دولت روحانی و جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران

گروه جهان الف،   3970404166 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که منطق حکم می کرد بدلیل شعارهای انتخاباتی ترامپ با روی کار آمدن وی در 20 ژانویه 2017( اول بهمن 1395) تدابیر ویژه ای برای مقابله با تهدیدات و جنگ روانی آمریکایی ها اتخاذ شود اما به نظر می رسد حتی با گذشت پنجاه روز از خروج آمریکا از برجام، دولت عملاً برنامه مشخصی برای مدیریت اقتصادی کشور ندارد و بسیار منفعلانه عمل می کند.

دولت روحانی و جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران

به گزارش الف، با روی کار آمدن ترامپ در سال 2017 جنگ اقتصادی جدیدی در راستای به آشوب کشاندن ایران و براندازی نظام سیاسی آغاز شد. در واقع آمریکایی ها که به این درک رسیده اند توانایی در دستور کار قرار دادن سیاست های سخت افزاری و نظامی علیه ایران را بدلیل تبعات ناخواسته اش ندارند در چند سال اخیر بر شیوه های نرم افزاری و اقتصادی مانند ابزار تحریم برای پیشبرد اهداف خود حساب باز کرده اند.

بر اساس گفته های ریچارد نفیو، طراح تحریم های ایران در زمان باراک اوباما،آمریکایی ها به شدت محتاج این هستند که چارچوب ذهنی مردم کشور تحریم شونده و حاکمیت آن ها را در هنگامی که تحریم ها را تجربه می کنند به دست بیاورند و آن را ارزیابی کنند. بر این اساس، آن ها هنگامی که متوجه شوند، درد تحریم در ناحیه ای احساس شده است، فشار بر آن نقطه را تا تغییر رفتار کشور تحریم شونده ادامه می دهند. به عبارتی دیگر راهبرد تحریم ها بر یک بنیان اصلی استوار است؛ یعنی ترکیب فشارهای مختلف را می توان بر یک کشور اعمال کرد تا بر استقامت آن فائق آمده و او را وادار به تغییر سیاست کرد.

 برنامه آمریکایی ها برای مقابله با ایران

سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران در چند سال اخیر مبتنی بر وضع تحریم های پیاپی، ایجاد جنگ روانی و القای فشارهای اقتصادی بوده است. بر این اساس  اتاق جنگ کاخ سفید از وزارت دفاع به وزارتخانه خزانه داری نقل مکان کرد. این همان موضوعی بود که رهبر انقلاب نیز در سخنرانی حدوداً دو ماه قبل بر آن تاکید داشتند.

رهبر انقلاب در تاریخ 10 اردیبهشت در دیدار با کارگران سراسر کشور عنوان کردند که اصلی ترین طراحی کنونی برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی،  جنگ اقتصادی می باشد و اتاق جنگ اقتصادی نیز وزارت خزانه داری امریکا است.

هدف اصلی نیز ایجاد فضای ناامن اقتصادی برای افراد و نهادهای هدف است.

همزمان وزارت خارجه آمریکا نیز با روی کار آمدن مایک پمئو، ماموریت تشدید فشار روانی بر مردم ایران را عهده دار شد. همچنین سیاست اخیر ماموران وزارت خارجه‌ی آمریکا سفر به کشورهای مختلف طرف تجاری ایران و توجیه آن‌ها برای همراه شدن در اعمال تحریم‌ها بوده و هست. همزمان سیا نیز تمرکز اصلی‌اش را بر کشف روش‌های پیچیده‌ی دور زدن تحریم و انجام توطئه علیه ایران قرار داده است.

 به این پازل باید سیاست تهاجمی خود ترامپ را نیز اضافه کرد که مبنای خود را از همان روزهای اول به دست گرفتن قدرت بر پایه کنار گذاشتن برجام، افزایش تحریم ها و تحمیل برجام جدید به ایران قرار داده بود.

همه این عوامل نشان دهنده این است آمریکایی ها برنامه دقیق و مرحله به مرحله ای برای ایجاد فشار به ایران برای پذیرش مذاکره و یا زمینه سازی برای شورش های داخلی در نظر دارند تا به اهداف خود دست پیدا کنند که در این راه از کمک مستقیم کشورهایی مانند عربستان و رژیم صهیونیستی نیز بهره می گیرند.

در ایران چه می گذرد و چه باید کرد؟

با وجود این که از زمان روی کار آمدن ترامپ جنگ اقتصادی گسترده ای از سوی آمریکا علیه ایران آغاز شد اما در کشور ما آن چنان که باید و شاید آرایش اقتصادی متناسب با این وضعیت تغییر نکرد. در واقع به نظر می رسد دولت یازدهم و دوازدهم برنامه و سیاست مشخصی نه تنها برای مقابله با تحریم و توطئه آمریکایی ها بلکه فراتر از آن برای اداره اقتصاد کشور ندارد.

تنها اقدام دولت نیز فعلاً انجام مذاکره با اروپایی ها و برخی کشورهای دیگر می باشد که عملاً کشورهای غربی نیز بعد از خروج آمریکا از برجام عنوان کرده اند نمی توانند تضمین های جدی به ایران بدهند.

مهم تر از این، دولت در روزها و هفته های اخیر در قبال مشکلات اقتصادی، بهم ریختگی و اوضاع نابسامان بازار سکه، دلار، مسکن، خودرو و ... رویکردی انفعالی داشت و ناتوان از اتخاذ تصمیماتی قاطع برای سر و سامان دادن به اقتصاد کشور می باشد. نکته جالب این جاست متاسفانه در ابتدای موج افزایش قیمت ارز برخی مشاوران اقتصادی دولت به صراحت از سیاست گرانی شدن قیمت دلار دفاع کرده بوده اند.

همچنین با وجود این که دولت نرخ دلار را 4200 تومان تعیین کرده بود اما همزمان بازاری غیررسمی و موازی شکل گرفت که موجبات جولان دلالان و سوداگران بازار ارز را فراهم کرد. این در حالی است که ارز کالایی انحصاری و در اختیار دولت است و از نظر کارشناسان حدود 80 درصد از عرضه ارز توسط بانک مرکزی تامین می شود. همچنین در طول این مدت برخی کالاها توسط سودجویان دولتی و بخش خصوصی احتکار شد اما دولت باز هم سیاست فعالانه ای در قبال این موضوع نداشت.

با تمام این تفاسیر به نظر می رسد دولت می تواند گام هایی را در راستای القای آرامش به بازار، نزدیک تر کردن جناح های سیاسی و ایجاد اعتماد عمومی بردارد.

1- ورود نیروهای تازه نفس، مدیر و قوی به دولت فارغ از مسائل جناحی می تواند تاثیر مثبتی بر عرصه اقتصادی و سیاسی داشته باشد؛ چرا که هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان و حتی این اواخر شخص رئیس جمهور به ضعف کابینه و ناکارآمدی آن تاکید کرده بودند.  

2- اقدام دیگری که دولت می تواند در این برهه زمانی انجام دهد دعوت از اقتصاددانان مستقل و مدیران و سیاستمداران کارآمد می باشد تا ضمن همفکری تدابیر جدی تری متناسب با شرایط فعلی اتخاذ شود. مزیت دیگر این اقدام می تواند افزایش همدلی و نزدیک تر کردن جناح های مختلف برای عبور از شرایط ویژه پیش رو باشد.

3- بدون شک صحبت کردن با مردم و آگاه کردن و کمک گرفتن از آنها تا حد زیادی می تواند کمک کننده باشد.

4- ضرورت اتکا به توانمندی های داخلی، تلاش برای رونق تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی هم می تواند راهگشا باشد.

5- مقابله با سوداگران و دلالان بازار با کمک دستگاه های اطلاعاتی و  قضایی نیز لازم می باشد.

6- بهره گیری از دیپلماسی جدید برای ارتباط بهتر با همسایگان و استفاده از مراوادات اقتصادی با آنها هم می تواند کانال های اقتصادی جدیدی برای کشور ایجاد کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۵۱۱۲۰۹:۲۲:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۵
قدم اول سود بانکی حدود 70 یا 80 درصد تعین شود تا بازار ارز و سکه ارام گردد.
ناشناس۴۰۵۲۲۱۱۰:۰۸:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۵
۷۰ درصد؟ اصلا منطقی نیست
ناشناس۴۰۵۵۳۳۱۲:۱۲:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۵
چطور اون موقع تورم 10% بود سود بانکی رو کم کردید به 15% منطقی بود ؟ الان تورم 100% سسود بانکی حداقل باید 50% بشه
ناشناس۴۰۵۹۲۰۱۴:۲۸:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۵
فقط بر کناری تیم اقتصادی
ناشناس۴۰۵۲۳۶۱۰:۱۳:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۵
وجه سودش از کجا تامین شود
ناشناس۴۰۵۲۵۶۱۰:۲۰:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۵
خدایی دمت گرم چه راهکار منطقی و عملی دادی. 70-80 درصد؟
ناشناس۴۰۵۲۶۶۱۰:۲۲:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۵
عزیز ! برای پرداخت این سود افسانه ای مورد نظر شما نیاز به نقدینگی است ! احتمالا در این صورت وام های اعطایی هم باید با بهره ۱۰۰ درصدی اعطا شود ، با این حساب نیمچه صنعت هم از هم بپاشد و خون مردم بصورت کامل در شیشه رود خواهشا قبل ابراز نظر لحظه ای تفکر کنید یا حداقل سکوت !!
ناشناس۴۰۵۲۹۷۱۰:۳۲:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۵
و دلار بشود 1000 تومن البته تو خواب
ناشناس۴۰۵۳۰۹۱۰:۳۶:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۵
افزایش سود بانکی هم تاثیری ندارد غیر از ایجاد تورم بیشتر و افزایش بیشتر قیمت. وضعیت به گونه ای شده که دولت هر اقدامی انجام می دهد ترس مردم در مورد اینده بیشتر می شود و هجوم به خرید سکه و ارز بیشتر
ناشناس۴۰۶۰۷۷۱۵:۳۸:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۵
دولتی که پول های مردم را یا به سمت بانک هدایت کند یا به سمت بازا سکه و دلار، فاتحه تولید را می خواند و کشور را تبدیل به مرفگرا و مردم را تبدیل به دلال می کند
ناشناس۴۰۵۱۵۳۰۹:۴۵:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۵
ارزشی‌ها از آمدن ترامپ خوشحال بودند. حالا میفهمم چرا. دلیلش اینس است که از تحریم و جنگ استقبال میکنند و باز به این دلیل که گرانی و بیکاری مردم برایشان اهمیتی ندارند چون خودشان در رفاه هستند
ناشناس۴۰۵۱۷۵۰۹:۵۴:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۵
دلار از 1000 تومان به 8000 تومان رسیده که سهم تحریمها حداکثر 3 هزار تومان است بقیهه افزایش نرخ به سبب ناکارآمدی اقتصاد است اگر ما یک اقتصاد پویا داشتیم که مبتنی بر تولید بود پولهای سرگردان جذب بازارهای سرمایه گزاری تولید میشد و به دلار و طلا حمله نمیکرد و تازه باعث رونق اقتصادی میشد در این بین همه مقصرند حتی همانها که دیروز به خیابان ریختند منظورم همانهاست که سرمایه خود را به جای تولید در دلالی ریختند
ناشناس۴۰۵۲۷۸۱۰:۲۶:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۵
هیچ کدوم از این هایی که گفتی با شرایطی که ما داریم نه ممکنه و نه موثر.من به عنوان یه ایرانی به هیچ وجه به آینده خوشبین نیستم و صد در صد مطمئنم در آینده نزدیک اتفاقات بسیار ناگواری رو شاهد خواهیم بود.فقط خدا میتونه کمکمون کنه به مسئولین دیگه هیچ امیدید نیست.
ناشناس۴۰۵۲۸۱۱۰:۲۷:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۵
باید مسخره بازی و تعلل و تحمیل خسارت بیشتر به کشور و مردم را کنار گذاشت. تنها راه، مذاکره و معامله با آمریکاست. آیا صدای چکمه های فقر و بیکاری و افسردگی و فحشا و اعتیاد و ... را نمی شنوید؟؟؟
مهدی۴۰۵۴۸۴۱۱:۴۶:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۵
سر قبول کردن برجام هم همین رو به خورد مردم دادین که با آمریکا ببندیم و انرژی هسته‌ای رو بدیم بره که اوضاع بهتر بشه! نتیجه چی بود؟ بدتر شدن اوضاع! حالا دنبال دادن موشک‌ها و ... هستید!
ناشناس۴۰۵۳۰۳۱۰:۳۴:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۵
بگذارید بگم که اقتصاد مقاومتی دقیقا یعنی چی ؟!! یعنی همینکه دولت داره انجام میده ...دلار گران بشه تا همه جنس بنجل داخلی بخرند ...ی
ناشناس۴۰۵۳۱۶۱۰:۴۱:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۵
این مواردی که در متن امده کمک کوتاه مدت می کند ولی در بلند مدت خیر. واقعیت این است که اینده سختی از نظر اقتصادی پیش روی مردم است. مردم هم به دلایل مختلف بر خلاف دوران دفاع مقدس نمی خواهند با از خود گذشتگی شرایط را تحمل کنند و الا اگر مردم سکه و ارز نمی خریدن و از هزینه های اضافی و خرید کالای خارجی کم می کردن امکان مدیریت بود. متاسفانه مردم کم مورد توجه قرار گرفتند در ده های اخیر و الان که حاکمیت به همراهی مردم نیاز مبرم دارد همراهی لازم را ندارد
ناشناس۴۰۵۳۴۳۱۰:۵۲:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۵
فرماندهان این جنگ روانی افرادی درون بدنه دولت هستند که از اطلاعات و اختیارات رانتی آگاهند و در جهت منافع سودجویانه و شخصی عمل می کنند. شک نداشته باشید تا زمانی که با چند عامل این چنینی با اشد مجازات برخورد نشود، هیچ کس هیچ ترسی به دل راه نداده و به اقدامات شنیع خود ادامه می دهند
ناشناس۴۰۶۱۴۰۱۶:۵۴:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۵
با قسمت دوم صحبت شما موافقم. معرفی و برخورد با متخلفان
ناشناس۴۰۵۳۵۳۱۰:۵۷:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۵
این هایی که شمارش شده همه در حیطه عاملیتی است تا ساختاری. مسایل و پیشنهادات تغییرات ساختاری چه می شود؟
ناشناس۴۰۵۴۲۹۱۱:۲۳:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۵
سود بانک باید بالای صد در صد و معاف از مالیات و تولید کننده و مغازه دار و همه شاغلین باید شصت در صد در امدشون بعنوان مالیات گرفته شود ملت باید در رفاه کامل زندگی کند هر کسی مشغول کار و مزاحمتها برای دریافت کنندگان زحمت کش بانک ها که در خانه و پارک در حالت استراحت هستند باید توان بدهد
ناشناس۴۰۵۵۰۱۱۱:۵۴:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۵
ما با مسئولین خودمون جنگ اقتصادی داریم در وهله اول
ناشناس۴۰۵۵۵۶۱۲:۲۰:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۵
این حرف ها شعار و شعر تکراری راه حل اقتصاد کشور اگر گوش شنوایی باشد : 1-افزایش سود بانکی به 20% برای جمع اوری نقدینگی 2- ایجاد ارز دیجیتال بین المللی بر پایه بیت کوئین با همکاری کشورهای مثل چین و هند تا ارز دیجتال ما هم تحریم نشود . با این ارز میشه با نصف دنبا معلامله کرد و هیچ نیازی به دلار نیست 3- از دخالت ها در منطقه کاسته شود تا فشار بر روی ایران کم شود 4- ایجاد کسب و کار برای مردم راحت شود و موارد دست پا گیر حذف شوند 5-به مردم اجازه دست فروشی در محل های مشخص داده شود 6- ازادی های اجتماعی افزایش با هدف جذب توریسم و جلوگیری از خروج میلیون ها ایرانی و میلیون ها دلار از کشور
ناشناس۴۰۵۶۶۱۱۲:۵۳:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۵
"گروه جهان الف " با سلام قطعا شما بسیار بهتر و با جزییات بیشتر از بنده می دانید که درد ما از مسائل و کشمکش های سیاسی است و " درمان نیز هم " اما در رابطه با این گامهای پیشنهادی جواب یعنی مشکلات سر راه به این شرح خواهد بود : 1و2- "ورود نیروهای تازه نفس، مدیر و قوی به دولت فارغ از مسائل جناحی..." اشکال : افراد معرفی شونده یا دارای گرایش جناحی در ابتدا هستند که دچار مشکل و اصطکاک خواهند شد ، یا در ابتدا دارای گرایش فکری نیستند که در اینصورت به محض شروع به کار اختلافات آغاز خواهد شد مگر اینکه یک فکر منسجم واقعا داخلی و کارشده وجود داشته باشد که نه این جناحی باشد نه آن جناحی که در اینصورت هم مورد مخالفت هر دو قرار خواهد گرفت و این یا آن به آن طرح اعتقاد ندارند و... 3- صحبت کردن با مردم... اشکال : دولت اگر بخواهد بگوید که فلان شخص یا فلان گروه مقصر است اختلافات و کشمکش ها بیشتر می شود و متاسفانه دست خود برخی دولتیان هم پاک نیست و دعوای کی بود کی بود من نبودم پیش می آید که حوصله مردم را بیشتر سرخواهد برد. 4- ضرورت اتکا به توانمندی های داخلی ... اشکال : تعریف هایی که از توانمندیهای داخلی در هر یک از دو جناح کلی موجود میشود متفاوت است در نتیجه محل اختلاف است و کشمکش .. 5- مقابله با سوداگران و دلالان بازار... اشکال : تعداد بسیار کمی از سوداگران و دلالان مستقل و غیرجناحی هستند و بقیه یا متعلق به این جناحند یا به آن !! که باز هم مسئله سیاسی است . 6- بهره گیری از دیپلماسی جدید... اشکال : هر گونه بهره گیری از دیپلماسی در صورت عدم انسجام درونی(یعنی در شرایط فعلی) ، یا اصلا به وجود نمی آید یا در صورت تشکیل به سرعت از بین میرود .. حالا لطف بفرمایید گامهای بهتری پیشنهاد بدهید . باتشکر
ناشناس۴۰۶۰۱۵۱۵:۱۵:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۵
کی بود کی بود من نبودم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    3. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

    4. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

    5. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

    6. آذری جهرمی سخنان رئیسی را تحریف کرد + فیلم

    7. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

    8. فیلمی تکان‌دهنده از تیراندازی مرگ‌بار در عروسی/ جشن به عزا تبدیل شد

    9. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

    10. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

    11. چرا صهیونیست ها چشم دیدن الجزیره را ندارند؟!

    12. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

    13. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

    14. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

    15. چه کسی صدام را برای حمله به ایران تحریک کرد؟/ پاسخی به ادعای عجیب «زیباکلام»

    16. علی‌رغم اعلام قبلی، ترکیه اجازه صادرات کالا به اسرائیل را داد

    17. انتقاد نماینده مجلس از وزیر آموزش و پرورش: «ساسی‌مانکن» از دفاتر پرورشی شما موثرتره!

    18. تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

    پربحث‌های هفته

    1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

    2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

    4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

    5. چرا این همه بد اخلاقی؟

    6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

    7. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    8. درباره توبه تتلو

    9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

    10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

    12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

    14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

    15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

    16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

    17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

    19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

    20. تنوری که هنوز سرد است...

    21. ایثارگران را بدنام نکنید !

    22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

    23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

    24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

    25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

    آخرین عناوین