چقدر بستنی بخوریم؟

گروه سلامت الف،   3970509148

رییس انجمن تغذیه استان کرمانشاه گفت: میزان مصرف بستنی تاحدی که برای سلامتی مضر نباشد برای هر فرد متفاوت است و این میزان با توجه به شرایط جسمی افراد تعیین می‌شود.

دکتر هادی عبدالله زاد در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ترکیب اصلی بستنی از شیر، شکر و چربی تشکیل شده، اظهار کرد: بستنی نیز همانند شیر ارزش غذایی خوبی دارد و به عنوان یک منبع خوب پروتئین، کلسیم، ویتامین 12 B، ریبوفلاوین و سایر ریز مغذی‌ها محسوب می‌شود.

وی  با اشاره به مقدار بالای کالری در بستنی، گفت: اگر یک لیوان شیر بین ٩٠ تا ١۵٠ کیلوکالری انرژی به بدن انسان برساند، همین میزان بستنی می تواند دو برابر کالری به بدن برساند، به همین دلیل افراد باید مواظب میزان کالری دریافتی باشند. مدیر گروه  تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: مصرف بستنی برای بچه های کم وزن و یا افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند گزینه تغذیه ای مناسبی است، اما سایر افراد باید توجه داشته باشند که میزان کالری بالای بستنی می‌تواند موجب چاقی آنها شود.

 عبدالله زاد افزود: همچنین مصرف زیاد بستنی بدلیل میزان بالای چربی اشباع موجود در آن، می‌تواند موجب بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی شود، بنابراین توصیه می‌کنیم مقدار مصرف بستنی خیلی زیاد نباشد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه یکی از دلایل ایجاد کبد چرب دریافت میزان زیاد کربوهیدرات و کالری است توصیه کرد: افراد مبتلا به کبد چرب مصرف بستنی را محدود کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مقدار مناسب مصرف بستنی به عواملی از جمله میزان تحرک و میزان کالری دریافتی از سایر مواد غذایی بستگی دارد، عنوان کرد: با در نظر گرفتن این موارد افراد معمولا می توانند یک روز در میان بستنی بخورند.

وی افزود: حتی افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند نباید از خوردن بستنی محروم شوند و با تنظیم دقیق برنامه غذایی توسط متخصص تغذیه می‌توانند از خوردن بستنی لذت ببرند. عبدالله زاد با اشاره به اینکه کودکان تا سن سه سالگی فاقد آنزیم مسئول متابولیسم چربی که منجر به ساخت کلسترول می‌شود هستند، گفت: والدین خیلی نگران مصرف زیاد بستنی توسط کودکان نباشند، اما باید توجه داشته باشند بستنی قبل از وعده‌های غذایی مصرف نشود، چرا که جلوی اشتهای کودک گرفته می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به میزان بالای کلسیم، پروتئین و سایر ریزمغذی‌های موجود در بستنی خاطرنشان کرد: کاکائو، قهوه و شکلات که در بعضی از بستنی‌ها وجود دارد می تواند روی جذب این مواد مغذی تاثیر منفی بگذارد.

وی با بیان اینکه مواد نگهدارنده و رنگی موجود در بستنی‌ها می تواند موجب تشدید بیش‌فعالی کودکان شود، گفت: توصیه می‌شود بستنی‌های صنعتی که مواد افزودنی و نگهدارنده دارند، کمتر مصرف شود. عبدالله زاد در ادامه با اشاره به اینکه برخی افراد هنگام خوردن بستنی دچار سردرد می‌شوند، اظهار کرد: خوردن بستنی روی ترشح ناقل‌های عصبی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند رگ‌های خونی را تنگ یا گشاد کند و همین علت می‌تواند موجب سردرد شود.

وی افزود: دمای بستنی در ایجاد این سردردها خیلی تاثیر گذار است، بنابراین بهتر است افرادی که با این مشکل مواجه هستند بگذارند بافت بستنی کمی نرم‌تر شود سپس آن را مصرف کنند. عبدالله زاد در ادامه با اشاره به تفاوت شیوه‌های تولید بستنی صنعتی و سنتی گفت: از مشکلاتی که در تولید بستنی‌های صنعتی وجود دارد این است که ممکن است به جای استفاده از شیر تازه‌ دام از شیر خشک استفاده کنند.

وی افزود: در تولید بستنی‌های سنتی نیز این مشکل وجود دارد که ممکن است نکات بهداشتی رعایت نشود و آلودگی‌های میکروبی در بستنی وجود داشته باشد، اما در بستنی های صنعتی شیر کاملا پاستوریزه است.

 عبدالله زاد درپایان تاکید کرد: بستنی های سنتی به علت اینکه فاقد مواد نگهدارنده و افزودنیهای رنگی هستند، به شرط رعایت نکات بهداشتی و اطمینان ازسالم بودن شیر بر بستنی‌های صنعتی ترجیح داده می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین