افزایش قیمت سکه و ارز و نقش نقدینگی افسارگسیخته/ ریشه و علت‌العلل تمام دردها و معضلات اقتصادی چیست؟

جعفر قادری، گروه اقتصادی الف،   3970508029 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
افزایش قیمت سکه و ارز و نقش نقدینگی افسارگسیخته/ ریشه و علت‌العلل تمام دردها و معضلات اقتصادی چیست؟

التهاب بازار سکه و ارز یک‌بار دیگر به سبک و سیاق ماه‌های اخیر رو به وخامت گذاشته و روز گذشته قیمت سکه از مرز 4 میلیون تومان و نرخ دلار(در بازارهای غیر رسمی) از 11 هزار تومان عبور کرد. فارغ از عوامل روانی که موجب تشدید اوضاع نابسامان بازار شده، نمی‌توان و نباید از کوتاهی و سوء تدبیرهای دستگاه‌های ذی‌ربط در شرایط کنونی صرف‌نظر کرد، چراکه آنچه امروز در این دو بازار رخ‌داده، معلول سیاست‌گذاری‌های غلط اقتصادی متولیان امر بوده و هست.

هنگامی‌که سیاست‌های اقتصادی مغایر با اسناد بالادستی در طول سال‌ها تداوم پیدا کند؛ به‌نحوی‌که میزان نقدینگی از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۵۰۰هزار میلیارد تومان افزایش یابد، نباید انتظار داشت که آثار و تبعات سویی به همراه نداشته باشد.

طبیعی است که این حجم از نقدینگی ایجادشده در کشور باید درجایی صرف شود و در برهه فعلی که بخش‌های تولیدی توان جذب نقدینگی را ازدست‌داده‌اند، طبیعتاً نقدینگی افسارگسیخته به سمت بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن می‌رود؛ چراکه همه می‌دانند با افزایش نقدینگی، تورم هم افزایش می‌یابد و برای حفظ ارزش پول و قدرت خرید خود، به‌ناچار به سمت بازارهای غیرمولد جذب می‌شوند.

درست است که حجم نقدینگی از حجم تولید ناخالص ملی فراتر رفته اما چنانچه در بخش‌های تولیدی، سیاستی در پیش‌گرفته شود تا بخش قابل‌توجهی از نقدینگی به سمت صنعت و کشاورزی سوق پیدا کند، می‌توان به‌عنوان یک فرصت به این مقوله نگاه کرد که متأسفانه به دلیل مشکلات عدیده در تولید، عملاً چنین امری میسر نیست. از سوی دیگر، کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی بدون اینکه برای خروج آن‌ها فکری شده باشد، موجب شد تا سیلی از نقدینگی از بانک‌ها خارج و به سمت بازار سکه و ارز سرازیر شود که به دلایلی ازجمله عدم کنترل دقیق بر بازارهای ذکرشده، تقاضا برای ارز و سکه را به‌شدت افزایش داد که طبیعتاً منجر به افزایش قیمت و به‌هم‌ریختگی بازار شد.

نکته دیگری که به نوسانات شدید بازار منجر شده وضعیت نامناسب است. صنعتگران داخلی علیرغم میلی باطنی‌شان به دلیل هزینه‌ها و ریسک‌هایی که گریبانگیر بخش تولید شده، نمی‌توانند با نرخ سود معقول در بازار حضورداشته باشند و نرخ اندک بازده داخلی برای بسیاری از پروژه‌ها باعث شده سرمایه‌گذاران به بازار تولید جذب نشوند.

بنابراین، چاره‌ای جز حرکت به‌سوی عملیاتی کردن قانون بهبود فضای کسب‌وکار که از هفت سال قبل معطل‌مانده وجود ندارد. اجرای این قانون و قوانین مشابه به کاستن از مجوزهای دست‌وپا گیر منجر خواهد شد و در کوتاه‌مدت می‌تواند به بخش خصوصی و موتور اقتصاد کشور تحرک بیشتری ببخشد.

یکی از راهکارهای مهم خروج از اوضاع کنونی، تمهید مقدمات فعالیت منطبق با اصول اقتصادی در بازار بورس است. این بازار، یکی از معبرهایی است که از پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه‌های سرگردان بهره می‌برد ولی مشکلات فراوانی نیز در آن به چشم می‌خورد. بنا بود که در بازار بورس، صندوقی به‌منظور کنترل نوسانات و حبابی شدن شاخص‌های بورس ایجاد شود که به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری کلان و زمان‌بر بودن تأسیس آن، تاکنون این امر محقق نشده است. ضمن اینکه باید توجه داشت که برای جلوگیری از آفت حبابی شدن قیمت سهام، عرضه نیز افزایش یابد زیرا در صورت عدم‌تغییر در میزان عرضه سهام و بالا رفتن نرخ تقاضا برای خرید سهام، قیمت سهام به شکل کاذب افزایش‌یافته و گرچه ممکن است به‌صورت موقت راهگشا باشد و سرمایه‌های راکد را به سمت این بازار بکشاند، ولی در درازمدت اثر منفی داشته و به بی‌اعتمادی مردم منجر می‌شود.

نقش مهم و کلیدی سازوکارهای نظارتی را نیز در این میان نباید ازنظر دور داشت. در سایه تقویت نظارت است که بازارهای جذاب غیرتولیدی ناامن می‌شوند و فرصت جولان از کسانی که یک‌شبه میلیاردها تومان سود بادآورده به جیب می‌زنند، سلب می‌گردد.

در شرایط فعلی که امکانات الکترونیکی، توسعه‌یافته و دسترسی به گردش حساب‌ها میسر است، نهادهای دست‌اندرکار می‌توانند منابع غیر مولد را شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد کنند. قانون، دسترسی به اطلاعات را برای دستگاه‌های ذی‌ربط فراهم کرده و این نگرانی که صاحبان سرمایه‌های کوچک و بزرگ در صورت دسترسی به حساب‌های بانکی، منابع خود را از کشور خارج می‌کنند، محلی از اعراب ندارد چون سرمایه‌داران پاک دست به مصداق این مثل که «آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است»، از نظارت و رصد برای حفظ سلامت تجارت نه‌تنها واهمه‌ای ندارند، بلکه از آن استقبال هم می‌کنند.

قاطبه مردم نیز بر این مبنا که وصول مالیات از واحدهایی با گردش مالی بالا و مشاغلی با درآمد کلان و انبوه، درنهایت به بهبود فضای کسب‌وکار کمک می‌کند، از قاطعیت در دریافت حقوق قانونی دولت حمایت خواهند کرد. بنابراین، نظم دهی به سامانه مالیات بر درآمدهای اتفاقی و اهتمام جدی به دریافت این مالیات – با توجه به اینکه این اقدام در دستور کار قرارگرفته – به‌طور حتم، سرمایه‌ها را به سمت بخش‌های مولد سوق داده و هم‌زمان از اعتبار سکه و ارز به‌عنوان کالای سرمایه‌ای خواهد کاست.

تکمیل‌کننده این پازل، حذف مالیات از تولید به شمار می‌آید و پیام این اقدام به سایر بخش‌ها آن است که منابع خود را به سمت بخش‌های برخوردار از معافیت‌های مالیاتی سوق دهند و افزون بر سودآوری، به اشتغال در کشور که نیاز روز کشور محسوب می‌شود، کمک کنند.

از جانب دیگر، باید از سوی سازمان‌های مسئول، روزنه‌هایی باز شود و پروژه‌ها و تدابیری تعریف و پیاده‌سازی گردند که حداقل سود را برای مردم به همراه داشته باشد، اما نه به قیمت انتشار اسناد خزانه‌داری و سیاست‌های مشابه. در طول سال‌های گذشته، دستگاه‌های اجرایی برای رونق دادن به اقتصاد و تحرک بخشی به طرح‌های عمرانی، اقدام به انتشار اسناد خزانه و واگذاری آن به پیمانکاران کرده‌اند که در ظاهر به افزایش سهم این بخش درمجموع هزینه‌های دولت منتهی شده، اما از این منظر که سهم قوه مجریه را در اقتصاد افزایش داده و منجر به کاهش کارایی و راندمان فعالیت‌های اقتصادی شده، مغایر با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب و اصول اداره کشور ارزیابی می‌شود.

به‌بیان‌دیگر، انتشار اسناد خزانه باعث افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش نقدینگی شده و یکی از مشکلات ناشی از افزایش قیمت ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو به همین سیاست‌های نسنجیده بازمی‌گردد.

در شرایط فعلی، تسریع در واگذاری فعالیت‌های بخش دولتی به بخش خصوصی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و هدایت نقدینگی به سمت طرح‌های واگذارشده به بخش غیردولتی، سیاستی است که ضمن تحرک بخشی به اقتصاد، می‌تواند از فربه‌شدن بخش دولتی جلوگیری کرده و به دولت برای تأمین هزینه‌ها و درنتیجه کنترل تورم یاری رساند.

و بالاخره اینکه ریشه و علت‌العلل تمام دردها و معضلات اقتصادی به رکود و خاک خوردن واحدهای تولیدی بازمی‌گردد؛ لذا ضمن ضرورت توجه دستگاه‌های اجرایی به موارد ذکرشده، مردم نیز باید به نقش خود در رونق تولید واقف باشند و سرمایه‌های خود را به سمتی که منجر به افزایش تقاضا در بازار متلاطم ارز و سکه شود، نبرند و منافع عالیه کشور را نیز در نظر بگیرند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۰۵۳۳۰۸:۳۸:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۸
بزرگترین اشتباه دولت بستن صرافی ها بود. دولت می توانست از طریق صرافی ها تا حدودی بازار را کنترل کند. با بستن صرافی ها همان دولت دیگر هیچ ابزاری برای کنترل بازار در دست ندارد.
ناشناس۴۶۰۸۷۰۱۰:۵۴:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۸
همه اینها بهانه است این اقایونی که سکه خریدن باید سود کنن همین
ناشناس۴۶۱۴۰۲۱۳:۴۹:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۸
در دولت اقای روحانی 20 میلیارد دلار ارز دولتی بین دوستان و ژن های برتر تقسیم شده . حالا موقع فروختن این 20 میلیارد دلار در بازار ازاد است تا سودش را ببرند .
ناشناس۴۶۰۸۸۸۱۰:۵۹:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۸
همین الانم صرافی ها با کار غیرقانونی و خرید و فروش تلفنی این وضعیت رو به وجود اوردن
ناشناس۴۶۰۹۱۶۱۱:۰۹:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۸
این وضع رو پتروشیمی ها بوجود آورده اند که خوراک گرفته اند ولی ارزشان را نمی آورند تا مدیر عامل هایشان از وارد کنندگان برای تهاتر زیر میزی نگیرند ارز را به سامانه نیما عرضه نمی کنند
ناشناس۴۶۱۰۳۴۱۱:۴۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۸
دقیقا همین است و هیچکس از این ها نه سئوال میکنه و نه بازرسی دنبال کسی میرند که برای مسافرت ارز لازم داره
ناشناس۴۶۱۳۱۲۱۳:۲۲:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۸
این سامانه نیما باید کلا قطع بشه این مسخره بازی ها فقط باعث افزایش قیمت شده
ناشناس۴۶۲۱۵۳۱۸:۲۱:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۸
و صد البته عملکرد اتاق بازرگانی
سلام۴۶۰۹۲۸۱۱:۱۰:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۸
دلائل: 1. تولید نقدینگی سنگین بدون جذب در تولید و اشتغال در 5سال اخیر . 2. گره زدن و معطل کردن اقتصاد و نقدینگیها که عمدتا در اختیار بانکهاست به برجام . 3. تضمین نگرفتن در برجام و قابل نقض و قابل پاره کردن آن توسط طرفها غربی . 4. استفاده ترامپ از عدم تضمین برجام و خارج شدن با کمترین هزینه. 5. در رفتن فنر انتظاری 5 ساله نقدینگیها و تخریب گسترده اقتصاد . راه حل پیشنهادی: آنی : 1. اعدام مسئولان رانت ساز و دلالان آنها و محتکران برای ایجاد فضای ناامن برای اخلالگران . 2. بازگرداندن بازار ارز ولو 11هزارتومانی به صرافان مجاز و حذف دلالان تا بازارغیررسمی حذف شود. 3. حذف بازار آتی سکه و عدم پیش فروش و مسدود کردن حسابهای مستقیم و غیرمستقیم بانکها و موسسات برای جلوگیری از ورودشان به بازار ارز و سکه و مسکن و... . میان مدت: 1. استیضاح روحانی و رای به عدم کفایتش چون تا او و دولتمردان بی عرضهی او هستند بازار التهاب دارد و مردم و بانکها ناامید از اقتصاد به ارز و سکه هجوم می اورند . 2. تشکیل دولت جنگ اقتصادی مانند وزارت خزانه داری آمریکا که به ستاد جنگ اقتصادی تبدیل شد . 3. تداوم بازداشت و مجازات عاملان سازمانی و دلالان و محتکران با شدت بیشتر . بلند مدت : 1. اصلاح نظام بانکی با حذف و تعطیلی بسیاری از بانکها که عمدتا ورشکسته اند و برای فرار از ورشکستگی به بازار سکه و ارز حمله کردند تا درآمد کسب کنند و بدهی ها به دولت و مردم را تسویه کنند . 2. قانونگذاری جدی ضدفساد در مجلس برای پیشگیری از ایجاد منافذ رانتی در همه دستگاهها . 3. تولید و اجرای قوانین شفافیت زا در حوزه پولی و ملکی و توزیع کالا تا مالیات واقعی اخذ گردد . یاعلی
ناشناس۴۶۱۰۲۳۱۱:۳۷:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۸
احسنت ضمنا در میان و بلند مدت ایجاد فضای تولید و اشتغال را توسط دولت جدید اضافه کن
ناشناس۴۶۱۱۸۶۱۲:۳۶:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۸
ما الان در جنگ با اتحادیه اعراب و امریکا و..هستیم جنگ هم هزینه سنگین دارد
ناشناس۴۶۱۹۸۳۱۷:۱۱:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۸
ضربه ای که دشمنان داخلی زدند تو خواب هم امریکا و عربستان نمیدید
رضا۴۶۱۲۴۲۱۲:۴۹:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۸
اخوی تو بهتر است به داعش به پیوندی و در دولت او مسیولیت اقتصادی قبول کنی البته احتمالا با این شیوه در انجا هم دو ماهه تو را اعدام می کنند
ناشناس۴۶۱۵۸۵۱۴:۵۱:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۸
یک عده‌ای همه جا میگردند واز هر اهرمی برای رسیدن به منافعشان استفاده میکنند ازجمله ازنارضایتی های مردم این رفتارهای منافقانه است که مردم هم خوب میشناس این گروهها رو شاید برای همینه که بخاطر ناراحتی از رو حانی ... کار منافقین را نکنید
ناشناس۴۶۰۹۴۸۱۱:۱۸:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۸
مشکل اصلی چیز دیگری است مطمئن باشید ما تنش در روابط خارجی روحل نکنیم دلار بالاتر میره همین امروز ممکنه عدد 12 هزار هم ثبت بشه
ناشناس۴۶۱۲۸۸۱۳:۱۱:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۸
این دولت 100تا مذاکره کند هم فایده ندارد چون مشکل اصلی از خودش است نه فقط ترامپ
ناشناس۴۶۱۵۰۵۱۴:۲۶:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۸
جواب به ناشناس۴۶۰۹۴۸ در سوریه و عراق 10 ساله جنگ است و نصف کشورشون دست داعش بود و نفتی هم نداشتند و حتی تحریم هم بودند و با امریکا و عربستان و قطر و امارات و اسراییل هم رابطه خوبی ندارند ولی با این حال ارزش پول رسمیشان تغییری نکرد و یک سوم هم نشد. همین الان ارزش پول سوریه و عراق برابر با همان قبل از جنگ و ورود داعش است و ارزش پول ملیشان تغییر نکرده شما ناکارامدی و بی لیاقتی مسئولین اقتصادی و بانکی را گردن دیگران می اندازید و فرافکنی می کنید دولت روحانی طی 5 سال 1000 هزار میلیارد پول چاپ کرده و این پول ها صرف سازندگی و اشتغال نشده حالا همین پول ها وارد بازار سکه و ارز شده در ضمن در علم اقتصاد افزایش نقدینگی یعنی افزایش تورم .هر چقدر نقدینگی بیشتر شود به همان اندازه تورم زیاد می شود .این علم اقتصاد است دو دوتا چهارتا . در زمان دولت رفسنجانی هم قیمت دلار گران شد و ارزش پول ملی کم شد ایا ان زمان هم تحریم بودیم؟
ناشناس۴۶۱۲۵۲۱۲:۵۴:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۸
مشکل از خود دولت رانتی است . دولت 5 سال زمان داشت تا نقدینگی را به سمت تولید ملی و ساخت پتروشیمی و ... هدایت کنه ولی اینکار را نکرد و فقط طی 5 سال 1000 هزارمیلیارد پول چاپ کرد . ارزهای کشور را بابت واردات اجناس لوکس و .... به هدر دادند . واردات بی رویه باعث ضعیف شدن کارخانه های ایران شد . مشکل بی کفایتی مسئولین است
ناشناس۴۶۱۳۵۳۱۳:۳۶:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۸
دلیل این اشفتگی چیست ؟ ایا نقدینگی دست مردم قادر به ایجاد این اشفتگی هست ؟جواب خیر است حدود 40 بانک و موسسه و صرافی در کشور وجود داره فقط هر بانکی 1 میلیارد دلار از بازار دلار جمع اوری کنه چه مبلغی می شه و چه اتفاقی برای قیمت دلار می افته؟ حالا فرض کن همین تعداد بانک هر کدام چند تن سکه از بازار جمع اوری کنند چه بلایی سر قیمت سکه می اید؟ با توجه به زیان ده بودن بانک ها در این چند سال ایا مشکل بانک ها با بالا رفتن قیمت دلار و سکه حل می شود؟ جواب بله است .بانک ها رانت اطلاعاتی دارند و زودتر از همه می فهمند چه چیزی قرار گران بشه
ناشناس۴۶۱۴۲۸۱۴:۰۰:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۸
افزایش قیمت دلار و سکه راه حلی است که از سوی تیم اقتصادی دولت دیکته شده امثال اقای دکتر مسعود نیلی و دیگر همفکران ایشان اعتقاد دارند با افزایش قیمت دلار تولید داخلی رونق می گیره و قابل رقابت با محصولات خارجی می شود.حتی چند مقاله هم توسط ایشان و دیگر همفکران ایشان در فروردین ماه در روزنامه های دولتی و اصلاحاتی چاپ کردند و خواستار افزایش قیمت دلار بودند . از زمان دولت رفسنجانی تا الان برنامه های اقتصادی طبق این فرمول اجرا میشه . منتهی دولت این را شفاف به مردم نمی گوید
ناشناس۴۶۱۵۳۰۱۴:۳۳:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۸
چرا پول ثابت اسلامی اجرا نمیشه؟ ارزش هر قطعه اسکناس را به قیمت طلا روی آن نوشته مثلا 500000 تومانی را بنویسند معادلد دو دهم گرم طلا
ناشناس۴۶۲۰۸۳۱۷:۴۹:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۸
بد بختى كشور از روزى شروع شد كه هر تشكيلاتى خواست بانك براى خودش بزند بنياد .. شهردارو .....هركدام خواستند بانك و موسسه مالى خودشان را داشته باشند ، بفرماييد اين هم نتيجه اين بي برنامگى و نابخردى اقتصادى خدا نيامرزد كسي را كه به بيسوادها و بي تجربه ها پست و مقام داد و .. كسي را كه به ..كسانى كه تابعيت كشورهاى ديگر را دارند پست و مقام داد .
ناشناس۴۶۳۶۷۳۱۱:۳۰:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۹
آفرین. همین مسئله در مورد آموزش عالی هم اتفاق افتاد.
ناشناس۴۶۰۵۳۷۰۸:۴۳:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۸
بازار بیشتر به مسئولین پاسخ می دهد تا به متغیر های اقتصادی. صحبت های تند هفته پیش رییس جمهور در مورد آمریکا و نیز دیگر مسئولان در این مورد، مانند ..
جلالی قمی۴۶۱۴۴۹۱۴:۰۶:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۸
اگر هرچه زودتر تیم اقتصادی دور اول و دور دوم دولت روحانی هرچه زودتر مورد محاکمه واقع نشوند احتمال بروز ناملایمات.. در کشور میرود چون کاسه صبر مردم لبربز شده است اولین اقدام باید تیم اقتصادی و وزرا ممنوع الوج شوند دکتر توکلی مدیون مردم هستی اگه پای محاکمه این دولت ... نایستید درود بر دکتر توکلی
ناشناس۴۶۰۵۴۷۰۸:۴۵:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۸
ببینید ما تولیدی نداریم که نقدینگی بره اون سمت باید توسعه روابط خارجی وبرقرری صلح با همه کشورها و توسعه اقتصادی و سیاسی مد نظر قرار بگیرد مشکل کنونی ناشی از تنش با چندین کشور خارجی است در صورتی که این مساله تداوم یابد دلار مرزهای خیلی بزرگتری را پشت سر خواهد گذاشت تا همینجا نسبت به 4 ماه پیش ارزش پول ملی به کمتر از یک سوم کاهش پیدا کرده یعنی هر چه داشته اید دو سومش از دست رفته است
ناشناس۴۶۰۹۰۰۱۱:۰۳:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۸
اکثر نقدینگی در اختیار مردم به صورت خرد هست و نمیتونست تاثیری بر بازاری داشته باشه . مشکل اون نقدینگی های زیاده که به دلیل نبود شفافیت های مالی و بانکی اصلا معلوم نیست از کجا میاد ، مال قاچاق مواده یا قاچاق کالا یا پولشویی و ..... بعد از چهل سال هنوز یک سیستم درست نظارت مالی و بانکی نداریم تا جلوی پولشویی رو بگیریم
ناشناس۴۶۲۳۸۳۲۰:۱۴:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۸
ریشه تنشهای ما با کشورهای دیگه تندروی در انواع زمینه هاست. چرا مثل ترکیه بدور از تندروی رفتار نمی کنیم؟
ناشناس۴۶۰۵۴۹۰۸:۴۷:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۸
با توجه به اینکه چند ماه دیگر ایام زیارت اربعین حسینی فرا می‌رسد شایسته است دولت با رایزنی با طرف عراقی مشکل ارز و هزینه بسیار زیاد ویزای زائران اربعین حسینی را برطرف نماید تا بی‌سر و سامانی وضعیت ارز در اعزام زائران تأثیر منفی نداشته باشد.
ناشناس۴۶۰۷۰۴۰۹:۴۶:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۸
ما نان نداریم این جناب به فکر ارز برای رفتن به عراقه دست بردارید ..
ناشناس۴۶۱۱۸۵۱۲:۳۵:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۸
آنتالیا رفتن اون هم با اون صف های نجومی پشت گیت های ترکیه عیب نداره ولی زیارت امام حسین (ع) رفتن چرا!!!
ناشناس۴۶۱۷۷۴۱۵:۵۰:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۸
آنتالیا و زیارت در این زمینه تفاوتی نداره
ناشناس۴۶۱۹۲۷۱۶:۴۷:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۸
اون هم ایراد دارد. اصلا" باید مانند اول انقلاب تا یک سال گذرنامه صادر نشود و خروج از کشور ممنوع شود. در این صورت داستان ارز مسافرتی و در کنارش مسئله قیمت ارز تا حد زیادی حل می شود.
ناشناس۴۶۰۵۵۰۰۸:۴۷:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۸
بر عکس این مقاله گرانی ارز و طلا اصلا به مقدار نقدینگی کمی که دست مردم عادی هست ربطی ندارد بلکه نقدینگی عظیمی که دست مقامات و ... هست و عرضه نکردن دلارهای نفتی خود مردم در بازار و خرید های کلان مهندسی شده از سوی خود مقامات و عوامل آنها برای گران کردن و گران نگه داشتن ارز و طلا در بازار مثل سلطان م و عوامل دیگر آنها باعث این نابسامانی در بازار بصورت غیر واقعی شده دستهای از سوی خود مقامات برای کاهش مصنوعی ارزش ریال به بهانه تحریمها در کار هست
ناشناس۴۶۱۰۴۹۱۱:۴۸:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۸
جو سازی برای انکه مردم سکه و ارز دپو کردن یک دروغ بزرگه اصل کاری ها که سرمایه های کلان دارند و با تبانی دولتی ها برای گران کردن دست به چنین حرکتی زدند شما بگو چگونه است پتروشیمی ها که مالکش یک ... است چرا بعد از صادرات دلارش را به دولت یا بازار عرضه نکرده این اقایان نفت و گاز سوبسید دار از جیب مردم گرفتند حالا بهانه... میکنند و بیشترین فساد مال این هاست که کسی هم جرات ندارد اینها را به چالش بکشد ...
تبریزی۴۶۱۱۰۷۱۲:۱۰:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۸
به نظرم این حرف شما تایید کننده همون حرفیه که من خیلی وقت پیش گفتم. اینکه عده ای از دولتی ها و مقامات مسئول در واقع برانداز هستن و می خوان به عمد با ایجاد نارضایتی عمومی مردم رو وادار به ریختن به کف خیابون ها و .... کنن. به نظر می رسه نه تنها عاملان این نابسامانی ها بلکه کسایی که با وجود داشتن قدرت و اختیار لازم با اونها برخورد قانونی نمی کنن هم دستشون تو یه کاسه است. ستون پنجم دشمن بین خودمونه. تنها چیزی که نمی فهمم اینه که آیا این نفوذی ها فکر می کنن با این بلایی که دارن سر مردم میارن مردم اونها رو اصلا قبول می کنن یا می خوان خودشون رو به زور به مردم تحمیل کنن؟
ناشناس۴۶۰۵۵۱۰۸:۴۷:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۸
تیم اقتصادی دولت با فروش 60 تن طلای کشور و حراج میلیاردها دلار از ارز کشور باعث سقوط ارزش پول ملی شد.
ناشناس۴۶۰۶۹۶۰۹:۴۴:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۸
...مگر پول رایج مملکت ارزش نداره و ایا هر ایرانی حق نداره پولش را تبدیل به هرچه خواست بکند اگر نه چرا پول چاپ کردند و دست مردم دادند مثل ان میماند که پول داشته باشی و حق خرید نداشته باشی کجای دنیا چنین است بگویید ما هم بدانیم
ناشناس۴۶۱۳۸۸۱۳:۴۶:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۸
این 60 تن را هم به دوستان و اشنایان و ژن های برتر فروخته اند .قرار بود لیست ارز بگیران دولتی به اطلاع مردم برسه پس چی شد
ناشناس۴۶۰۵۶۴۰۸:۵۸:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۸
این روش فشار اوردن اقتصادی غیر عادی به مردم برای ان است که بگویند ما راهی نداریم به جز انکه با امریکا سازش کنیم و تمام موشک ها و هسته ای را تحویل امریکا بدهیم همان طور که لیبی ان را انجام داد ولی دیدید چه کردن با لیبی یک عده در راس نظام دارند با امریکا طوطئه میکنند تا کشور نابود و تجزیه شود خائن ها به همه جا نفوذ کردند باید مبارزه کرد حداقل کشور نابود نشود
سوسان۴۶۰۵۷۳۰۹:۰۱:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۸
4 میلیون کارمند دولتی علت تمام دردهای ملت است
ناشناس۴۶۲۹۱۵۰۱:۵۷:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۹
دمت گرم
ناشناس۴۶۰۵۷۹۰۹:۰۳:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۸
کاش دوره احمدی نژاد بود، لا اقل آدم میدونست و میگفت همه چیز تقصیر احمدی نژاده! والا!
محمود سعادتی۴۶۰۵۸۱۰۹:۰۴:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۸
تا بانک مرکزی بورس معاملات نقدی اسکناس و حواله ارز و سکه را راه اندازی نکند (و شبه قمارخانه بازار آتی سکه را متوقف نکند) این نرخ های عجیب و غریب که نه حجم و نه میزان معامله شده و نه خریدار و نه فروشنده آن معلوم نیست ادامه دارد.... بانک مرکزی حد خود را به تماشاچی تقلیل داده ! باید بازار از طریق بورس ارز شفاف شود ...قیمت هم بر اساس حجم و متوسط قیمت معامله شده در بورس اعلام شود....همین و همین
ناشناس۴۶۰۵۸۴۰۹:۰۵:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۸
بی ثباتی بی ثباتی بی ثباتی اقتصادی
ناشناس۴۶۰۵۸۵۰۹:۰۶:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۸
عجله نکنید, احتمالا مثل روزی شود که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و یهو قیمتها پایین آمد. آن روز هست که کسانی که سکه خریده اند, روی سرشان میزنند.
ناشناس۴۶۰۸۱۹۱۰:۳۱:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۸
تیم مذاکره روحانی امتحانش را خیلی بد پس داد پس مطمئنم در این دولت دیگر چنین اتفاقی نمی افتد چون اصلا آمریکا به این تیم شناخته شده امتیاز نمی دهد
ناشناس۴۶۰۵۸۹۰۹:۰۸:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۸
پشت این گرانی ها عمدی نقشه زیرکانه ای است تا عوامل خارجی در ایران قدرت را در دست گیرند مثل کودتای 28 مرداد این مسائل و اعتراضات پیش زمینه های ان است انقدر فشار و نا امنی اقتصادی باید شدید باشدکه مردم درگیر .. خود شوند و به چیز دیگری فکر نکنندتا ان ها به هدف خود برسند ...و این امر مسبوق به سابقه است در کشور هایی که سیستم ان تغییر یافته
ناشناس۴۶۰۵۹۷۰۹:۱۲:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۸
ريشه اصلي سياست هاي غلط و تنش با جهان و هزينه هاي سنگين در ...
ناشناس۴۶۱۶۴۶۱۵:۱۴:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۸
..درسته و همه ...هم اين خوب ميدونند ولي ..برخی .. نمي خوان تن به پذيرش واقعيتهاي جامعه بدن
ناشناس۴۶۰۵۹۸۰۹:۱۲:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۸
تا زمانیکه امریکا شیطان بزرگ است وضع همین است
ناشناس۴۶۰۶۰۴۰۹:۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۸
وقتی دشمنان خارجی تهدید و تحریم و حتی هشدار حمله نظامی می دهند و دستان پشت پرده در راه تضعیف دولت هستندو با جنگ روانی اقتصاد را از بین می برند. ایا می توان از یک دولت پیر و خسته و بی سواد انتظار معجزه داشت. این دولت نهایت می تواند بگوید وضع بدتر خواهد شد یا قیمت ارز 4200 است یا همین اطلاعیه بانک مرکزی . لذا مردم باید به سختی عادت کنند و گرانی را قبول نمایند و مریض نشوند و مسافرت هم نکنند و مصرف اب وبرق را مدیریت کنند و 0000 .چون واقعا دولت ...را اذیت می کنند
علی۴۶۰۶۰۹۰۹:۱۵:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۸
ازبین رفتن اعتماد اعتماد اعتماد دولت و مردم به یکدیگر از طرفی دولت با چاپ کردن پول حداقل همان 35 هزار میلیاردی که مالباختگان موسسات مالی پرداخت که همگی ریختند و طلا و سکه خریدند که واقعا ترین تصمیمی بود که گرفته شد و خیانت در امانت کرد در واقع تولید پول امانتی است که در اختیار دولت است و در شرایط اضطرار برای راه افتادن یک فعالیت مثلا تولید و عمرانی مقداری پول از بانک مرکزی استقراض میکند نه اینکه کس دیگه ای پول مردم را بالا کشیده وضع موجود این است که دولت هر چی طلاو دلار دارد را محکم گرفته تا آینده محتاج نباشد و مردم هم به دولتی که براحتی پول الکی چاپ میکند اعتماد ندارند و پول خود را به ارز و کالا تبدیل میکنند واین یعنی خودکشی از ترس مرگ اولین گام بازگرداندن اعهتماد است اعتماد و این راهی ندارد جز اینکه دولت استعفا بدهد و موقتا افرادی مقبول جامعه تا مثلا یکسال اداره جامعه را بعهده گیرندو بعد دوباره انتخابات و ...
پیمان۴۶۰۶۱۵۰۹:۱۸:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۸
فضای مقاله و مشکلات دیگری که امکان طرح ندارن به خوبی نشون میده که نویسنده هم میدونه دولت متاسفانه اینکاره نیست اساسا دولتهای ایران به پول بی زحمت نفت عادت کرده اند نه سواد نه اراده و نه قدرت انجام کار های اساسی در چنین شرایطی رو ندارن وقتی آدمهای سالم و نخبه و باسواد رو به دلایل نامربوط یا خانه نشین کردند و یا فراری البته که با قطع پول نفت باید منتظر روزهای بدتر هم بود
حسین۴۶۰۶۳۶۰۹:۲۶:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۸
ضمن احترام به نویسنده محترم که البته دیدگاههای کارشناسانه قابل دفاعی را ارئه نمودند به نظر من اگر تمام منابع دنیا هم دستمون باشه در سایه درگیری و سلب آرامش روحی و روانی نباید انتظار داشت که وضع اقتصاد بهتر بشه
ناشناس۴۶۰۶۳۸۰۹:۲۷:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۸
حالتون خوبه ؟؟؟؟؟؟ همین سیاستهای اصل 44 و اجرای غلطش، کشور را به خاک سیاه انداخته، بعد شما میفرمائید ادامه پیدا کنه، مثل اینکه قبل از....میخواهید ایران را نابود کنید !!!!!!
dayani۴۶۰۶۴۵۰۹:۲۸:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۸
وقتی به مسئله اصلی که ارتباط سالم با دیگران است توجه نمی کنیم، نسخه های اقتصادی دیروز به شرایط امروز و نسخه های اقتصادی امروز به فردایی نا مطمئن تر می انجامد.
ناشناس۴۶۱۴۱۰۱۳:۵۳:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۸
بی کفایتی دولت را تقصیر این و ان نیندازید دولت 5 سال وقت داشت نقدینگی را سمت تولید ببره ولی اینکار را نکرد فقط نفت فروختند و با پول نفت جنس خارجی وارد کردند بعضی از وزیران کارشون واردات است
ناشناس۴۶۰۶۵۱۰۹:۳۰:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۸
یک ابهام؟ طبق گزارشات بانک مرکزی، نسبت تسهیلات به سپرده ها (نقدینگی) 84 درصد است درصدی هم که به عنوان ذخیره قانونی می رود نزد بانک مرکزی، پس مشکل چیست؟ یعنی آیا این تسهیلات به تولید نرفته؟ چرا؟ مسوول کیست؟
تبریزی۴۶۰۶۵۵۰۹:۳۱:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۸
اگه سود بانکی رو متناسب با نرخ تورم کنن خیلی از مردمی که اهل ریسک کردن نیستن پول هاشون رو به جای بردن تو بازار سکه و ارز و مسکن و خودرو می ذارن تو بانک و اینطوری کمبود سکه و ارز و احتکار مسکن و خودرو و گرونی نجومی ایجاد نمی شه. مسئولیت مستقیم وضعیت فعلی به عهده روحانی و بانک مرکزی به خاطر پایین نگه داشتن و کاهش سود بانکیه. چرا ... از حق سپرده گذاران هیچ دفاعی نمی کنن؟ سپرده گذار که فقط مال موسسات غیرمجاز نیست مال موسسات مجاز هم نابود شدن.
ناشناس۴۶۱۰۰۹۱۱:۳۳:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۸
بانکها ورشکسته اند. ازکجا بیاورند سودهای بالای 20 درصد بدهند؟ بجز خرید و فروش ارز و سکه و احتکار اجناس که همگی ریشه به تیشه اقتصاد زده اند، کدام سرمایه گذاری در کشور سودآوری دارند؟
تبریزی۴۶۱۳۹۲۱۳:۴۷:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۸
چطور بانک هایی که ورشکسسته ان به مدیرها و کارمندای خودشون اینقدر خوب می رسن؟ اینطور نیست. بانک ها سرمایه های ما رو بر می دارن و به جای استفاده درست از اون با دادن سودهای 10 و 15 درصدی به سپرده گذار و گرفتن سودهای 30 درصدی از وام گیرندگان خودشون سودهای افسانه ای می کنن و سودی هم به ما سپرده گذاران نمی دن. بعد می گن ورشکسته ان تا ما توقع ازشون نداشته باشیم. من به سود 20 درصدی هم راضی ام. فعلا که بانک ها برای سپرده های بلند مدت 15 درصد و برای روزشمار هم 10 درصد سود می دن. در ثانی اگر واقعا ورشکسته ان ما سپرده گذاران چرا باید پس انداز یک عمرمون بر باد بره اعلام کنن تا ما از این بلاتکلیفی دربیایم و ببینیم پولمون رو زیر بالش نگه داریم خوبه یا تو بانک.
ناشناس۴۶۲۶۹۵۰۰:۱۰:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۹
بانک ها15 درصد سود به سپرده گذار می دهند خودشان در بخش مسکن وارز وسکه سرمایه گذاری می کنند وسود 100 درصدی می برند هیچ وقت ورشکست نمی شوند از بس سود دارد که تعداد شعبه های بانک در ایران این همه زیاد هست.
ناشناس۴۶۰۶۹۲۰۹:۴۳:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۸
صنعتگران داخلی علیرغم میلی باطنی‌شان به دلیل هزینه‌ها و ریسک‌هایی که گریبانگیر بخش تولید شده، نمی‌توانند با نرخ سود معقول در بازار حضورداشته باشند ..مدیرعامل ما کارافرین نمونه بخش خصوصی تو این اوضاع و احول یه شرکت و کارخونه دیگه بابت اینکه چند نفر نون بخورن راه اندازی کرد ..خود اقایون به خاک سیاه نشوندین صنعت رو . کدومتون دست کمک دراز کردین به سمت تولید کننده ؟ اسم سال هم حمایت از تولید کننده ست ...بانکها بدبخت کردن تولید کننده رو . این همه شرکت تولیدی داره بسته میشه و جمعیت بیکاران اضافه . هنوز هم دارین حرف خودتون رو تکرار میکنین
ناشناس۴۶۰۷۵۹۱۰:۰۹:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۸
میشه لطفا بفرمائید مردم برای حفظ نسبی ارزش پولی که هرروز بی ارزش تر میشود دقیقا باید چکار کنند؟!!! سکه نخرند و اگر هم میخرند مالیات بدهند دلار نخرند که قاچاقچی ارز میشوند خودرو بی کیفیت داخلی و مسکن هم که سر به فلک میکشد واز توان عمده مردم خارج است سود سپرده بانکی هم که کاهش پیدا کرده است. تولید هم که در این وانفسا هم به دردسرش نمیارزد هم مشتری برای فروش محصول بسیار کم است. تورم هم که خدا میداند چند ده درصد افزایش داشته است پس راه حل کدام است؟!!!
ناشناس۴۶۱۶۱۱۱۵:۰۰:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۸
احسنت، معضل درست میکنن و بعدش هم فشار مضاعف به مردم میارن و حتی مردمو به جون هم میندازن
ناشناس۴۶۰۷۶۶۱۰:۱۲:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۸
تمام این مشکلات زائیده روابط سیاسی ناجور با کشورها و تحریم ها(درجه اول) و پیچیدگی قانون اساسی و دولت در دولت است . تا این دردها درمان نشود هیچکس نمیتواند کاری کند. مدتها با تزریق دلار در بازار این مشکلات ظاهر نبود و حالا که این تزریق قطع شده خود را نشان داده است. مردم بینوا هم برای اینکه سرمایه انها محفوظ بماند روی به سکه اورده اند و انها که پول زیادی دارند به درو تخته میزنند سرمایه خود را از ایران خارج کنند. دولت هم شعار میدهد بدون اینکه بداند اعتماد مردم کاملا از دولت سلب شده است.
ناشناس۴۶۱۰۱۵۱۱:۳۵:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۸
احسنت، به ویژه دولت ..
rassharif۴۶۰۷۹۰۱۰:۲۳:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۸
ریشه اصلی فرهنگ مردم است که کار به این جا می کشد. الان اکثر افراد جامعه از بالا تا پائین تنها به خود فکر میکنند. خیلی از همین مردمی هم که معترضند اگر دست شان به جائی برسد که به نفع شان باشد احتمالا اگر لازم باشد خلافی هم مرتکب می شوند. ما مردم لازم است باور کنیم که راه درست این است که به فکر جامعه و آیندگان باشیم نه به منافع خود. با اتحاد و افزایش آگاهی می توان با فساد درون سازمان های دولتی/حاکمیتی مقابله کرد و آن ها را وادار به رعایت حق مردم کرد.
ناشناس۴۶۰۸۸۱۱۰:۵۸:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۸
البته در این افزایش قیمت شدید ارز و سکه، نوعی تعمد و اتاق فکر هم وجود دارد، میخواهند حجم عظیم نقدینگی ریالی در دست مردم را از دستشان دربیاورند و چه راهی بهتر از افزایش قیمت سکه و ارز؟ ولی اینکار برای کوتاه مدت جواب میدهد و در میان مدت، با کاهش ارزش پول ملی و تلاطم بازار، تولیدکنندگان و بخش مصرف کننده و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی شدیدا متضرر میشوند. هرچند تحریمهای قریب الوقوع و نگرانی مردم از کاهش ارزش پول و دارایی شان هم تاثیر زیادی در این افزایش شدید دارند.
ناشناس۴۶۱۰۳۳۱۱:۴۰:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۸
افزایش قیمت دو دلیل دارد که هر دو تقصیر دولت است: 1- خروج آمریکا از برجام. برخلاف ادعای دولت که برجام یک قرارداد درست و محکم است معلوم شد که در برجام سر ما کلاه رفته. یادتان باشد که جهانگیری مهر 1396 گفت: منتقدان برجام می‌گفتند ترامپ بیاید، برجام را آتش خواهد زد، پس کو؟! می‌گفتند دلار نجومی خواهد شد. چرا اتفاق نیافتاد؟ 2- افزایش 4 برابر نقدینگی از 400 هزار میلیارد تومن به 1700 هزار میلیارد تومن ظرف تنها 5 سال.
ناشناس۴۶۱۱۴۴۱۲:۲۲:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۸
زیر سر بانک ها که امدند باسپرده های مردم دلار و سکه خریدن و با برنامه ریزی ارزش پول مردم نصف کردن البته با کمک دولت و یک عده قلیل مفسد از وابستگان دولتی
ناشناس۴۶۱۱۸۲۱۲:۳۳:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۸
نتیجه بی تفاوتی وبی تدبیری مسئولین وعدم برخورد قوه قضاییه با مفسدان بزرگ این هرج ومرج اقتصادیست که خود اقایان را هم غافلگیر کرده .ودر اوج ناتوانی حتی جرئت روبرو شدن با مردم را هم ندارند.چند بار رئیس جمهور ومعاونشان قول صحبت کردن با مردم را دادند ولی هر بار به بهانه ای طفره میرن.البته مردم میدانند که هیچ توضیحی برای این اتفاقات ندارند.چون مقصر اصلی از خودشان است وربطی به دشمن ندارد.حال منتظر موج بیکاری باشید که بر سرتان اوار خواهد شد.و این سزای رفتار شما با تولید داخل است.
ناشناس۴۶۱۲۳۹۱۲:۴۹:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۸
همه مشکلات ریشه در دولت و مجلس دارند..این دولت و این مجلس به هیچ وجه نمی توانند اوضاعی را که با رانت و رشوه ایجاد... درستش کنند فقط ما مردمیم که روز به روز دستمون خالی تره ..و این متمولان دولت اند که سکه و دلارها را تو خزانه هاشون جمع کردند
سیدعلی حجاری۴۶۱۳۹۸۱۳:۴۸:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۸
خدایا شعله ی این آتش سوزان دو چند روز دگر آتش زند این مانده خرمن را پریشانیم پریشانیم پریشان ز پا افتاده ایم از غصه ی خون شهیدان از فردا و فرداهای ایران وای من آرام این طوفان بدست کیست چه بایدکرد جه کس ما را بسوی ساحل موعود خواهد برد --- یا حسین بگویید خرید و فروش هر ماشین و کوفت زهر مار گران قیمت را با مالیات سنگین به حداقل برسانید درب سازندگان داخلی خودرو را به گل بگیرید و ببندید تا بفهمند موج سواری در اقتصاد مقاومتی جزایش چیست چند وقت پیش به یکی از ادارات مرکزی یکی از این خودروسازان معروف و مدعی آ رفتم : هر طبقه و سالن و هر اتاقش گوش تا گوش آدم و دفتر و دستک بود و همه شون هم دارای القاب مدیر و معاون به بالا!!! لابد با حقوق بالا کل ناسا و با شرکت های معروف جهانی افراد مستقر در یکی از این شعبات مرکزی را ندارد - دفتر طراحی و توسعه ی بوق - دفتر طراحی وارتقا آینه بغل - دفتر طراحی و بهینه سازی جا کلید - دفتر فنی نظارت برروند طراحی و بهینه سازی بوق - دفتر فنی جانمایی راهر و ها - و...... باید و بایستی مایلت خرید و فروش ماشین های بالای 60 میلیون به بالا بصورت تصاعدی بالا برد باید به اضافه قیمت ناشی از گرانی هر خرید و فروشی بخصوص ماشین را به ذخیره ارزی اضافه کرد چرا که این درآمد و اضافه ارزش بعلت تاثیر منفی اش بر اقتصاد ملی دارد متعلق به عامه مردم است و از منافع عموم است باید به خانه های بزرگ و لوکس را بر حسب منطقه و مقیاس و مقدار ارزش آنان مالیات بست وسازندگان را به سمت خانه و آپارتمان هایی با متراژ محدود و متعارف سوق داد باید و بایستی نداندن خدمات به خانه های کلنگی آنان را وادار کرد تا در پروژه های تجمیع و انبوه سازی ساختمانی دولت شرکت کنند و بدین صورت ضمن نوسازی و ایجاد فضا سبز از تلفات ناشی از حوادث طبیعی کاست و از هزینه پراکندگی ساختمان ها و تک مصرفی کاست باید خانه های خالی را بدور از اما و اگرهای امثال آقای آخوندی شمارش کنید و در صورت خالی بودن بر حسب بازه زمانی خالی بودند و طول سال اجاره مالیات های تنبیهی / هدایتی و حمایتی بست باید بنرین را دوباره کوپنی کنید و به هر نفر فقط وتفداد یک ماشین سهمیه بنزین بدهید به هر قعالیت واسطه ای و دلالی مالیات سنگین بست باید تا اطلاع ثانوی مسافرت های خارجی غیر ضرور جلوگیری کرد باید تا اطلاع ثانوی و بر اساس آمار بانک مرکزی تمامی کسانی که ثروت های بالا دارند ( از هر جناح با هر مرام و مسلکی) تا رفع وضعیت بحرانی کنونی ممنوع الخروج کرد باید ارتباط مالی با خارج را یعنی بده بستون برون مرزی را را فقط بانک های اصلی مملکت انجام دهند باید متوجه بود که : جنگ است جنگ ویرانگر اقتصادی امروزه بجای بمب . بمباران دارند روح و روان و امید مردم را بمب باران کرده و ازبین می کنند با این اختلاف که زمان جنگ از ترس بمت به شهرستانها پناه می بردیم و همه می فهمیدیم اوضاع غیر عادی است اما الان نمی دانیم باید چکار کنیم باید وایسیم و هی قرص اعصاب بخوریم و کاری از دستمون بر نیاد قانون نمیخواد با حکم انقلاب و با حکم حکومتی رهبری و مسئول فقط و فقط آقای اژه ای و تحت نظر ایشان نیروها وزارت و نیروهای وزارت سپاه اعلام وضعیت اضطراری کرده تمامی نیروهای منافقین و سلطنت طلبان اقتصادی و عوامل امریکایی سعودی اسرائیلی را در کف بازار شناسایی کرده و دستگیر کنند باید درب خیلی از صرافی ها را به گل گرفت و ب ست تا غرب جساب دستش بیاد تا غرب و غرب گرایان متوجه شوند خامنه ای خمینی دیگر است و ما ایستاده ایم یادتان رفته امام خمینی یک دفعه تمامی اروپایی های را که در رابطه با سلمان رشدی موضع گرفتن بودند بیرون کرد به مردم اطمینان بدهید از دادن کالاهای اساسی کجای کارید زهر طرف دلار و سکه گران شود بسود امریکا و اروپاست . اروپایی ها هم از این اخلال بدشون نمیاد (یورو) پابه پای (دلار) داره میره بالا و عمو ترامپ هوای آنها را هم دارد باید توجه داشت که قدرت خرید ملی و قدرت خرید مردم داره میاد پایین و دشمن دارد بین خیل محرومان و خیل کسانی که درآمد متوسط دارند اتحاد ایجاد کرده و این می تواند در آینده منجر به حوادثی شود که به سود انقلاب و نظام نیست البته خدا بزرگ است وو ما مرد اتکال به خدا و استقامت هستیم دست بدست هم داده یاعلی بگوییم دشمن را ناکام کنیم
جلال۴۶۱۴۲۶۱۳:۵۹:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۸
این گرانی هدف خود دولت میباشد .... حجم نقدینگی در دست مردم مگر چه مقداری میباشد .... دولت هدفی دارد و آن آزاد سازی قیمت ها میباشد تمام
ناشناس۴۶۲۱۰۷۱۸:۰۰:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۸
خونسردی وبی خیالی مسولان ووابستگی مفسدان اقتصای
دکتر م.ع.ک. - فسا۴۶۲۱۱۳۱۸:۰۴:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۸
جناب آقای توکلی در عجبم که شما، دولت، مجلس، بانک مرکزی ووو علت اصلی گرانی ارز و سکه را که اینقدر هم واضح است تشخیص نداده اید . جناب توکلی شما خودتان یک فعال در حوزه ژورنالیستی هستید و لابد قدرت رسانه را می دانید پس توجه کنید که کل گرانی ارز و سکه نه دلالان هستند نه نفوذی ها و نه تحریم ها، فقط و فقط چند سایت فعال در زمینه اطلاع رسانی سکه و ارز باعث این بحرانها شده اند، سایتهای:::. https://www.mazanex.com www.tgju.org https://www.arzlive.com www.2gheroon.ir https://www.tasnimnews.com › nabz24.ir https://www.tala.ir › price › mazaneh www.zcast.ir www.talanews.com دولت و قوه قضاییه این سایتها را ببندد و با مسیولان آنه برخورد کند التهابات بازار ارز و سکه می خوابد
سیداصغر موسوی۴۶۲۳۲۳۱۹:۳۴:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۸
کشور یکی مثل ماهاتیر محمدلازم داره . ایکاش از تجربیات ایشون استفاده کنند . دیگه اینکه غده های سرطانی اقتصاد ایران رمقی برای پیکر در حال مرگ اقتصاد نگذاشتند ایکاش شر این غده های خبیث برای همیشه از سر این کشور برداشته شود .
وحی د۴۶۲۵۱۵۲۲:۱۲:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۸
مشکل از مسِولین بی عرضه و فاسد است
ناشناس۴۶۲۷۰۳۰۰:۱۳:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۹
بانک ها 15 درصد سود می دهند خودشان می روند سکه وارز می خرند
ناشناس۴۶۲۷۳۲۰۰:۲۴:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۹
ریشه و علت‌العلل تمام دردها و معضلات اقتصادی چیست؟ دولت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین