مطالبه تغییر حداکثری کابینه، سونامی استیضاح و سرانجام محافظه کاری دولت/ چرا روحانی از انجام تغییرات امتناع می‌کند؟

گروه سیاسی الف،   3970610197 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که حسن روحانی، برخلاف وعده‌های خود و اطرافیانش از انجام تغییرات در کابینه متناسب با شرایط جدید امتناع می‌کند، مجلس شورای اسلامی راساً وارد فاز ترمیم کابینه شده و این روزها صحبت از چند استضیاح از بهارستان شنیده می شود؛ اما به نظر می رسد محافظه کاری دولت در این زمینه پیامدهای منفی جدی به همراه داشته باشد، مثلا امروز دو وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شوند.

مطالبه تغییر حداکثری کابینه، سونامی استیضاح و سرانجام محافظه کاری دولت/ چرا روحانی از انجام تغییرات امتناع می‌کند؟

به گزارش الف، در حالی که از چند ماه قبل جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب تاکید بر تغییر اعضای کابینه برای مواجهه بهتر با چالش‌های اقتصادی داشتند اما دولت دوازدهم اقدام جدی برای این موضوع انجام نداده است.  تمام تغییر دولت به جایگزینی عبدالناصر همتی (دو هفته بعد از اعزام به پکن به عنوان سفیر ایران در چین) با ولی الله سیف برای ریاست بر بانک مرکزی خلاصه شد.

جالب آن است که در مقاطع مختلف روحانی، معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور نیز از لزوم ترمیم کابینه سخن گفته بودند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اوایل اردیبهشت ماه امسال در روز کارگر با انتقاد از بعضی وزرای کابینه گفت: من وزرای دولت را به دو دسته تقسیم می کنم. بعضی از اول سال نوای ناامیدی سر و بعضی هم راهکار می‌دهند و هم امیدوارند. روحانی از برخی وزرا که که «با یک اخم یا یک نامه می‌ترسند» گلایه کرده بود و قرار بود افراد پاشنه‌ ورکشیده‌ را دور هم جمع کند.

اسحاق جهانگیری هم درباره بی‌انگیزه شدن برخی مدیران هشدار داده بود و عنوان کرد: «هرکس هم که حس می‌کند توان مدیریت در این شرایط را ندارد، بهتر است میدان را به افراد دیگر که امید و انگیزه دارند، بسپارد».

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز ۲۷ تیرماه پس از پایان جلسه هیات دولت از جوانگرایی کابینه سخن گفته بود.

واعظی در این باره اظهار کرده بود:«بعد از خروج آمریکا از برجام و برخی تحریم‌هایی که اکنون اعمال می‌شود و همچنین جنگ روانی که از نظر اطلاعات و تبلیغات غلط تحمیل می‌کنند، شرایط جدیدی به وجود آمده است که ما نیازمندیم اعضای کابینه را با توجه به شرایط جدید تغییر دهیم تا امور را تنظیم کنند».

بیشتر بخوانید:

از تغییر کابینه تا طرح سوال از رئیس جمهور/ چه زمانی دولت از انفعال خارج می شود؟

با وجود تمام این گفته‌ها، اما اقدام خاصی از جانب دولت برای تغییر کابینه صورت نگرفت. این در حالی بود که شرایط و اوضاع اقتصادی با سرعتی عجیب نابسامان می شد و هر روز اخبار نگران کننده ای از آشفتگی در بازارهای طلا، ارز، مسکن و احتکار و گرانی کالاهای مختلف انتشار می یافت.

تاملی بر آغاز فرایند تغییر کابینه توسط مجلس

بعد از بی تفاوتی دولت نسبت  به تغییر کابینه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی خود به موضوع ترمیم هیات دولت ورود کردند و این روزها صحبت از استیضاح وزرای صنعت و معدن، راه، کشور و ... است.

در این بین روایت دیگری نیز مطرح می شد مبنی بر این که اگر چه رئیس جمهور و اطرافیان وی بر لزوم تغییرات در کابینه واقف و آگاه می باشند اما نمی خواهند با ترمیم کابینه ائتلافی، موجبات دلخوری و رنجش جریانات سیاسی را فراهم آوردند و هزینه های آن را بپذیرند؛ از این رو به مجلس چراغ سبز داده شد تا راساً به این موضوع ورود کند.

به همین دلیل بود که در روز استیضاح دولت به صورت جدی به دفاع از ربیعی و کرباسیان نپرداخت. بر اساس این روایت اگر چه تغییر وزراء توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیامدهای ناگواری مانند القای تنش بین دو قوه، بی وزیر شدن وزارتخانه و عدم ثبات مدیریتی بدلیل انتصاب سرپرست و ... را به همراه خواهد داشت اما از آن جا که جریانات سیاسی از دولت ناراضی نخواهند شد و همزمان حداقل در ظاهر بخشی از مطالبات هم پاسخ داده خواهد شد می تواند به عنوان یک امتیاز برای دولت حساب آید.

  • بیشتر بخوانید:

چرا تغییر وزرای اقتصادی انجام نمی‌شود؟

البته این روایت در تضاد با اراده نمایندگان برای بهبود اوضاع اقتصادی از طریق تغییر کابینه نمی باشد.چنان چه طی چند ماه های گذشته نمایندگان مجلس از هر سه فراکسیون درخواست ترمیم کابینه را برای مواجهه با چالش های اقتصادی ارائه داده  بودند.

در نشست ۶تیرماه امسال بیانیه ۱۸۷نفر از نمایندگان که خواستار ترمیم کابینه شدند. در  نامه نمایندگان آمده است:به نظر اینجانبان عملکرد نامناسب مدیران ارشد اقتصادی کشور در طی سال‌های اخیر موجب بی‌اعتمادی روزافزون مردم نسبت به تصمیمات و سیاست‌های ابلاغی و اجرایی در بخش اقتصادی کشور گردیده است و این امر بازنگری در مجموعه تیم اقتصادی دولت را ضرورتی دو چندان و اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

اگرچه مجلس شورای اسلامی در راستای وظایف و اختیارات و با استفاده از ابزارهای قانونی پیش‌بینی شده می‌تواند نسبت به اصلاح این مهم اقدام نماید، ولی از جنابعالی به عنوان منتخب مردم و رئیس دولت که مسئولیت اداره اجرایی کشور را برعهده دارید انتظار داریم تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به این مهم یعنی تغییر در مجموعه مدیریتی تیم اقتصادی با رویکرد چابکی و درک حساسیت‌های کنونی با هدف هماهنگی و کارآمدی هر چه بیشتر تیم اقتصادی اقدام عاجل به عمل آورید. و در بیانیه ۱۰ مرداد ماه ضمن تشکر از رئیس‌جمهور نسبت به تغییر رئیس کل بانک عنوان کرده بودند معطوف کردن تغییرات به یک مورد پاک کردن صورت مسئله است. نمایندگان تاکید کرده بودند در « شرایط کنونی اقتصادی تغییرات حداکثری را می‌طلبد و خیر و صلاح کشور در تغییر حداکثری کابینه است».(جزئیات بیشتر)

ابوالفضل سروش، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید در ۹مرداد ماه از افزایش امضاهای نامه نمایندگان به رییس‌جمهور به ۲۰۰ امضاء برای تغییر در تیم اقتصادی دولت خبر داد و گفت: امروز با رییس جمهور و دولت اتمام حجت کردیم و قطعا وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت را عوض می کنیم.

سروش ورود مجلس برای برکناری وزرای اقتصادی را برای دولت دارای هزینه دانست و متذکر شد: اگر این سه چهار مدیر اقتصادی دولت با تفاهم مجلس و دولت تغییر نکنند، مجبور خواهیم بود این آقایان را با استیضاح برکنار کنیم.(جزئیات بیشتر)

تعداد نمایندگان درخواست کننده برای ترمیم کابینه به مرور افزایش یافت و به ۲۲۰ امضاء رسید که خواهان تغییر تیم اقتصادی دولت شده بودند. به دلیل همین اجماع سه فراکسیون حاضر در مجلس شورای اسلامی بود که استیضاح ربیعی، کرباسیان و طرح سوال از رئیس جمهور رای آورد.

در نهایت باید گفت اگر چه اجماعی در بین همه گروه‌های سیاسی بوجود آمده که تیم اقتصادی دولت متناسب با دوران بازگشت تحریم‌ها و جنگ اقتصادی نمی‌باشد، اما اگر دولت خود سکان هدایت اصلاح کابینه را برعهده نگیرد، مشخص نیست چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و ممکن است بی ثباتی و ترس از استیضاح در طولانی مدت نتایج نامطلوبی بر کارآمدی دولت داشته باشد و از سوی دیگر امروز که دو وزیر استیضاح شدن باعث شده این دو وزارتخانه با انتصاب سرپرست به کار خود ادامه دهند و تا زمانی که دولت مهلت قانونی دارد و بخواهد وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند، نیز می‌تواند عاملی برای کُند کار و ایجاد خلل در روند فعالیت‌ها آن هم در این وضعیت باشد.

بنابراین برای خروج از انفعال و رخوت می‌بایست انتخاب گزینه‌های کارآمد فارغ از مسائل جناحی برای هدایت تیم اقتصادی و تلاش برای کنترل شرایط، الویت دولت باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۳۹۱۹۰۹:۱۴:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
به نظر من فایده نداره از نیمه ابان تحریم های اساسی و نفتی شروع میشه وضع بدتر میشه اثر داره این کارها خیلی اثرات بدتری میذاره
ناشناس۵۲۴۰۱۷۰۹:۵۷:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
روحانی رکورددار لجاجت است همانگونه که احمدینژاد رکوددار خدمت ______
ناشناس۵۲۴۱۲۷۱۰:۵۸:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
من هلاک خدمات احمدی نژادم !
ناشناس۵۲۴۴۰۳۱۲:۴۵:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فقط تو هلاکش نیستی همه ملت ۹۶ درصدی قدردان خدمات دکتر احمدی نژادن. همونطور که از این دولت منزجرن.
ناشناس۵۲۴۹۰۵۱۵:۵۹:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
اره خصوصا افزایش قیمت دلار از 990 تومن به 3900 تومن ! تورم 40% و تحریم های کاغذ پاره جای تشکر داشت
ناشناس۵۲۴۱۴۹۱۱:۰۴:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
خدمت رو موافقم مثلا در دلار 1000 تومانی
ناشناس۵۲۴۷۵۷۱۴:۵۲:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فقط باید گفت حسن دلواپسم
ناشناس۵۲۴۰۲۲۰۹:۵۸:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
از مشخصه های بارز روحانی ، تکبّر اوست. و این منشاء سقوط است.
ناشناس۵۲۴۳۴۲۱۲:۱۷:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۱
ببینید اصلا دولت از اینکه دلار 11 هزار شده ناراحت نیست چون کلی پول دستش میرسه و در واقع ریالی که دست ما بوده رو بی ارزش میکنه و سود رو به جیب میزنه بزرگترین برنده این بازی دولت و بزرگترین بازنده مردم هستند نفتی که میفروخت دلاری 4 تومن الان میفروشه 10 تومن پولای توی حساب ما رو هم کلا بی ارزش کرد در واقع پولا رو مصادره کرد و ما رو فقیر و بدبخت کرد
ناشناس۵۲۴۱۴۶۱۱:۰۳:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۱
خب چکار کنیم بریم بمیریم؟ ما زیر فشار گرانی له شدیم شما را نمیدانم
ناشناس۵۲۴۲۸۲۱۱:۵۳:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۱۱
واداده نباشید باید در برابر امریکا مقاومت کرد
ناشناس۵۲۴۴۰۹۱۲:۴۷:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
آمریکا در بی تدبیری و اختلاس و نجومیخواری هیچ نقشی نداره
ناشناس۵۲۳۹۵۸۰۹:۲۸:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
بازم ما گول خوردیم... یک استیضاح و یک سوال بی نتیجه
ناشناس۵۲۴۲۲۱۱۱:۳۳:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۱
مجلس نباید وقت گرانبهای خود را باید صرف تصویب قوانین کند صرف استیضاح وزیران کند و ریس دولت را استیضاح تا ضرر و زیان کماری به کشور برسد
mostafa.kamali95@yahoo.com۵۲۳۹۶۱۰۹:۳۰:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
ما از اقتصاد دانان می خواهیم بررسی و اظهار نظر نمایند اگر دولت از قبل از انتخابات با روش هایی مصنوعی نرخ ارز را کنترل می کرده تا در انتخابات پیروز شود و در صورت صحت مشروعیت این دولت جای سوال دارد و باید با استیضاح عدم کفایت سیاسی و صلاحیت شوند
ناشناس۵۲۴۰۳۶۱۰:۰۶:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
بابا همین اقتصاددانها ما رو بیچاره کردن مالیات بر ارزش افزوده طرح خود اقتصاد انها بود هدفمندی یارانه ها هم طرح جناب اقای دکتر دانشگاه شهید بهشتی بود یه کشوری که این اقتصاد دانها رو داشته باشه نیاز به دشمن نداره تازه مدام میگفتند که دلار باید بره بالا تا صادرات رونق بگیره هر چه ما میگفتیم نزنید این حرف رو ول کن نبودند از هفت سال پیش تا الان ریال 11 تا 12 برابر بی ارزش تر شده صادرات ما چه شده؟ خیلی لجبازی میکنن رو این حرف و اصلا دست بردار نیستن ایننکه پول ملی بی ارزش بشه تا صادرات رونق پیدا کنه شرایطی داره اولا در حد 3 درصد بی ارزش میکنن ثانیا باید صادراتی و مازاد عرضه ای با کیفیت موجود باشه نه اینکه مایحتاج مردم رو بردارن از کشور خارج کنن تورم وارداتی رو در نظر بگیر جناب دکتر خروج مایحتاج از مرز رو در نظر بگیر هیچ انکار نه انگار مدام میگه باید بی ارزش بشه هیچ فایده ای نداره و شرایط الان محصول همین طرح ها و تفکرات اشتباه به اصطلاح اقتصاد دان!! های ما است بن بست است میگه من کتاب اقتصاد کلان برانسون رو خوندم اونجا گفته پول ملی باید بی ارزش بشه!
ناشناس۵۲۴۲۲۹۱۱:۳۷:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
تز و دکترین مدیران کشور این شده اگه ما ندزدیم دیگران می دزدند پس ما می دزدیم تا دیگران ندزدند این تفکر افت و بلایی خانمانسوز کشور شده
ناشناس۵۲۴۳۳۰۱۲:۱۱:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فرق تز با دکترین چیه ؟
ناشناس۵۲۴۴۸۴۱۳:۲۰:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
از دکترین هستی یا مدیران زیاده خواه
ناشناس۵۲۴۵۴۴۱۳:۳۹:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فرقش در تفاوتش هست کمی واژه های انگلیسی را مطالعه کن
ناشناس۵۲۴۶۲۶۱۴:۰۷:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۱
تسلسل و دور باطلی که گریبان مدیران زیاده خواه و حرام خوار کشور را گرفته و سیرایی هم ندارند
کوروش۵۲۳۹۶۵۰۹:۳۲:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۱
اقای روحانی هیچ اراده ای از خودش نداره و هر چی مشاورانش بهش بگن انجام میده
ناشناس۵۲۴۱۳۳۱۰:۵۹:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
اراده زیاد دارن ولی نه در امور مردم
ناشناس۵۲۳۹۶۸۰۹:۳۴:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
دولت با گران کردن نرخ دلار و ارز اقدام به پوشش دادن کسری خود و هم چنین بر طرف کردن زیان پنهان و ورشکستگی های بانک ها و نجات دو خودرو ساز بزرگ کشور و ایجاد رونق در بخش ساختمان نمود البته هزینه های اینکار تماما روی سر ملت سرشکن شده است
ناشناس۵۲۳۹۷۵۰۹:۳۶:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
با توجه به اینکه ریس مجلس گفته که سوالات از ریس جمهور به قوه قضاییه نمی رود لذا از نمایندگان ملت می خواهیم طرح استیضاح ریس جمهور را با قوت اجرایی فرمایند
ناشناس۵۲۳۹۷۷۰۹:۳۷:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
استیضاح هایی که این روزها مانند شلیک پیاپی گلوله بر پیکر دولت وارد می شوند بیشتر از آنکه نشانی از واقع بینی و صلاح دید مجلس باشد نشانگر تسویه حساب های سیاسی و انتقامجویی های جناحی گروهی از نمایندگان است !!! این نحوه ی برخورد با دولت چیزی نیست که از دید مردم پنهان بماند .مردم نمایندگان دلسوز حقیقت بین و حقیقت گو می خواهند نه افرادی که براساس لجبازی های کودکانه وبدون توجه به چشم انداز رفتارشان و تنها برای خنک شدن دل سوخته شان در شرایط حساس کنونی به ساختار دولت حمله ورشوند!! آنهم هجومی که بیشتر از آنکه برای مردم ثمر بخش باشد باعث خشنودی دشمنان بیگانه شده !!!
ناشناس۵۲۴۸۶۵۱۵:۴۲:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
حرف شما متین... دولت و مجلس و ... واسه چی میخواییم؟؟؟؟ بغیر این هست که همه این تشکیلات برای هدایت کشور و مردم است؟ حال کی ضعیف عمل کرده؟ اگر بگید جناح های x,y نذاشتن باز هم نشانه ضعفه چون در مقام سیاست باید این قدرت رو داشته باشن دروغ میگم شما بفرمایید
ناشناس۵۲۳۹۸۱۰۹:۳۸:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۱
در دولت جناب اقای روحانی مدیران بانک زیان ده ت به خود و کارکنان خودشان پاداش ویژه ب ای ترازمنفی و زیان می دهند واقعا این اقتصاد را که از زیان هم پاداش می گیرند به جهان معرفی کرد
ناشناس۵۲۴۲۵۹۱۱:۴۸:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
بسال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بی رمق و موج*بدادند بانکی ها وام صوری خودرو بخود فوج فوج
ناشناس۵۲۴۲۷۹۱۱:۵۳:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
مدیران بانکی چو بگرفتند وام پونصدمیلیونی دو درصدی شدند تولیدکنندگان مفلس وام سی درصدی
ناشناس۵۲۳۹۹۷۰۹:۴۵:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۱
اول از همه آخوندی که مسبب وضع فاجعه بار مسکن است
ناشناس۵۲۴۱۰۷۱۰:۵۰:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فعلا که خوش و خرم میره مجلس و میاد سرکارش
ناشناس۵۲۴۱۱۰۱۰:۵۰:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۱
مردم باید استیضاحش کنن کار مجلس نیست
ناشناس۵۲۴۱۱۴۱۰:۵۳:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
آقای توکلی عزیز درگاهی گذاشتی که حرف بزنیم سپاسگذاریم. لطفا لطفا لطفا صدای ملت هم بشنوید وکیل ما هستین... افزایش قیمت مسکن فاجعه بار است در همه ارکان اجتماع از جمله ازدواج... نه تنها وزیر باید استیضاح شود باید پاسخگو هم باشد....
ناشناس۵۲۴۰۱۰۰۹:۵۳:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
دولت اصلا وضعیت مردم واقتصادواسش مهم نیست مابازنشستگان دیگه نمیتونیم زندگی رواداره کنیم خداشاهد هست میوه وگوشت ازسبدغذایی خانواده حذف شده داریم میمیریم
ناشناس۵۲۴۱۴۳۱۱:۰۱:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
یک دوره بنام آزاد سازی اقتصاد سبد و کوپن حدف شد که...
ناشناس۵۲۴۰۴۶۱۰:۱۴:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۱
مسائل پیش روی مملکت با تغیر چهره ها ی مجری قابل حل نیست بفرض همین وزیر صنعت در مقابل این بحران چکار میتواند بکند وابستگی صنعت به واردات . بلاتکلیفی واردات مسئله ای نیست که بدست وزیر حل شود .
تبریزی۵۲۴۲۳۲۱۱:۳۹:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۱
آخه این چه حرفیه شما می زنید؟ کمترین کاری که می تونه بکنه اینه که از وضعیت کشور که تو رسانه ها گوش فلک رو پر کرده اظهار بی اطلاعی نکنه و با مفسدین برخورد کنه ولی این اراده رو نداره چون خودش ذی نفعه. پس مسئولین قرار نیست با بحران برخورد کنن لابد باید من برخورد کنم؟ اگه هر کس به نوبه خودش با گوشه ای از این بحران برخورد می کرد تمام بحران ها حل می شدحل این مشکل هم یک راه بیشتر نداره و کلیدش فقط به دست مردم باز می شه.
ناشناس۵۲۴۰۹۱۱۰:۴۲:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
اگر بهترین مدیر دنیا را هم بجای این وزرا بگذاریم نتیجه ایی ندارد چن ریشه اقتصاد ما بر اساس دلالی و ربا خواری و فرار از مالیات و رانتخواری شده است. اینها مثل موریانه دارند همه چیز را نابود می کنند. باید مالیات ها از افراد بسیار پر درآمد بصورت پلکانی بیشتر گرفته شود و خرج توسعه کشور و ایجاد شغل برای مردم کم درآمد شود.
حسین۵۲۴۱۵۷۱۱:۰۵:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
به لطف مدیریت کارآمد دولت بی تدبیری و ناامیدی همگی از خط فقر به خط مرگ سقوط آزاد کردیم علی برکت الله!!!
ناشناس۵۲۴۲۰۴۱۱:۲۲:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۱
آخرش گفته "فارغ از مسائل جناحی"!!!!! آقای روحانی کلا برای کار جناحی اومده رئیس جمهور شده...
علی 671۵۲۴۲۲۴۱۱:۳۵:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۱
هدف از این لجاجت ضربه زدن به نظام و مردم است .چون دیگر از دوست و مخالف و اصلاح طلب و اصول گرا و جناحی می دانند که دولت ضعیف است و کاری ازش ساخته نیست .دولت هم می داند که با تعویض چیزی درست نمی شود .لج می کند .باید بزرگان نظام فکر اساسی بکنند .این که نمی شود .مردم زجر می کشند ، ناراحتند .مسئولانهم بیخیال .
omid۵۲۴۸۲۳۱۵:۲۲:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
به این علت از انجام تغییرات امتناع میکند که میداند اول باید خودش تغییر کند،کسانیکه کار را به اینجا رساندند گماشتگان خودش یعنی "شاه کلید تدبیر و امید" بودند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین