العربی الجدید مطرح کرد؛ سیاست آمریکا با اعلام پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران، شکل غیر منتظره ای به خود گرفته است

گروه جهان الف،   3970511213 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

العربی الجدید در تحلیلی پیرامون شرایط امروز ایران در منطقه می نویسد: با اینکه ایران در معرض تحریم ها قرار دارد، اما راهبردهای دشمنان خود، بویژه امریکا، اسرائیل و عربستان را بر هم زده است. به همین دلیل همواره دشمنان آن امیدوارند اوضاع داخلی در این کشور به ایجاد تغییری در آن منجر شود تا مقدمه تغییر سیاست های آن در منطقه باشد!

سیاست آمریکا با اعلام پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران، شکل غیر منتظره ای به خود گرفته است

 به گزارش الف، پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا در مورد آمادگی اش برای مذاکره غیر مشروط با ایران، سوالات متعددی را در مورد زمان بندی این پیشنهاد و هدف از آن، بویژه در سایه تحولات منطقه، مطرح می کند. با توجه به طبیعت پیچیده سیاست گذاریها در آمریکا، طرح این پیشنهاد در زمان حاضر، منعکس کننده تغییری در نحوه برخورد دولت آمریکا با ایران پس از خروج ترامپ از برجام است. این دولت به خوبی می داند که هزینه سیاسی، امنیتی و انسانی عملیات نظامی، علیه تهران بسیار زیاد است و می تواند تمام منطقه را شعله ور کند.

العربی الجدید در ادامه می نویسد: مبالغه نکرده ایم اگر بگوییم این پیشنهاد به نوعی نشان دهنده اقرار و اعتراف آمریکا به اهمیت تهران در معادلات نفوذ و قدرت در منطقه و نیز موفقیت نظام ایران و تشکیلات مختلف آن در مهار فشارهای اقتصادی و سیاسی است که از سوی ایالات متحده بر آن وارد می شود. در واقع ایران تحت تاثیر این فشارها حاشیه ای را برای مانور خود فراهم کرده است که از آن برای مقابله با دشمنانش در منطقه استفاده می کند.

در اینجا سوالی به ذهن متبادر می شود مبنی بر اینکه چه چیزی باعث شده است تهران از تمام متغیرهایی که در طول سه دهه گذشته در منطقه شاهد آن بوده است، بدون خسارتهای بزرگی خارج شود؟ چطور نظام ایران قادر به سازگاری خود با این متغیرها بوده و حتی توانسته است از پیامدهای فشارهایی که از ناحیه های مختلف بر آن وارد شده، برای خدمت به استراتژی مذهبی و طایفه ای خود بهره گیرد؟ واقعا چگونه ایران توانسته است تبعات تحریم های اقتصادی تحمیل شده بر خود را مهار کند؟

 می توان گفت به همان اندازه که میراث سیاسی انقلاب اسلامی، دیپلماسی ایران را مشروط می کند، در پشت پرده های سیاست بین المللی، این کشور به دنبال استفاده از فرصتهایی برای تحقق دستاوردهای خود و کاهش فشارهاست. در امتداد چهار دهه گذشته، این مساله، یکی از ویژگی های اساسی در دیپلماسی ایران بوده است. علاوه بر اینکه تهران تلاش کرده با متغیرهای عمیقی که در سطح نظام بین المللی و منطقه ای شناخته است، سازگار و هماهنگ شده و از تاثیرات آن بکاهد.

ایران هیچ گاه از آماده کردن آبشخورهای سیاسی و نمادین برای انقلاب خود چشم پوشی نکرده و کوشیده است از این دو عامل برای حمایت از هم پیمانان خود در منطقه استفاده کند، اما همزمان، در را به روی تخفیف فشارها و کاهش تنش ها در برخورد با دشمنان خود نیز نبسته است.

ایران می داند که آمریکا در برخورد با آن کورکورانه عمل می کند و این مساله مربوط به امروز و اکنون نیست، بلکه به زمانی باز می گردد که صدام حسین در عراق حکومت می کرد و دولت آمریکا در آن زمان توان پیچیدن نسخه استراتژیکی برای کاهش نفوذ ایران در منطقه را نداشت.

با وجود اینکه امضای توافق هسته ای در سال 2015 در یکی از جوانب خود، تاکتیک آمریکا برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه بود، اما خروج ترامپ از این توافق و تحریم های جدید نشان دهنده اوج حالت سردرگمی آمریکایی ها در تعامل با پرونده ایران بود؛ بی آنکه این اقدامات در چارچوب استراتژی واضحی قرار گیرد.

امروز، این سردرگمی با اعلام پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران، شکل غیر منتظره ای به خود گرفته است. این مساله حکایت از ناتوانی و ضعف در پتانسیل منطقه ای برای همراهی با سیاستهای ترامپ در مورد مهار نفوذ ایران دارد. حمایت سعودی ها از ترامپ برای مقابله با ایران، به نظر کافی نمی آید؛ چرا که سعودیها خود در مورد حل بحران یمن و مبارزه با انصارالله ناکام بوده اند؛ همانطور که سیاست عربستان در عراق نیز موفق به ایجاد نوعی توازن مذهبی و طایفه ای با هدف محدود کردن نفوذ ایران در آن، نشده است.

در حقیقت با اینکه ایران در معرض تحریم ها قرار دارد، اما توانسته است اوراق دشمنان خود، بویژه امریکا، اسرائیل و عربستان را بر هم زده و مانع از آن شود که این دولت ها در مورد نحوه برخورد با سیاستهای منطقه ای ایران به تصور مشترک و منسجمی برسند. این علاوه بر موفقیت ایران در سیطره بر شرایط داخلی است، که همواره دشمنان آن امیدوارند اوضاع داخلی در این کشور به ایجاد تغییری در آن منجر شود تا مقدمه تغییر سیاستهای آن در منطقه باشد!

اغلب سران سیاسی ایران، صحبتهای ترامپ برای مذاکره را منعکس کننده قدرت تهران برای مانور دادن طبق میل خود می دانند و این قدرتی است که اکثریت قوای منطقه ای و بین المللی که به دنبال ضربه زدن به ایران هستند را آشفته کرده است.

شاید پیشنهاد آمریکا در شرایط کنونی چیزی را در واقعیت عوض نکند، اما حداقل می تواند حاشیه ابتکار عمل را در نزد ایران گسترش داده و راههایی برای اداره مرحله آینده با کمترین خسارت ها را به روی آن بگشاید؛ بخصوص در شرایطی که تهران امیدوار است در مورد پرونده سوریه نقشی اثرگذار را ایفا کند، البته بدون اینکه برگ برنده خود، در مورد بستن تنگه هرمز در برابر دریانوردی بین المللی را فراموش کند...

منبع: محمد أحمد بنّيس/ مترجم: مریم نصرالهی

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۱۰۶۰۰۹:۰۰:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
ترامپ بسیار هوشمندانه به اهداف خود در همه جا از اقتصاد داخلی تا روسیه و نفت و کره شمالی رسیده و متاسفانه داریم می بینیم که در مورد برجام و فشار به اقتصاد ایران هم موفق بوده.
واقعبین۴۷۱۲۸۷۱۱:۳۶:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
تا حالا در همه عرصه ها موفق بوده
ناشناس۴۷۱۵۹۱۱۳:۲۹:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
در زمینه کره شمالی چگونه موفق بوده،فقط در انجا بدلیل حمایت چین و روسیه از کره صرفا به یک دیدار معمولی اکتفا کرده ،نه کره از ساخت موشکهای بالستیک دست برداشته و نه آمریکا تحریم هاست آنرا برداشته پس کدام موفقیت ترامپ ....
ناشناس۴۷۱۸۶۱۱۵:۵۹:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۲
حتی اگر مذاکرات با کره شمالی شکست هم بخوره، در نهایت کی بازنده است؟ مردم فقیر و بدبخت کره شمالی. ضمنا آمریکا 3 تا برگ خطرناک تو دستش داره و اون هم مسلح کردن کره جنوبی و ژاپن و تایوان به سیستمهای ضدموشکی پاتریوت و ایجیس و همینطور موشکهای بالستیک و حتی سلاح اتمی است. در آنصورت قیافه چین و روسیه و کره شمالی تماشایی خواهد بود.
ناشناس۴۷۱۴۱۹۱۲:۱۶:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
خیلی ساده نگر هستید. تا ژانویه 2019 صبر بفرمایید.
ناشناس۴۷۱۸۱۰۱۵:۲۸:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
داداش رئیس جمهور امریکاست نه برگ چغندر ...
ناشناس۴۷۱۹۸۰۱۷:۱۹:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
دوست عزیز سیاست ترامپ اینه که با زور وقلدری وارعاب به توافق برسه..اما نکته ای هست اینه که در مورد کره شمالی صرفا تونسته به یک بیانیه تبلیغاتی دست پیدا کنه ..حالا همین مورد رو هم میخواد در مقابل ایران هم برسه.این درحالیه که همین کره شمالی روببینید با اینکه در سنگاپور با ترامپ دیدار داشت اما آیا تونست به لغو تحریم برسه؟؟آیا هیچ منفعتی مادی برسه؟؟خیر..در مورد ایران هم صرفا گفت وگو ودیدار چهره به چهره روحانی با ترامپ فقط به نفع ترامپ خواهد بود واینکه خود روحانی هم پذیرفته که برجام مزخرف بوده وترامپ حق داشته از آن خارج بشه.. در ضمن این درخواست ترامپ در ماههای آینده مطمئن باشید بیشتر خواهد شد ..مخصوصا در 2019 .چون نامزهای ریاست جمهوری آمریکا فعالیتهای ریاست جمهوری شون رو شروع میکنند وترامپ حتما باید یا با کره شمالی ویا ایران(که البته بطور خاص با ایران چون برجام رو باطل کرده ترامپ)نیاز پیدا میکنه..پس درخواستهای ترامپ برای مذاکره با ایران بیشتر هم خواهد شد.و اگه ببیند دولت روحانی وایران بتونند اقتصاد ایران رو از این بحخران با مدیریت پشت سر بگذارند من به شما قول میدم همان 12 شروطی رو که ترامپ وپمپئو برای ایران گذاشتند هم کنار میذارند..همانطور که اوباما برای هسته ای خط قرمز تعیین کرده بود..یا برای کره شمالی ابتدا خلع سلاح گذاشته بودند
ناشناس۴۷۲۳۴۹۲۲:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
سياست ايني نيست كه ديده ميشود اتفاقي است كه خواهد افتاد ، شايد نتيجه مطلوب سالها بعد ديده شود ، امريكاييان بهتر از هر دولتي در جهان ميدانند كه خطرناك ترين دولت در منطقه خاورميانه همين اسراييل و عربستان كه كارش توليد تروريسم است ميباشند .
ناشناس۴۷۱۰۷۰۰۹:۰۶:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
بزرگترین امتیاز ترامپ تاکید و انجام وعده های انتخاباتی خود درست یا غلط است. امتیاز بزرگ دیگر او ضد جنگ بودن او هست ولی اجازه نداده مانند اوباما کسی در دنیا متوجه ضد جنگ بودن او بشوند و از خو د تصویر یک ادم بی کله را به نمایش گذاشته ولی در تصمیم گیری نهایی بسیار خردمندانه رفتار می کند و این رمز موفقیت او در جنگ تجاری و اقتصاد و مسایل بین المللی است
علی۴۷۱۰۸۱۰۹:۱۸:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۲
حالا چه از موضع قدرت و یا هر موضعی که حکومت ایران هستش امیدوارم مذاکره با آمریکا انجام بشه چون مردم تحت فشارن و خود همینکه ۲ دولت بشینن سر یک میز کلی تأثیر روانی مثبت می‌ذاره توی جامعه.
غرب دیده۴۷۱۳۵۷۱۱:۵۵:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
مذاکره در فرهنگ غربی یعنی تهی کردن دست حریف. اینهم حقه دیگری از شیطان بزرگ است.
ناشناس۴۷۱۵۶۸۱۳:۱۶:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
جالبه که در این مقاله از موفقیت ایران در مقابل دشمنانش صحبت شده ولی عده‌ای کامنت‌گذار سابقه‌دار و همیشه در صحنه میان نتیجه‌گیری‌ی میکنن کاملا متضاد با مقصود نویسنده و حرف از لزوم مذاکره با کشوری میزنن که بدون رعایت هیچ ضابطه‌ای یکطرفه از توافق خارج شده
ناشناس۴۷۲۱۷۸۱۹:۱۷:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
آقای ناشناس محترم موفقیت یک کشور وقتی بدست میاد که ملتش در رفاه زندگی بکنند نه اینکه با دلار ۱۱ هزار تومنی و تورم ۲۰۰ درصد که همین خودش نشان میده که ... در سیاستش موفق نبوده در ضمن این نویسنده اگر در ایران زندگی میکرد مطمعنا هیچوقت این مقاله را نمینوشت یا کاملا برعکس مینوشت
علی۴۷۲۳۲۷۲۱:۵۴:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۲
اول برو ببین سابقه نویسنده و ملیتش و طرز فکرش رو بعد بیا نظر بده،منم میتونم همین الان کلی تحلیل و نوشته خبری برات بیارم که نظری مخالف این نویسنده داشته باشن و آمریکارو توی موضع قدرت بدونن ولی به زبان اصلی هستش و نمی‌دونم شما به زبانهای خارجی آشنایی داری یا نه،البته بعید می‌دونم.ضمنا جا داره از سایت محترم الف تشکر کنم که فضا برای نظرات مخالف هم می‌ذاره و مخالفین رو با چوب نمیرونه.
ناشناس۴۷۲۳۸۲۲۳:۰۲:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
جالب تر اینجاست که اغلب این کامنت ها توسط افرادی نوشته میشه که یا ایرانی نیستن و یا در ایران زندگی نمیکنن . جماعتی که اصلا تربیت شدن برای حمله به ایران و دفاع از منافع امریکا و انگلیس و اسرائیل و عربستان . اما نکته اساسی اینه که هرقدر اینها تلاش میکنن باز هم خود سرویسهای اطلاعاتی غرب میدونن که نظرات این افراد هیچ ارزشی نداره و عملا بی فایده ست . ...
ایرانی اصیل۴۷۲۴۵۱۰۰:۴۳:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۳
پس حتما شمایی که از دیوار سفارت انگلیس و آمریکا و عربستان بالا میرین هم برای اینکار تربیت شدین، من از تو خیلی ایرانی ترم و کشورم رو دوست دارم و اون چیزایی که آرمانهای اولیه انقلاب بوده رو حاضرم جونم رو بدم ولی مثل تو تعصب بیجا ندارم، اگرم کسی از ایران رفته شماها فراری شون دادین پسرجان.
ناشناس۴۷۲۶۶۸۰۷:۵۷:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۳
اولا تو نه و شما . چون احتمالا سن شما نصف منم نیست بچه جون . ثانیا ایرونی اصیل هرگز نوکر این و اون نمیشه ، چون ایرانی ، برده زاده نبوده . ثالثا همه مثل جنابعالی بی فرهنگ نیستن که از دیوار بالا برن . و دست آخر ، وقتی کسی تشخیص نمیده که گرفتاری این مملکت ، دزدی و فساد و رشوه و پارتی بازی و رانت و دروغ و هزار چیز دیگه ست ، و دستش رو مثل گداها جلوی دشمنان مملکتش دراز میکنه ، دیگه حق نداره ژست خنده دار ملی گرایی و وطن پرستی به خودش بگیره .
ناشناس۴۷۱۰۹۲۰۹:۲۹:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۲
از مقامات مسئول خواهش میکنم عاقلانه رفتار کنند وضعیت بحرانی مردم وکشور رو درنظر بگیرند واز دعوت به مذاکره استقبال کنند جون امروز با عزت به مذاکره می نشینند ولی در غیر اینصورت درآینده نه چندان دور به اجبار وبا ذلت تن به مذاکره خواهند داد
ناشناس۴۷۱۳۷۲۱۲:۰۱:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
پیشنهاد مذاکره فقط برای خوب جلوه دادن خود و ایجاد تفرقه در کشور است. تا الان به پیمانهای بین المللی پایبند نبوده است وفقط به فکر منافع خودش است.
ناشناس۴۷۱۴۳۳۱۲:۲۰:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۲
از مذاکره چی راره گیرمون بیاد میوه ای برجام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ساده لوح نباشید آمریکا در هیچ مذاکره ای امتیازی که شما دنبالشید نمیده
ناشناس۴۷۱۱۲۳۰۹:۵۳:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
همه حتی خود آمریکا به قدرت ایران اعتراف کردند اما متاسفانه بخاطر سومدیریت اجرایی خصوصا دولتی ، مردم این قدرت را احساس نمیکنند . لطفا این قدرت را در مسائل تولید و اشتغال و ارزانی بکاربندید. یاحق
ناشناس۴۷۱۱۲۶۰۹:۵۴:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۲
اولین اصل در هر معامله ای اعتماده... امریکا قابل اعتماد نیست...اونم ثابت کرده...هدف اونا فروپاشی ایران هست. مهم ترین کار دولت در چنین شرایطی مبارزه با فساد هست و حمایت از تولید.
محمد۴۷۱۳۰۲۱۱:۴۰:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۲
دقیقا همینطوره.آفرین
ناشناس۴۷۱۳۶۲۱۱:۵۸:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
کدوم تولید !!!؟؟؟؟ دیگه تولیدی نمونده
ناشناس۴۷۱۵۵۵۱۳:۱۰:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۲
کاملا بارشما موافقم، اعتماد اصل هر توافق و معامله ای هست، ولی آیا ما پس از توافق برجام و حتی در دوران اوباما توانستیم در سایر زمینه ها اعتماد ایجاد کنیم یا با پول بدست آمده از برجام در جاهای دیگه هزینه کردیم و متحدین آمریکا را تهدید کردیم
ناشناس۴۷۱۱۵۱۱۰:۱۵:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۲
مذاکره بحران اقتصادی کنونی را حل نخواد کرد وضعیت بدتر از این حرفها است که با مذاکره حل بشه
ناشناس۴۷۱۱۷۱۱۰:۳۳:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
اگر تو انتخابات نوامبر ببازه کارش تمومه شیطان سرخ.
ناشناس۴۷۱۳۲۸۱۱:۴۷:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۲
به همین خیال باش. وضعیت اقتصادی آمریکا با وجود ترامپ عالی تر از هر زمان دیگه ایه و ترامپ دوره بعد هم حتماً رییس جمهوره و جمهوری خواهها هم همینطور.
ناشناس۴۷۱۸۶۶۱۶:۰۲:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۲
حالاحالاها باید جمهوریخواهان رو تحمل کنی. تازه بعد از 8 سال زمامداری ترامپ، بعد نوبت دخترش ایوانکا میشه. اولین رئیس جمهور زن ایالات متحده
ایرانی۴۷۱۲۳۴۱۱:۱۸:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۲
من به عنوان یک ایرانی ؛ از مذاکره استقبال میکنم
ناشناس۴۷۱۳۵۳۱۱:۵۴:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
منم‌هم‌همینطور البته بعد بازگشتش یه برجام
کارمند بدبخت دولت تدبیر !!!!!!۴۷۱۳۵۹۱۱:۵۶:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
من به عنوان یک ایرانی با توجه به اینکه دیروز 1 کیلو انگور خریدم 9000 تومن و یک کیلو خیار 4500 !!!! پس : 100% با مذاکره موافقم
ناشناس۴۷۱۴۷۰۱۲:۳۵:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
بهتر نیست به عنوان یک ایرانی عزت داشته باشی. و کمی تاریخ را بخوانی. که مثل قاجار نباشیم.
کرمی تبار۴۷۱۲۴۳۱۱:۲۰:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
ترامپ توپ را به زمین ما انداخت
باوند۴۷۱۲۴۶۱۱:۲۱:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
مذاکره را به رفراندوم مردم بگذارید
ناشناس۴۷۱۴۸۰۱۲:۳۹:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۲
به عنوان یک استاد دانشگاه دولتی. از این تصمیم استقبال میکنم. و به شدت مذاکره با آمریکا را رد میکنم . بروید تاریخ را مطالعه کنید . که هر کس با این شیطان دوستی کند مشکلاتش بیشتر میشود. شما یک مثال بیاورید که آمریکا با کشور دوست بوده و آن کشور پیشرفت عزتمندانه داشته؟
ناشناس۴۷۱۷۶۳۱۵:۱۰:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
الان 190 کشور که با امریکا رابطه دارند بد بخت شدن فقط ما خوبیم !
ناشناس۴۷۲۴۰۷۲۳:۳۶:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۲
کره جنوبی - ژاپن - تایوان - کشورهای عربی حوزه خلیج فارس - کشورهای اروپایی - استرالیا - کانادا - ... وضعیت اقتصادی و سطح رفاهشون را ببینید و مقایسه کنید با کشورهای که متحد روسیه و چین هستند!!!!!!
حمید۴۷۱۲۷۱۱۱:۳۲:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
توره خدا مسئولان نظر مردم را در مورد مذاکره در نظر بگیرن
ناشناس۴۷۱۲۹۹۱۱:۴۰:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۲
چرا دلار از ۷ تومان به ۱۲۰۰۰ رسید؟
ناشناس۴۷۱۵۱۷۱۲:۵۳:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
4200 نه ببخشید 3400
معتقد به همه گزینه ها۴۷۱۳۳۱۱۱:۴۷:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
مذاکره خوب نیست ! گزینه آخر خوبه
ناشناس۴۷۱۳۶۱۱۱:۵۷:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۲
ترامپ تاجری حقه باز است. کسی که کتابش را خوانده باشد خوب میداند.
فاطیما۴۷۱۴۸۹۱۲:۴۳:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
هدف ترامپ ازپیشنهادمذاکره فقط ایجاد دودستگی دربین مردم ومسئولان هست ترامپ آدمی نیست که بشودبه حرف هایش اطمینان کرد اگر اهل مذاکره بود ازبرجام خارج نمی شد حرف همه ملت ومسئولین باید به صورتدمتحداین باشد که اگر به برجام برگشتی باتومذاکره می کنیم
ناشناس۴۷۲۳۲۵۲۱:۵۲:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
تازه اگه برگرده هم نباید مذاکره بر روی برجام باشه چون از اول قرار بوده به برجام چیزی اضافه نشه مذاکره هم باید تو مسائلی به غیر برجام باشه
ناشناس۴۷۱۶۲۴۱۳:۴۴:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
ترامپ و جمهوری خواه ها بدنبال کسب ارا جهت انتخابات میان‌دوره‌ای مجالس آمریکا هستند لذا در تلاشند برای جلب ارا ایران و البته کره شمالی را که در آن چندان موفق نبودند به پای مصالحه بکشانند ،البته بیشتر نگرانی ترامپ بدلیل امکان استیضاح ناشی از تهدید دموکرات‌ها در صورت کسب اکثریت مجالس کنگره و سنادر ایالت هاست لذا فشار حداکثری را تا اواسط آبان بر ایران شاهد خواهیم بود ...چه ضمانتی وجود دارد که ایشانی که توافقی را که شورای امنیت آنرا تایید و در سازمان ملل به ثبت رسیده بود لغو کرد مجددا بعد از متعهد کردن ایران به خلع توان موشکی مجددا در حالی که در حال اعطای پیشرفته ترین سلاح ها به کشور های اطراف است ،با جنگی نیابتی ایران را در معرض تخریب قرار ندهد ،اگر شرایط ایشان مبتنی بر تعامل در برقراری آرامش در کشورهای منطقه بود امری معقول بود اما آنچه شاهدیم بموازات فشار بر ایران جهت مذاکره ،سیاست تا دندان مسلح کردن کشورهای اطراف به جدیدترین تسلیحات ،حمایت پنهان و آشکار توزیع و حمایت از داعش (بعنوان نمونه مگر زمانیکه داعش بصورت خطی با تعداد زیادی خودرو منطقه نینوا عراق وارد شد یعنی سیستمهای کنترل و شنود آمریکا قادر به شناسایی و نابودی آنها نبودند)که در تضاد با مصالحه خواهی است مشهود است ،ضعف عمده کشور ما فقدان و سو مدیریت و فامیل سالاری مدیریتی کشور و صد البته فساد مالی است که ریشه یافته که مثلا این فساد در چین توسط رییس جمهور جدید و با پشتیبانی نظامی با مصادره اموال و زندانی نمودن یک میلیون و چهارصد هزار مدیر مفسد و استفاده از نخبگان تکنوکرات و استفاده از تجربیات جهانی در جهت ایجاد بستر و ساختار سیستماتیک پیشگیری و،شفاف سازی و مبارزه با فساد تبلور یافت
ناشناس۴۷۱۶۳۷۱۳:۴۹:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
نمیدونم نویسنده این متن میدونه که نرخ پول ملی‌ ایران در برابر دلار یک چهارم شده؟ از تظاهرات مردم در شهر‌های مختلف خبر داره؟
حسن۴۷۱۸۹۰۱۶:۲۰:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۲
امریکا در قضیه برجام امتیازاتی از ایران گرفت و امتیازاتی هم داد .تراممپ برجام را لغو کرد و گفت این بدترین توافقنامه با ایران بود و خواهان مذاکره با ایران شد یعنی او می خواهد امتیازات بیشتری بگیرد و امتیازات کمتری به ایران بدهد که این عاقلانه نیست بهتر است ایران کانال مذاکره با اروپا را باجدیت بیشتری دنبال کند وانگهی اگر همین الان ایران باب ذاکره با امریکا را باز کند شاید اندکی قیمت دلار کم شود ولی انقدر مشکلات داخلی زیاد است که قیمت ارز سریعا دوباره بالا می رود .بهتر است جلوی اختلاس ها و دزدی ها گرفته شود
خوزستان۴۷۱۹۳۱۱۶:۵۱:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۲
من یه پیشنهاددارم واقعااگرمسئولین نظام اعتمادواعتقادبه مذاکره باامریکاندارندبیابندثروت ودارایی هاشان البته خودوفرزندان وآقازاده هابرای اثبات حقانیتشان به حساب خزانه واریرکنندتادولت خرج طبقه آسیب پذیرومستضعف بکنندوخودشان هم مثل قاطبه مردم زندگی کنندواگراحیاناجنگی شدخودوفرزندشان درصف مقدم مردم باشندمثل امام حسین علبه السلام درواقعه کربلا، خودوفرزندان وخانواده برعلیه ظلم وستم ایستادندوجنگیدن ودرشب آخرمنازله ازیارانش خواست وآنهارامخیرگذاشت که آزادندومیتونندیاازتاریکی شب استفاده کنندوازمیدان جنگ دورشوندوبه آغوش خانواده برگردنندیااینکه درکنارحق بمانندوبه شهادت نائل شوند،واقعااگراینطوررفتارکنند۱۰۰درصدمردم درکنارآنهاخواهندبودودرمقابل هرظلم وستم وزورگویی خواهندوایسادنه اینجوری که مردم باپوست واستخوان دارندبامشکلات اقتصادی دست وپنجه نرم کنندوباسیلی صورت خودراقرمزنگه دارندولی خودشان شاهانه زندگی کنند.یاعلی بسم الله این گوی واین میدون!!!
حسن۴۷۱۹۳۷۱۶:۵۴:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
امریکا در قضیه برجام امتیازاتی از ایران گرفت و امتیازاتی هم داد .تراممپ برجام را لغو کرد و گفت این بدترین توافقنامه با ایران بود و خواهان مذاکره با ایران شد یعنی او می خواهد امتیازات بیشتری بگیرد و امتیازات کمتری به ایران بدهد که این عاقلانه نیست بهتر است ایران کانال مذاکره با اروپا را با جدییت بیشتری دنبال کند وانگهی شاید اگر ایران مذاکره با امریکا رابپذیرد میزان کمی قیمت دلار پایین بیاید ولی بدلیل بی انضباطی مالی و فسادااقتصادی دوباره ارزش ریال پایین می آید پس فعلا راه اصلی اصلاح درونی خودمان و سیاست تنش زدایی با همسایگان و اروپا اسست
ناشناس۴۷۱۹۶۲۱۷:۰۶:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
اتفاقا ترامپ برای مذاکره با ایران شرط گذاشته و ان هم برهم زدن برجام بود . برجام تحریم ها را علیه ایران لغو کرد و شرایط عادی بود امروز با برگشتن تحریم ها به مشکل اقتصادی خوردیم مثل قبل از بر جام . شرط ایران برای گفتگو باید برگرداندن برجام باشد . اگر برجام برنگردد ترامپ در موضع قدرت و ایران در موضع ضعف قرار دارد . چرا ایران باید خلع سلاح شود در حالی که کشورهای اطراف ایران تا دندان مسلحه شده اند . امروز نتیجه دیدارهای منافقین با جان بولتون و ترکی بن فیصل و سران اسراییل را می بینیم . پول از سعودی نفشه از اسراییل عامریت از منافقین رییس هم امریکا فقط با تفرقه بین مسیولین نظامی و سیاسی وضع ما بدتر می شود . فضای جامعه ما فضای پر از شایعه و تهمت و تفرقه و چند دستگی شده است و این بزرگترین دشمن ما می باشد .
ناشناس۴۷۱۹۹۶۱۷:۳۴:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
اگر شما عمیق تر نگاه کنید اندازه صنعت ایران و تنوع تولیدات و همچنین تعداد زیادی افراد تحصیل کرده و منابع متعدد معدنی و نفتی پتانسیل زیادی در جهت کار آفرینی و تولید و صادرات با توجه به تعدد sbu ها دارد اما متاسفانه وجود مفسدان رانت دار وارداتی چی که کوچک‌ترین احساس ملی نسبت به ایران و ایرانی ندارند و از طرفی مدیران اجرایی نالایق و فاقد دانش پوپولیستی که به یکباره یارانه انرژی بخش تولید را که باید به آهستگی و پلکانی و بموازات بهبود و جایگزینی تجهیزات انرژی بر قدیمی بخش تولید صورت می گرفت موجبات ورشکستگی بخش تولید را فراهم آوردند ،سیل واردات قاچاق و غیر قاچاق خودی های رانت دار بی احساس به ایران و ایرانی و قطع یارانه انرژی بخش تولید توان رقابتی بخش تولید ایران را به تحلیل برد و منجر به تعطیلی و بیکاری شد ،از طرف دیگر سو مدیریت در ارزیابی برداشت آب ،سو مدیریت در احتراز از افتادن در تله های نابود گر منابع مالی ساخته شده خارجی بازار ساز سلاح جنگ ها ی نیابتی ،سو مدیریت در ارزیابی تخصیص منابع بدرون کشور تا موارد دیگر فاقد الویت بزرگ بین محور ،سو مدیریت در برخورد و مجازات و مصادره اموال مفسدان مافیایی سرطانی فامیل محور ،سو مدیریت در پیش بینی بحرانهای کشور و دوربینی استراتژیک نظیر فقدان مدیریت برداشت اب،فقدان دید گاه علمی و استراتژیک در ساختن سد هایی که گاها خود بحران اب را تشدید کردند،سو مدیریت در وحدت فرماندهی در مدیریت که از جایگاه خاصی مختلف سخنهای مختلف و متناقض به خارج ارسال شده و همین سو مدیریت در تصمیمات کلان کشوری که مدیریتی گسسته و فاقد محور منافع ملی را سبب شده است ،سو مدیریت در گزینش شایسته سالارانه مدیران که ستون نظام بروکراتیک است و بجای آن افراد صرفا مدیرنماهای سخنران و فاقد تخصص که با ریاکاری و کم سوادی منابع و اموال کشور را بر خلاف مصالح ملی و عمدتا در خزانه منفعت محورانه خود به هدر داده و نارضایتی کشور را تشدید کردند اینهمه مراکز علمی و متخصصین اقتصاد،جامعه شناسی،مدیریت،استراتژیست و...حتی در خارج کشور که بخاطر وطن خود حاضر به کمک فکری به کشور می باشند چرا در انتخاب مدیران اصلا توجهی نشدند چرا مانند آمریکا در دانشگاه ها اتاقهای فکر در جهت ارزیابی تهدید ها ،فرصتها و مدیریت کشور در سمت و سوی تصمیمات استراتژیک در جهت منافع ملی استفاده نشده و فقط عده ای مدعی خود را با رانت سابقه،فامیل و جناح و فقط با مشروعیت به صندلی خود را مدیر کرده اند ،سو مدیریت در روابط خارجی و عدم اقدام در جهت تعدیل خواسته هایش ایدیولوژیک با محوریت ارتقا و تثبیت رفاه مردم و منافع ملی آیا با کشتی موریانه زده برخی فاسدان مافیایی که با رانت از مجازات میگریزند وکشتی فاقد تعادل میشود به جایی رسید، اولی تر رسیدگی به داخل و قدرت یافتن اقتصادی و خارج از شعار گرایی و با واقع گرایی و دیدن ضعفها و نه پوشاندن آنها ،دیدن معضلات نه نفی آنها ست مگر پیامبر زمانیکه مکه را گرفتنددشمنی ابوسفیان را در جهت منافع جمع نادیده نگرفتند ،خداوند حق بندگان خدا را بر حق خود مقدم میدارد من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق پس چرا باید به خاطر عدم تعدیل و ارزیابی مجدد استراتژی کشور ، تهدید ها و تهاجم اجماعی دیگران را برای خود و مردم خود ایجاد کنیم در بالاترین حالت مسعولین امانت‌دار اموال کشور هستند نه صاحب آن ،و باید اقدامات در جهت حفظ منافع و رفاه و آرامش اقتصادی و روانی مردم صاحب کشور باشند نه تشدید مشکلات ...راه حل در الگوگیری از کشورهای موفق در مبارزه با فساد نظیر چین می باشد که یک میلیون چهارصد مدیر فاسد و بستگانشان را دستگیر و اموالشان را مصادره ،افراد لایق تکنوکرات متخصص وطن پرست را بکار گماردن ،پیاده سازی سیستم شفاف سازی و مبارزه با فساد از کشورهای موفق و تشکیل فوری اتاقهای فکری دانشگاهی در برنامه ریزی آینده کشور ،تنظیم و تعدیل روابط خارجی مبتنی بر منافع ملی و منافع ملت ،و کارگروهی نظامی که بی ترهم و بدون اغماض به قلع و قمع مفسدان و مصادره اموال آنها با اطلاع رسانی به مردم در جهت احیای پشتوانه مردمی اقدام نماید ،فراموش نکنید اولین عامل که تعیین کننده استراتژی دولت باید باشد رفاه و آرامش مردم با اقتصاد مولد و نه دولتی سخنران فاقد بهره وری است
یک شهروند۴۷۲۰۰۵۱۷:۳۷:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
فرصت خوبی پیش آمده .... ..مردم را در تصمیم گیری ها شرکت دهید........مخالفین و موافقین هردو نظر بدن.... صحبت کنند ....بعد رفراندوم برگزار کنند .....با عرت و با پشتیبانی رای مردم هم میتونند بگن بله ....هم میتونند بکن نه .......رای مردم .....اراده مردم ....خواست مردم ......همه جهانیان را توجبه خواهد نمود و مردم احساس خواهند کرد در سرنوشت خود دخالت مستقیم و موثر دارند ....این بهترین فرصته این تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم ....همیشه چنین فرصتهایی در اختیار نیست .....فرصت سوزی نکنیم .....با سیاست و کیاست و تدبیر مقدمات رفراندمو .... رابطه یا عدم رابطه با آمریکا را آماده کنید......فردا شاید دیر باشد
ناشناس۴۷۲۳۲۸۲۱:۵۵:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
بیخودی جوش نیارید الان بازم رفراندوم بشه بازم مردم به جمهوری اسلامی رای میدن مردم با اصل نظام مخالف نیستن چون اگه بودن انقلاب نمیکردن مشکل مردم نفوذی های دشمن و مسئولینه بی کفایت هستند
ناشناس۴۷۲۴۶۴۰۱:۱۳:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۳
مجید جان .....صحبت راجع به رفراندوم در مورد مداکره و رابطه با امریکا هست نه رفراندوم راجع به جمهوری اسلامی .....
محمد۴۷۲۶۶۵۰۷:۵۵:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۳
ساده نگاریست به حرفهای ترامپ در مورد مذاکره توجه نمود او در حال بازی با اقتصاد ایران است روزی تهدید می کند دلار بالاتر می رود روز دیگر اعلام مذاکره بدون پیش شرط می نماید که باعث تعدیل بازار می گردد و باعث می شود حداقل در قیمت بالا نیز ثبات وجود نداشته و عملا تجارت ایران را با فلاکت مواجهه می نماید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین