تحمیل جنگ اقتصادی به کشور / با اخلالگران در نظام اقتصادی کشور چه باید کرد؟

محمد کاظم انبارلویی، گروه سیاسی الف،   3970406073 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس دستگاه قضا در همایش سراسری قضات ضمن هشدار به اخلالگران اقتصادی، آنها را مفسد فی الارض نامید و گفت: «خوب گوش کنید، پنبه ها را از گوش خود بیرون بیاورید. اخلال در نظام اقتصادی کشور، مجازات اعدام دارد. ما در اجرای این قانون تردیدی نداریم.»

تحمیل جنگ اقتصادی به کشور / با اخلالگران در نظام اقتصادی کشور چه باید کرد؟

قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب 19 آذر 69 ، شش نوع جرم را شناسایی و برای آن مجازات‌های پشیمان‌کننده‌ای تعیین کرده است. این روزها که سخن از تشدید جنگ اقتصادی آمریکا و تشکیل اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران در وزارت خزانه ‌داری کل آمریکا می‌رود، شایسته است با مروری بر این قانون، با اخلالگران اقتصادی که دشمن را در داخل همراهی می‌کنند برخوردهایی جدی به لحاظ قانونی مصوب شود.

غرب و به ویژه آمریکایی‌ها امنیت ملی، امنیت سیاسی، امنیت فرهنگی و از همه مهم‌تر امنیت اقتصادی کشور را هدف قرار داده ‌اند. شورای عالی امنیت ملی کشور بدون هیچ پرده‌پوشی باید پاسخی قاطع و پشیمان‌کننده برای دشمنان قسم‌خورده نظام در این مورد داشته باشد. لذا برخورد با منافع اقتصادی آمریکا در منطقه و در هر نقطه از جهان نباید از تیررس اقدامات ایران، خارج باشد.

اما در مورد شش نوع جرم به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور که مورد شناسایی قانونگذار است، امروزه حرف و حدیث در رسانه‌ها زیاد است.

بازخوانی فهرست جرائم مربوط به اخلال در نظام اقتصادی کشور فوق العاده مهم است. این روزها همه مردم شاهد کاهش ارزش پول ملی، افزایش نجومی قیمت ارز و سکه هستند. اولین جرمی که قانونگذار به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور شناسایی کرده است؛ اخلال در نظام پولی و ارزی کشور است. این جرم اکنون اتفاق افتاده است. سوال این است مجرم آن کیست؟ مگر می‌شود از وقوع یک جرم، همه مطلع شوند اما سخنی از مجرم ‌آن و مجازات مجرمین نرود؟!

این روزها سخن از اخلال در نظام تولیدی کشور است. صدها بنگاه اقتصادی کشور تعطیل شده و هزاران نفر به بیکاران کشور افزوده شده است. واردات غیر مجاز بر خلاف قانون «حد اکثر استفاده از توان تولیدی کشور و اصلاح ماده 104 قانون مالیات ها مصوب سال 92» صورت می‌گیرد. اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، با واردات بی رویه، کمر تولید را شکسته‌ اند. پس این جرم اتفاق افتاده است. اما سخنی از مجرم یا مجرمین اخلالگری در نظام تولیدی کشور نیست!

اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق گرانفروشی و اخلال در نظام صادراتی کشور، وصول وجوه کلان به صورت قبول سپرده اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت عناوینی مختلف که موجب حیف و میل اموال مردم شده، به لحاظ جرم‌شناسی در قانون مجازات اخلاگران در نظام اقتصادی کشور مورد شناسایی قرار گرفته است. این جرایم به وفور در کشور دیده می شود. اما مجرمان آن مورد شناسایی و مورد تعقیب قرار نمی‌گیرند.

این هفته، هفته قوه قضائیه است. مردم سوال می‌کنند قضات شریف دستگاه قضائی در برابر این هجوم دشمن و ستون پنجم آنان در جنگ اقتصادی چه می‌کنند؟

مگر قرار نبود وفق ماده 22 قانون «حد اکثر استفاده از توان تولیدی کشور»، قوه قضائیه یک شعبه‌ای برای رسیدگی به اخلالگران در نظام تولیدی کشور اختصاص دهد؟ کارنامه این شعبه و دستاورد آن در مقابله با تروریست ‌های اقتصادی چیست؟

امام بزرگوار(ره) در منشور برادری از دو دسته از اخلالگران در نظام اقتصادی کشور به عنوان «زالوصفتان بازار و دولت» یاد کرده اند. دستگاه قضائی در برخورد با زالوصفتان بازار و دولت چه کرده است؟ اینکه گفته شود دستگاه قضا بیکار بوده و تماشاگر این همه ستم اقتصادی بوده، انصاف نیست. چرا که هزاران پرونده در دستگاه قضا مربوط به اخلال در نظام اقتصادی کشور تشکیل شده است. کارهایی با هزینه‌های زیاد انجام شده است اما سخن اینجاست که ما در کجای این نبرد سرنوشت ‌ساز قرار داریم؟ آیا از همه ظرفیت‌های قانونی و اختیارات وسیع در این زمینه استفاده کرده‌ایم؟ هنوز سرنوشت برخورد قضائی با برخی دانه‌درشت‌ها در هاله ابهام است. متجاوزین اصلی به بیت‌المال در حوزه حقوق‌های نجومی پس از گذشت چند سال مجازات نشده‌اند.

از قوه قضائیه که بگذریم. دیوان محاسبات به عنوان یک نهاد مستقل اجرایی و قضائی در برخورد با اخلالگران در نظام اقتصادی کشور اختیارات وسیعی دارد. کارنامه دیوان در برخورد با مجرمین این حوزه چیست؟ موضوع فساد کرسنت و استات اویل و... در تفریغ بودجه سال 83 مورد شناسایی قرار گرفت، پس از 14 سال هیچ کس از فرآیند رسیدگی حقوقی به این فسادها در دیوان مطلع نیست. حال آنکه طبق اصل 55 قانون اساسی باید این اطلاع‌رسانی در قالب تفریغ بودجه سال‌های بعد به اطلاع عموم می‌رسید.

در دولت، سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی شرکت‌های دولتی وظایف کلیدی دارد. اما هیچ تحرکی از این سازمان در برخورد با جرایم مربوط به اخلال در نظام اقتصادی کشور دیده نمی‌شود. هیچ احراز تخلفی وفق ماده 151 قانون تجارت، برای  تعقیب و رسیدگی به قوه قضائیه نرفته است.

ملت ما در برابر جنگ بی ‌امان اقتصادی دشمن، سه خاکریز بزرگ دارد؛ قوه قضائیه، دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی. خوب است این هفته هر کدام کارنامه خود را در برخورد با اخلالگران اقتصادی بیان کنند و موجی از امید به اجرای عدالت کشور را پدید آورند.

ستون پنجم دشمن در جنگ اقتصادی باید مورد شناسایی و مجازات قرار گیرد. حتی برای جلوگیری از اطاله دادرسی باید مثل زمان جنگ، دادگاه صحرایی تشکیل شود و مجازات‌های سنگین اعمال گردد.

چین که از 30 سال پیش برنامه توسعه اقتصادی خود را طراحی و به عرصه اجرا درآورد، در برخورد با اخلالگران اقتصادی مماشات نکرد. سالانه تعداد زیادی در چین به عنوان مفسد اقتصادی و اخلالگر در نظام اقتصادی این کشور اعدام می‌شوند. دولت چین با این عزم و اراده، تولید ناخالص ملی این کشور را به جایی رسانده است که تنه به تنه اقتصاد آمریکا و اروپا می‌زند، با آنکه اصلاً در این کشور بحث جنگ  اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا و از این قبیل مباحث مطرح نیست. عناصر اصلی و تصمیم‌گیر نظام اقتصادی عملاً خود را در اتاق جنگ اقتصادی می بینند و مثل فرماندهان نظامی تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند.

شتر سواری دولا دولا نمی‌شود. در حالی که دشمن کاملاً در حوزه اقتصادی علیه نظام جمهوری اسلامی آرایش جنگی گرفته است و هر روز با رجزخوانی‌ها به کری‌خوانی روی آورده ‌اند، مردم احساس نمی‌کنند نهادهای مسئول در این زمینه همین آرایش را به خود گرفته باشند. سخنان رئیس دستگاه قضا و هشدار به اخلالگران اقتصادی، اعلام نوعی آرایش جنگی علیه مفسدین اقتصادی است. مردم وقتی وسط جنگ اقتصادی، رئیس جمهور را با لباس ورزشی در توچال می بینند، متاسف می شوند. مردم  این آرایش را در تیم اقتصادی دولت نمی‌بینند، حتی در تیم سیاسی دولت هم این آرایش دیده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد مجلس باید تعاریف جدیدی از اخلال در نظام اقتصادی کشور را مورد واکاوی قرار دهد تا با تعریف جرم‌های جدید و شناسایی مجرمان جدید از پیچ تند برخورد با اخلالگران در نظام اقتصادی کشور عبور کنیم.

جان بولتون مشاور امنیتی ملی ترامپ که در میتینگ های منافقین نقش اول را ایفا می کند، گفته است؛ «در تیر ماه در تهران، سورپرایز داریم.» بخشی از سورپرایز آنان دوشنبه گذشته در بازار تهران به نمایش درآمد. مجلس در الحاقیه قانون جدید اخلالگران اقتصادی باید به این نوع سورپرایزها توجه کند و به مجازات درخور بیندیشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۶۹۳۹۱۰:۳۲:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۶
آن مدیری که با نداشتن دانش اقتصادی نمی داند در شرایط پیچیده اقتصادی کنونی چه کار باید کرد، نقشش در بوجود آوردن نارضایتی ها از همه پررنگتر است.
ناشناس۴۰۷۰۸۱۱۱:۲۴:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۶
مجازات های بسیار بسیاربسیار سخت که حتما در مورد اخلال گران اقتصادی عمل شود
ناشناس۴۰۶۹۹۰۱۰:۴۹:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۶
وقتی که ما بعنوان جنگ از آن یاد میکنیم پس اخلالگران میشن بعنوان خائن و جاسوس و نیروی طرف مقابل در جنگ مجازات اینگونه افراد چیه؟ ولی مشکل اینجاست که اکثریت این اخلاگران ژن برتر و خودی هستند مثلا بانک مرکزی میاد به یه معلم ارز ۴۲۰۰ اختصاص بده؟ نمیده که
ناشناس۴۰۶۹۹۷۱۰:۵۳:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۶
افزایش تولید ناخالص ملی با اعدام؟؟ افزایش تولید ناخالص ملی با بینش، آگاهی و علم اقتصاد امکان پذیرهست۰ آنچه باعث اخلال و رانت می شود تصمیم گیری اشتباه دراقتصاد کلان هست۰
ناشناس۴۰۷۰۱۱۱۰:۵۷:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۶
در جنگ نظامی، فارغ از مدت و گستره جغرافیایی آن، نهایتا 3 حالت قابل تصور است: غلبه طرف A، غلبه طرف B، و یا نهایتا" آتش بس و یا صلح. این جنگ اقتصادی احتمالا" چند سال میتونه طول بکشه؟ 1 سال؟ 5 سال؟ 50 سال؟ حالتهای پایان این جنگ چیست و به چه صورتهایی ممکن است تمام شود؟در کنار این جنگ، مشکلات و نارضایتیهای دیگر را چه میشود کرد؟ بیکاری و فقر و فساد اداری و ...؟ سانسور، تبعیض و.... را چگونه پایان دهیم؟
ناشناس۴۰۷۰۳۳۱۱:۰۶:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۶
اخلال گر اقتصادی این حرف شما جای سئوال دارد اخلال گر به کسی میگویند که با پارتی بازی و اعمال نفوذ در خریدن چیزی کمیاب و سود بالا دست یابد حال باید دید اینطور بوده و یا انکه فردی طبق مقررات پولش را تبدیل به سکه یا ارز کرده است و هیچ خلاف قانونی هم نکرده این درست نیست که با تیتر های تهمتی بخواهیم مردم را تحریک کنیم و دور از انصاف بنده به شخصه همه تقصیر را گردن تیم اقتصادی دولت میدانم و اگر هم خلافی صورت گرفته از سرچشمه بوده نه افراد
ناشناس۴۰۷۴۷۴۱۴:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۶
یعنی یک جوان 31 ساله از کجا پول میاره 38250 تا سکه می خره ؟ حداقل حداقلش گرفتن وامهای کلان بانکیه ...
ناشناس۴۰۷۰۴۶۱۱:۰۸:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۶
دولت انقلابی ،مجلس انقلابی ، و دادگاه انقلابی راه عبور از معبر جنگ اقتصادی است یک روز تعلل هم کشور را به سمت ناامنی می برد
ناشناس۴۰۷۱۱۴۱۱:۴۴:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۶
باید اموال آنها ها را مصادره کرد البته خیال باطل چرا که یکی از همین اخلالگران که در زمان افزایش دلار از ۱۰۰۰ به ۳۰۰۰ خودش و دخترش صرافی رانتی داشتند ...آقای رئیس‌جمهور، کاسبان تحریم آن‌کسانی هستند که در دوران بحران ارزی کشور صرافی تاسیس می‌کنند و ارز و طلا و نقره خریدوفروش می‌کنند....حالا با آنها چه کردن. که با اینها چه کنند ....
ناشناس۴۰۷۱۱۷۱۱:۴۵:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۶
مردم مقصر نیستند مردم ما با چهل سال سعی و خطا و مدیریت های غیر علمی و غیر اصولی روبرو بوده اند و بارها به خاک سیاه نشسته اند و امروز یاد گرفته اند که هر کس باید فقط و فقط به فکر منافع خودش باشه بنابراین برای جلوگیری از کم شدن ارزش سرمایه ریالی خود تلاش می کنند وقتی دلار به این شرایط افتضاح رسیده یعنی کسی به فکر مردم نیست حالا چرا دولت انتظار داره مردم به فکر مشکلات دولت باشند ؟؟ وقتی اختلاسهای نجومی انجام می شه یا بیت المال در جاهایی به غیر از رفع نیاز های مردم فقیر و بیکار مصرف می شه و مردم با چشم خود می بینند که فقر و بیکاری و رنج انها برای حاکمیت اصلا مهم نیست چه انتظاری دارین ؟؟ ایران کشور فقیری نیست لطفا قبل از هر چیز بررسی کنید که بیت المال داره کجاها هزینه می شه که مردم اینقدر ناراضی و گرسنه اند ؟؟
ناشناس۴۰۷۱۷۷۱۲:۱۶:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۶
عدم کارآیی دولت را گردن این و اون نندازید.
ناشناس۴۰۷۲۴۹۱۲:۵۰:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۶
قبل از هر کاری تلاش کنند که اعتماد از دست رفته ی مردم جلب شود مردم اطمینان داشته باشند که حاکمیت نه فقط دولت به فکر حل کردن مشکلات آنهاست در این صورت این تفکر که هر کس باید فقط به فکر منافع خود باشد کمرنگ می شود و وفاق ملی شکل می گیرد نمی شود انتظار داشت که فقط مردم فداکاری و گذشت و تحمل داشته باشند ولی حاکمیت به رویه های غلط گذشته ادامه دهد مثلا یکی از مهمترین عواملی که باعث نا امیدی و دلخوری مردم شده این است که ارگانها و اشخاصی خارج از دولت بودجه های کلان از بیت المال می گیرند بدون اینکه کوچکترین کمکی در رفع فقر و بیکاری و بی آبی و مشکلات زیست محیطی انجام دهند یا حساب و کتابی در کار باشد دعواهای جناحی کودکانه باید تمام شود اینکه یه تعداد آدم شکم سیر که چند جانبه به بیت المال وصل هستند مدام در حال جوسازی و لجن پراکنی علیه یکدیگر هستند این فکر را به مردم القا می کند که مشکلات و دردهایشان نادیده گرفته شده و هر کس به فکر بدست آوردن پست و مقام است امکانات و پست هایی که در اختیار آقازاده ها و ژن های خوب قرار گرفته هم بررسی شود زیرا تبعیض و خویشاوند سالاری پایه های عدالت اجتماعی را نابود می کند اشرافی گری و داشتن امکانات ویژه برای تمام افرادی که پست های دولتی و حاکمیتی دارند و خانواده هایشان ممنوع شود نمی شود که برخی مدیران و خانواده هایشان از آخرین تکنولوژی روز و جدید ترین برند ها ی لباس و ماشین برخوردار باشند ولی مردم به حمایت از کالای ایرانی تشویق بشن نمی شه که شعار مرگ بر آمریکا و انگلیس بدن ولی بچه ها و خانواده هاشون در آمریکا و اروپا زندگی کنند در موضوعات فرهنگی باید نظر اکثریت جامعه لحاظ بشه خلاصه اینکه اصلاحات و جلب اعتماد باید از طرف حاکمیت شروع بشه نه مردم
ناشناس۴۰۷۳۲۸۱۳:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۶
اینکه جان بولتون گفته در تیرماه در تهران سورپرایز داریم خب معنیش اینه که اونا دقیقا در حال محاسبه و برنامه ریزی هستند. اونوقت در کشور ما در شرایطی که حتی مردم عادی شهر و روستا از شش ماه پیش می دونستن که ترامپ در برجام باقی نمی مونه اما دولتمردان عزیز در این مدت هیچ اقدام مفیدی نه در سیاست خارجی و نه اقتصادی انجام ندادند و در دقیقه نود دست به دامان اتحادیه اروپا، ایرانیان خارج از کشور و تهدید به بگیر و ببند شدند.
ناشناس۴۰۷۳۳۳۱۳:۳۳:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۶
با مفسد اقتصادی باید مانند دشمن در میدان مبارزه جنگید حتی اگر برادر یا فرزند مان باشد
حسن۴۰۷۴۴۷۱۴:۳۱:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۶
اگر چند نفر از گردن کلفتهای مفت خور و دلال رو اعدام کنن می تونه از لحاظ روانی تاثیر خودشو تو جامعه بگذاره. اینها هیچ فرقی با دشمن در زمان جنگ ندارن. والسلام
ناشناس۴۰۷۰۲۲۱۱:۰۲:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۶
هیچی باید یه سیستم گذاشت تا امکان سو استفاده برداشته بشه دسترسی ها باید قطع بشه و حساب و کتاب شفاف بشه دولت و اداره مالیات باید تک تک حساب های بانکی رو بتونه رصد کنه باید سیستمی به وجود بیاد که با یه کد ملی تمام اموال و دارایی های اشخاص قابل مشاهده باشه و این سیستم در اختیار اداره دارایی باشه به این شکل هر درامد وسود باد آورده ای توسط دولت شناسایی و مالیاتش اخذ و آرامش به اقتصاد بر میگرده
ناشناس۴۰۷۳۵۲۱۳:۴۱:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۶
*** این حرف ها شعار و شعر تکراری راه حل اقتصاد کشور اگر گوش شنوایی باشد : 1-افزایش سود بانکی به 20% برای جمع اوری نقدینگی 2- ایجاد ارز دیجیتال بین المللی بر پایه بیت کوئین با همکاری کشورهای مثل چین و هند تا ارز دیجتال ما هم تحریم نشود . با این ارز میشه با نصف دنبا معلامله کرد و هیچ نیازی به دلار نیست 3- از دخالت ها در منطقه کاسته شود تا فشار بر روی ایران کم شود 4- ایجاد کسب و کار برای مردم راحت شود و موارد دست پا گیر حذف شوند 5-به مردم اجازه دست فروشی در محل های مشخص داده شود 6- ازادی های اجتماعی افزایش با هدف جذب توریسم و جلوگیری از خروج میلیون ها ایرانی و میلیون ها دلار از کشور
ناشناس۴۰۷۳۹۷۱۴:۰۷:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۶
اخلالگرها همانهایی هستند که از رانت استفاده میکنند.
ناشناس۴۰۷۸۸۱۱۸:۵۳:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۶
اصل کاریها هیچوقت مجازات نخواهند شد این وسط امثال من که یه ربع سکه خریدن بعنوان اخلالگر اقتصادی معرفی میشن
ناشناس۴۰۸۰۱۵۲۱:۲۱:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۶
بابک زنجانی را بعنوان وزیر اقتصاد منصوب کنید :)
ناشناس۴۰۸۵۴۲۱۱:۰۶:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۷
با تهدید وارعاب کاری از پیش نخواهد رفت
ناشناس۴۰۹۳۸۷۲۳:۴۱:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۷
جنگ اقتصادی را خودمان دامن زده ایم کسی تحمیل نکرده است و اگر تجدید نظر نکنیم و با سیاست با جهان برخورد نکنیم . جهان علیه ما تمام قد میایستد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین