ماموریت نماینده ویژه ترامپ در عراق و چالش انتخاب نخست وزیر

گروه جهان الف،   3970529171 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از ماه ها انتظار بالاخره دادگاه فدرال نتایج انتخابات پارلمانی عراق را در روز جمعه تائید کرد. بعد از این اتفاق، فرایند رایزنی فراکسیون های سیاسی برای تشکیل ائتلاف اکثریت قوت گرفت.

ماموریت نماینده ویژه ترامپ در عراق و چالش انتخاب نخست وزیر

به گزارش الف، در این راستا روز یکشنبه برخی رسانه ها از تشکیل ائتلاف بزرگ النصر (حیدرالعبادی)، الحکمه (عمار حکیم)، الوطنیه (ایاد علاوی) با سائرون (مقتدی صدر) به عنوان فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق بعد از مذاکرات آنها در هتل بابل بغداد خبر دادند. همچنین اعلام شد که محور ملی (سنی ها) با این ائتلاف همراه شده اند و از آن پشتیبانی می کند. اما بعد از رسانه ای شدن چنین ائتلافی، اخباری نیز از تشکیل ائتلافی با حضور قانون (نوری مالکی) و فتح (هادی عامری) و گروه های سنی و کردها منتشر شد.

با توجه به نتیجه انتخابات عراق که هیچ ائتلافی به پیروزی قاطع در آن نائل نشد فعلاً نمی توان از قطعی شدن هیچ کدام از ائتلاف ها سخن گفت و بدون شک در روزها و هفته های آینده رایزنی ها ادامه خواهد داشت؛ اگر چه برخی از خط و خطوط سیاسی برای شکل گیری ائتلاف ها قطعی شده است. بنابراین می توان گفت حتمالاً یک پایه ائتلاف ها نوری مالکی و مقتدی صدر می باشد که رو در روی هم قرار گرفته اند. در سوی دیگر ماجرا با توجه به اختلافات گروه های شیعی، احزاب سنی و کرد نیز نقش تعیین کننده ای در تعیین خط مشی آینده دولت عراق برعهده خواهند داشت. کردها و سنی ها در روزهای اخیر رایزنی هایی برای تقویت اشتراک دیدگاه های خود انجام داده اند.

عامل دیگری که در تعیین دولت آینده عراق نقش ایفا خواهد کرد نفوذ دولت های خارجی در فرایند تشکیل ائتلاف اکثریت می باشد. در این راستا برت مک گورک ، نماینده ویژه ترامپ در ائتلاف موسوم به مبارزه با تروریسم رایزنی های گسترده ای را برای نزدیک کردن احزاب مختلف به همدیگر آغاز کرده است. آمریکا از نفوذ ویژه ای بین گروه های سیاسی کرد و محور ملی متشکل از گروه های سیاسی سنی مذهب برخوردار می باشد.

البته جهت گیری کلی مک گورک حذف گروه های طرفدار ایران و تلاش برای تشکیل دولتی در عراق است که کمترین گرایش و نزدیکی به تهران را داشته باشد. گفته می شود فرستاده آمریکا در پی اتحاد حیدرالعبادی با ایاد علاوی و اسامه النجیفی می باشد. موضع گیری اخیر حیدر العبادی در حمایت از تحریم های آمریکا علیه ایران نیز به کسب رضایت واشنگتن نسبت داده شده است. اما در این بین حضور مقتدی صدر که گرایش ضد خارجی دارد تا حدودی معادله صحنه سیاسی عراق را پیچیده کرده است. از طرف دیگر شکاف در ائتلاف النصر و خروج فالح فیاض از این ائتلاف، بیش از پیش موقعیت حیدرالعبادی را متزلزل خواهد کرد.

گفته می شود فیاض احتمالا به ائتلاف نوری مالکی و هادی عامری خواهد پیوست. به همین دلیل برخی تحلیل گران شانس حیدرالعبادی را برای کسب کرسی دوباره نخست وزیری اندک می دانند. البته نباید این موضوع را فراموش کرد هنوز العبادی به عنوان گزینه حداقلی برای جلب رضایت برخی از گروه های سیاسی است؛ بخصوص این که از حمایت آمریکایی ها نیز برخوردار می باشد.

بیشتر بخوانید:

تبعیت از آمریکا و دودی که به چشم العبادی می‌رود

محاسبات ناشیانه یک نخست وزیر

در چنین شرایطی همان طور که گفته شد رایزنی  جریانات و گروه های سیاسی در روزهای اخیر قوت گرفته و احتمال این که در روزهای آینده از ائتلاف اکثریت رونمایی شود وجود دارد. اما با توجه به اوضاع و شرایط کلی باید گفت در صورت تشکیل فراکسیون اکثریت، احتمال این که چنین ائتلافی موقعیت شکننده ای داشته باشد زیاد است که در این صورت احتمال تداوم بی ثباتی و جابجایی ائتلاف اکثریت و اقلیت وجود دارد.

البته عامل بسیار مهمی که همیشه نقش کلیدی در صحنه سیاسی عراق جنگ زده داشته مرجعیت شیعه بوده که باید دید در ادامه چه موضع گیری در قبال تشکیل دولت عراق و شکل گیری بزرگترین فراکسیون خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نخست وزیر مطلوب آیت الله سیستانی کیست؟/ طارق نجم رییس جمهور می‌شود؟

به گزارش الف، انتخابات پارلمانی در عراق بعد از اخراج داعش از این کشور در تاریخ 22 اردیبهشت ماه برگزار شد که طی آن ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر توانست 54 کرسی بدست بیاورد. ائتلاف الفتح به رهبری هادی عامری با 48 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت و ائتلاف النصر به رهبری حیدرالعبادی با کسب 42 کرسی در رده بعدی قرار گرفت. تعداد کرسی های پارلمان عراق 329 کرسی می باشد و هر جریان سیاسی که خواهان تشکیل بزرگترین فراکسیون می باشد باید نصف بعلاوه یک نماینده ها(یعنی حداقل 165) را با خود همراه سازد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۵۵۵۶۰۹:۲۸:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۳۰
صدر که مخالف دخالتهای خارجی دوست و دشمن هست چرا ساکته؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین