نقش ایران در دیدار تاریخی پوتین و ترامپ/ چرخش رئیس جمهور روسیه در قبال تهران به سمت واشنگتن؟

گروه جهان الف،   3970423210 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بدون شک مهمترین دیدار دونالد ترامپ در روز دوشنبه و در کشور فنلاند رخ خواهد داد؛ جایی که رئیس جمهور آمریکا و روسیه قرار است با هم دیدار و گفت و گو کنند. احتمالاً در این دیدار درباره موضوعات مختلفی نظیر اوکراین، کره شمالی، جنگ سوریه، ایران و آینده برجام و ... بحث و رایزنی صورت خواهد گرفت.

نقش ایران در دیدار تاریخی پوتین و ترامپ/ چرخش رئیس جمهور روسیه در قبال تهران به سمت واشنگتن؟

به گزارش الف، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از روز سه شنبه هفته قبل سفر دوره ای خود به اروپا را آغاز کرد. ترامپ ابتدا به بروکسل رفت و در نشست کشورهای عضو ناتو شرکت کرد، سپش از بروکسل عازم لندن شد و در نهایت او قرار است امروز به هلسینکی پایتخت فنلاند برود و در آن جا با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت و گو کند.

نشست ترامپ با سران کشورهای ناتو در بروکسل، هفته گذشته انجام شد جنجال بسیاری به همراه داشته است که پیامدهای آن تا به امروز نیز ادامه دارد. البته برخی کشورها از سخنان ترامپ درباره لزوم افزایش سهم کشورهای اروپایی در تامین هزینه های برنامه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بیشتر متاثر شدند چنانچه موجب شکاف هایی در دولت ائتلافی آنگلا مرکل شد.

دونالد ترامپ در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو به شدت سیاست آلمان را در اتکای برلین به انرژی روسیه به باد انتقاد گرفت و عنوان کرد که این کشور تحت کنترل مسکو می باشد، اما همزمان واشنگتن می باید میلیاردها دلار صرف هزینه حمایت از آنها در قبال روسیه کند. البته لحن رئیس جمهور آمریکا در دیدار با آنگلا مرکل ملایم تر شد. اما به نظر می رسید بازی ترامپ جواب داده و او موفق شده خواسته های خود را به آلمان درباره پرداختن سهم هزینه های خود در ناتو بقبولاند.

ترامپ در لندن نیز جنگ لفظی علیه متحد دیرینه واشنگتن یعنی لندن داشت و در مصاحبه ای با روزنامه سان، ضمن انتقاد شدید از سیاست های ترزا می و برگزیت عنوان کرده بود که در صورت اجرایی شدن طرح نخست وزیر برای خروج از اتحادیه اروپا احتمال امضای توافق نامه تجاری جدید از بین خواهد رفت. رئیس جمهور آمریکا همچنین ضمن تمجید از بوریس جانسون، وزیر خارجه مستعفی انگلیس گفته بود که او نخست وزیر خوبی خواهد بود. اما دولت آمریکا این مصاحبه را نیز پیش از نشست خبری ترامپ و ترزا می تکذیب کرد. این در حالی بود که همزمان با ورود ترامپ به لندن، تظاهرات گسترده ای علیه وی صورت گرفته بود که موجبات نارضایتی رئیس جمهور آمریکا شده بود.

اما بدون شک مهمترین دیدار دونالد ترامپ در روز دوشنبه و در کشور فنلاند رخ خواهد داد؛ جایی که رئیس جمهور آمریکا و روسیه قرار است با هم دیدار و گفت و گو کنند. احتمالاً در این دیدار درباره موضوعات مختلفی نظیر اوکراین، کره شمالی، جنگ سوریه، ایران و آینده برجام و ... بحث و رایزنی صورت خواهد گرفت. به دلیل بررسی مجموعه این موضوعات بسیار مهم است که عده ای صحبت از چانه زنی گسترده در راستای دست یابی به معامله بزرگ خبر داده اند.

بیشتر بخوانید:

کرملین: پوتین و ترامپ درباره خروج آمریکا از برجام تبادل نظر می‌کنند

ترامپ: متحدان زیادی داریم/نشست با پوتین، از همه دیدارهایم ساده‌تر است

انتظار می رود دونالد ترامپ در دیدار با پوتین بر محدود کردن نقش منطقه ای ایران بخصوص در جنگ سوریه در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کند. این در حالی است که اواخر هفته گذشته در سفر علی اکبر ولایتی به مسکو و در دیدار با پوتین، ایران و روسیه به تفاهماتی درباره تعیین نقشه راه آینده در حوزه سیاست خارجی و ارتباطات اقتصادی دست پیدا کرده بودند. البته همزمان بنیامین نتانیاهو نیز به روسیه رفت و دیدارهایی با مقامات این کشور داشت. بنابراین احتمالاً از این لحاظ شاید انتظار یک تفاهم گسترده و جدی بین طرفین و حل تمامی چالش ها  درباره ایران بعید باشد.

البته دولت آمریکا در روزهای اخیر از عدم معافیت شرکت های فرانسوی از مجازات عدم رعایت تحریم ها و اعمال فشار بی سابقه به تهران خبر داده بود. استیو منوچین و مایک پمئو عنوان کرده بودند فشارهای اقتصادی می باید منجر به تغییراتی عینی، ملموس و مداوم در سیاست های ایران بشود. حال باید دید این تهدید به تحریم آیا شامل روس ها نیز خواهد شد یا خیر. البته قبلاً آمریکا از احتمال معافیت موردی شرکت ها برای مبادله با ایران نیز خبر داده بود.

همزمان برخی از کارشناسان نیز عنوان کرده اند که نباید انتظار نتیجه تعیین کننده و ویژه ای از دیدار دو روسای جمهور داشت؛ چرا که ترامپ در داخل آمریکا به شدت از لحاظ ارتباط با روس ها در زمان انتخابات ریاست جمهوری تحت فشار است و هر گونه بده و بستان او می تواند تفسیرهای مختلف را به همراه داشته باشد.

به گزارش الف، اما تا این جای کار باید گفت ترامپ قاعده بازی آمریکایی ها رو تغییر داده و رفتار محترمانه تری نسبت به پوتین قبل از دیدار با او داشته است؛ چرا که در ساعات اخیر و  پیش از دیدار با رئیس جمهور روسیه نوک پیکان حملات او متوجه دولت باراک اوباما بوده است. ترامپ همیشه با ادبیات خاصی از پوتین یاد کرده و از او تعریف و تمجید می کرد. این در حالی است که ترامپ در هفته های اخیر بارها انتقادات تندی را نسبت به متحدان اروپایی خود بیان داشته بود. با این وضعیت، انتظار که اختلافات بین دو سوی آتلانتیک و متحدان قدیمی کاهش یابد تصور باطلی خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۴۲۱۷۰۸:۴۲:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۴
طول تاریخ نشان داده همیشه روسها هم به ما خیانت کردند ....
ناشناس۴۳۴۶۴۵۱۲:۴۰:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۲۴
کاش مقامات ما بیشتر تاریخ میخواندند
ناشناس۴۳۴۶۵۳۱۲:۴۵:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۴
پوتین تاکتیک داره و تا حالا با ایران هماهنگ بوده سر ترامپ را هم با پنبه میبره
ناشناس۴۳۵۶۵۲۰۱:۲۶:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۲۵
درست آن اینست که بگویید با برگ ایران بازی می کند
ناشناس۴۳۶۴۷۱۱۵:۳۵:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۵
با همین خیالها خوش باش
محمد قاسمی۴۳۴۸۳۰۱۴:۱۹:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۴
عرض تاریخ هم نشان داده امریکاییها همیشه به ما لطف داشتند
ناشناس۴۳۴۸۵۶۱۴:۲۹:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۲۴
همه در جهت منافع ملیشان حرکت می کنند ماهم باید این کار را بکنیم و هر وقت منافع ملیمان ایجاب کرد با روسیه هم تعامل مناسب با سیاستهایشان داشته باشیم با هیچ کس عهد اخوت نداریم نه امضا کری تضمین است نه امضای پوتین این قدرتهای نرم و سخت ماست که تعیین کننده منافعمان خواهد بود تلاش نکنیم به یکدیگر ثابت کنیم شرق بهتر است یا غرب
شاهرخ۴۳۴۲۳۹۰۹:۱۲:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۴
حقیقت رو باید قبول کرد و نیاز نیست ....ایران نقشی نداره ... رابطه پوتین با ترامپ در بالاترین سطح قرار داره و هیچ دوره ایی روسیه با آمریکا تا این حد همسو با هم بر ضد اروپا نبودن....... پوتین خوب میدونه این موقعیت استثنایی فقط مربوط به زمان ترامپ هست پس بیشترین بهره برداری رو از کارت هاش واسه انتفاع از آمریکا بکار میگیره..... ایران متحد استراتژیک پوتین در مواجهه با آمریکا بود ولی حالا که مواجهه ایی بین روسیه آمریکا نیس پس دیگه روسیه نیاز به روابط استراتژیک با ما نداره
ناشناس۴۳۴۲۵۷۰۹:۲۴:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۲۴
مگر غیر این انتظار داشتید
ناشناس۴۳۴۳۲۵۱۰:۰۵:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۲۴
روسیه قابل اعتماد نیست
آریابان۴۳۴۴۶۷۱۱:۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۴
دقیقا همینطوره و شوروی ، روسیه و حتی شخص پوتین در طول تاریخ و در عمل همیشه نشان داده اند که حاضرند کارت دست خود را به بالاترین پیشنهادی که حافظ منافع !!!! هر چه بیشتر خودشون باشه ، براحتی بفروشند ؛ این در حالیست که در شرایط کنونی پوتین بیش از هر زمان دیگری سرمست از باده غرور شده زیرا نمایندگان هر دو سوی مناقشه عمده کنونی یعنی ولایتی و ناتانیاهو در آستانه دیدارش با ترامپ با حضور در مسکو ، در تلاش بوده اند تا نظرات این چهره تاثیر-گذار !!!! را بهر قیمتی بسوی خود جلب کنند ؛
ناشناس۴۳۵۸۳۱۰۹:۲۰:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۲۵
روسیه و حتی شخص پوتین در طول تاریخ و در عمل همیشه نشان داده اند که حاضرند کارت دست خود را به بالاترین پیشنهادی که حافظ منافع !!!! هر چه بیشتر خودشون باشه ، براحتی بفروشند .البته این منحصر به روسیه و پوتین نیست بلکه امریکا و ترامپ ، انگلیس و خانم می، المان و خانم مرکل و.....هر کشور دیگه ای که تو این دنیا هست حاضره کارت دست خود را به بالاترین پیشنهادی که حافظ منافع !!!! هر چه بیشتر خودش باشه ، براحتی بفروشه،این قانون جهانه و از این لحاظ هیچ فرقی بین کشورهای مختلف وجود نداره اینکه شما انتظار داشته باشی یه کشور دیگه بخاطر ما دست از منافع خودش بکشه زهی خیال باطله
سیدرضا۴۳۴۳۵۸۱۰:۱۹:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۲۴
باعرض سلام تاریخ نشان داده که روسها همواره در مواقع حساس پشت ایران راخالی کرده اند .بنابراین بجای اینکه به روسیه،چین واروپا امتیاز بدهیم، بهتراست ..وارد مذاکره شویم. با تشکر
ناشناس۴۳۴۴۰۲۱۰:۴۲:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲۴
روسیه در دیدار با ایران می گوید با شما هستیم و در دیدار با امریکا می گوید ما با شما هستیم . هر کدام که پول و امتیاز بیشتری بدهد . .نگاه به شرق بسیار خطرناک تر از نگاه به غرب هست .
ناشناس۴۳۴۶۴۷۱۲:۴۱:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۴
همه کشورها به فکر منافع ملی خود هستند و دوست و دشمن همیشگی ندارند...!!!
ناشناس۴۳۴۸۳۴۱۴:۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۴/۲۴
الان 5 ساله به غرب نگاه می کنیم چشمامون خشک شده شما چیزی می بینی به مام بگو
ناشناس۴۳۴۴۵۵۱۱:۱۶:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲۴
فکر کنید پوتین امریکا رو با اون قدرت رها کنه بیاد سمت ایران که حتی قدرت تولید ..نداره
بهرام۴۳۴۴۸۵۱۱:۲۷:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۴
این اولین بار نیست و نخواهد هم بود نمیدانم چطور .........!!!!!!!!!!
ناشناس۴۳۴۴۸۸۱۱:۲۸:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲۴
هر کس دنبال مصالح و تثبیت قدرت خویش است
ناشناس۴۳۴۵۱۸۱۱:۴۳:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۴
این افرادی که میگویند روسیه غیرقابل اعتماد است، بدانید آمریکا غیر قابل اعتمادتر میباشد و ماجرای برجام این را ثابت کرد، پس عقل سلیم همیشه بین بد و بدتر، بد را انتخاب میکند.
ناشناس۴۳۵۳۵۴۱۸:۴۱:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۲۴
من با مطالعه تاریخ به این رسیده ام در انتخاب بین امریکا و روسیه، امریکا قابل اعتمادتر است.
کامران۴۳۵۵۱۲۲۲:۳۳:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۲۴
منظورتون تاریخ و جغرافیاس؟
ناشناس۴۳۴۵۵۳۱۲:۰۴:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۴
.. هر کشوری که سیاست خارجی چندجانبه و چندوجهی نداشته باشد، ناچارا مجبور است به یک قدرت خارجی وابسته شود و منافعش تحت تاثیر منافع آن کشور قرار گیرد. طبیعتا روسیه قبل از اینکه با اسراییلی‌ها صحبت کند و بعد از آن با آقای ترامپ صحبت کند و با آنها وارد توافقاتی شود، دارد از ابزار ایران برای پیشبرد سیاست‌های خود در منطقه، و روابطش با اسراییل و اعراب و اروپا و آمریکا بهره‌برداری می‌کند، از ابزار ایرانی استفاده می‌کند که قادر نیست با طرف‌های دیگر صحبت کند، روابطش را با عربستان تخریب ، در منطقه دچار مشکل شده، پس از خروج آمریکا از برجام روابطی بحرانی با این کشور پیدا کرده و با اروپا هم روابطش در سطحی نیست که قابل قبول باشد، لذا تنها کانال خارجی که برای ایران باقی مانده روسیه است. در نتیجه مجبور است امتیازات بزرگی به روسیه دهد.
ناشناس۴۳۴۵۸۱۱۲:۱۳:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۴
خیلی ساده اید ...پوتین، نتانیاهو و ترامپ سه ضلع یک مثلند و برای منافع ملی خود قدم رنجه می کنند. حالا ...پوتین بیاد و از ایران دفاع و حمایت سرسختانه بکنه؟ چرا راهی رفته و ادامه می دهیم که ته آن التماس از این و آن باشه؟
علی عسک۴۳۴۶۱۶۱۲:۲۵:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲۴
روسیه همیشه مثل تمام دولت مردان دنیا به فکر منافع ملت خودش هست و .. !!!!!!!!1 روسیه همیشه از پشت به دوستانش خنجر میزند این بر هیچ کس پوشیده نیست
اصفهانی۴۳۴۶۷۸۱۳:۰۳:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۴
روسها نشان دادند دربدترین شرابط هم پیمانان خودرا تنها گذاشتند ومنافع ملی را ترجیح دادندافغانستان بوسنی هرزگوین وکره شمالی اینها ازهم پیمانان روسیه بوده اند ببینید الان به چه روزی افتادند همین روسیه 10سال طول کشید تا سامانه موشکی اس200را که پیشاپیش پولش را گرفته بود تحویل ایران دهد روسیه یک کشور منفعت طلب هست البته بایدهم اینطور باشد ما روسیه وچین را برای این نگه داشتیم تا ازحق وتوی انها درسازمان ملل استفاده کنیم درضمن ....اگر جناح اصلاح طلب دست به اقدامی بزند حتی برای کشور دستاوردی هم داشته باشد طیف اصولگرا ان را کمرنگ جلوه میده یا نفی میکنه وهمچنین برعکس وتا زمانی مسئولان ما تفرقه وقبیله گرایی را ازدستور کاخود خارج نکنند ایران روزبروز بدتر میشود بهتر نمیشود وباشعار وسخنرانی نمیشودبه مردم امیدواری داد مردم سفره واشتغال تورم حقوق خودرا نگاه میکنند ومیبینند امیدی حاصل نشده ونمیشود مسئولان عزیز بفکر منافع ملت باشید تا تاریخ شماهارا خیانتکاران قرن معرفی نکنند وخیانت بدان معنی نیست که ماخاک کشوررا به کشور دیگری بدهیم
ناشناس۴۳۴۷۹۱۱۴:۰۷:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۲۴
خیانت یعنی چه ؟ پوتین یک سیاستمدار کارکشته است و به نفع ملتش حرکت میکند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین