50 سوگند علیه زن متهم به شوهرکشی

گروه حوادث الف،   3970502048 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

50 نفر قسم خوردند زنی که متهم است به خاطر خرید کره با شوهرش درگیر شده و او را کشته، قاتل است و انکارهایش دروغ است.

به گزارش شرق، پرونده این زن از سال 94 به جریان افتاد. با وجود اینکه زن جوان بارها گفت که مرتکب قتل نشده، پرونده از موارد لوث شناخته شد؛ در نهایت اولیای‌دم ابتدا 46 نفر و سپس چهار نفر را معرفی کردند که به خداوند و قرآن کریم قسم خوردند که زن جوان مرتکب قتل شده ‌است. طبق قانون این قسم‌ها درست بود. این پرونده دوم فروردین 94 به جریان افتاد. در آن زمان همسایگان این زن 34‌ساله که با فریادهای او به خانه‌اش رفته بودند، با مشاهده پیکر خونین شوهر 30‌ساله‌اش به نام سامان موضوع را به پلیس خبر دادند. پس از انتقال جسد به پزشکی‌قانونی تحقیق از همسر او آغاز شد.

حمیده در نخستین بازجویی‌ها مدعی شد همسرش خودکشی کرده است. او گفت: من و شوهرم هشت سال قبل در شهرستان با هم ازدواج کردیم و برای زندگی به تهران آمدیم. زندگی بدی نداشتیم؛ اما چون بچه‌دار نمی‌شدیم، اختلاف‌های‌مان شدت گرفته بود. میثم بی‌کار بود. در این مدت من با خیاطی سعی کردم زندگی را بچرخانم. با وجود اینکه خانواده شوهرم من را به خاطر اینکه چهار سال از شوهرم بزرگ‌تر بودم، تحقیر می‌کردند؛ اما من فقط به‌ دلیل اینکه شوهرم را دوست داشتم، زندگی کردم. حتی به ‌خاطر او موضوع ناباروری‌اش را به کسی نگفتم؛ چون در بین فامیل اعتمادبه‌نفسش را از دست می‌داد؛ بااین‌حال خانواده شوهرم که فکر می‌کردند مشکل از من است، از شوهرم می‌خواستند که من را طلاق بدهد.

صبح روز حادثه او بر سر اینکه چرا برای صبحانه کره نخریده‌ام، با من دعوا کرد و ناگهان به آشپزخانه رفت و با چاقو چند ضربه به سینه‌اش زد. من هم وحشت‌زده از همسایه‌ها کمک خواستم.

این زن پس از بازداشت به اتهام قتل همسرش در دادگاه محاکمه و به درخواست مادر‌شوهرش به قصاص محکوم شد؛ اما حکم صادرشده در دیوان‌عالی کشور تأیید نشد. به‌این‌ترتیب پرونده برای رسیدگی دوباره به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

او در آن جلسه محاکمه که در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران تشکیل شده بود، پای میز محاکمه ایستاد و در برابر قضات گفت: سامان مدتی بود اعتیادش را ترک کرده بود؛ اما قرص مصرف می‌کرد. او هر بار به بهانه‌ای با من درگیر می‌شد. چون روز ششم عید جشن عروسی برادرزاده‌ام بود، از شوهرم خواستم برای شرکت در جشن عروسی به شهرستان برویم؛ اما او بهانه‌گیری می‌کرد‌. همسرم چند بار نظرش را درباره رفتن به سفر تغییر داد و سر همین موضوع تا نیمه‌شب با هم درگیر بودیم.

من صبح زود برای خرید از خانه بیرون رفتم‌. وقتی به خانه برگشتم، برای سامان صبحانه آماده کردم‌. او وقتی دید کره نخریده‌ام، بار دیگر عصبانی شد. به او گفتم فراموش کرده‌ام کره بخرم؛ اما او قبول نکرد و دعوا بالا گرفت. او در نهایت خودکشی کرد.

در نهایت کار به مراسم قسامه کشید و اولیای‌دم اعلام کردند 50 نفر از نزدیکان نسبی آنها حاضر به قسم‌خوردن هستند. سرانجام این 50 نفر هم قسم خوردند؛ به‌این‌ترتیب وقت برای بیان آخرین دفاع از سوی متهم تعیین شد تا قضات دراین‌باره رأی خود را صادر کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۹۸۶۰۰۸:۵۱:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲
به نظر اقای قاضی محترم قسم خوردن ۵۰ نفری که در ان صبحگاه در محل و خانه این زوج حضور نداشته اند درست و قانونی است؟
ناشناس۴۵۰۱۸۰۱۱:۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲
قانوی که هست، چون قسامه بخشی از قانونه، اما ایا عقلی و منطقی هست؟ از اون بدتر کسایی اند که میرن و قسم میخورند بدون اینکه چیزی دیده باشند!
ناشناس۴۴۹۸۷۰۰۸:۵۹:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲
این پنجاه نفر در زمان قتل در منزل مقتول چه غلطی میکردند؟ چرا مانع قتل نشدند؟ حتی اگر متهمه دروغ بگوید، حتی، قسامه این پنجاه نفر به درد چاه توالت هم نمیخورد...... قضاوت اسلامی را به سخره نگیرید. بروید و بیشتر تحقیق کنید و یا از متهمه بپذیرید که راست میگوید. یک زن چگونه چند ضربه به سینه شوهر وارد آورد ولی مرد مقتول حتی تکانی نخورد؟.... بررسی بیشتر لازم است. اینجا قسامه مردود است و هر کسی به دروغ قسامه به جا آورد مستوجب پیگیرد قانونی به دلیل شهادت دروغ و گمراه سازی دادگاه است. امتحان کنید....
ناشناس۴۴۹۸۹۸۰۹:۰۹:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲
چگونه شخصی که در محل حادثه حاضر نبوده قسم می خورد قاتل را می شناسد؟ اگر این زن قاتل باشد روشهای روانشناسی و پلیسی که مبنای علمی هم دارند قاتل را شناسایی می کنند. چگونه ممکن است کسی که در صحنه جرم حاضر نبوده اطمینان دارد زن آن مرد قاتل اوست؟ هیچ عقل سالمی این را قبول نمی کنم. در مورد جان یک انسان داریم صحبت می کنیم.
ناشناس۴۴۹۹۰۲۰۹:۱۰:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲
مگه میشه ‌‌50 نفر که نه در صحنه جرم بودن نه اطلاعی از جزئیات حادث دارن بیان قسم بخورن و یه نفر اعدام بشه.
ناشناس۴۴۹۹۸۰۰۹:۴۷:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲
مگر این 50 نفر سر قتل حاضر بودند که حاضر به قسم خوردن برای اعدام یک نفر شدند؟
ناشناس۴۵۰۰۲۴۱۰:۱۴:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲
بجای بررسی شواهد، 50 نفر قسم می خورند تا یک زن اعدام شود ان هم در کشوری که قسم دروغ رایج است!
ناشناس۴۵۰۰۹۴۱۰:۴۲:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲
اگر با ادله و راهکارهای علمی و جنایی بتونن قاتل رو مشخص کنن، درسته. وگرنه کسی که اصلا در صحنه قتل حضور نداشته چطور میتونه قسم بخوره که کسی قاتل هست یا نیست و جالب اینکه از بستگان مقتول هم باشه!
ناشناس۴۵۰۴۳۵۱۳:۰۷:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲
آیا این فرصت برای متهم هم هست؟
ناشناس۴۵۰۵۹۶۱۴:۱۷:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲
قسم خوردن (قسامه) ربطی به بودن آن افراد در محل ندارد. اگر بودند که دیگر نیاز به قسم خوردن نبود. اگر در محل قتل شاهد باشد و شهادت به قتل یا خودکشی بدهد که مسئله تمام است. قسامه جایی کاربرد دارد که دلایل گناهکار بودن یا بی گناهی یکسان است و قاضی بر سر دوراهی است و هم احتمال قتل وجود دارد و هم احتمال عکس آن. در قانون مجازات اسلام در این صورت خانواده مقتول می توانند 50 نفر معرفی کنند که قسم بخورند متهم قاتل است. در این صورت متهم قصاص می شود. قانون قسامه از اصول قانون مجازات اسلامی است و در آن شکی نیست. ولی عمل به آن در زمانه حاضر مشکلاتی دارد. مردم آن مردمان قدیم نیستند که از خدا و روز قیامت بترسند. مردم در شهری مثل تهران یا شهرهای مختلف زندگی می کنند و از هم دور هستند. آشنایی زیادی با قاتل و مقتول ندارند. نگاهشان بطور روزمره در چشم متهم یا خانواده او نبوده و نخواهد بود. به همین دلایل به راحتی ممکن است قسم بخورند. البته قسامه با یک نفر هم ممکن است یعنی یک نفر 50 بار قسم بخورد. قضات می توانند به جای قسامه به اصول دیگر مراجعه کنند تا حقی ضایع نشود. مانند اینکه از متهم بخواهند 50 بار قسم بخورد که قاتل نیست و بدین ترتیب قسم طرف دیگر خنثی می شود. ممکن است قاضی به علم خود مراجعه کند. یا از اصل شبهه استفاده کند. مطابق قوانین جزایی اسلام در صورت شبهه در وقوع جرم همه چیز به نفع متهم تفسیر می شود و حد ساقط می شود. اتفاقا اصل اخیر از اصول بسیار مدرن در جهان است و در همه قوانین جزایی جدید و حتی قوانین جزایی بین المللی وجود دارد. از آنجاکه مجازات با جان و مال و خانواده و آبروی فرد مرتبط است، فقط در جایی که دلایل صددرصد و غیر قابل رد علیه متهم باشد باید اورا محکوم کرد. از قدیم گفته اند بهتر است ده نفر گناهکار مجازات نشوند تا یک نفر بیگناه مجازات شود. علاوه براین قصاص کردن شخص با قسامه بی جهت تبلیغات بین المللی را علیه ایران رواج می بخشد.
ناشناس۴۵۰۸۷۱۱۶:۲۱:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲
از کسانی که نظر داده اند تعجب می کنم چرا در مورد چیزی که نمی دانید نظر می دهید؟ قسامه یکی از راههای اثبات جرم قتل در اسلام است که مورد تایید ائمه اطهار هم بود است. قسامه وقتی اجرا می شود که قاضی دلایل شاکی را پذیرفته و ظن آن می دهد که قتل توسط متشاکی اتفاق افتاده ولی دلایل کافی برای اثبات آن وجود ندارد. پس اگر نظر قاضی آن باشد که متهم بی گناه است و دلایل شاکی مردود است اصلا قسامه معنا ندارد و اجرا نمی شود. ثانیا کسانی که قسم می خورند 50 نفر از بستگان مقتول هستند . این افراد شاهد نیستند چرا که اگر دو نفر شاهد وجود داشت قتل با شهادت آنها اثبات می شد و نیازی به قسامه نبود. پس دلیل ندارد کسی که قسم می خورد شاهد ماجرا باشد. همچنین اگر شاکی نتواند 50 نفر از اقوامش را برای قسامه بیاورد . متهم 50 بار قسم می خورد که قتل را مرتکب نشده و تبرئه می شود. اصل وجود قسامه و اینکه یکی از ادله اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن می باشد، مورد اتفاق نظر فقها شیعه و اهل سنت است و تردیدی در آن وجود ندارد. هر چند در بعضی از مسائل آن اختلاف شده است تشریع قسامه در قرآن کریم نیامده است. اما احادیث زیادی از ائمه«ع» روایت شده که دلالت بر مشروعیت قسامه دارند به چند مورد آن اشاره می شود: 1-برید بن معاویه می گوید، از امام صادق«ع» درباره قسامه پرسیدم، فرمودند: در تمامی حقوق، بینه بر عهده مدعی و قسم بر عهده مدعا علیه است، مگر در خصوص خون. سپس در ادامه فرمود» همانا با قسامه، خون مسلمانان محفوظ می ماند» 2-زرّاره می گوید: از امام صادق«ع» درباره قسامه پرسیدم فرمودند: قسامه حق است... همانا قسامه برای احتیاط در خون مردم قرار گرفته است تا هرگاه فرد فاسقی خواست فردی را بکشد یا مخفیانه او را از بین ببرد از قسامه بترسد و از کشتن خودداری کند. 3- حلبی می گوید، از امام صادق«ع» درباره قسامه پرسیدم که چگونه بوده است؟ فرمودند: قسامه حق است و نزد ما نوشته شده است و اگر قسامه نبود مردم همدیگر را می کشتند و چیزی باقی نمی ماند و همانا قسامه ایه نجات انسان است. 4-عبدالله بن سنان می گوید، از امام صادق«ع» درباره قسامه پرسیدم، فرمود قسامه حق است و اگر قسامه نبود مردم همدیگر را می کشتند و چیزی باقی نمی ماند. همانا قسامه حصاری است که مردم بدان محفوظ می مانند. 5- ابوبصیر روایت می کند از امام صادق«ع» که فرمودند: حکم خداوند در خصوص خون با حکم وی در خصوص مال تفاوت دارد. در خصوص اموال بینه بر عهده مدعی و قسم بر عهده مدعا علیه است در حالی که در خصوص خون، اقامه بینه بر عهده مدعا علیه و قسم بر عهده مدعی است زیرا خون مسلمانان نباید هدر برود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین