عارف: مراکز علمی کاربردی به دستگاه ارائه مدرک تبدیل شده‌اند

گروه اجتماعی الف،   3970615180

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: به دلیل نبود نظارت و گسیخته عمل کردن، برخی موسسات و مراکز علمی و کاربردی فقط به دستگاهی برای دادن مدرک تبدیل شد و امروز وزارت علوم مجبور است دنبال مدیریت این رشته‌ها باشد.

به گزارش فارس، محمدرضا عارف بعد از ظهر امروز در جمع نخبگان، معتمدان و دانشگاهیان شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه پائین بودن آمار رشد ناخالص در حوزه تولید و منابع دقیق نیست، اضافه کرد: به دلیل اینکه در سالهای اخیر رشد شهرنشینی و مهاجرت از روستا به شهر افزایش یافته، عمدتا منابع مورد نیاز برای شهرهای جدید و نوظهور و یا روستاهای تبدیل به شهر شده براساس ساختار بسیار بیشتر از منابع روستایی است و همین مساله موجب پایین آمدن آمار شود.

عارف با بیان اینکه باید عدد تولید ناخالص را به صورت مطلق محاسبه و ارزیابی کنیم، افزود: همه ما امیدواریم بتوانیم با کمک به دولت و مسوولان در حوزه رشد و توسعه کشورهای گام‌های بلندی برداریم که نیازمند همت مضاعف و کمی صبر است.

وی با تاکید بر اینکه فقدان ساختار حمایتی در حوزه سمن‌های علمی را به طور کامل قبول دارم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های متمادی هیچ‌گاه مجموعه‌های مردمی و بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری مورد حمایت ساختاری نبوده‌اند که امیدواریم بتوانیم در کمیسیون آموزش و تحقیقات به راهکاری برای ایجاد ردیف بودجه در این حوزه برسیم و آن را اجرایی کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ضعف در موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی را باید مدیریت کنیم، ادامه داد: در حال حاضر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درحال نظارت دقیق و اجرای طرح آمایش و محدود کردن تعدد و کثرت موسسات آموزش عالی بی‌کیفیت است.

عارف با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب به همت خیرین بزرگوار شاخص‌های بسیار نگران کننده مدارس تخریبی و سه شیفته کاهش خوبی داشته است، گفت: هر چند هنوز نیز 30 درصد مدارس کشور تخریبی هستند اما به نسبت گذشته با کمک خیرین و همت مسوولان اقدامات خوبی صورت گرفته است که باید با حمایت از بخش خصوصی و خیرین و توجه دولت به تعهدات خود این روند با شتاب بیشتری حرکت کند.

وی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب ما بعد از نگاه‌های زیرساختی فرهنگی در دو دهه به درستی به دنبال توسعه کمی بودیم و جهت‌گیری خوبی نیز بود که نتیجه مثبتی را داشت، اضافه کرد: بعد از دو دهه توسعه کمی، آموزش عالی روش خود را تغییر داده و اولویت اصلی خود را به کیفیت بخشی داده است هرچند که از اواخر دهه 60 و با رشد تحصیلات تکمیلی اقدامات کیفی آغاز شد.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی پایه توسعه آموزش عالی را دبیرستان و مدارس مقاطع پائین‌تر دانست و تاکید کرد: توجه به حوزه مدارس یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و جای تاسف دارد امروز 30 درصد مدارس ما تخریبی بوده و نیازمند بازسازی و یا نوسازی اساسی دارند.

عارف با تاکید بر اینکه رویکرد نظام آموزشی ما باید ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باشد، افزود: راس هرم آموزش در شرایطی که کشور ما قرار گرفته است باید نگاه مهارتی باشد که متاسفانه به دلایل عمدتا فرهنگی مورد توجه قرار نگرفته و باعث شده بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به آینده جامعه تنها به دنبال این باشند که فرزندانشان یا دکتر یا مهندس بشود.

وی با اشاره به اینکه ما در فرهنگ‌سازی برای توسعه آموزش و فنی و حرفه‌ای موفق نبوده‌ایم، گفت: مهمترین گپ آموزشی ما فقدان مهارت حتی در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ماست که امروز آسیب جدی به حوزه اشتغال و کارآفرینی ما زده است.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با درست توصیف کردن اقدام برای توسعه رشته‌های علمی کاربردی، خاطرنشان کرد: این طرح بسیار خوبی بود که متاسفانه به دلیل عدم نظارت و گسیخته عمل کردن برخی موسسات و مراکز صرفا به دستگاهی برای دادن مدرک تبدیل شد و امروز وزارت علوم مجبور است به دنبال مدیریت این رشته‌ها باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین