد که هرسال مطلبی به حوادث تاریخی زیاد یا کم کنند ویا خدای ناکرده تحریف تاریخ کنند چون بعداز اندک زمانی اشکار وموجب بی اعتمادی میگردد
ناشناس۵۵۱۹۲۷۰۹:۱۹:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۶
من نه اصلاح طلبم نه اصولگرا اما از ادبیات چاله میدانی مداحان هم بیزارم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین