چه کسانی پولمان را بی ارزش می کنند؟

پویا کریمی، گروه تعاملی الف،   3970618105 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
چه کسانی پولمان را بی ارزش می کنند؟

در کشورهایی که رشد اقتصادی خوبی دارند مبنای اقتصاد، تولید است. این تولید همه حوزه ها مانند کشاورزی، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و غیره را در بر می گیرد. متاسفانه در کشور ایران به تولید کنندگان توجه زیادی نمی شود و مردم نیز در این تولید از طریق مشارکت سهیم نمی شوند. با چنین رویکردی همه افراد جامعه و نیز بانک ها و دیگر مراکز رو به مسکن می آورند. یعنی به جای آنکه تولید و محصولات تولیدی و به تبع آن صادرات این محصولات به دیگر کشورها پایه های اقتصاد کشور را شکل دهد، مردم به سمت خرید مسکن و نیز خودرو سوق داده شده اند.

در حالیکه اگر به عنوان مثال، کشاورزی مدرن برای یک کشور جزء ارزش های اقتصادی تلقی شود، مردم نیز به این سمت گرایش پیدا می کنند و یا به بیان بهتر خود دولت مردم را در این امور مشارکت می دهد. متاسفانه بیشتر بانک های کشور نیز سپرده های مردم را در حوزه مسکن مصرف می کنند. این عدم مدیریت صحیح اقتصادی در کشور باعث شده که بخش زیادی از مردم با سوء استفاده دلالان در حوزه مسکن و خودرو به نوعی بازیچه دست آنها شده و از اینکه قیمت مسکن یا خودروی آنها بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی به میزان خیلی زیاد بیشتر شود احساس خوشحالی کنند.

نتیجه این خوشحالی کم ارزش شدن پول کشورمان و نداشتن آرامش در زندگی به دلیل نبود ثبات قیمت و یا حداقل افزایش قیمت های متعارف مسکن، خودرو و همه نیازمندی های مردم جامعه است. از طرفی برخی افراد هم شغلشان شده معامله گری، غافل از آنکه بازیچه دست دلالان هستند. شاید هم آگاهند و منفعت طلبی را ترجیح می دهند. یعنی این افراد بنابر نیازشان مسکن و خودرو تهیه نمی کنند بلکه به دنبال کسب سودهای کلان هستند. سودهای کلانی که آسیب های آن همه مردم را دچار مشکل می کند.

متاسفانه در کشور ما این دلالان هستند که قیمت های حبابی را ایجاد کرده اند. امیدواریم که این رویکردها اصلاح شود، با دلالان و افراد سودجو برخورد شود. راه حل مساله، تغییر نگاه دولت به پایه های اقتصاد کشور است. این روزها، دلالان در کشور ایران جولان می دهند. خانه و ماشین می خرند و چند روز بعد آنها را خیلی گرانتر می فروشند. این باعث شده که حتی مردمی که بنا بر نیازشان قصد خرید خانه و ماشین دارند دچار مشکل شوند. نتیجه چنین معامله هایی ایجاد قیمت های حبابی و کم ارزش شدن پول کشور است. این دلالان خائنین به مردم و کشور هستند. همه چیز را به دلار و تحریم نسبت می دهند. با این طرز فکر همه دست به دست هم می دهند تا پول کشورمان بی ارزش تر شود و این هدفی است که دشمنان ما به دنبال آن هستند. یعنی هر کس نه با یک رشد متناسب ارزش افزوده مالی که دارد، بلکه با سیر تصاعدی تلاش می کند آنچه را دارد گرانتر بفروشد.

در کجای تاریخ کشورمان بخش زیادی از مردم تا این اندازه از ارزش ها فاصله گرفته بوده اند؟ بخش زیادی از مردم عوض شده اند، منفعت طلبی بیداد می کند و در کشور نوعی سکولاریسم دارد رواج می یابد. باید هدف ها و ارزش هایمان را که برای آن هزینه ها داده ایم با هیچ چیز عوض نکنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۹۲۲۲۱۱:۵۰:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۸
همسر خانم سلحشوری ، معاون پژوهشی و فناوری وزارت صنعت هستند...حالا ایشون اومده ژست طلبکار گرفته و نطق حاشیه ای می کند!!
ناشناس۵۳۹۶۲۷۱۴:۰۱:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۸
چه ربطی به موضوع داشت؟!
ناشناس۵۴۰۱۰۰۱۷:۴۱:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۸
بنده خدا می خواسته برای یادداشت خانم سلحشوری نظر بدهد اشتباها این جا داده، عیب نداره پیش میاد
ناشناس۵۴۰۲۹۶۱۹:۴۴:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۸
دلالان که از طرف خود مقامات و بانک مرکزی هستند !
ناشناس۵۴۷۹۴۷۱۷:۵۳:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۳
شما جواب حرف ایشون رو بگو
بینوا۵۳۹۲۶۵۱۲:۰۶:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۸
پول را خود دولت بر اساس سیاستهای نولیبرالی و شوک درمانی بی ارزش میکند. اگر دقت کنید می بینید که هر چند وقت یک بار یک شوک قیمتی به ارز وارد میشود و در همان حال دولت با ارائه اطلاعات نادرست و مواضع فریب دهنده مردم را سر کار میکذارد تا اولا از تبدیل ریال به هر چیز با ارزش دیگر منصرف شوند و ثانیا حواسشان از برنامه اصلی دولت منحرف شود. دولت احمدی نژاد هم همین ترفند را می زد و هر دو دولت هم زمان تحریم را بهترین فرصت برای اجرای سیاستهایشان میدانستند و میدانند زیرا همه تقصیرها را گردن عوامل خارجی میاندازند! شروع طرح هدفمندی چند ماه زودتر از تحریمهای اوباما بود و شروع آزادسازی قیمتها هم چند ماه زودتر از تحریمهای ترامپ!
ناشناس۵۴۰۰۸۴۱۷:۲۹:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۸
این وظیفه دولت است که نرخ های نجومی ارز را نپذیرد وقتی دولت نرخ 7700 تومان را در نیما به رسمیت می شناسد و نرخ 4200 تومان را منحصر به کالای اساسی می کند این فاجعه به بار می اید دولت دوازدهم بدلیل بی ارزش کردن تعمدی ریال باید استیضاح بشود مقایسه رشد نقدینگی ایران و کشورهای همسایه بالاترین نرخ ارزی که می دهد 3500 تومان است که متاسفانه دولت به نرخ واقعی ارز بی توجه است چون بالا بودن نرخ به نفع دولت و به ضرر کارمندان و کارگران است.
ناشناس۵۳۹۳۱۳۱۲:۱۸:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۸
دلال اعظم دولت است که به مردم آموزش دلالی می دهد . چرا از دلال بر حسب تراکنش مالیات نمی گیرد اگر ریگی به کفش ندارد
ناشناس۵۳۹۳۸۲۱۲:۳۷:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۸
باند مافیای فولاد مافیای پتروشیمی ها مافیای بانک ها مافیای خودرو سازان اینها پول را بی ارزش می کنند نه ان بیچاره ای که برای حفط دارایی خود اقدام به خرید می کند. لطفا ادرس غلط ندهید
ناشناس۵۴۱۱۴۶۱۱:۳۴:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
ممنون از نظر شما. مردم فهیم کشورمان می دانند که منشا مافیا از کجاست. منظور اینجانب این نبود که مردمی که خودرو و مسکن می خرند، مقصرند. منظور این بود که سیاست های حاکم به گونه ای است که مردم لاجرم به این سمت گرایش پیدا می کنند حتی افراد پر درآمد مانند پزشکان، وکلا و ...
ناشناس۵۳۹۳۸۶۱۲:۳۸:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۸
متاسفانه در کشور ما این دلالان هستند که قیمت های حبابی را ایجاد کرده اند. امیدواریم که این رویکردها اصلاح شود، این دلالها از کجا آمده اند؟ مریخ؟! در کشورهای دیگر کسی تمایل به کسب درآمد بادآورد ندارد؟ صد البته که دارد، اما اجرای قانون است که میتواند جلوی سو استفاده را بگیرد. وقتی در کشور دهها قانون بدون ضابطه اجرایی تصویب میشود، در عمل حرمت قانون لوث میشود. مثل قانون مالیات بر خانه های خالی، یا قانون ماهواره، و یا قانون حجاب
علی۵۳۹۴۴۸۱۲:۵۵:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۸
تنها کسانی که پول را بی ارزش میکنند ماییم، ما مردم. مسئولین ناراحت نباشند ما طاقت ناراحتی شما رو نداریم. باشه از این به بعد مردم خوبی میشیم ارزش پولمون را پایین نمیاریم. ببخشید دیگه تکرار نمیشه
به آفرید۵۳۹۵۲۱۱۳:۲۵:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۸
مردم پیروان رفتار و منش بزرگانشون هستن، وقتی برخی مسوولان مملکت دلال پروری میکنن چرا به مریم گیر میدین؟؟ صداقت در گفتار مسئولین چقدره؟ شفافیت در مجلسمون چقدره؟ حقوق های نجومیو مردم عادی میگیرن؟؟رانت هار کی تقسیم میکنه دوست عزیز؟ من به عنوان یه شخص عادی تو این کشور حق دارم از سرمایه خودم محافظت کنم این وظیفمه، اما ایا مسولین هم از سرمایه هاشون که همین مردم هستن محافظت میکنن؟؟ یا بیشتر بفکر رای اوری و جنگ سیاسی و تقویت ژن های خوبشونن؟
ناشناس۵۳۹۸۹۳۱۵:۴۴:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۱۸
ترامپ
نادان۵۴۰۱۴۶۱۸:۰۵:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۸
بانکها و در راس آن بانک مرکزی عامل بی ارزش شدن پول ملی میشوند. مکانیزم کار هم بسیار ساده است بانکها پول مردم را با وعده پرداخت سود بالا از مردم میگیرد. بانک باید این پول را بصورت وام دراختیار بخش کشاورزی، صنعت و تولید قرار دهد. اما هیچ تولیدی با این سودهای بانکی ممکن نیست. اما سود سپرده ها باید از جائی تامین شود. پس بانک مرکزی باید مدام پول چاپ و در اختیار این بانکها قرار دهد و در عوض بانکها را بدهکار میکند. بعد از مدتی که در ایران حدود 6، هفت سال است حجم پول بقدری افزایش میابد که مناسب توزیع بین خواص میگردد. در این زمان با رانت اطلاعاتی، بانکها و افراد خاص شروع به خرید مسکن یا سکه و ارز میکنند. مردم که تازه متوجه اتفاقات میشوند بصورت خود جوش برای حفظ سرمایه های نقدی خود وارد این بازار میشوند که البته تعداد این افراد در مقایسه با کل جمعیت کشور ناچیز است. اما همین هجوم که عمدتا در تهران و شهرهای بزرگ اتفاق میافتد، سونامی افزایش نرخ ارز و سکه و مسکن و ....را به راه میاندازد. نتیجه نیز معلوم است: انباشته شدن و تجمیع ثروت نزد خواص. خلاصه اینکه این عمل عامدانه و با هدایت دولت و همراهی بعضی از نمایندگان مجلس است.
ناشناس۵۴۰۳۱۵۱۹:۵۳:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۸
1- سیاستهای اشتباه مسئولان 2- فساد 3- عدم همراهی مردم به دلیل وجود نارضایتی از مسئولان
مهرداد۵۴۰۳۷۵۲۱:۰۷:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۸
تفکر و تجزیه و تحلیل در باب این نوشته که "در کجای تاریخ کشورمان بخش زیادی از مردم تا این اندازه از ارزش ها فاصله گرفته بوده اند؟ بخش زیادی از مردم عوض شده اند، منفعت طلبی بیداد می کند" بسیار مهم است"
ناشناس۵۴۰۳۹۶۲۱:۲۸:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۸
اسلاحتلبای فاسد
ناشناس۵۴۰۴۹۱۲۲:۲۷:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۸
کار دژمنه امریکایی اسراییلی فتنه ،ساکت فتنه،سعودی،انحرافی،منافق،زنجیره ای ،اجاره ای،اشرافی یه
ناشناس۵۴۰۶۸۴۰۲:۳۶:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
بنظر من اینها همه چرت و پرت هستند.موضوع اینه که دولت با امار الکی در مورد نرخ تورم سود بانکی رو پایین اورد.با این کار دو اتفاق افتاد اولا خودیها که وامهای دهها وشاید صدها میگیرند نرخ سودشون پایین میاد و از طرفی مردم عادی که میبینند پول ملی هر روز ضعیفتر میشه برای حفظ حاصل دسترنج سالها جون کندنشون به خرید کالای سرمایه ای مثل ماشین و خونه یا طلا و ارز رو میارن.همین الان دارایی هر کس نسبت به فروردین یکسوم شده و از طرفی با موج گرانی و حقوق ثابت...!تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
ناشناس۵۴۰۷۶۴۰۷:۴۶:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
سیستم بانکی شاید بیشترین عامل کاهش ارزش پول باشد.چون براحتی اندوخته های مردم را تا حد یک سوم کاهش می دهد و خود با خرید وبنگاه داری غلط ثروتش سه برابر می شود. باید بانک ها مجبور شوند به مقدار کاهش ارزش پول اندوخته های مردم را بالا ببرند. در این صورت کسی تقاضای کاهش ارزش پول را نمی دهد.
ناشناس۵۴۰۸۹۰۰۹:۲۰:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
اری ای چنین بود ای برادر.
ناشناس۵۴۳۲۶۲۱۳:۰۰:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
در این آشفته بازار هم دولت و هم مجلس مقصرند زیرا مجلس در بودجه 97 قیمت دلار 3500 تومان تصویب نمود پس چطور دولت باچه مجوزی دلار را 4200 تومان اعلام کرد . مگه کشور افغانستان سالهای طولانی درگیر جنگ های خارجی وداخلی نبوده (شوروی ، ائتلاف غربی ، طالبان ) عراق جنگ باایران حمله آمریکا ، داعش و همچنین کشور سوریه مگه جنگ زده و تحریم نیستند چرا ارزش پول ملی شان از بالاتر است تا کی ناصواب بشنویم ...اکثر افرادی که از اول انقلاب در حلقه مرکزی کشور .....ند جایشان به افراد جوان و بالیاقت و زبردست بدهیم .... ولی پاک دست و امین و امانتدار بیت المال باشند .
ali۵۴۴۰۳۹۱۸:۵۹:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
خروج کالاهای اساسی از مریوان ممنوع شد ‌فرماندار مریوان می‌گوید از امروز به گمرک و نهادهای ذی‌ربط اعلام شده که از خروج هر نوع کالای اساسی اعم از روغن، برنج و سایر اقلام معیشتی جلوگیری کنند. ‌محمد شفیعی پیش از این گفته بود که در پی خرید مسافران عراقی، کالاهای اساسی در مریوان نایاب شده‌اند. کاهش ارزش ریال ایران بهای این کالاها را برای مسافران عراقی کاهش داده است. گفته می‌شود شهرهای آبادان و خرمشهر در خوزستان هم با پدیده‌ای مشابه روبه‌رو هستند.
ناشناس۵۴۵۹۷۹۲۳:۳۸:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۱
باز هم مقصر اصلی مردم معرفی می شوند
حسین۵۴۷۶۲۵۱۲:۵۰:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۳
باسلام اینکه پرسش ندارد مدیران خارجی بانک مرکزی .که به ایران وپول ملی کوچکترین اهمیتی نمیدهند
ناشناس۵۴۸۴۴۴۰۸:۲۵:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۴
دولت وام های میلیاردی داده بود و پس نمیدانند دولت ارزش پول را پایین آور تا بدهکاران بانکی بدهی خود را بدهند هچنین دولت جهت پرداخت حقوق کارمندان بازنشسته ها یارانه دلار را گران میفروشند تا تامین بودجه شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین