هشدار جدی؛ شبکه برق در وضعیت بحرانی قرار گرفت/ رکورد مصرف برق شکست

گروه اقتصادی الف،   3970420187 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت نیرو اعلام کرد؛ به رغم هشدارهای متعدد مسولان وزارت نیرو و اجرای تمهیدات متعدد در کشور از جمله کاهش ساعات کاری ادارات برای صرفه‌جویی در مصرف برق، ولی همچنان پیک مصرف به رکورد زنی‌های بی‌سابقه خود ادامه می‌دهد و شبکه برق کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

هشدار جدی؛ شبکه برق در وضعیت بحرانی قرار گرفت/ رکورد مصرف برق شکست

به گزارش مه، پیک مصرف برق امروز کشور در حالی به عدد بی‌سابقه ۵۷هزار مگاوات رسید که ظرفیت تولید برق تابستان امسال۵۸هزار مگاوات است وادامه روند هشداردهنده فعلی شبکه را در معرض خاموشی سراسری قرار داده است.

با وجود اینکه طرح‌های متعددی همچون کاهش ساعات کار ادارات موجب صرفه‌جویی دو هزار مگاواتی مصرف برق شده است ولی همچنان افزایش استفاده بخش‌های مختلف از جمله سیستم‌های سرمایشی که بخش اعظمی از پیک مصرف برق را به خود اختصاص داده است باعث شده تا در روزهای گرم تیرماه امسال شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که مصرف برق کشور وارد کانال هشدار دهنده ۵۷ هزار مگاوات شود.

با توجه به اینکه توان تولید برق تابستان امسال ۵۸ هزار مگاوات است و بخش قابل توجهی از توان تولید نیروگاه‌های برق آبی به دلیل افت بی‌سابقه بارندگی‌ها کاهش یافته است طبیعتا با ادامه چنین روندی امکان بروز دوباره تجربه ناگوار اردیبهشت ماه سال ۸۰ برای شبکه برق کشور دور از انتظار نخواهد بود.

در مقطع زمانی یاد شده با رشد یکباره مصرف برق کشور بیش از میزان توان تولید انرژی شرایطی رقم خورد که شبکه برق کشور دچار فروپاشی شد و خاموشی سراسری کشور را فرا گرفت.

بروز چنین بحرانی در حالی است که مسولان وزارت نیرو بارها تاکید کرده‌اند که مشترکان تنها با ۱۰ صرفه‌جویی در مصرف برق می‌توانند تابستانی بدون مشکل خاموشی را تجربه کنند.

پیک مصرف برق امروز به ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات رسید

براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران پیک مصرف برق امروز(۲۰ تیرماه) به ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات رسیده که در مقایسه با میزان مصرف مدت مشابه سال گذشته بیش از سه هزار و ۵۰۰ ۹۸ مگاوات افزایش داشته است.

کل مبادلات برق امروز کشور ۲۵۹ مگاوات ثبت شده است که سهم بخش صادرات ۴۵ مگاوات و سهم واردات در مبادلات امروز برق کشور ۲۱۴ مگاوات بوده است. همچنین در این بازه زمانی میزان مصرف برق صنایع کشور نیز به سه هزار و ۶۸۷ مگاوات رسید.

در پایان نباید از این نکته غافل شویم که با توجه به گرم شدن دمای هوا طی روزهای آینده در اکثر استان‌های کشور، ضروری است که مشترکان در مصرف برق بخش خانگی حداکثر صرفه‌جویی را به عمل آورده و در ساعات پیک از به‌کارگیری لوازم برقی پرمصرف اجتناب کرده تا هم‌وطنان به‌ویژه در مناطق گرم جنوب کشور نیز از نعمت برق برخوردار باشند و خاموشی‌ در اقصی نقاط کشور به حداقل برسد.

دیدگاه کاربران

سروش۴۲۹۰۹۳۲۲:۳۰:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۰
کی این برقو مصرف میکنه اینجا کرمانشاه کل شهر خاموش بوده نزدیک چهار ساعت !
ادم۴۲۹۴۳۸۰۹:۴۴:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
هستن کسانی که استفاده میکنن من خودم خیلی سراغ دارم پسر دایی خودم هر وقت میری خونش خودش تو اتاق خوابه تلویزیونش روشن هیچکس هم پاش نیست هر وقت هم بهش میگی میگه یادم میره به غیر از اینکه هر روز دو بار لباسشویی میزنه حتی برای یک جوراب جارو برقی هم دو سه بار در روز میزنه میگه بچه اشغال میریزه تو این وضعیت بحرانی آب یک همسایه داریم هر روز صبح یک ساعت دم در حیاط تا وسط آسفالت رو هم میشوره قشنگ 100 لیتر آب شیرین رو هدر میده
ناشناس۴۲۹۰۹۸۲۲:۴۳:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۲۰
پس برق اتمی چی شد؟
ناشناس۴۲۹۲۵۳۰۶:۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۲۱
با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور اگه به جای برق هسته ای نصفش رو برای برق خورشیدی سرمایه گذاری می کردند هم زودتر نتیجه می گرفتند هم هزینه کمتر بود هم کلی جارو جنجال هسته ای به پا نمی شد.
اکبر۴۲۹۲۸۸۰۸:۰۴:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
برق اتمی با حداکثر ظرفیت خود تنها 1000 مگا وات برق می تونه تولید کنه اگر سوخت داشته باشه. یعنی به اندازه یک سد
ناشناس۴۲۹۳۹۳۰۹:۱۳:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۱
صادر شد
ناشناس۴۲۹۷۱۰۱۲:۱۵:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
بر برجام پرپر شد رفت اخوی ....
ناشناس۴۲۹۱۱۹۲۳:۴۳:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۰
مملکت و کشور سالانه چند صد هزار ازدواج داره و ساخت مسکن و احداث تولیدی و کارخونه جدید و اینها نیاز اولیشون آب و برق می باشد. حالا شما اینو در نظر بگیرید پنج سال است که تمام پروژه های عمرانی مثل ساخت نیروگاه جدید برق نداشتیم و مملکت خوابیده معلومه که الان به مشکل میخوریم
بی نام۴۲۹۱۵۳۰۰:۴۱:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
افرین به این مملکت داری . زمستان گازنداریم. پاییز باد ساختمانها را بهم میریزه. بهار سیل میبردمان. و تابستان برق و اب نداریم . اقایان مسوول اگه شما را نداشتیم آیا مشکلاتمان بیشتر میشد ؟
سید۴۲۹۲۱۰۰۲:۳۶:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۱
دولت از خودش شروع کند
رسول۴۲۹۲۱۱۰۲:۳۸:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
امروز حدود هشت ساعت برق ما در منطقه پیروزی تهران قطع بود. کباب شدیم از گرما
ناشناس۴۲۹۲۳۴۰۳:۴۹:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۱
فرهنگ صرفه جویی متاسفانه در بین ما مردم هنوز جا نیفتاده و کلا ما ایرانی ها در مصرف همه چیز افراط میکنیم
ناشناس۴۲۹۲۵۵۰۶:۲۲:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۲۱
این همه برق به عراق و پاکستان و ترکیه و ... صادر می کنیم خب کمتر صادر کنید که مصرف خودتون تامین بشه
علی۴۲۹۲۷۷۰۷:۳۲:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۲۱
عزیز،دلیل بحرانی بودن وضعیت برق مردم نیستند.مسئولین برق کشورند.مردم تو این گرما حق دارند ازوسایل سرمایشی استفاده کنند.اگه راست میگند وهدفشون ارتقاء وضعیت برقه،چرا برق کشوررو از 220 ولت به 110 ولت کاهش نمیدند؟مثل ژاپن واروپا. اینجوری نه تنها دستگاهها آسیب نمیبینند وبرق براهمه هست،بلکه برق گرفتگی هم صورت نمیگیره.
برق قدرت۴۲۹۲۸۵۰۸:۰۱:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۱
قضیه خیلی ساده است. سیستم انتقال ایران فرسوده است. متاسفانه سرمایه گذاری در این حوزه صورت نگرفته. یعنی حتی اگر برق مورد نیاز هم قابل تولید باشد خطوط انتقال ظرفیت انتقال را ندارد. مشکل کشور عدم سرمایه گذاری مناسب در زیرساخت های کشور است : برق، آب، محیط زیست، نفت، آموزش و پرورش و... اینها باعث شد در همه مسائل به نقطه بحران نزدیک بشویم
ناشناس۴۲۹۲۹۹۰۸:۱۵:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۲۱
خجالت آوره بخوبی یادمه زمانی در دهه ۶۰ در میانه جنگ تحمیلی دلیل قطعی برق نداشتن نیروگاه کافی و نداشتن علم و توتنمندی نیروگاه سازی و البته توسعه سریع شبکه در مناطق فاقد برق بود با اینحال قبل از پایان دهه ۶۰ همه این قطع برقها پایان یافت اما الان که امکانات تولید و توزیع با اون زمان اصلا قابل مقایسه نیست باید پرسید این چند سال اخیر وزارت نیرو چرا خواب بوده و از قافله عقب مونده از این گذشته حضراتی که در ستادهای پرهزینه و بی خاصیت نظیر ستاد های بحران و ستاد پدافند غیر عامل دائماً به بهانه های مختلف دمو دستگاه و پست و مقام اضافه و بین خواص توزیع میکنندباید جوابگو باشند طی این سالها ( که بجز شعار دادن کاری نکردند) چرا به این نقطه ضعف بزرگ بی توجه بودن و هیچ راهکار و هشدار و اقدام اجرایی امجام ندادن خروجی این ستادها چی بوده تاحالا بجز فاکتورهای هنگفت هزینه؟ ( . . . سامو ناهار هیچی !! )
ناشناس۴۲۹۳۸۷۰۹:۱۲:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۲۱
در شرایط فعلی، روشنایی لامپهای معابر در روز و چراغها و مانیتورهای تبلیغاتی متعدد در بخشهای اداری و تجاری توجیه دارد؟
ناشناس۴۲۹۳۹۶۰۹:۱۴:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۱
وزارت نیرو به جای توصیه اخلاقی! بیاد توضیح بده در ده سال اخیر چند تا نیروگاه گازی ساخته؟ با وجود این همه گاز اما ... چقدر روی نیروگاه خورشیدی کار کرده اونهم در کشور آفتابی ایران؟
ناشناس۴۲۹۵۴۶۱۰:۵۳:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۲۱
شما ی نگاه به ادارات دولتی و چراغ بونی اونا کنید متوجه می شید برق ها کجا داره می ره
سروش۴۲۹۵۶۳۱۱:۰۲:۰۰ ۱۳۹۷/۴/۲۱
این همه گاز تو فلرهای این مملکت داره میسوزه و این همه نیروی کار که میتونن باهاشون نیروگاه بسازند. مشکل مصرف برق مردم نیست. مشکل سوءمدیریت و عدم تخصیص بودجه به ساخت و سازهای مهندسی هست
ناشناس۴۲۹۵۹۷۱۱:۲۰:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
وظیفه دولت تولید برق است چرا برق کشور را تامین نکرده اید؟
ناشناس۴۲۹۶۵۸۱۱:۵۲:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۲۱
1- پیک مصرف برق حدود 58 هزار مگاوات است. 2- فرانسه به تنهایی 63 هزار مگاوات تولید برق هسته ای دارد. 3- امریکا 99 هزار مگاوات تولید برق هسته ای دارد. اما ما را از داشتن آن منع میکنند. چرا؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین