سرانجام بازی دوگانه اروپا با برجام

گروه جهان الف،   3970603196 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که اروپا مدعی مقابله با بازگشت تحریم های ایران می باشد اما بعد از حدود سه ماه و نیم از خروج ترامپ از برجام، عملاً اقدام قابل اعتنایی انجام نداده است. به نظر می رسد کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس در پی یک بازی دوگانه با ایران و آمریکا می باشند؛ اتفاقی که عملاً آورده قابل اعتنایی برای تهران به همراه نخواهد داشت اما می تواند نمایشی از استقلال برای اروپایی ها به یاد دوران گذشته باشد.

سرانجام بازی دوگانه اروپا با برجام

به گزارش الف، اواخر هفته گذشته کمیسیون اروپا بسته‌ای 18 میلیون یورویی با هدف حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی در ایران را به تصویب رساند. از این مبلغ 8 میلیون یورو برای حل چالش های محیط زیستی و 2 میلیون یورو نیز برای مقابله با آسیب های مواد مخدر اختصاص یافته است.  

این بسته حمایتی، اولین پروژه اروپا در قبال ایران است که در قالب یک بسته ۵۰ میلیون یورویی قرار می گیرد. این اقدام اروپا موجب واکنش‌های متفاوتی از سوی ایران و آمریکا شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دیروز درباره کمک ۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران اظهار داشت: این بسته‌ای است که دو طرف را کمک می‌کند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و ربطی به برجام و فضاسازی‌ها نداشته و ما به ازای برجام نیست.

وی افزود: اینکه می‌گویند ما به ازای برجام است حرف بی‌ربطی است. اتحادیه اروپا قرار بود چندین اقدام انجام دهد من‌جمله حفظ فروش نفت ایران و حفظ کانال‌های بانکی که کماکان منتظریم انجام دهند.

بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز روز جمعه با اشاره به بسته 18 میلیون یورویی اروپا تصریح کرد: این بودجه مربوط به همکاری‌های ایران با نهاد اتحادیه اروپایی است و ربطی به بسته اقتصادی مطرح شده اروپا که قرار است در چارچوب برجام و برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارائه شود، ندارد.

در مقابل برایان هوک، رئیس کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای عنوان کرد این کار پیام اشتباهی را در زمان اشتباهی می‌فرستد. هوک از بروکسل خواست تا به واشنگتن برای پایان دادن به تهدیدات ایران و حفظ ثبات جهانی کمک کند.

بازی اروپا با برجام

مقامات ایران همیشه بر ناکافی بودن اقدامات اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تاکید داشته اند. اگرچه با روی کار آمدن دونالد ترامپ حرف و حدیث هایی درباره اختلاف بین آمریکا و اروپا ایجاد شده اما بدلیل پیوندهای اقتصادی، امنیتی و نظامی گسترده ای که بین دو طرف وجود دارد این سخن هرگز به معنای گسست بین آنها نمی باشد.

البته سیاست های ترامپ در راه اندازی جنگ تجاری و شانه خالی کردن از زیر بار تعهدات واشنگتن در سطح جهانی( که می تواند پیامدهای مخربی برای صلح و امنیت به همراه داشته باشد مانند خروج از برجام) موجبات نارضایتی کشورهای اروپایی شده است. از این رو اتحادیه اروپا تمایل دارد برای مقابله با کاخ سفید، توافق هسته ای با ایران را حفظ کند اما از سوی دیگر این تقابل ظاهری با آمریکا هرگز به معنای این نیست که آنها خواهان رو در رو شدن با آمریکا می باشند بلکه در همین حد که نمایشی از استقلال ظاهری از خود بروز دهند برای آنها کفایت می کند.

به عبارتی دیگر راز ارائه پیشنهادهای ضعیف به ایران (احتمالا در ادامه نیز چنین اتفاقی تکرار خواهد شد) این است که اروپا نمی خواهد اقداماتش در حمایت از  برجام و ایران در مقابله با آمریکا تفسیر شود. در این بین سیاست های محور مقاومت در منطقه و فشار عربستان و رژیم صهیونیستی در بی تحرکی اروپا نیز تاثیرگذار بوده است.

سیاستی که اروپا در پیش گرفته به زعم رهبران کشورهای قاره سبز احتمالاً مزایایی نیز دارد. مثلا آنها می توانند این گونه مخالفت خود را با سیاست‌های ترامپ بیان کنند، ژست حمایت از سازمان ها، نهادها و توافقات بین المللی بگیرند و ایران را نیز بر سر یک دو راهی قرار دهند؛ دو راهی که یک طرف آن وعده تقویت بسته پیشنهادی در ازای تغییر سیاست های منطقه‌ای و برنامه های دفاعی است که دقیقاً هدف ترامپ نیز همین می‌باشد و طرف دیگر آن پذیرش بسته پیشنهادی ضعیف از سوی ایران برای حفظ برجام و مقابله با تحریم ها است. در صورت تحقق هر کدام از این سناریوها برنده واقعی آمریکا و اروپا خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

شیرین هانتر: اروپا تمایلی برای کمک جدی به ایران ندارد

قاسمی: بودجه ۱۸ میلیون یورویی اروپا ربطی به بسته پیشنهادی ندارد

در این باره می توان به خروج شرکت های خصوص و دولتی کشورهای اروپایی اشاره کرد. به اذعان آمارهایی که اخیراً برخی از رسانه ها منتشر کرده اند از زمان کناره گیری آمریکا از برجام، حدود 53 شرکت از ایران خارج شده اند که سهم بزرگی از این شرکت ها به کشورهایی اروپایی تعلق دارد و در این بین آلمان و فرانسه در صدر می باشند. اما طنز ماجرا این جاست همزمان همین کشورها در پی حفظ برجام و مقابله با بازگشت تحریم های آمریکا می باشند و مقارن با ارائه بسته 18 میلیون یورویی، پرواز شرکت های هواپیمایی اروپایی مانند بریتیش ایرویز، ایرفرانس و کی ال ام به ایران متوقف می شوند. این مسائل نشان دهنده این است عزمی جدی برای مقابله با موج بازگشت تحریم‌ها از سوی کشورهای اروپایی وجود ندارد.

به گزارش الف، با خروج ترامپ از برجام در 18 اردیبهشت ماه، مرحله بندی بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران نیز آغاز شد. در اولین مرحله در 16 مرداد تحریم های مرتبط با خودروسازی و طلا اجرایی شدند و قرار است در آبان ماه نیز تحریم های بانکی و محدودیت های اعمالی بر فروش نفت دوباره وضع شوند. در مقابل، ایران در چند ماه اخیر مذاکرات فشرده ای با مقامات اروپایی داشته تا در ازای ادامه تعهد به برجام، راهی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پیدا شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۱۲۶۵۳۰۹:۱۶:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۴
برجامی ها با اروپا توافق کردن که مذاکرات رو تا ابان کش بدن به امید کله پا شدن ترامپ در انتخابات کنگره. و الا اروپا عملا از برجام خارج شده... لغو پروازهای انگلیس و فرانسه به ایران خروج توتال بلوکه شدن مبالغی در المان برای برجامی های وطنی فقط کاغذ برجام مهمه...برای مانور دادن در داخل...اجرای برجام چندان اهمیتی ندارد.
ناشناس۵۱۳۶۰۷۱۷:۴۵:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۴
ادامه روند فعلی یعنی هم ادامه تحریم و هم باقی ماندن ایران در پیمان ان پی تی کاملاً اشتباه است و چون ننگی مانند ترکمنچای در تاریخ پر افتخار این سرزمین باقی خواهد ماند...
سکه چنده۵۱۵۲۶۷۱۶:۱۵:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۵
آمریکا داره تحریم را شدیدتر میکنه اون ور هم اروپا میگه ای وای امریکا جون چرا تحریم کردی و یه چشمک هم به امریکا میزنن با چاشنی پوسخند
ناشناس۵۱۲۶۵۶۰۹:۱۹:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۴
اروپا در برابر آمریکا و حتی اسرائیل ندارد هیچ اسقلالی ندارد و اعتماد به اروپا مانند اعتماد به آمریکا هیچ دست آوردی برای ایران نخواهد داشت. مسئولین باید بدون از دست دادن فرصت به دنبال حل مشکلات مردم با تکیه بر تواناییهای ملی باشند.
ناشناس۵۱۲۹۸۷۱۲:۵۳:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۴
کدوم توان ملی؟ در دنیایی که توسعه و پیشرفت بر اساس تجارت بین الملل بنا شده، مگر میخواهیم در غار زندگی کنیم اینطور نگرشی دارید؟ بله توان ملی البته در صورتی که زیرساختهاتون تو کشور این پتانسیل رو داشته باشن و الا که با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشه.
ناشناس۵۱۳۲۶۱۱۵:۰۱:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۴
آقای ظریف لطفاً بفرمایید 18 میلیون یورو که کشورهای اروپایی می‌خواهند برای کمک به کشور بدهند چند درصد ضررهایی است که شرکت‌های اروپایی به کشورمان وارد کردند؟
ناشناس۵۱۳۶۹۱۱۹:۰۳:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۴
با ۱۸ میلیون یورو نمی شود همسایه خاوری شد. تا اخرش بخوانید
ناشناس۵۱۳۵۷۰۱۷:۲۱:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۴
1- حدود 53 شرکت از ایران خارج شده اند که سهم بزرگی از این شرکت ها به کشورهایی اروپایی تعلق دارد پس از برجام ما تجارت با آمریکا را ممنوع کردیم، حتی ماشین آمریکایی نیز وارد نشد، پس بدیهی است شرکت های حاضر در ایران اروپایی بودند، البته دو نتیجه داشت، خروج از برجام به رای دهندگان آمریکایی هیچ صدمه ای نزد، شرکت های اروپایی مانند پژو و رنو و توتال متضرر شدند که آنهم آگاهانه بود، یعنی بین بازار 100 میلیارد دلاری ایران و 500 تریلیون دلاری آمریکا، آمریکا را انتخاب کردند، در واقع ما از همان ابتدا ریسک شرکت های اروپایی را بالا برده و ریسک امثال دونالد ترامپ را کم کردیم! 2- ;پرواز شرکت های هواپیمایی اروپایی مانند بریتیش ایرویز، ایرفرانس و کی ال ام به ایران متوقف می شوند وقتی قیمت ارز بیش از 3 برابر افزایش یافت بلیط این پرواز ها نیز قیمتش 3 برابر شد و عملا از دسترس اکثریت مسافران آن ها خارج گردید! چند نفر را سراغ دارید که بتوانند با بلیط 6 میلیون تومانی بروند لندن و بعد آنجا فقط روزی 100 هزار تومان بابت 3 بطری آب آشامیدنی پرداخت کنند! مسافران این پرواز ها به یک دهم کاهش پیدا کرد و دیگر توجیه اقتصادی نداشت که هواپیمایی با ظرفیت 100 نفر تنها با 10 مسافر به پروازش ادامه دهد! به عبارتی وقتی تصمیم های فاجعه بار طی 30 سال دیگر رمقی برای تقاضا باقی نگذاشت، عرضه نیز بی معنا خواهد بود. آقتصاد آزاد بر توان خرید طبقه متوسط تکیه دارد و شما طبقه متوسط ایران را به هلاکت رساندید! 3- ما اصولا عادت کرده ایم که به بهانه بومی سازی اصول بین الملل را در داخل به کوچکترین حد ممکن برسانیم ولی در مواجهه با کشور های پیشرفته نهایت استفاده را از اصولشان ببریم، اما خوب ظاهرا دیگر برای آنها نیز اصراری نیست که این اصول را در مقابل ما رعایت کنند، آنها نیز آموخته اند هر کاری خواستند بکنند و بعد بگویند بخاطر مردم ایران! ...
سینا۵۱۴۲۱۳۰۳:۰۶:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۵
هیچ کشوری در روابط بین الملل قابل اعتماد نیست و هر کشوری منافع خودش رو میسنجه و بر طبق اون اقدام می کنه. مذاکره با اروپا دلیل به اعتماد به این اتحادیه نیست.منافع کشور ما تو مذاکره و باز نگه داشتن فروش حداکثری نفت و معاملات بانکی هست.همین دلیل بود که ما رو به مذاکره با آمریکا کشوند و بزرگترین دستاورد برجام که تو صندوق ذخیره ارزی کشور هست رو رقم زد.
ناشناس۵۱۲۶۵۹۰۹:۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۴
پرواز شرکت های هواپیمایی اروپایی مانند بریتیش ایرویز، ایرفرانس و کی ال ام به ایران متوقف می شوند بهتر یه کمی آقازاده ها به دردسر بیفتند لااقل برای مردم راهی گشوده شود
ناشناس۵۱۴۸۵۳۱۲:۵۵:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۵
هیچ ضرری نمی کنند آقا زاده ها.می روند دوبی با هواپیمایی امارات می روند.
سعید۵۱۲۶۶۴۰۹:۲۴:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۴
باز هم حرفهای شعارگونه. نکنه انتظار دارید اروپا، آمریکا رو به خاطر ایران تحریم کنه و کلیه روابط دیپلماتیکش رو با آمریکا قطع کنه تا شما راضی بشی. که البته فکر نکنم باز هم راضی شی. روابط اروپا و آمریکا روابط دولت ها نیست روابط تجاری و اقتصادی عمیقی هست که بر پایه برد برد طی صدها سال ایجاد شده حاضر نیست منافع خودش رو به خاطر ایران به خطر بندازه.
ناشناس۵۱۲۶۷۴۰۹:۳۴:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۴
مطمئن باشید اروپا نه میخواد و نه میتونه در برابر امریکا اقدامی انجام بده
ناشناس۵۱۳۵۷۸۱۷:۲۷:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۴
هیچ توجیه عقلایی وجود ندارد که بازار 100 میلیاردی ایران در مقابل بازار 500 تریلیونی آمریکا انتخاب شود! هیچ احدی نیز اگر کمی قدرت تحلیل داشته باشد نباید چنین تفکری کند! در واقع اصولا بحث در خصوص انتخاب ایران به جای آمریکا بحث اشتباهی است، مسئله انتخاب ایران در کنار آمریکا باید باشد، یعنی ما به نحوی این ریسک را که اگر ایران را انتخاب کردید آمریکا از دست می رود را از بین ببریم! وگرنه خیالتان راحت منافع اروپا و چین و روسیه و ژاپن و هند و حتی عراق و افغانستان اگر ناچار به انتخاب شود، انتخاب منطقی آمریکا خواهد بود!
حرف حق۵۱۲۶۷۵۰۹:۳۶:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۴
خط فکری امریکا و اروپا علیه ما و نظام ما یکی است امریکا مارا تحریم می کند و اروپا مارا سرگرم برجام می کند
ناشناس۵۱۲۷۰۳۰۹:۵۳:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۴
الآن بهترین کار اینه که ما با اروپا قطع رابطه کنیم و تمام سفرای اروپایی را بیرونه بندازیم و تحریمشون کنیم مسلما اونها به ما احتیاج دارند نه ما به اونها
ناشناس۵۱۲۹۸۹۱۲:۵۴:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۴
احتمالا چند سالتونه شما؟
س۵۱۳۰۹۲۱۳:۳۸:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۴
تحریمشون کنیم؟!!!
ناشناس۵۱۳۱۹۸۱۴:۲۷:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۴
دقیقا درست میگی
علی طباطبایی۵۱۳۸۰۸۲۰:۵۰:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۴
این کار قبلاً با خروج سفرا انجام گرفته و در سال 76 که سفرای کشورهای اروپایی مجدداً بازگشتند، تغییر شرایط کاملاً ملموس بود . لطفاً جوگیر نشده و شعار بدون فکر ندهید.
ناشناس۵۱۲۷۰۴۰۹:۵۳:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۴
نخیر پس شما توقع دارید که شرکت ها هواپیمایی ضرر بدهند و یا اروپا با رئیسش‌بخاطر ایران که در حقیقت یک غریبه است.
نجیب۵۱۲۷۴۹۱۰:۲۵:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۴
شمشیر بده طلا بگیر. شمشیر بده طلا بگیر. دقیقا هدف اروپا همینه می خواهد با پول دادن به ایران دست از حمایت یمن و فلسطین و سوریه و لبنان برداریم.
ناشناس۵۱۲۹۱۸۱۲:۱۰:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۴
خوب چرا دست بر نمی داریم ؟ ایران و منافع ملی مملکت خودمون مهمتر نیست ؟
عباس۵۱۳۲۳۹۱۴:۵۰:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۴
همین برنامه داعش رو اول در ایران اجرا کردن محض اطلاع در دهه هشتاد. ظاهرا فراموش کردین گروهک هایی مثل پژاک در غرب و جندالشیطان در شرق در دهه هشتاد که کوچیکترین جنایتشون بستن جاده زابل به زاهدان و به شهادت رسوندن 22 نفر از هم وطنان با همین تفکر تجزیه بلوچستان و کردستان ظهور پیدا کردن که با درایت نیروهای نظامی به درک واصل شدن. همون بلا رو سر سوریه و عراق در آوردن و اگه ما اونجا عمل نکرده بودیم باید توی خاک خودمون جلوشون رو میگرفتیم.
ناشناس۵۱۲۹۵۸۱۲:۳۵:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۴
کدام پول؟!!!!
ناشناس۵۱۲۷۶۱۱۰:۳۵:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۴
بسم الله الرحمن الرحیم کارشناسان نظامی چه در خارج از ایران و چه در داخل ایران سالهاست که می گویند امکان ندارد بین ایران و آمریکا جنگی رخ دهد که سایت الف هم در خبرها بارها دلایل متفاوتی را برای آن ارائه کرده است . ولی در داخل کسانی برای رای آوردن به طبل جنگ و مذاکره کوبیدند که نتیجه اش شد برجام و این وضعیت اقتصادی نافرجام عجیب که نشان ها حاکیست تا این دولت سر کار است این وضعیت ادامه دارد . چون به قول آقای توکلی دولت هیچ تمایلی برای مبارزه با فساد ندارد . باید تمام مسئولینی که در این وضعیت اقتصادی مسئولیت داشته اند محاکمه شوند و بزودی امور را به دست افراد مومن و جهادی سپردکه در کشور خیلی هم زیاد هستند. ولی دولت به هیچ عنوان نمی خواهد افراد مومن و جهادی مسئولیت داشته باشند چون به سرعت با رانت خواران مبارزه خواهند کرد و امور را سر و سامان خواهند داد . فکرشو بکنید مردم نمی گن این دولت داشت چه کار می کرد؟
بهرامی۵۱۲۷۸۴۱۰:۵۳:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۴
جواب: هیچ! و ما تنها در برجام بی تضمین ماندیم با کوهی از تحریمهای برنداشته و در راه!
ناشناس۵۱۲۸۷۸۱۱:۵۰:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۴
اگر برجام بد بو چرا حالا که همه به آن پشت پا میزنند شما ناراحتید فرض کنید از اول برجامی نبود فرض کنید الآن 5 سال پیش است و برجامی نداریم و دلار 10 هزار تومان شده. دقیقا مشکل برجام بود که حالا نیست پس شاد باشید و پایکوبی کنید
مهراد۵۱۳۴۴۶۱۶:۱۸:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۴
چی میگی؟ با برجام حتی با حضور آمریکا دلار ارزان نشد بلکه 6000 شد تحریمی برداشته نشد بلکه تشدیدشد فقط شوی انتخابات 94 و 96 بود و بس
ناشناس۵۱۳۷۶۵۲۰:۰۵:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۴
منفیا تو‌ ایران نیستن؟؟؟؟
ناشناس۵۱۴۹۰۲۱۳:۱۵:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۵
شما مثل اینکه خوابی عزیز من ! ما تو برجام هزینه ها رو نقددادیم ولی موقعی که نوبت امتیاز دادن اونها شد دبه درآوردند وچیزی عاید ما نشد و حالا دستمون هم برای مذاکره خالیه لطفا شما بفرمایین که چه جوری ما فرض کنیم که تو پنج سال پیش هستیم وقتی که ابزار چانه زنی مونو مفت دادیم رفت
ناشناس۵۱۳۰۷۲۱۳:۳۴:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۴
ببینید ایران به چه فلاکتی افتاده که اعلام می شود بسته حمایتی 18 میلیون یورویی؟؟؟؟ فقط یک فقره اختلاس در کشور ما چند برابر این بسته ها می باشد.
ناشناس۵۱۳۱۸۶۱۴:۱۹:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۴
من با اصل حرف شما موافقم ولی به عنوان یک کارشناس حمل و نقل که در آلمان مشغول به تحصیل هستم باید بگم که خروج کی ال ام و ایر فرانس و غیره صرفا بخاطر افزایش قیمت ارز و کاهش قیمت ریال بوده و بنوعی این شرکت ها بازارشون رو به سرعت در ایران از دست دادن. متوسط یک پرواز کی ال ام از دوسلدورف به تهران و بازگشت حدود ۷۰۰ یورو بود که با ارز فعلی میشه حدود ۱۷ ملیون تومن! در صورتی که این پرواز تا همین یکماه قبل زیر ۷ ملیون تومن بود. پس خواهش میکنم به عنوان رسانه معتبر در تحلیل ها هم درست و بدون غرض عمل کنیم
ناشناس۵۱۳۱۹۷۱۴:۲۷:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۴
تقسیم کار بین امریکا و اروپا چماق و هویج علیه ..ما
ناشناس۵۱۳۳۴۴۱۵:۳۶:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۴
۱۸ ملیون تومن میخوان بدن به ما ؟!!! بخدا خاک به سر من شده ،حالا یورو و تومن نداره .در حالی که برد موشکهای ما به مرز اسرائیل رسیده ،برد اقتصاد ما تا لب مرز خودمون هم نمیرسه.اون موقع که آقازاده هارو داشتین بورسیه میکردین تا برن اونور با ماماناشون اقامت بگیرن باید فکر این روزا رو هم میکردین.فساد و رانت و ریا و ربا کمر این مردم و مملکتو شکست.وقتی کمر یه مملکت هم بشکنه دیگه هیچوقت به حالت اول برنمیگرده .حالا منتظر بمونین تا کمک ۱۸ ملیون تومنی بعدی.
ناشناس۵۱۳۳۴۹۱۵:۳۸:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۴
لطفا توانایی های خودتان را اعلام فرمایید؟ از جناب توکلی هم تقاضا میشود فقط انتقاد نفرمایند بلکه همراهی کنند و پیشنهادات سازنده عرضه کنند.
ناشناس۵۱۳۳۷۰۱۵:۴۹:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۴
یک زمانی مسولین میگفتن امکان نداره نفت ایران تحریم بشه چون باعث بهم خوردن بازار و گرونی نفت میشه و خود آمریکا بیشتر ضرر میکنه اما دیدیم که نفت ایران تحریم شد و قیمت نفت ذر بازار ارزونتر هم شد یه زمانی مسولین میگفتن ممکنه بتونن بانک های تجاری رو تحریم کنن اما امکان نداره بانک مرکزی یک کشور رو تحریم کرد اما دیدیم که بانک مرکزی ایران رو تحریم کردن ... امیدوارم سایر پیش بینی های مسولین و مقامات ایران اینجوری نباشه ....‌
ناشناس۵۱۳۳۹۲۱۵:۵۴:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۴
ریئس جمهور وقت فرانسه در مذاکرات بین ایران و سه کشور اورپایی در سال1382 گفته بود دوفروند هواپیمای مسافربری به ایران می دهیم درمقابل ایران تمام تاسیسات هسته ای خود را تحول دهد بعد گذشت 14 سال دوباره اروپا با این بسته 18 میلیون یورویی به ملت ایران توهین کرده اند.دویست سال است اروپا ملت ایران را تحقیر می کند وما انگار که آلزایمر تاریخی داریم
محمد۵۱۳۸۵۷۲۱:۲۹:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۴
اف بر وطن فروشان خائن.
ناشناس۵۱۴۴۸۶۱۰:۰۷:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۵
ایرانیها هم به گوش باشند اینبار توانشون رو تو ساخت هواپیما به نمایش بگذارن اینطوری اروپاییها هم میفهمن تحریم ایران و ایرانی نتیجه عکس داره چون ایرانیها مرد روزهای سختند و تو سختیها مبتکرانه و عالمانه تر رفتار می کنند
ناشناس۵۱۳۴۶۴۱۶:۲۳:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۴
اگر همه چیز نرمال بود از روابط اقتصادی تا سیاسی تا بین المللی و امکان دسترسی به تکنولوژی روز مهیابود تا شش میلیون بشکه نفت با توجه به ذخایر نفتی و تا یک میلیارد متر مکعب گاز با توجه به ذخایر گاز امکان تولید بود و روزانه ۵۰۰ میلیون دلار خالص درامد داشتیم و ۱۸ میلیون دلار اهدایی اروپا رو با تمام وجود تو صورتشان میزدیم که اینگونه به شکل یک گدا گشنه به ما نگاه نکنند ولی آه از این دنیای نامرد
ناشناس۵۱۳۶۸۴۱۹:۰۱:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۴
ضرب المثل قدیمی میگه,نونتا میدی ب دایی خودت میری گدایی,نقل ما شده,اگر دولتمردان و مسولین از اول انقلاب مسیر صحیح را رفته بودند و پولهای حاصل فروش تمام منابع ایران را خرج حقوق های نجومی,کارهای فرهنگی عجیب,دنبال کردن اهداف خارجی غریب ووووووووووونکرده بودند وفکر خودکفایی در کشاورزی را ک برای ی کشور نفتی و گازی ک از سر بیرون کرده بودند و به هر کسی در هر شغلی چ دولتی چ ازاد با ساز وکارهای خاصی در امد مناسبی ک در حد ی زندگی ابرومند باشه را داده بودند,الان ی صندوق ارزی داشتیم ک برای ادامه زندگی تا سی سال اینده بدون فروش ی قطره نفت میسر بود,کشوری داشتیم ک همه جاش پر اب بود,اختلاف طبقاتی و هزارتا کوفت و زهر مار نبود,دولت هایی ک سر کار اومدن مثل یک پسر حاجی ثروتمند ولخرج و خوشگذران رفتار کردن ک اصلا ب فکر اینده نبود و نمیدونستن ی روزی اینجور میشه,ایران ک زمانی امپراطوری بود باید ی مشت گاو چرون غربی بهش کمک مالی بدن ؟؟؟ وا اسفا از ذلت
عدالت۵۱۳۷۵۳۱۹:۵۴:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۴
ما باید به توان ملی خود تکیه کنیم با مفسدان به شدت برخورد کنیم با دنیا تعامل داشته باشیم واولویت ما منافع ملی باشد.
یه سوال۵۱۳۸۳۶۲۱:۱۶:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۴
من یه سوال دارم از اقای ظریف خواستم بدونم توی این بحران ها و توی این بدعهدی های بعد برجام دیگه این خنده ی شما برای چی هست؟؟ آخه هنوز هم شما داری لبخند میزنی؟؟؟؟ به چی ؟به کی؟ یه تشری یه چشم غره ای لااقل برو به اینا ...
ناشناس۵۱۴۰۵۵۲۳:۳۹:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۴
اروپا میتواند درست مسئله رو پیش ببره ولی چون برخی کشورها در اتحادیه مخالف ایران و طرف صهیونیست و آمریکا رو میگیرن و همچنین ترس و وحشت اروپا از عکس العمل غیرقابل پیش بینی ترامپ در مورد دور زدن تحریم ها و کمک اروپا به ایران،این عمل هرگز اتفاق نخواهد افتاد و مثل 5 سال گذشته که مملکت معطل بود ماه ها و شاید از روی نادانی آقایان داخلی سالها در گیر برجام بی منفعت باشیم.بلاخره گوش .... بهتر از ایران پیدا نکردند.5 درصد تعهداتشان را عمل میکنند و میگویند همین هم از سرتان زیاد است اگر همین مقدار ناچیز هم اکتفا نکنید با کمک رسانه های داخلی و خارجی و مدیران خواب و در حال مسافرت آنچنان جوی ایجاد کنیم که ملت تصور کنند به زودی مجبور به خوردن برگ های درختان خواهند شد!
ناشناس۵۱۴۲۲۲۰۴:۰۲:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۵
برجام از ابتدا هم ناقص و بی فرجام بود. اوباما نتوانست آن را در کنگره و سنا الزام آور کند و اروپائی ها هم با زور آن را قبول کردند و بی تفاوت بودند. مخالفان برجام از ابتدا گفتند که رئیس جمهور بعدی آمریکا از برجام خارج خواهد شد. متاسفانه برجام سبب شد آرزوی دیرین ایرانیها در داشتن انرژی اتمی برباد رفت. غنی سازی هسته ائی آنقدر مهم بود که ایران را به یگانه ابرقدرت منطقه حتی بالاتر از ترکیه و عربستان تبدیل می کرد. اینکه می گویند اجماع جهانی علیه ایران شکسته شد باید گفت فقط اسرائیل و آمریکا و استکبار جهانی بر علیه ایران اجماع داشتند و اروپائی ها و بقیه دنیا هرگز با ما سر جنگ نداشتند. الان که تمام انرژی هسته ائی ایران تقریبا تعطیل شده است اروپائی ها به درخواست برجام دوستان داخلی بسته 18 میلیون دلاری می دهد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین