از افراط تا تفریط در مجالس عزاداری/ به دنبال اخلاق باشیم

دکتر علی دارابی،   3970624185 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

آنچه که امروز گم شده مجالس عزاداری ماست "نبود پاتوق های اخلاقی" است.

از افراط تا تفریط در مجالس عزاداری/ به دنبال اخلاق باشیم

مجلس عزاداری کجا برویم ؟ این پرسشی است که در مناسبت ها و ایام مذهبی و دینی به خصوص محرم برای بسیاری از مردم به خصوص جوانان مطرح است. چرا که وقتی که مردم برای آمد و شد و مراسم عزاداری صرف می کنند بابت آن توقع دارند به معرفت دینی و بینش سیاسی و ادب اخلاقی آنان افزوده شود بسیار مهم است.


زمانی انتقاد می شد که باید "مجالس عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) ، سیاسی باشد" اما این مهم بدلیل نبود پیوست فرهنگی و الزامات رسانه ای و به خصوص ضعف نهادهای ذیربط بجایی رسید که اصل فلسفه و حماسه عاشورا و قیام امام حسین(ع) به حاشیه رفت و سرگرم مبارزات انتخاباتی و لعن این جریان و آن دیگران شدیم ؟!


حالا برخی نگرانند که مجالس عزاداری به سمت و سوی سکولاریسم، نمایشی شدن و تهی شدن از فضایل اخلاقی و معارف دینی میل کند و این هم مثل همان رویه قبل نوعی تفریط است که در اثر افراط پیشین حاصل شده است.
در این یادداشت کوتاه در صدد آسیب شناسی مجالس عزاداری، بایسته های آن نیستیم.آنچه که امروز گم شده مجالس عزاداری ماست "نبود پاتوق های اخلاقی" است.


پاتوق ها که ادب، اخلاق، در کنار معارف دینی و بینش سیاسی درست به مخاطبان خود می داد. بزرگانی چون آیت الله مجتبی تهرانی، حق شناس، خوشوقت، حائری شیرازی، مهدوی کنی، مجتهدی، آیت الله مرتضی تهرانی، شهید مهدی شاه آبادی ، ... سالیان سال در تهران داشته. و همه نسل ها را از آموزه ها و مکارم اخلاقی سیراب می کردند. که صد افسوس جای این بزرگان خالی است.


در تهران الان به زحمت جلساتی را می توان سراغ گرفت که امثال شیخ حسین انصاریان ، سیدحسین هاشمی نژاد، حجه الاسلام ناصر رفیعی، حجه الاسلام مسعود عالی، علوی تهرانی و معدودی از این دست که جلسات آنان ادامه راه استادان و بزرگان قبلی باشند.
ما اگر پاتوق های اخلاقی داشته باشیم در سراسر کشور مردم به خصوص جوانان از آن استقبال می کردند و نتیجه آن عمق بخشی و باورپذیری اعتقادات دینی و مکارم اخلاقی همراه با ادب و سیاست است.


اگر می خواهیم در دامن افراط و تفریط نیفتیم راه علاج آن ایجاد و تقویت چنین محافلی است. روحانیون بزرگوار، هیات مذهبی و شیفتگان معارف اهل بیت علیهم السلام در خط مقدم این مساله هستند . خیلی چشم به اقدامات دستگاه های رسمی و نهادهای انقلابی نداشته باشید بعید میدانم کاری از آنها برآید. اگر می توانستند در این سالها انجام میدادند .


در ایام محرم از همه خادمان، هیات مذهبی، روحانیون، مداحان و همه دست اندرکاران که خیمه امام حسین (ع) را پرفروغ تر برافراشته اند صمیمانه قدردانی می نمایم.

شکر خدا را که در پناه حسینیم عالم از این بهتر پناه ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۵۰۲۰۸۰۷:۴۳:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۵
آقای دکتر، ممنون به خاطر مقاله خوب تان. ولی شما در این مقاله مراسم محرم را آسیب شناسی نکرده بودی. مشکل بیش از آن است که شما گفتی. فقط گمشده این مراسم اخلاق نیست.
ناشناس۵۵۰۵۹۳۱۱:۵۲:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۲۵
چرا این دوستان تا این حد دیر متوجه مشکلات و انحرافات و معظلات و خطرات میشن؟!
ناشناس۵۵۰۲۰۹۰۷:۴۴:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۲۵
متاسفانه مداحان معروف در این چند سال رنگ و بوی هنرپیشه ها و سلبریتی ها را بخود گرفته اند افسوس و شرم
ناشناس۵۵۰۲۲۰۰۷:۵۴:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۲۵
هدف از برپایی مراسم عزاداری چیست؟ آیا صرف سینه زنی، نوح خوانی و دادن نذری برای زنده داشتن عاشورا کفایت می کند؟
ناشناس۵۵۰۲۲۹۰۸:۰۲:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۵
من به همه عزاداریا کار ندارم ولی اکثرا اون چیزی که تو خیابان ها شاهدش هستیم بیشتر شبیه یه کارناواله
ناشناس۵۵۰۳۳۴۰۹:۲۵:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۵
تاریخ رو بخونیم
ناشناس۵۵۰۵۱۰۱۱:۱۳:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۵
دوستان مخالف پس تاریخ رو تجربه کنیم
ناشناس۵۵۰۲۴۲۰۸:۱۲:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۵
التماس تفکر
ناشناس۵۵۰۲۴۳۰۸:۱۳:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۵
اصل موضوع آزاده خواهی و ایستادگی در برابر ظلم بود.
ناشناس۵۵۰۲۵۸۰۸:۲۹:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۵
اصولا اخلاق ، گم شده جامعه ایران است.
ناشناس۵۵۰۳۳۹۰۹:۲۷:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۵
کسی میشه توضیح بده نقش این علم گردوندن و شیر در عاشورا چی بوده؟
محمد۵۵۰۳۸۹۱۰:۰۰:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۵
یکی از محافل پر رونق وشور وحال مراسم های آقای پناهیان است که نمی دانم عمدا یا سهوا از قلم انداخته اید مراسم ایشان علاوه بر دانشگاه امام صادق علیه السلام در شب ها ، صبح های هر روز محرم بمدت 10 شب در حسینیه آیت ا.. حق شناس است .ساعت شروع مراسم 6/5 صبح است
ناشناس۵۵۰۳۹۸۱۰:۰۷:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۵
اگر مردید و دنبال مرید یابی نیستید نظر امام موسی صدر رو بنویس که فرمود هیاتی که از داخلش رزمنده علیه اسراییل در نیاید هیات نیست
ناشناس۵۵۰۴۹۹۱۱:۰۹:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۵
امام حسین کشته انحطاط فرهنگی و اجتماعی جامعه خود شدند. جامعه ای که فقط پوستینش به اسلام می ماند و در بطن آن کفر و نفاق و دروغ و دنیاپرستی و همه زشتی های دوره جاهلیت رسوب کرده بود. کاش کمی هم بر وضع فرهنگی جامعه خود روضه بخوانیم.
ناشناس۵۵۰۶۴۰۱۲:۲۲:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۲۵
آیت الله جاودان هم فراموش نشود
مهدی۵۵۰۴۷۵۱۰:۵۶:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۲۵
بسیاری از ما سالیان سال است که به مجالس عزای امام حسین (ع) می رویم و شاید بی آنکه چیزی عینی و ملموس دستگیرمان شود بر می گردیم ایام عزاداری پرشتاب می گذرد ، برخی مداحان و سخنرانان اغلب موارد تکراری را دستمایه می کنند و گاهی با تاکید بر روایات و داستان های غیر مستند یا با سند ضعیف سعی در جلوه دادن مظلومیت اهل بیت می کنند هدف از قیام امام حسین (ع) و تبلیغ دین و اسلام توسط سایر ائمه و اهل بیت چه بوده است و قصد داشتند چه پیامی را به ما برسانند ؟ به نظر بنده حقیر قطعاً سیر الی الله ، خدایی شدن بندگان و انسانیت می تواند باشد اما حلقه مفقوده این زنجیر کجاست که ده ها و شاید صدها سال است که عزاداری می کنیم و سخنرانی و مداحی می شنویم اما تربیت حسینی و عاشورایی نمی شویم و نداریم ؟ فکر می کنم شاید دلیل آن باشد که خود واعظان و مداحان بدلایلی فقط قصد داشتند احساسات مردم و مستمعان را برانگیخته مجالس را گرم کنند و ناخودآگاه از پیام اصلی دور شده اند بد نیست گذری بزنیم به حوادث شب و روز عاشورا ، فقط به دو مورد اشاره می کنم آنجا که امام حسین (ع) شب عاشورا ، یاران خود را جمع کرده و می فرمایند :همه ما فردا شهید خواهیم شد بنابریان اگر کسی از شما حق الناسی بر گردن دارد اینجا نماند و به آن حق برسد . امام حسین (ع) با توجه به وظیفه الهی خواستند به همه مومنان در آینده این منظور را برسانند که اگر حقی از مردم ضایع کنی ، بدهی و حق الناس بر گردنت باشد حتی اگر در رکاب امام زمانت شهید شوی باخته ای . شاید برخی ایراد بگیرند که مانند این شبکه ها و کانالهای مجازی منحرف سخن می گویی . چگونه است که برخی انواع تخلفات و حق کشی ها را در جامعه مرتکب می شوند و بعد توقع دارند با عزاداری ثواب کنند . مثل آن حاجی که همین امسال چندین هزار تن برنج احتکار شده داشت اما در سفر معنوی حج بر شیطان سنگ می زد و شیطان را شرمنده می کرد و بسیاری دیگر از این دست موارد . دومین موضوع اینکه در ظهر عاشورا یکی از یاران خدمت امام حسین (ع) رسید و گفت وقت نماز است . بهتر از بنده واقعه بعد و دعای امام را در حق ایشان می دانید . توجه کرده اید که در تکایا ، هیات ها و دسته های عزاداری دقیقا وقت اذان ظهر تازه شور عزاداری را به بهانه ظهر عاشورا بیشتر می کنند ... بزن زنجیر که ظهر عاشوراست و.... مگر رفتار ائمه فصل الخطاب برای ما نیست؟ دقایق طولانی بعد اذان عزاداری ادامه یافته بعد از آن ناهار و ... بسیاری یادشان می رود که نمازی هم بوده و هست تا بخوانند . شاید قضا شده یا در ساعات پایانی بخوانند. البته اخیرآ حرکات خوبی در این مورد و برگزاری نماز اول وقت شاهد هستیم . گریاندن عزاداران با نشان دادن زخم های جسمی اهل بیت و عاشوراییان عواطف را برانگیخته و تفکر را مخدوش می کند . نشان دادن صرفاً بی حرمتی ها به اهل بیت و یاران بدون علت یابی آسیب است . *- مگر حضرت ابوالفضل العباس (ع) در واقعه کربلا درس وفاداری، ولایت مداری و تابعیت محض از مولای خود را به ما آموزش نداد ؟ مگر حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا و حوادث پس از آن درس استقامت ، صبر و تابعیت از فرامین امام حسین (ع) بعنوان مولا و پیشوای خود را در سخت ترین شرایط به ما نشان نداد چرا از این موارد سخنی به میان نمی آید ؟ و ...
ناشناس۵۵۰۸۰۴۱۳:۵۶:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۲۵
قرآن کریم بین مردم است . قرآن ، به همان اندازه که قبل از انقلاب بین مردم محجور بود ، اکنون هم چنین است . قیام امام حسین(ع) و نظایر آن ، در چارچوب نگرش قرآن به کل هستی معنا می یابد . چهل سال از انقلاب میگذرد ، یک نفر از مردم عادی ( و شاید هم بسیاری از وعاظ ! ) را نمی توانید پیدا کنید که بداند جایگاه انسان در جهان بینی قرآن چیست ؟!
ناشناس۵۵۰۹۶۷۱۵:۱۶:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۵
متن شما از مقاله بیشتر است، این نظر و دیدگاه بود یا مقاله جدید؟
ناشناس۵۵۰۸۷۹۱۴:۳۹:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۵
وقتی پای پول پاروکردن درمیان است اخلاقدومولا ودین مفهومی دارد یک سال به مداحان پول ندهید ازایران میروند چه برسد از هییت
ناشناس۵۵۰۸۹۱۱۴:۴۷:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۲۵
برخی از این مداحان تازه به دوران رسیده ,حرکات عجیبی هنگام خوندن نوحه از خودشون نشون می دهند که بیشتر شبیه رقص سرخپوستا ست
ف.خ۵۵۰۹۷۳۱۵:۱۸:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۲۵
در کل با نظریات ایشان موافقم ولی در سطح تهران بسیاری از مراسم عزاداری ماه محرم ، بسیار معنوی و بی ریا و باشیفتگی خالصانه به امام حسین برگذار می شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین