هجرت از کاغذ به وب / باید جلوی مفت خوانی مطبوعات را گرفت

گروه فرهنگی الف،   3970516121 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
هجرت از کاغذ به وب / باید جلوی مفت خوانی مطبوعات را گرفت

به گزارش الف  با گران‌شدن دلار و ماجراهای دلار دولتی بحران کاغذ، گریبان صنعت نشر و مطبوعات را گرفت. کمبود شدید کاغذ و در پی آن گرانی بی‌حد و حصر این محصول باعث شد برخی روزنامه‌ها تیراژشان را کم کنند، برخی تعطیل شوند و بعضی دیگر قیمت روزنامه را بالا ببرند. اما این مسئله پیامد مهم دیگری هم داشت.

روزنامه شرق اعلام کرد از هفته آینده دسترسی به سایت این روزنامه و مطالب آن صرفا با ایجاد حساب کاربری و شارژ اعتباری امکانپذیر خواهد بود. این یعنی هرکس می‌خواهد نسخه الکترونیکی روزنامه را مطالعه کند باید پول پرداخت کند. البته پیش از این هم چند روزنامه دست به اقدام برده بودند. اگر از علت اصلی این تصمیم-یعنی بحران کاغذ- صرف نظر کنیم، به نظر می‌رسد این کار به نفع مطبوعات کشور باشد.

البته اگر این مسئله به تصمیم همگانی مطبوعات مبدل شود. یعنی اگر همه روزنامه ها و مجلات مکتوب کشور، به جای نسخه کاغذی بر نسخه وب تمرکز کنند و در ازای نسخه وب از خوانندگان پول دریافت کنند از چند جهت به ساختار مطبوعات کشور خدمت می‌شود:

الف- با توجه به گسترش روزافزون نقش اینترنت در زندگی انسان، هجرت مطبوعات از نسخه‌های کاغذی به نسخه‌های الکترونیکی امری محتوم به نظر می‌رسد، چه اینکه در بسیاری از کشورها چندسالی است این اتفاق رخ داده است. این هجرت دیر یا زود باید اتفاق بیفتد پس بهتر است همه مطبوعات کشور با این جریان همراه شوند.

ب- انتقال از نسخه‌ کاغذی به نسخه الکترونیکی هزینه‌ مطبوعات را به‌شدت کاهش می‌دهد. هزینه‌ کاغذی که بناست روزنامه روی آن چاپ شود، هزینه چاپخانه و همچنین هزینه توزیع نسخه‌های کاغذی همگی از سبد هزینه مطبوعات حذف می‌شوند در نتیجه به تقویت اقتصاد مطبوعات منجر می‌شود.

ج-تاکنون بنا بر این بود که روزنامه از ساعات اولیه صبح یا حداکثر با تاخیری چندساعته نسخه الکترونیکی روزنامه را به رایگان در اختیار خواننده قرار می‌دادند. این رویه از نظر اقتصادی برای مطبوعات به‌صرفه نبوده و در حقیقت مفت‌فروشی روزنامه است. از طرفی دیگر، خوانندگان برای زحمت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مطبوعات هزینه‌ای پرداخت نمی‌کردند. در حالی‌که با دریافت پول از خوانندگان، دستمزد واقعی و به‌حق روزنامه‌نگاران پرداخت می‌شود و به فرهنگ هزینه‌کردن پول برای زحمت دیگران کمک می‌کند.

د-روزنامه‌ها در این مسیر مجبور خواهند شد محتوای خود را غنا بخشند. برای اینکه خواننده‌ای را به پرداخت پول مجاب کرد می‌بایست محتوایی منحصر به‌فرد در اختیار او قرار داد. اگر خواننده‌ای احساس کند آنچه در روزنامه‌ای منتشر شده کلاژی از اخبار روز گذشته خبرگزاری‌هاست، هرگز برای آن روزنامه پولی پرداخت نخواهد کرد. پس این مسئله به پربار شدن محتوای روزنامه‌ها کمک خواهد کرد.

ه-گسترش نسخه‌های الکترونیکی به صرفه‌جویی در مصرف کاغذ بسیار کمک می‌کند. هرچه مصرف کاغذ کمتر شود به محیط‌‌زیست آسیب کمتری وارد می‌شود. برای تولید هر تن کاغذ باید 24 درخت تنومند قطع شود و اگر در مصرف کاغذ صرفه‌جویی شود درختان کمتری قطع خواهند شد. علاوه بر محیط‌زیست، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ به اقتصاد کشور هم کمک شایانی می‌کند چون بیشتر کاغذ مصرفی کشور وارداتی است و الکترونیکی شدن روزنامه‌ها و حذف نسخه‌های کاغذی به صرفه‌جویی ارزی می‌انجامد.

البته ناگفته نماند مقصود ما این نیست که روزنامه‌ها دیگر نسخه‌های کاغذی منتشر نکنند، بلکه بهتر است روزنامه‌ها از مفت‌فروشی مطالبشان دست بردارند و از خوانندگان در ازای نسخه وب، پول دریافت کنند که این مسئله فرهنگ‌سازی در جهت اقتصادی کردن تولید محتواست. در این صورت شاید عدوی بحران کاغذ سبب خیر شود؛ انشاالله.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۱۵۶۱۰۲:۵۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۷
این طرح خیلی خوبه به خصوص اگر تمام کمک های دولتی هم قطع بشه اینجوری معلوم میشه کدوم روزنامه ها واقعا خواننده دارند و کدوما به شیر نفت وصل شدن
تبریزی۴۸۲۱۴۰۱۱:۴۰:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
نکته مهمی که شما به اون هیچ اشاره ای نکردین اینه که ببینید کشور به چه روزی افتاده که دیگه کاغذ هم توش پیدا نمی شه. منتظر بحران دارو، سوخت، ارز، قطعات یدکی خودرو، و انواع مختلف بحران باشید.
ناشناس۴۸۲۲۳۲۱۲:۱۷:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
وقتی می توان سایت الف و سایت های دیگر را که دقیقه ای اخبار و تحلیل های نو و جدید را منتشر می کنند، چرا باید برای خواندن یک روزنامه که اخبار روز گذشته را منتشر می کند پولی پرداخت کرد؟ بحران روزنامه ها فراتر از مشکلات مالی است. روزنامه ها به فراخور جناحی، دچار روز مرگی و انتشار تکرار مکررات شده اند. به همین خاطر مخاطبینشان به شدت کاهش یافته است و مردم دیگر اقبالی به خواندن آنها نشان نمی دهند.
amin۴۸۲۲۶۳۱۲:۲۸:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
طرح خوبی ست باید دراستای هنر هم انجام شود برای فیلمها و موسیقی و کتاب هم برنامه منسجمی در این وادی باید داشته باشند اهالی سینما و موزیک و کتاب درحال له شدن هستند.
میلاد حمیدی۴۸۲۴۸۲۱۴:۰۱:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۷
روزنامه ها رو معمولا باطله میخریم برای نظافت و کف قفس پرنده ها یا پهن کردن بعضی جاها و الا مطبوعات در کشور ما به درد نمیخوره. به جز پیک سنجش هیچ روزنامه ای خریدار واقعی نداره. فقط جدولشو بعضی ها حل میکنن که اونم اگر اینترنتی بشه همون مخالطبینش هم از دست میده چون قشر تحصیلکرده برای اخبار دروغ حزبی پول نمیده اونایی هم که سواد ندارن و کاغذی میخوندن دیگه نمیخونن. الفاتحه
زارعی۴۸۱۵۷۶۰۴:۱۱:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
این اتفای دیر اتفاق افتاد اگه اشتباه نکنم روزنامه خرداد اولین روزنامه الکترونیکی کشور بود. یاد آن دوران مطبوعات بخیر
ناشناس۴۸۱۶۵۳۰۷:۴۱:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۷
این مطلب نماد بارز فراخوان به تبانی هست و نباید مطبوعات را مجبور به انتخاب یک رویه واحد کرد! فقط باید شرایط اقتصاد آزاد را برای آنها فراهم کرد، حال هرکدام هر روشی که خواستند، مثل فروش تبلیغات، فروش کلیک و ....
ناشناس۴۸۱۶۵۹۰۷:۵۴:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
اینکه مردم برای دیدن نسخه وب روزنامه ها به سایتتون مراجعه میکنن یه موهبته که خست وطمع شما نابودش میکنه...واقعا اگه فکر کردین اخبارتون ارزش ایجاد اکانت وشارژ رو داره دراشتباهید...با دست خودتون، خودتون رو منزوی نکنین
ناشناس۴۸۲۳۵۷۱۳:۱۰:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۷
تمام مطالبی که روزنامه های ایران مینویسن مطالبی تکراری و سطحی است و مخاطبی نداره من نمیدونم چرا اصلا روزنامه منتشر میشه چون فقط پول کاغذ صرف میشه و هیچی نداره شما به مطالب روزنامه های ایران نگاه کنید هیچی ندارن جز حرفای تکراری و خسته کننده و بی مایه ذره ای چیز جدیدی ندارن اطلاع رسانی رو که مردم از طریق اینترنت انجام میدن و روزنامه ها و حتی خبرنگارها نقشی ندارن چون مردم خودشون دارن مطلب منتشر میکنن تحلیل هم که دوستان چندان بلد نیستند و حرفاشون چیزی نداره مصاحبه ها هم در نهایت محافظه کاری و حرفای تکراری و خسته کننده و... الان به همه روزنامه های خوب دنیا دسترسی اینترنتی هست و مخاطب به همه اخبار دسترسی داره حتی نویسنده ها و خبرنگارهای روزنامه های داخلی این زحمت رو به خود نمیدن برن سراغ مطالب خارجی اونها رو بررسی کنن و ایده بگیرن و.. به نظر من پرداخت یک ریال به روزنامه های داخلی جفا و ظلم به خود و طبیعت و همه دنیا است
rassharif۴۸۱۶۶۳۰۸:۰۲:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
خواندن با چه هدفی؟ وقتی خواندن به سود توسعه و رشد اجتماعی مردم نمی شود چه فایده ای دارد!؟
مهدی۴۸۱۶۹۶۰۸:۳۳:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
بنام خدا- بعید است در جایی که روزنامه خوانی در کنار میز صبحانه یا در مترو و اتوبوس جا نیفتاده است تعداد زیادی از مردم بابت خواندن مطالبی که خودشان بهتر از روزنامه نگاران می دانند، پول پرداخت کنند.
ناشناس۴۸۱۶۹۷۰۸:۳۵:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۷
مطبوعات ایران مفت به درد خوندن نمیخورند .مطلب یک سویه نوشتن این همه ادا و اصول نداره .نباید ارز دولتی برای روزنامه ها پرداخت شود اگر روزنامه ای ادعا دارد که خواننده دارد باید با ارز آزاد خرید کند و ببیند می تواند همچنان روزنامه آبکی داد بیرون یا نه .جلوی این رانت ها باید گرفته شود.
ناشناس۴۸۱۷۱۲۰۸:۴۰:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
این روزنامه نشد میریم یک روزنامه دیگه اصلا همه مطبوعات پولی بشه میریم اینستاگرام و تلگرام کانال های خبری زیادی هست اونها رو چک می کنیم !
ناشناس۴۸۱۷۱۸۰۸:۴۵:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۷
هجرت؟!! مفت خوانی؟!! بهتر نیست کمی در به کار بردن کلمات دقت بیشتری کنید؟ این که گروهی از رسانه ها اخبار روز را در وب به رایگان در اختیار مردم می گذارند تا دسترسی مردم به اخبار روز ( نه بایگانی و آرشیو اخبار) راحت تر شود نامش مفت خوانی نیست. حال اگر شرایط کشور ما به صورتی درآمده که دسترسی مان به کاغذ کمتر شده و مجبوریم این کار را بکنیم نامش را هجرت نگذارید. هجرت مقدس است در حالی که کمبود کاغذ در کشور ما فقط به خاطر تحریم ها نیست و اگر کم کاری جمعی و خیانت عده ای نبود، الان خود تولید کننده کاغذ بودیم و مشکلی نداشتیم.
ناشناس۴۸۱۷۴۹۰۹:۰۱:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۷
روزنامه دیگه از مد افتاده. صدا وسیما خیلی بهتر و ارزان تره.
ناشناس۴۸۱۸۰۲۰۹:۲۳:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
بسیار بسیار اتفاق جالبی است دیگر روزنامه های فیلتر شده خریدار ندارند و فقط روزنامه های مردمی هستند که می توانند ادامه بدهند
ناشناس۴۸۱۸۴۰۰۹:۳۵:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۷
شرق هم اشتباه کرد. مگه الان تبلیغ کنار سایتش نمیذاره.
ناشناس۴۸۱۹۳۲۱۰:۱۳:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
من كه خيلي وقته روز نامه نميخرم
عمار۴۸۲۲۷۱۱۲:۳۱:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۷
قطعا هیچگاه نخریده بودید
ناشناس۴۸۱۹۹۲۱۰:۳۵:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
باید به روش های مدرن درآمد کوچ کنند ، به عنوان یک الگو :اکثر نرم افزارهای پیام رسان و... با وجود هزینه بسیار زیاد رایگان است ، در روشهای جدید باید از خداش باشه بروند وسایتشو رایگان ببینند ، ما هیچگاه به سطح اول دنیا نمی رسبم زیرا معکوس آنها حرکت می کنیم
علی۴۸۲۰۰۰۱۰:۴۰:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
کاملا موافقم، نسخه اینترنتی پولی را راه اندازی کنید تا بفهمید چنددرصد مردم آنرا میخوانند.
مهدی۴۸۲۰۰۶۱۰:۴۵:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۷
این فکر خوبی است پیشنهاد میکنم با توجه به گرانی مواد خوراکی و میوه نسخه اینترنتی آنرا در سه وعده در اختیار مردم قرار دهند تا با دادن آن دلی از عزا در آورند.
ناشناس۴۸۲۱۱۴۱۱:۳۱:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۷
مطبوعات ایران تحلیل درست و مناسبی ندارند تحلیلها همه یک طرفه و ایدئولوژیک نوشته میشه در جهت رفاه و سود مردم نیست واقعیتها گفته نمیشه و در واقع سودی برای مخاطب نداره که بخاد براش پول پرداخت کنه خود نویسده ها هم تخصص ندارند و حرفای کلی میزنند
باقر۴۸۲۸۵۲۱۶:۵۶:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۷
محتوی چه ربطی به مجانی خواندن دارد.
ناشناس۴۸۲۱۵۱۱۱:۴۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
پول بدیم شرق و قانون و آرمان رو بخونیم .....
مهدی۴۸۲۲۴۵۱۲:۲۲:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۷
این همه سایت های خبرگزاری که البته رایگان هم هستند و صد البته از بابت تبلیغات درآمد خوبی هم دارند،دیگه کی میره پول بده بابت این روزنامه ها؟؟؟؟
حامد حمدایی اصل۴۸۲۲۵۸۱۲:۲۵:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
از یک جهت عدم پرداخت یارانه به روزنامه ها باعث میشود بسیاری روزنامه های بی خواننده کنار گذاشته شوند و پول مملکت تلف نشود. از این نظر خوب است اما پولی کردن روزنامه ها در عصر ماهواره و کانال های تلگرامی و سایتهای خبری راه حل نیست. فقط باعث میشود روزنامه ها مخاطبین خود را از دست بدهند راه در تبلیغات است اطراف وبسایت روزنامه های الکترونیک که تبلیغات باشد هزینه ها هم در میآید. مخاطب هم نمیپرد. روزنامه های بی مخاطب و غیر جذاب برای تبلیغات هم کارشان تمام میشود.
ناشناس۴۸۲۳۷۵۱۳:۱۶:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
بهترین کار این است که روزنامه کاغذی کلا جمع شود . کل تیراژ روزنامه های ایران را با هم جمع کنید به تعداد بازدید کننده سایت فارس نیوز و تابناک نمی رسه . فقط همین تابناک تعداد بازدید کننده اش چند برابر تیراژ کل روزنامه هاست
ناشناس۴۸۲۴۷۲۱۳:۵۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۷
روزنامه های فرمایشی که ارزش خوندن ندارن
ناشناس۴۸۲۵۰۸۱۴:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۷
ما چون مفته این همه خبر می خونیم وگرنه دردی از ما دوا نمی کنه خبر خوندن. درضمن شما نسخه وب رو پولی کنید تو تلگرام اخبار رو کانالهای داخلی و خارجی مجانی میذارن .موید باشید
ناشناس۴۸۲۶۱۳۱۴:۵۷:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۷
پول کاغذ روزنامه هم مفت بود و کیسه خودمان خوانندگان و بصورت یارانه ای بود
ناشناس۴۸۲۶۵۹۱۵:۱۸:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۷
همین چهار تا خواتننده هم که هست بخاطر رایگان بودنشه وگرنه پولی بشه کی حاضره برا این مطالب پول بده؟ تازه همینها هم خواننده ندارند چی میگید که مثلا منت میذارید؟ شما میری توی یک رستورانی هوا سرو میکنه ایا برا هوا پول باید داد؟
ناشناس۴۸۲۷۵۳۱۶:۰۲:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۷
برای بریدن ملت از روزنامه های داخلی و اتصال آن ها به خبرهای روزنامه های خارجی فارسی زبان.......... این طرح دقیقا در راستای سیاست های آمریکاست
ناشناس۴۸۲۷۶۵۱۶:۰۷:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
علاوه بر همه مزایایی که ذکر شد فیلتر کردنش هم آسونتر میشه، چون توقیف روزنامه کاغذی بیشتر تو بوق و کرنا میشه، ولی در محیط وب خیلی راحت هر روزنامه الکترونیکی و تحت وب ....رو با یک دکمه فیلترش میکنیم
ناشناس۴۸۲۸۱۴۱۶:۲۹:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
اگر نسخه کاغذی مطبوعات را منتشر نکنید باعث بالارفتن آمار بیکاری و افزایش هزینه ها و ظلم بسیار بزرگی به مشاغلی مانند ...، فروشگاه های آنلاین و بسیاری دیگر از اصناف می شود که از .. روزنامه ها استفاده مفید می کنند. البته گروه های دیگری مانند بازنشستگان را هم در نظر بگیرید که جدول روزنامه ها را حل می کنند....
باقر۴۸۲۸۴۷۱۶:۵۴:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۷
سلام من یکی از طرفداران نشر الکترونیک هستم و معتقدم باید نشر epup در مطبوعات بکار گرفته شود متاسفانه ما مردمان برای هر چیزی حاضر به پرداخت پول هستیم، الا کتاب و مطبوعات. تذکر: لطفا تبلیغاتی را که بصورت متحرک هستند، استفاده نکنید. باور کنید باعث سرگیجه و خستگی چشم خواننده می‌شوند.
ناشناس۴۸۲۸۶۷۱۷:۰۳:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۷
این طرح به راحتی شکست میخوره. دلیلش اینه: صاحبان کانالهای تلگرامی اشتراک اون روزنامه رو میخرن و مطالب رو از سایتش کپی میکنن و رایگان در کانال منتشر میکنن. این هم یه جور کسب مخاطب برای کانالها میشه. مدیر کانال هم تبلیغات میکنه و صد برابر پول اشتراک پرداختی رو درمیاره
ناشناس۴۸۲۹۱۱۱۷:۴۵:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۷
بهتر هست میز و مبل و صندلی و... چوبی هم نسازند، برای ساخت اینها سالانه چندین هزار درخت قطع می شود تا محیط زیست حفظ شود.
ناشناس۴۸۲۹۷۰۱۸:۳۸:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۷
پول کاغذ را خود مردم داده اند ثانیا روزنامه ها اگهی میگیرند و درامد دارند منت نذارید
حمید۴۸۳۰۰۵۱۸:۵۶:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
بنظر من محتوای اکثر روزنامه خیلی جذاب نیست و صفحه پر کردن هست حالا صفحات وب نامحدوده ه رچی میتونن بنویسن ولی مردم بیشتر دنبال خبر و تحلیل درست هستند نه صفحات بی محتوی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین