اویل پرایس گزارش داد؛ سرانجام مبهم تحریم‌های نفتی ترامپ/ چین پشت ایران ایستاده؛ سعودی در کنار آمریکا

گروه جهان الف،   3970525136

پس از بازگشت تحریم های اقتصادی، چین وارد نبرد لفظی آمریکا و ایران شده است. در این راستا در روز دوشنبه، آندره یو رئیس فدراسیون صنایع شیمی و پتروشیمی چین گفت: «شرکت های چینی به نفت ایران نیاز دارند و در هر شرایطی آن ها به خرید خود ادامه می دهند. چین به تحریم های آمریکا علیه ایران توجهی نمی کند. این مسئله ای بین چین و ایران است و هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد. نفت، گاز و تجارت نباید تحت تاثیر آمریکا قرار بگیرد».

اویل پرایس در مطلبی به قلم TIM DAISS نوشت: پس از بازگشت تحریم های اقتصادی، چین وارد نبرد لفظی آمریکا و ایران شده است. در این راستا در روز دوشنبه، آندره یو رئیس فدراسیون صنایع شیمی و پتروشیمی چین گفت: «شرکت های چینی به نفت ایران نیاز دارند و در هر شرایطی آن ها به خرید خود ادامه می دهند. چین به تحریم های آمریکا علیه ایران توجهی نمی کند. این مسئله ای بین چین و ایران است و هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد. نفت، گاز و تجارت نباید تحت تاثیر آمریکا قرار بگیرد».

به گزارش «انتخاب»، اویل پرایس ادامه داد: وی افزود: « شرکت های چینی و روسی می توانند خلاء ایجاد شده توسط توتال و شرکت های اروپایی دیگر را پر کنند. به همین دلیل غیرمحتمل است که ایران در مسئله حفاری و سرمایه گذاری در حوزه نفت با مشکلی روبرو شود. با وجود تحریم ها در دهه گذشته ، ایران با پیشرفت هایی همراه بوده است. ایران و چین می توانند روابط نزدیکتری با یکدیگر داشته باشند و آمریکا نمی تواند مانع همکاری بین ایران و چین گردد.»

ایران همزمان با تشدید جنگ لفظی با آمریکا، با یک تقاطع خطرناک ژئوپلتیکی – عربستان سعودی رهبر دوفاکتو (غیررسمی) اوپک روبرو بوده است. در این راستا نماینده ایران در اوپک در اواخر ماه گذشته گفت که ترامپ اشتباه فکر می کند که عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت می توانند خسارت های ناشی از توقف صادرات نفت ایران پس از تحمیل تحریم ها را جبران کنند.

 از زمان قدرت یابی ترامپ در ساختار سیاسی آمریکا، روابط رسمی واشنگتن و ریاض نزدیک تر از دوران اوباما شده است. در این مسیر پادشاهی سعودی از رویکرد فشار ترامپ علیه ایران در زمینه افزایش تولیدات نفت به منظور جلوگیری از افزایش قیمت نفت جهانی قبل از انتخابات میان دوره ای مجلس و سنا در نوامبر تبعیت کرده است. اما عربستان سعودی برای نمایش استقلال از نفوذ ترامپ، تولید نفت خود را یک ماه پس از توافق کشورهای تولید کننده اوپک و غیر اوپک از جمله روسیه برای افزایش تولید کاهش داد.

 بسیاری بر این عقیده هستند که تمایل ریاض در پیروی از فشارهای ترامپ این است که عربستان از افزایش تحریم های اقتصادی فلج کننده علیه ایران سود می برد، زیرا که ایران و عربستان سعودی برای دستیابی به هژمونی ژئوپلتیک در خاورمیانه رقابت دارند و آن ها درگیر بازی خطرناک موش و گربه در سوریه و یمن شده اند. برای نمونه می تواند به حملات موشکی اخیر شبه نظامیان حوثی علیه ریاض و تانکرهای نفتی عربستان در تنگه باب المندب اشاره کرد.

تصمیم ترامپ برای تحمیل تحریم ها علیه ایران در حوزه برنامه هسته ای ، به سرعت زمینه فشار مجدد علیه این کشور را فراهم کرد. تحریم های کامل در حوزه انرژی در ماه نوامبر اجرایی می شود و در این راستا بیش از  یک میلیون بشکه نفت ایران از بازار جهانی حذف می گردد ، در حالی که بازار جهانی نفت برای برخورد با شوک های مصنوعی از فضای محدودی برخوردار است. ریک پری وزیر انرژی آمریکا در اواخر ماه ژوئن گفت که عربستان سعودی و روسیه قادر هستند تا برای تثبیت بازار نفت و جبران خسارت بشکه های ایران تولیدات نفت خود را افزایش دهند؛ ادعایی که برخی از ناظران با آن به مخالفت پرداختند.

ریک پری در کنفرانس گاز جهانی در واشنگتن دی سی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: « من خیلی خوشحال هستم که عربستان سعودی و روسیه تولیدات نفت خود را افزایش خواهند داد. اگر شما تمایل داشته باشید، ما به این مسئله به عنوان فرصتی برای اعضای اوپک برای پر کردن این خلاء نگاه می کنیم.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین