شریعتمداری: رئیس‌جمهور برای مذاکره درباره بسته اتحادیه اروپا به سوئیس و اتریش می‌رود

گروه سیاسی الف،   3970409135 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تصمیمات اخیر ارزی یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌ها بود و مسیر حرکت کنترل نرخ ارز در یک سامانه در دستور کار دولت قرار گرفت و این آرایش برای شرایط خاص پیش گرفت شد.

شریعتمداری: رئیس‌جمهور برای مذاکره درباره بسته اتحادیه اروپا به سوئیس و اتریش می‌رود

به گزارش فارس، محمد شریعتمداری امروز در نشست خبری که به مناسبت روز صنعت ، معدن و تجارت در محل وزارت خانه برگزار شد، گفت: امسال روز ملی صنعت و معدن در حال و هوای خاصی برگزار می شود و تحریم‌های جدید علیه ایران وضع شده و باید با شرایط خاص به استقبال این شرایط رفت.

 
وی افزود: دولت در سال 92 در شرایطی بر سر کار آمد که اقتصاد ایران دچار یک عدم قطعیت بود، بنابراین بازگشت قطعیت و ثبات در سیاست خارجی منجر به بازگشت ثبات اقتصادی شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با شروع دولت در سال 92 اگرچه قیمت دلار افزایش 300 درصدی داشت، اما به خاطر اینکه انتظارات مردم با روی کار آمدن دولت روحانی عقلایی شد، بنابراین قیمت دلار افت کرد. 


شریعتمداری اظهار داشت: سال 92 آغاز کار بود تا اینکه برام به سرانجام رسید و انتظارات عقلایی هم رشد کرد و با کاهش تورم رشد اقتصادی هم شکل گرفت. 


وی اظهار داشت: در ایام اخیر با تغییر در دولت آمریکا یک نفر تلاش کرد که همه مناسبات را به هم بریزد و شروع به هم ریختگی در سیاست خارجی کرد و در شرایط جدید علیرغم اینکه آنها می‌گویند، ما با ملت ایران با هم هستیم،‌ولی تحریم‌ها با هدف فشار آوردن به اقتصاد ایران در زمینه‌های مختلف را برنامه‌ریزی کردند. 


وی افزود: تصمیمات اخیر ارزی یکی از راه های مقابله با تحریم ها بود و مسیر حرکت کنترل نرخ ارز در یک سامانه در دستور کار دولت قرار گرفت و این آرایش برای شرایط خاص پیش گرفت شد. 

شریعتمداری اظهار داشت: اگر منابع ارزی کشور محدود است، باید یک نظام مدیریت صادرات و واردات هم ایجاد شود، به همین دلیل در این شرایط به اولویت بندی واردات اقدام شد.

وی افزود: در جلسه روز گذشته شورای امنیت کشورهای مختلف از برخورد آمریکا در بر جام اظهار تاسف کردند، با این اقدام امریکا امروز منزوی است و هم با تکیه بر توانایی مردم و تولیدکنندگان و صنعت گران از این شرایط عبور خواهیم کرد.
وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه اظهار داشت: در شرایط حاضر باید بار فعالیت‌های اقتصادی را باید بر دوش بخش خصوصی انداخت .


وی با اشاره به احتمال سوء استفاده برخی واردکنندگان از واردات کالا با ارز 4200 و فروش کالا با قیمت ارز بازار آزاد گفت: براساس دستور رییس جمهور ما هم کاملا با این موضوع موافق هستیم و ما به هیچ وجه با اعلام اسامی کسانی که ارز با قیمت 4200 تومان دریافت کرده‌اند مخالف نیستم.


وی با تاکید بر اینکه باید با سودجویان و رانت خواری مبارزه کرد، گفت: در تیرماه سال گذشته برای کنترل بازار واردات خودرو ممنوعیت ثبت سفارش انجام شد، اما بعد از ممنوعیت مشخص شد که 6481 فقره بر اساس اعلام حراست صنعت و معدن ثبت سفارش غیرقانونی صورت گرفت و ما هم بلافاصله به دستگاه‌های ذیربط اعلام کردیم و بدین ترتیب از واردات 4500 خودرو جلوگیری شد و بقیه هم که وارد شده باید موارد بطور کامل پیگیری شود و ما این موضوع را خودمان اعلام کرده‌ایم و به شدت خواهان پیگیری و شناسایی متخلفان هستیم.

وی افزود: بسته اتحادیه اروپا نیز برای حمایت از برجام در حال عملیاتی شدن است و رییس جمهور برای ارائه این بسته، به زودی به اتریش و سویس سفر خواهد کرد.

* تنها مرجع قیمت‌گذاری کالا در این شرایط سازمان حمایت از مصرف کنندگان است

شریعتمداری با اشاره به جلسه شورای هماهنگی سه قوه گفت: رییس جمهور اعلام کرد که تنها مرجع قیمت‌گذاری کالا در این شرایط سازمان حمایت از مصرف کنندگان است، در حالی که در شرایط عادی حدود 53 مرجع قیمت گذاری وجود دارد.
وی با اشاره به اختصاص 20 درصد ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به واردات گروه سوم کالایی گفت: نظر دولت ایجاد یک بازار رقابتی با استفاده از بورس است، تا بدین ترتیب ارز حاصل از صادرات این کالا ها با نرخ توافقی در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.


وی افزود: این بخش از صادرات حدود 15 میلیارد دلار است که ناشی از صادرات ارز غیر پتروشیمی ها و غیر فولادی ها است.
وی افزود: صادرات غیرنفتی در 2 ماهه ابتدای امسال 18.8 میلیون تن بوده به ارزش 7.7 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.9 درصد رشد داشته است.

شرعتمداری با اشاره به مباحث اشاره شده در مورد احتکار خودرو گفت: چگونه ممکن است 95 هزار خودرو احتکار شود، در حالی که تولید روزانه ایران خودرو 2500 خودرو است که همین تعداد نیازمند 50 هزار مترمربع جا دارد و حساب کنید، برای نگهداری 95 هزار خودرو چه مکانی نیاز است.

شریعتمداری با بیان اینکه قیمت خودرو توسط شورای رقابت تعیین می‌شود، گفت: وقتی قیمت خودرو از سوی این شورا اعلام می‌شود و هیچ کس حق ندارد که قیمتی به غیر از آن ارایه دهد، چه نیازی به احتکار است.

وی گفت: سازمان حمایت باید به متخلفان گران فروش در حوزه خودرو برخورد کند و اگر این سازمان برخورد نکرد، به ما اطلاع دهید.

وی در ادامه با اشاره به رشد 24 درصد قیمت خودرو نسبت به سال قبل اظهار داشت: با ایجاد انتظارات عقلایی منفی حرکت به سمت خرید غیر منطقی خودرو ایجاد شد.
وزیر صنعت اظهار داشت: در چند روز آشفتگی بازار خودرو 250 میلیارد تومان پول برای خرید پراید پرداخت شد که این خرید به صورت قطعی و با کارت شهروندی بوده و خرید قطعی بوده است.

وی با بیان اینکه اصناف هم وظیفه برخور با متخلفان را بر عهده دارند، بیان داشت: هر کس که تخلف کند و کالا را با اجحاف به مردم بفروشد، مردم می‌توانند به سامانه 124 و 135 شکایت کنند، ضمن اینکه برای 40 هزار واحد صنفی در کشور تقاضای پلمپ شده است.

شریعتمداری اظهار داشت: سال گذشته 5800 واحد فنی جدید پروانه بهره برداری گرفته‌اند و تعدادی هم تعطیل شده‌اند که به دلیل بال بودن نرخ‌ مالیات به ارزش افزوده و کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش است و بنابراین ممکن است برخی از آنها تعطیل شوند.


شریعتمداری با بیان اینکه قیمت بالای تولید در ایران به دلیل مالیات بر ارزش افزوده است، اظهار داشت: ما می‌خواهیم به تولید برای طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه در گردش یارانه سود تسهیلات از محل بودجه عمومی اختصاص دهیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۱۱۴۹۹۱۳:۰۵:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۹
مگر بسته اتحادیه اورپا چیست که بایت مذاکره کنیم بدون امریکا هیچ فایده نداره
ناشناس۴۱۲۰۳۳۲۰:۴۱:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۹
پس اسامی گیرندگان ارز را اعلام کنید هرچه زودتر و ضمنا ممنوع الخروجشان کنید هرچه سریعتر بیایند حساب پس دهند فوری فوری ، اگر هم دزدی کردند و کلک زدند به بیت المال ، اعدام اعدام .
ناشناس۴۱۱۵۵۹۱۳:۴۱:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۹
آقای شریعتمداری شما به جای اینکه در مورد برنامه های رئیس جمهور حرف بزنی وضعیت اسف بار وزارت خانه خود را درست کن وضعیت بازار خودرو ومعاش مردم را درست کن به کاری که به تو ربطی ندارد دخالت نکن که هر چی میکشیم از دخالت در کار دیگران است رئیس جمهور مسئول دفتر دارد ونیاز به شما نیست
کیانی۴۱۱۵۸۶۱۳:۵۳:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۹
مردم را چی مرض کردند؟ تمام این گرانی های ساختگی و سانگین برای همین بود که در این مرحله پرده سفر روحانی به اروپا اجرا شود. یعنی مردم را به حد انفجار برسانند بعد به دروغ بگویند مصلحت است برای بدتر نشدن اوضاع جنازه برجام را دفن نکنیم ولو تحریم بمانیم و بیشتر تحریم شویم! این فریبکاری نیست پس چیست؟
ناشناس۴۱۱۶۱۶۱۴:۱۰:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۹
آقای شریعتمداری لازم نیست اسامی رو بگین فقط اینکه مشخص بشه به چه میزان و به چه کالاهایی ارز داده شده بسیاری از مسائل روشن خواهد شد
ناشناس۴۱۱۸۳۷۱۶:۴۹:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۹
مگه ایران جا نداره که ایشون رفتن خدمت اروپایی ها؟!!! باز صد رحمت به مذاکرات سعدآباد که میگفتن ما انقدر قدریم که اروپاییها رو کشوندیم و آوردیم ایران (اگرچه تهش مثل الان باز هم "هیچی" نصیب آقایون نشد...)
ناشناس۴۱۱۹۷۵۱۹:۱۳:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۹
اروپا و روسبه با آمریکا هماهنگ هستند و دارن وقت تلف میکنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین