چرا تغيير وزرای اقتصادی انجام نمی‌شود؟

عباس سلیمی‌نمین،   3970513026 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا تغيير وزرای اقتصادی انجام نمی‌شود؟

تيم اقتصادي دولت که تأخير در تغييرش، پرسش‎ها و ابهامات بسياري را به بار آورده اگر نگوييم عدم لياقت، دست‎کم ناکارآمدي‎اش بر همگان روشن گشته است. بسنده کردن به جابجايي در بانک مرکزي، حتي اين اقدام بجا را نيز مي‎تواند بي تأثير سازد؛ چرا که در شرايط کنوني يک تيم هماهنگ و همدل مي‎تواند به انتظارات بحق جامعه پاسخگو باشد. اگر شنيده‎ها در پيرامون استعفاي برخي وزيران که همت‌شان مي‎تواند چرخ‎هاي اشتغال و گردش سرمايه‎ها را روان‎تر به حرکت درآورد صحت داشته باشد، بي مسئوليتي آنان در اين شرايط بسيار زيانبار خواهد بود.

رئيس جمهور محترم همزمان با آغاز دور جديد تحريم‎هاي غيرقانوني و ضد بشري کاخ سفيد عليه ملت ايران طي سخناني در «نشست هم‎انديشي مديران ارشد دولت» همگان را به کار و تلاش بيشتر دعوت کرد. اکنون بايد پرسيد وزيري که نمي‎داند در نهايت چه وضعيتي خواهد داشت چگونه چنين دعوتي را لبيک خواهد گفت؟

گفته مي‎شود دکتر روحاني از رياست قوه مقننه خواسته است تا مجلس در مقام استيضاح برخي وزرا برآيد. اين بدان معناست که سکاندار قوه مجريه نمي‎خواهد هزينه صيانت از مصالح جامعه را متقبل شود اگر چنين شنيده‎هاي محفلي، قرين به صحت باشد در دعوت ديگران به فداکاري بيشتر از پشتوانه و الگوي مناسبي برخوردار نخواهد بود. کابينه دوازدهم همچون يازدهم ائتلافي است و هر يک از وزرا از پشتوانه حزب و گروهي برخوردارند. اگر رياست جمهوري نخواسته باشد رنجش عقبه وزراي ناکارآمد را به جان بخرد طبعاً هماهنگي‎ها و تلاش‎ها و هم‎افزايي‎ها، تناسبي با شرايط کنوني نخواهد داشت.

هم ايشان در نشست هم‎انديشي اعلام داشت: «امروز در مرز اقتصاد، غرب و آبروي ايران اسلامي ايستاده‎ايم و جان و آبرويمان را با افتخار در اين مسير تقديم مي‎کنيم». برداشتن گام‎هاي بلند در شرايط ضرور و اتخاذ تصميمات مهم در مواجهه با موانع غيرقابل پيش‎بيني، بدون ريسک‎پذيري ممکن نخواهد بود. رايج شدن فرهنگ پذيرش مسئوليت تدابير عاجل در سطوح مختلف مديران ارشد، تنها راه تحرک‎بخشي فوق‎العاده به يک نظام اداري است.

در شرايط کنوني مديران عموماً تلاش مي‎کنند از موهبت تکيه زدن به جايگاه‎هاي مهم، اما بدون ريسک‎پذيري برخوردار شوند؛ لذا سعي مي‎کنند مافوق خود را در مسائل غير معمول درگير سازند. در نهايت اين رويه حجم عظيمي از تصميمات را به بالاترين سطح مديريت اجرايي کشور منتقل مي‎سازد و قدرت برنامه‎ريزي کلان را از آن مي‎گيرد. حاصل چنين شرايطي بي عملي و سرگرداني خواهد بود، يا دست‎کم هيچ‎گونه سنخيتي با مديريت «قرار گرفتن در موقعيتي خاص» نمي‎تواند داشته باشد. از اين نکته نبايد غفلت کرد که دست‎اندرکاران ناتوان در برابر جنگ رواني و تورم «انتظاري» چگونه مي‎توانند راه را بر تبعات سياست‎هاي خصمانه سد کنند.

معاون اقتصادي رئيس جمهور که مدتي است در سايه حرکت مي‎کند و ترجيح مي‎دهد خود را نشان ندهد، علي‎القاعده مي‎بايست کنار برود تا فردي بهره‎مند از علم اقتصاد و پاسخگو جايگزين گردد. افرادي چون ايشان که «بازار محور» و «صنف محور»ند و کمتر نگاهي عالمانه به اقتصاد دارند، قادر نخواهند بود برنامه‎اي جامع عرضه دارند که هر روز دستخوش تغيير نشود. بسياري از کارشناسان معتقدند که اگر آقاي جهانگيري تيم اقتصاد را بچيند نتايج به مراتب بهتري حاصل خواهد شد؛ زيرا معاون اول رياست جمهوري به عنوان مسئول ستاد اقتصاد مقاومتي قادر خواهد بود زمان در خوري را صرف ايجاد هماهنگي بين وزرايي کند که با خود رويکردي واحد داشته باشند.البته در شرايط کنوني با غلبه کساني که نگاه اتاق اصنافي به اقتصاد دارند و دفتر رياست جمهوري را در کنترل گرفته‎اند راه هر نوع تغيير مبنايي مسدود است. در درون دولت دوازدهم از لحاظ اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي چند رويکرد در کنار هم نشسته‎اند. شايد چنين ويژگي‎اي در شرايط معمولي تبعات منفي به‎بار نياورد، اما در مواجهه با تهاجمي اقتصادي بايد با رويکرد دقيقي، امور را به معتقدان به آن رويکرد واگذار کنيم.زمزمه‎هايي از اين قبيل که واگذاري کامل اين امور به معاون اول موقعيت او را برجسته‎تر از رئيس جمهور خواهد ساخت، به هيچ‎وجه خيرخواهانه نيست. بايد پرسيد آيا کساني که با نگاه صنفي و بازاري فضاي فرصت‎طلبي و رانتي را بر اقتصاد کشور مسلط ساخته‎اند و امروز خودشان را نشان نمي‎دهند، در صورت ادامه اين روند اعتباري براي رئيس جمهور باقي خواهند گذاشت؟

ستاد هدايت کننده اقتصاد کشور بايد علم محور باشد. همچنين مي‎بايست به‎شدت مراقب بود که قوه قضائيه و ضابطين آن، ورودي سنجيده و هوشمندانه به عرصه اقتصاد داشته باشند؛ زيرا برخي مديران غير پاسخگو بي‎تمايل نيستند با درهم آميختگي، مسئوليت‎ها را متوجه ديگران سازند.

*رسالت

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۲۷۴۲۰۸:۵۲:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۳
تا تغییر ساختاری انجام نشود تغییر اشخاص هیچ مشکلی را حل نمیکند
محمد۴۷۲۷۹۸۰۹:۰۶:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۳
حضور نهاوندیان در دفتر ریس جمهور و سپس بعنوان معاون اقتصادی دولت از همان ابتدا خطای بزرگ دولت اقای روحانی بود.متاسفانه بدلیل نگاه غیر کارشناسی و منبعث از دید گاههای نمایندگان اطاق بازرگانی و اعمال نفوذ بدلیل جایگاهش ....وی باعث هزینه های سنگین سوئ مدیریت اقتصادی در این دولت شد.حضور ایشان در شورای پول و اعتبار بعنوان نماینده ریس جمهور و.... نقش بزرگی در خطای سیاستهای پولی وارزی در این دوران داشت.همه می دانند که تاکید بیش از حد بر کاهش نرخ سود بانکی و تک نرخی کردن ارز از سیاستهای مورد نظر ایشان در شورای پول واعتبار بود.
ناشناس۴۷۲۹۵۴۱۰:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۳
چون مشکل آدمها نیستند. ساختار است.
رضایت۴۷۲۹۵۹۱۰:۰۸:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۳
اگر برود دکتر نوبخت / ملت می شود نیکبخت
ناشناس۴۷۳۱۵۹۱۱:۱۴:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۳
خیلی ساده اندیشانه است که تصور کنیم با رفتن چند نفر از کابینه مشکلی حل شود ، همانطور که بارها دیده ایم هر دولت جدیدی با ترفند واردات بی حد و مرز با دلارهای نفتی تنها توانسته برای مدتی بر مشکلات سرپوش بگذارد و با اولین تنش سیاسی یا اقتصادی سرپوش کنار افتاده و مشکلات بسیار بزرگتر شده ای نمایان شده اند ، پس تمام افراد و جریانهای شکست خورده میبایستی از قدرت رانده شوند تا افرادی توانا و دانا و فعال و بدون تعارض منافع با تفکراتی عالمانه بتوانند سکان این کشتی در حال به گل نشستن را دردست بگیرند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین