صدور کد برای اعتبارسنجی محتوای فضای مجازی

گروه اجتماعی الف،   3970512020

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از صدور بیش از 500 هزار کد شامد (شناسه الکترونیکی ثبت محتوا و کاربرد) در فضای دیجیتال خبر داد و گفت: این مهم گامی مثبت در فضای مجازی برای قابلیت راستی آزمایی واعتبارسنجی است.
سید مرتضی موسویان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا هدف از اجرای این طرح را پالایش محیط نامحدود فضای مجازی و تبدیل آن به یک محیط سالم، ایمن و مفید دانست تا بتوان از این طریق شرایط ورود و حضور خانواده ها به ویژه نوجوانان و جوانان را هم در فضای مجازی آماده کرد.

وی با یادآوری این که شامد در واقع نشان شناسه الکتریکی ثبت ملی 16 رقمی است که به محتوای دیجیتال اشاره دارد، اظهار داشت: این شناسه با هدف رهگیری محتوای منتشره در فضای دیجیتال برای هر بستر یا محتوای مجازی در رسانه های دیجیتال شامل اپلیکیشن های موبایلی، بازی ها، نرم افزار، کانال های مجازی اعطا می شود.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد افزود: کاربران در فضای مجازی و رسانه های دیجیتال با قرار دادن کد شامد در کنار اپلیکیشن‌ها می توانند تشخیص دهند که اپلیکیشن‌ها برای چه سنینی مناسب است و همچنین اگر شکایتی از سایت یا کانالی داشته باشند به راحتی قادر خواهند بود آن را مطرح کنند.

موسویان تصریح کرد: با توجه به این که ارائه کد شامد به مدیران مسئول و صاحبان سایت ها و کانال ها بر اساس یک سری گفت و گوها و اخذ تعهدات قبلی صورت گرفته لذا هرگونه شکایتی از افراد مسئول سایت ها، قابل‌ پیگیری و رسیدگی بوده و این مسیر امکان پاسخگویی را نیز برای افراد مهیا می‌کند.

وی با یادآوری فراهم شدن زمینه های لازم برای شامددار شدن نرم افزارها و اپلیکیشن های موبایلی (شناسنامه الکترونیکی محتوای دیجیتال)، از ارائه و صدور کد شامد برای بیش از 320 هزار اپلیکیشن موبایلی موجود در اپ استورهای داخلی خبر داد که این روند با جدیت در حال انجام و پیگیری است.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد تصریح کرد: در سال 2020 با ورود وب 3 موضوع محرمانگی در فضای مجازی از بین رفته است از این رو نیاز است نحوه زندگی در فضای مجازی را آموخته و به شناخت صحیح از این فضا دست یابیم.

به گزارش ایرنا، شامد نشانی است که به بسترهایی که محتوا در آن به تمامی سایت ها، وبلاگ ها، اپلیکیشن ها، حتی اپلیکیشن های برای تلویزیون و مسابقات پیامکی، شبکه های اجتماعی، صفحات موجود در شبکه های اجتماعی و تمام محتواهای مشابه اعطا می شود.
این کد باعث می شود تا محتواهای تولیدی هر سایت و کانالی در فضای مجازی احراز هویت و مالک آنها مشخص و آنگاه اقدام به پالایش فضای این صفحات مجازی شود تا این فضاها براساس ضوابط و استانداردهای قانونی شکل بگیرد.

تمامی افراد حقیقی وحقوقی متقاضی، در صورت احراز هویت و تایید محتوای فضای دیجیتالی که مالک آن هستند، می توانند کد شامد را از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند.
تمامی افراد حقیقی وحقوقی می توانند با ثبت نام در سامانه Samandehi.ir در کمتر از سه دقیقه اطلاعات خود را وارد و پس از ثبت نام، کد مخصوصی دریافت کنند که محتوای دیجیتال مورد نظر توسط این کد شناسایی می شود، از این رو چنانچه فردی محتوای دیجیتالی تولید کرده و قصد ارائه این اپلیکیشن تولیدی را در فروشگاه های موبایلی داشته باشد، باید حتما کد شامد داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین