تقدیر دیده‌بان شفافیت و عدالت از آذری جهرمی برای شفاف سازی؛ توکلی: هر ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد/ صاحبان قدرت باید از چوب قانون بترسند

گروه اقتصادی الف،   3970426287 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه صاحبان قدرت باید از چوب قانون بترسند، از شکایت این سازمان علیه وزیر راه و شهرسازی به دلیل اجرا نکردن قانون سامانه ملی املاک و اسکان کشور خبر داد.

به گزارش الف؛ عصر امروز سه شنبه جلسه ماهانه دیده‌بان شفافیت و عدالت با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل این سازمان برگزار شد.

احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در این جلسه با اشاره به فعالیت های این سازمان گفت: ما در ماه‌های گذشته علیه نهادهایی که قانون را اجرا نکرده و نمی کنند شکایت کردیم از جمله شکایت علیه بانک مرکزی، موسسه فرشتگان و کاسپین که چند بار نام خود را تغییر داد.

تقدیر دیده‌بان شفافیت و عدالت از وزیر ارتباطات

وی از شکایت دیده‌بان شفافیت و عدالت علیه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به دلیل اجرا نکردن قانون سامانه ملی املاک و اسکان کشور خبر داد و افزود: به دلیل اجرا نشدن این قانون در طول یک سال ۳۲۰ میلیارد تومان به مالیات گیری دولت ضرر وارد شد.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه مجازات اجرا نکردن قانون سخت است، افزود: این شکایت ها به بازپرسی ارجاع شد و شکایت نتایج تعیین کننده ای دارد، اگر مسئولین بفهمند که قانون شکنی و اجرا نکردن قانون مجازات دارد، به کار خود ادامه نمی دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه صاحبان قدرت باید از چوب قانون بترسند، افزود: روزنامه نگاران باید در این زمینه کمک کنند تا این موضوع نهادینه شود که قانون شکستن مجازات دارد.

تقدیر دیده‌بان شفافیت و عدالت از وزیر ارتباطات

توکلی با اشاره به قانونی بودن موضوع شکایت سازمانهای مردم نهاد از مسئولین به دلیل اجرا نکردن قانون، بیان کرد: ما از قوه قضائیه به دلیل استقبال از شکایات سازمان مردم نهاد از مسئولین و اینکه قانون مذکور یک قانون نوپا است و قوه قضائیه به آن توجه می کند، تقدیر و تشکر می کنیم.

رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه داد: اگر این موضوع نهادینه شود که قانون شکستن و یا اجرا نکردن قانون برای مسئولین مجازات دارد، یک پیروزی بزرگ برای نظام خواهد بود چون مسئولین به خود اجازه نمی دهند که کاری که نباید بکنند را انجام دهند و یا کاری که باید بکنند، را انجام ندهند.

وی با بیان اینکه هر چه سازمانهای مردم نهاد بیشتر باشد، مبارزه با فساد جدی تر خواهد بود و کارها بهتر پیش می رود، با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار کرد: هر ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد، اما وقتی این سازمان از بانک مرکزی خواست که اسامی افرادی که ارز دولتی گرفتند را اعلام کند، در جواب گفتند که این اطلاعات شخصی و محرمانه است که این حرف بی ربطی است که مسئولین بانک مرکزی می گویند.

 

قلب تپنده مبارزه با فساد در کشور را روزنامه رسمی است

در این جلسه محمد حسین خانی عضو سازمان مردم نهاد شفافیت برای ایران، به موضوع ارتقای شفافیت و مبارزه با فساد اشاره و پیشنهادهایی جهت ارتقای شفافیت در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه  کرد و گفت: وزارت ارتباطات و شخص وزیر در زمینه شفافیت کارهای خوبی آغاز کرده است و اقدامات وزیر در زمینه ارز دولتی و اطلاع رسانی در این زمینه، پارازیت، ماهواره و همچنین بازدید خبرنگاران از ساختمان وزارتخانه در پی انتشار یک خبر در شبکه های اجتماعی از اقدامات خوب است.

عضو سازمان مردم نهاد شفافیت برای ایران با باین اینکه این کارها شبیه جرقه است که نوری می آید و می رود اما باید تلاش کرد تا این کارها نهادینه شود، اضافه کرد: امیدواریم وزارت ارتباطات سرآمد مبارزه با فساد باشد و حرکت ماندگار و تاریخی انجام دهد.

وی شفافیت در قراردادها و مزایده ها و تعارض منافع را یکی از پیشنهادهای خود برای شفاف سازی در وزارت ارتباطات عنوان و اظهار کرد: بهتر است که فرایندهای این قراردادها و مزایده ها مشخص باشد.

خانی اعلام و انتشار ارزهای تخصیصی دولتی قبل از تخصیص را دومین پیشنهاد خود ذکر کرد و گفت: امکان گزارشگری توسط مردم و اینکه اگر فردی تخلفی مشاهده کرد، بتواند آنرا اعلام کند، سومین پیشنهاد است.

خانی قلب تپنده مبارزه با فساد در کشور را روزنامه رسمی دانست و تصریح کرد: برای مبارزه با فساد داده های این روزنامه باید اصلاح شود.

وی انتشار مستمر را از دیگر پیشنهادهای خود ذکر کرد و گفت: مجوزهایی که وزارتخانه برای کارها صادر می کند هم باید شفاف باشد؛ همچنین پیشنهاد می شود تا بودجه وزارتخانه، بودجه ای که مجلس مصوب می کند و هزینه های آن شفاف باشد.

پایانی این مراسم احمد توکلی از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل شفاف سازی در خصوص ارز دولتی و اعلام اسامی افراد و شرکت هایی که ارز 4200 تومانی گرفته بودند، با اهدای لوح یادبودی تقدیر و تشکر شد.

تقدیر دیده‌بان شفافیت و عدالت از وزیر ارتباطات

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۸۶۶۰۲۲:۱۹:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲۶
دقیقا هرایرانی باید به اطلاعات عمومی دسترسی داشته باشد بنابود جنابعالی اسامی وام گیرندگان موسسه ثامن الحجج رامنتشرکنید هنوز منتظریم
ناشناس۴۳۸۶۶۱۲۲:۲۰:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۶
فعلا که فقط از چوب قانون می ترسند و مسئولین که چاله چوله های قانون را کاملا یاد گرفته اند به راحتی قانون را دور می زنند
ناشناس۴۳۸۶۹۴۲۲:۴۴:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۲۶
این جمله (صاحبان قدرت باید از چوب قانون بترسند،)در کشور ما مصداق بارز یک جوک تلخ هست که باید هربار با دوره کردنش در ذهن به آن گریست.
علی۴۳۸۷۰۹۲۲:۵۱:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۶
باسلام خدمت آقای دکتر،اگر احزاب آزاد و رسانه های آزاد داخل کشور اجازه فعالیت داشته باشن خود به خود نصف مشکلات حل میشه اما افسوس که در کشور ماتماما طبق یک سلیقه خاص اداره و کنترل میشن که نتیجه معلومه از وضع کشور،ضمنا توی کشور آمریکا سایت‌هایی هست که تمام پرداختها به یکسری افراد وابسته رو میتونن مردم عادی بهش دسترسی داشته باشن و زیر ذره بین افکارعمومی هستن همیشه.
علی مرتضی سمیع۴۳۸۷۱۹۲۲:۵۹:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۲۶
آقای توکلی هنوز یک اعتماد کمی به شما داریم امیدوارم اگر در گفتار و کردارتان صادقید و در راه مبارزه با فساد مصمم هستید در پناه خدا باشید ولی بدانید برخورد نهایی با فساد و فاسد در قوه قضاییه انجام می شود خوب بود تمام توان فساد ستیزی دیده بان عدالت و شفافیت در کنترل این قوه متمرکز می شد
ناشناس۴۳۸۸۰۹۰۰:۱۱:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۷
آقای آذری جهرمی اگر فساد ستیزی را بر مبنای بسط شفافیت دنبال کنند حتما گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهند بود.
ناشناس۴۳۹۲۶۵۱۱:۰۱:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۷
راستش همه تا قبل از رئیس جمهور شدن از این نمایش های دل انگیز دارند! اما وقتی وارد صحنه می شوند با موانعی مواجه می شوند که عملکرد تمام دولتها را به یک مسیر و نقطه مشخص و مورد نظر همان دولت موازی سوق می دهد !
تمشکال۴۳۸۸۷۵۰۱:۰۹:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۷
آقای توکلی عزیز ! مفسدین اقتصادی هم گویا مثل دانه درشت ها و دانه ریزها در حال واکسناسیون (قانونگریزی) هستند .
ناشناس۴۳۹۰۳۳۰۷:۵۶:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۲۷
دسترسی به اطلاعات خوبه ولی الان کشور در حال وارد شدن به تحریمه و چرا مسئولان توجه نمی کنند که میتونه اثرات بسیار منفی رو بازار بذاره؟ همین الان رکوده
ناشناس۴۳۹۰۵۰۰۸:۱۲:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۲۷
سلام جناب توکلی مثل همیشه حق باشماست و من طرفدار پروپا قرص شما هستم اگر مسئولین از قانون میترسیدند اوضاع الان این نبوداونها قانون رو بازیچه دستشون کردند و هر طور میخوان تفسیرش میکنند...
ناشناس۴۳۹۰۸۰۰۸:۳۷:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۲۷
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نودراندازیم خدا به ما رحم کند با این وزرا با این نمایندگان
ناشناس۴۳۹۲۴۳۱۰:۴۸:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۲۷
اطلاعات عمومى !! مبلغ كمك ها ايران به سازمان ها خيريه و جهادى جهان كجا بودجه نوشته شد تا اطلاع داشته باشم ايا ميدانى شما مدير سروش ملت فقط نامش شنيدن تاريخ نولد تحصيلات محل كار و سكونت و سابقه كارى در هيج جا پيدا نميكنيد خوب اقاى توكلى وقتى سابقه يك مدير دون پايه محرمانه است شما از كدام اطلاعات حرف ميزنى با تشكر
ناشناس۴۳۹۲۹۸۱۱:۱۸:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۲۷
ببخشید آقای توکلی صاحبان قدرت از چوب قانون که اصلا نمی ترسند چون زورشان از قانون بیشتر است مگر از چوب خدا بترسند
ناشناس۴۳۹۵۶۱۱۳:۳۸:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۷
عکس شاید صادق باشه یعنی از چوب قانون شاید بترسند ولی قطعا از چوب خدا نمی ترسند چون باور ندارند
مازندرانی۴۳۹۳۰۶۱۱:۲۴:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۲۷
تفسیر قوانین بدلیل وجود نهادهای موازی مرتبط با مقررات یک وزارتخاته موجب بروز اختلال ویا بعضا فساد میگردد.اینکه جرمی انجام گیرد بعد شفافیت کنیم که تخلفی ایجاد شده کاری هزینه بر است البته در شرایط فعلی بسیار خوب است.باید قوانین ما بدرستی اجرا شود که نمیشود دراصل سازمان دیده بان شفافیت داره به زمامداران میگوید قانون را اجرا کنید.مثلا برای اینکه مشخص شود یک کالایی قاچاق هست باید چندین نهاد آنرا بررسی نمایند.یا در کنار وزارت ارتباطات چندین نهاد موازی همانند شورای فضای مجازی ویا...وجود دارد.
تبریزی۴۳۹۳۱۰۱۱:۲۵:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۲۷
اگه خود قانون گزار و همه نهادهای نظارتی و ... فاسد باشن دقیقا کی قراره از چی بترسه؟! صاحبان قدرت فقط و فقط باید از خشم مردم بترسن. تو هر کشوری که صاحبان قدرت جلوی آزادی بیان رو بگیرن یعنی از مردم بدجوری می ترسن. الان اگه می بینین تو جامعه ما جدیدا این جور حرف ها علنی تو رسانه های زده می شه یک دلیلش اینه که دم خروس زده بیرون و فساد به قدری گسترده شده که دیگه خود مفسدین هم به وجودش اعتراف می کنن و دلیل دیگه اش اینه که این یه جور سوپاپ اطمینانه برای اینکه مردم خشمشون رو یه مقدار با حرف زدن در این مورد تخلیه کنن و تصور کنن با کامنت نویسی و مقاله نویسی قراره چیزی عوض بشه. در صورتی که اصلا اینطور نیست و اجازه انتقاد از نهادها و اشخاص خاص وجود نداره. این راه فقط وقتی جواب می داد که صاحبان قدرت خودشون رو در برابر افکار عمومی پاسخگو می دونستن. الان دیگه فقط مساله زمان مطرحه. اینکه طوفان صبر مردم کی لبریز بشه و همه چی رو با خودش ببره.
نا شناس۴۳۹۵۹۰۱۴:۰۱:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۲۷
صاحبان قدرت تنها زمانی پاسخگو هستند که چوب انتخاب مستقیم مردم بالا سرشان باشد. از قانون به تنهایی کاری بر نمی آید. قانون فقط برای ضعفا و شهروندان عادی اجرا میشه و جنبه بازدارندگی دارد
محمد۴۳۹۶۹۲۱۴:۵۶:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۲۷
آقای توکلی عزیز در خصوص موسسه مالی ثامن الحجج هم مطالب بذارید ظاهرا خبرهای هست که به درد شفافیت و عدالت می خوره
ناشناس۴۳۹۶۹۹۱۴:۵۹:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۷
در پرداخت‌های حقوقی مؤسسه ثامن الحجج موردی ذکر شده که نشان می‌دهد صد میلیارد تومان به حساب فردی واریز شده است و در توضیح گفته شده این رقم در ازای حقوق ۳۰ سال این کارمند به صورت پیشاپیش و یک‌جا اکنون پرداخت شده است. پدر این خانواده که یکی از افراد رده‌بالای ... است، حکم مشاور از این مؤسسه برای او صادر شده و ماهانه رقم پنج‌ میلیون‌و صد هزار تومان از این مؤسسه به‌ عنوان حقوق دریافت می‌کرده است. به گزارش انتخاب، روزنامه شرق نوشت: «پرونده تخلف مالی تعاونی ثامن‌الحجج به‌ عنوان اولین پرونده بررسی قضائی مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز بیش از ۹ جلسه است که در دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی باقری در حال بررسی است. ثامن‌الحجج که کار خود را با سرمایه شش‌میلیون‌ و ۳۰۰هزارتومانی در سال ۸۰ آغاز کرد، در سال ۸۸ (آخرین سال ارائه ترازنامه) ۸۷ میلیارد تومان سپرده جمع‌آوری کرده و تا سال ۹۴ سرمایه خود را به ۱۲ هزار‌ و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رساند. خبرگزاری میزان خبر داده در جلسه آخر دادگاه این پرونده، متهم ردیف دوم و سوم پرونده حضور نداشته‌اند و بر خلاف آن چه متهم ردیف اول مدعی شده که دارایی‌های این مؤسسه پاسخگوی پرداخت همه مطالبات معوق آن است، بازرس بانک مرکزی با ارائه اطلاعاتی نشان داده این ادعا هیچ پایه‌ای در واقعیت ندارد و ثامن‌الحجج املاکی را با منابع این تعاونی خریداری کرده اما این املاک به نام تعاونی نیستند. حالا با به‌ جریان‌ افتادن پرونده تخلف مالی این تعاونی، مصادیق اتهامی این مؤسسه روشن‌تر شده است؛ مصادیقی که رد پای افراد خاص و برخی سلبریتی‌ها را نیز می‌توان به‌ عنوان سهم‌برندگان مالی در آن دید.
ناشناس۴۴۰۳۳۳۰۴:۱۶:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۲۸
مشکل ایران این است اولاَ حاکمیت قانونی نیست و دوماَ غیر شفاف و رانتی است
ایرانی۴۴۰۳۶۶۰۷:۲۲:۱۲ ۱۳۹۷/۴/۲۸
چرا باید مجلس به هر بهانه ای تعطیل باشد و هیچ نظارتی هم نداشته باشد ؟ ایا علت اصلی نداشتن قوانین متعادل در کشور همین موضوع نیست ؟ مقصر کیست؟ ریشه این تعطیلی های بی رویه و غیب ها و خواب الوده بودن ها نماینده ها در کجاست ؟
علی۴۴۰۳۸۲۰۷:۴۳:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۸
ای دیده بان شفافیت و عدالت چرا به خودروسازها گیر نمیدی که خون مردم را تو شیشه کرده اند و به هیچ بنی بشری پاسخگو نیستند. اینها به کجا وصل هستند؟ چرا خودروی بی کیفیت داخلی را گران کرده اند. از یکطرف میگن حمایت از کالای داخلی ولی وقتی میری کارخانه خودرو بخری، خودروی داخلی نیست ولی خودروی خارجی آماده تحویل است. این چه داستانی است؟
ناشناس۴۴۱۴۴۴۲۲:۴۱:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۲۸
آقای توکلی!!! وقتی مجریان قانون و قانون گزاران در هر کشوری خود به قانون شکنی عادت کنند ، ترساندن قانون شکنان از چوب قانون خیال خام و خوش باوری مفرط است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین