تولید کجا بود؟ این روزها همه منتظرند ارز بگیرند تا کود حیوانی را هم وارد کنند

جعفر قادری، گروه اقتصادی الف،   3970326094 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
تولید کجا بود؟ این روزها همه منتظرند ارز بگیرند تا کود حیوانی را هم وارد کنند

آنچه این روزها بیشتر درد اور است عدم واکنش متولیان اقتصادی به تغییرات نرخ ارز و سکه است. انگار نه انگار که تحریمی در کار است و قرار است اتفاقی بیافتد. با سیاست های نامناسب ارزی و اعلام ارز تک نرخی، شرکتهای کاغذی فعال شده و تقاضا برای دریافت کارت بازرگانی شدیدا افزایش یافته است. عده ای این تفاوت نرخ ارز را به عنوان یک کاسبی مناسب انتخاب کرده اند و مرغ دولت با اصرار بر ارز تک نرخی همچنان یک پا دارد.

دولت بجای اینکه از این افزایش نرخ ارز برای صادرات استفاده کند ان را به روزنه ای برای افزایش واردات تبدیل کرده است.

در این شرایط همه به این نتیجه رسیده اند که اگر بتوانند ارز بگیرند و حتی کود حیوانی را هم وارد کنند منفعت می برند. اصرار بر تحویل ارز صادراتی به نرخ ۴۲۰۰ تومانی جز زیان رساندن به صادرات ثمری ندارد. در این شرایط دولت بجای اینکه با افزایش نرخ سود بانکی نقدینگی ها را به بانکها بکشاند با افزایش فروش سکه خزانه را از طلا و ارز خالی میکند. دولت خیال میکند با عرضه بیشتر سکه، ارز و خودرو میتواند قیمت انها را کاهش دهد غافل از اینکه این کالاها ماهیت سرمایه ای پیدا کرده اند.

دولت با این اقدامات خود بیشترین خدمت را به دزدها می کند. این روزها اگر دزدها به هر خانه ای دستبرد بزنند مقادیر زیادی سکه و ارز را برای دزدی خواهند یافت. دولت سوراخ دعا را گم کرده و بجای حذف موانع اداری و کشاندن نقدینگی به سمت تولید، تولید کنندگان را تشویق به تعطیلی تولید و فروش تحهیزات و خرید ارز و سکه می کند.

بنظر میرسد که شوک ناشی از خروج امریکا از برجام دولت را چنان گیج و مبهوت کرده که قدرت تصمیم گیری صحیح را از دولت گرفته است. دولت باید در این شرایط با ایجاد جذابیت در بازار بورس بخشی از این نقدینگی ها را به بازار سرمایه هدایت کند. با این بی انگیزگی ها و نخوتی که در دولت وجود دارد امید به اصلاح را از بین برده است.

دولت باید بخود بیاید و برای واقعیت تحریم ها برنامه ریزی کند. با سخنرانی و انکار واقعیت ها مشکل دولت و مردم حل نخواهد شد.

۱- اگرچه نرخ رسمی سود سپرده ها ۱۰ و ۱۵ درصد برای سپرده های کمتر و بیشتر از یکساله است ولی با سیاست های دمدمی مزاج دولت و اعلام نرخ سود ۲۰ درصدی برای یک مقطع ۲ هفته ای و شارژ نرخ حدود ۲۲ درصدی توسط صندوقهای سرمایه گذاری بانکها برای سپرده ها عملاسپرده گذاران درشت نرخ بالای ۲۰ درصد دریافت میکنند و بانکها نیز هزینه تمام شده پول را بین ۲۲ تا ۲۵ درصد در نظر میگیرند و تسهیلات را با نرخ ۲۵ تا ۲۸ درصد میپردازند. بر این اساس بهتر است دولت نرخ سود سپرده هارا ۲۰ تا ۲۲ درصد اعلام تا بخش بزرگی از نقدینگی وارد بانکها شده و در بخش ارز و سکه ایجاد مشکل نکند.

۲- نرخ ارز باید چند نرخی باشد. ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای ضروری و ارز حاصل از صادرات کالاهای غیر نفتی برای ورود کالاهای مجاز و غیر ضروری و صرفا از طریق سامانه نیما و بصورت توافقی بین صادر کننده و وارد کننده تعیین شود و برای کالای قاچاق و انتقال سرمایه به خارج از کشور ارز صادراتی اختصاص نیابد.

به این ترتیب جدا از این دو نرخ ممکن است بخشی از ارزهای موجود در بازار به نرخ بالاتری برای قاچاق کالا و انتقال سرمایه خرید و فروش شود که هم خیلی زیاد نیست و هم اثری روی قیمتهای کالا در داخل نخواهد داشت.

۳- فروش سکه برای جذب نقدینگی باعث میشود تا تبدیل سکه به شمش و خروج ان از کشور را تسهیل و یا موجودی سکه خانوارها را افزایش دهد که کار عاقلانه ای نیست و خزانه طلای کشور را خالی میکند.

دولت باید با سیاستهای حمایتی نقدینگی را به سمت تولید سوق دهد. پرداخت یارانه تسهیلاتی به تولید کننده کمک میکند تا هزینه تسهیلات ۲۵ تا ۲۸ درصدی کاهش یافته و تولید مقرون بصرفه باشد. این یارانه میتواند از محل افزایش مالیات بر کالاهای مصرفی که به کالاهای سرمایه ای تبدیل شده تامین گردد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۹۱۲۴۱۴:۰۱:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۲۶
دلیل آن این هست با این قدرت خرید کم مردم و نبود امید به آینده هیچ کس حاضر نیست سرمایه گذاری برای تولید کند چون امنیت سرمایه گذاری و برگشت سرمایه دیده نمی شود هر زمان قیمت دلار به قیمت واقعی 1000 دومان آن برگشت و قدرت خرید مردم واقعی شد تشنجات مصنوعی از سیاست خارجی برداشته شد آن زمان سرمایه گذاری و ایجاد کار و تولید در کشور روند پیدا می کند
ناشناس۳۸۹۴۹۳۱۹:۵۹:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
لطفا بررسی شود حقوق کارمندان دولت بین ۶ تا ۱۳ درصد با فرمول اعلامی دولت تعیین شده. پس کلا قانون ۰ تا ۲۰ درصد پلکانی مجلس رو دور زدن و به حقوق های بالای ۵ میلیون ۶ درصد اضافه میکنن.
ناشناس۳۸۹۵۱۱۲۰:۲۲:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
قرار بود بنا به گفته نوبخت حقوق کارمندان در عید فطر داده شود. یک روز هم از عید گذشت و خبری نشد.
بابک۳۹۰۸۰۰۱۹:۰۵:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۲۷
یکی از خصوصیات گفتمانی ایشان ندانسته خبررسانی اوست که بارها تجربه نشان داده.
حسین ناصری۳۸۹۵۶۷۲۱:۴۲:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
دوست عزیز یک عدد صفر کم گذاشتید قیمت واقعی دلار ده هزار تومان است.
ناشناس۳۹۰۳۷۳۱۴:۴۲:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۷
قیمت واقعی دلار 900 تومان هست
ناشناس۳۹۰۸۴۶۱۹:۳۸:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
با قیمت دلار 10000 شما هم گور اقتصاد ایران را بکن که باید خاکش کنی
پیمان۳۹۲۱۷۸۱۸:۱۳:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۲۸
واسه شما دلال ها بله صد هزارتومنه. ولی واسه کسی که ماهی نهایت 1400-1500 حقوق میگیره قیمت واقعی دلار همون 1000 تومنه.
ناشناس۳۹۱۰۱۶۲۳:۰۶:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۷
دوست عزیز کارمند دولت بیا یه چند وقت تو بازار آزاد کار کن تا بفهمی که خیالت راحته باز یه حقوق ثابتی میگیری بعد از این همه سال کار کردن هیچ ندارم . مزایایی ندارم بیمه تکمیلی ندارم بیممو خودم میدم هر ماه . هیچ و هیچ و هیچ . شما عشق کن که یه عیدی میگیری . تو اداره نشستی نگران پول برق کولر و پول گاز بخاری نیستی . باور کن هر چه میرم باز زندگیم به اندازه یک معلم هم نیست که شاید کمترین حقوق رو میگیرند . سرآخر اگه زیر این فشار نمیریم یه حقوق ثابت یک تومنی تامین اجتماعی بگیریم تازه اگه تا 30 سال دیگه تامین اجتماعی باشه . خلاصش اینکه برو خداتو شکر کن . دوبار هم تو قسمت مصاحبه رد شدم اینم بگم که هیچ کسی پشتمون نیست ولی آرزوم کار شماست اینکه میدونم ساعت 3 بعدظهر تعطیلم میدونم مرخصی دارم میدونم پنج شنبه ها کارم تعطیله
ناشناس۳۸۹۱۲۷۱۴:۰۴:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
هر کس که میتواند باید الان از کشور خارج شود که فردا دیر است
ناشناس۳۸۹۵۶۱۲۱:۳۳:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۲۶
راه خروج قانونی به روی من بیچاره بسته است! پس من باید به دنبال راه حلهای دیگری بگردم؟؟؟
ناشناس۳۸۹۶۴۸۲۳:۵۲:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۶
اول از همه تیم اقتصادی حسن
ناشناس۳۹۰۸۵۰۱۹:۴۰:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۲۷
فعلا که مسئولین ارز کشور را مانند پول نفت برای خودشان برداشته اند و به ملت نمی دهند حتی با چهار برابر بیشتر از قیمت واقعی آن!
ناشناس۳۸۹۱۲۹۱۴:۰۶:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۶
دولت کل مردم رو تبدیل به دلال کرده. همه دنبال خریدن و فروختن سکه و خودرو هستن. دلار ۴۲۰۰ میده به نور چشمیها تا واردات کنن و با دلار ۸۰۰۰ تومنی به ملت بفروشن. راحت و بی دردسر سودهای میلیاردی و تلفنی میکنن. تولید کیلویی چند.
ناشناس۳۹۰۰۴۲۱۱:۲۴:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۷
دارو را یادت رفت بنویسی.
ناشناس۳۹۰۸۴۰۱۹:۳۴:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
بعد هم با کمال ... میان و علنا میگن ما ژن خوب داشتیم !!! خب ... ، اگه به هرکی ارز دارویی بدن و بعد طرف بره باهاش ماشین وارد کنه و به ده برابر قیمت به مردم بفروشه ، یک شبه میلیاردر میشه !! فهمیدی ژن خو ... !
ناشناس۳۸۹۱۳۰۱۴:۰۶:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
روحانی و تیم اقتصادی او چیزی از اقتصاد نمی دانند. آنها در توهمات خود غوطه ورند و اقتصاد ایران را بصورت کامل نابود خواهند کرد.
ناشناس۳۹۰۳۷۷۱۴:۴۴:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۷
کدام یک از مقامات اقتصادی چیزی از اقتصاد می دانند؟
ناشناس۳۸۹۱۳۳۱۴:۰۷:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
این دولت فقط مورد علاقه پزشکان و دلالان هست. درامدهای هر دو گروه رو چندصد برابر کرده.
ناشناس۳۸۹۱۳۶۱۴:۰۸:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۶
دنیا اقتصاد دان دارند ما هم اقتصاد دان
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۸۹۱۳۹۱۴:۰۹:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
جناب اقای دکتر روحانی چرا باید مدیران بانک ت که هدفشان باید تولید و اشتغال باشد در شرایطی که زیان ده هم هستند در کنار دریافت حقوق های کلان و پاداش های کلان و مناسبتی های مختلف کلان و انواع وام های رنگارنگ و مختلف تنها در یک قلم از وام هایشان اقدام به دریافت وام های بالای 400 میلیون تومان با سود 2 درصد کرده در حالی که جوانان کشور بیکار و تولید در رکود و از همه مهم تر زیان ده هم هست و سهامداران این بانک هم به فنادهستند
ناشناس۳۸۹۵۷۳۲۱:۴۵:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
درسته گردو زیاده اما شمارش داره
ارادتمند سابق جناب روحانی و هیت همراه۳۸۹۱۴۳۱۴:۱۲:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
بسیار جای تعجب دارد از انجا که اقای روحانی می فرمایند نقد پذیرم و با ایندهمه نقدی که نسبت به تیم اقتصادی دولت می شود هیچ تغییری در تیم اقتصادی نمی دهند
ناشناس۳۸۹۷۰۸۰۱:۴۲:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۷
وقتی میگه نقد پذیرم ، منظورش اینه که پول نقد میپذیره . یعنی نقدا پول هاتون رو میگیره و قول های نسیه میده. !!!
ناشناس۳۹۰۲۳۱۱۳:۱۸:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۷
قشنگتر از این که فرمودید نمیشد بیان کرد افرین به این مناعت طبع و سخن
ناشناس۳۸۹۱۴۶۱۴:۱۳:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
به پیر به پیغمبر حسن دلواپسم
ناشناس۳۸۹۱۵۲۱۴:۱۵:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
جایگاه بخش تعاون در اقتصاد در شرایط حساس هرج و مرج اقتصادی جایگاه ویژه ای خواهد بود به این بخش توجه بیشتری شود جناب دکتر روحانی
ناشناس۳۸۹۱۵۳۱۴:۱۶:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تولید کیلویی چند قاچاق و واردات را بچسب
ناشناس۳۸۹۱۶۵۱۴:۲۷:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
چرا از تبعات صحبت هایی که کردین صحبتی نکردین؟ دو نرخی شدن ارز یعنی گرانی برای مردم. یعنی صادرات با هزینه کمبود در داخل. یعنی ثروتمند شدن دانه درشت ها. افزایش بهره بانکی یعنی ترویج تنبلی. یعنی ورشکستگی بانک ها. یعنی عدم توجیه تولید. چرا یک طرفه تحلیل می کنین. چرا تبعات نظراتتون را مطرح نمی کنید؟ چرا فکر می کنید دولت به تمام این مسائل فکر نکرده است؟ همش حرف. حرف حرف حرف.... جز با ریاضت اقتصادی مشکلات حل نمی شود ولی دیر فهمیدید. دیگر مردم تحمل فشار بیشتر را ندارن. امیدوارم فقط ونزوئلا نشیم....
ناشناس۳۸۹۱۷۰۱۴:۳۱:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۲۶
اتفاقا مدیر عامل شرکت ما هر روز تهدید می کنه که تعطیل می کنه می ره دلالی ! کلی وام از دولت گرفته به بهانه ی طرح توسعه برده توی شهرستان هتل و تالار پذیرایی ساخته برای خانواده توی ترکیه خونه خریده حالا که سر رسید قسط های وام شده فشار گذاشته روی پرسنل که می فروشم و تعطیل می کنم می رم دلالی زود تر استعفا بدین برین
ناشناس۳۸۹۱۸۱۱۴:۴۳:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
نتیجه و همراهی مردم دلال مسلک و منفعت طلب و دولت بی کفایت نتیجه اش می شود همین که میبینید.
ناشناس۳۸۹۱۸۹۱۴:۵۱:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
شما احتمالا وارد کننده خودرو یا خودرو ساز نیستید که از ورود خودرو با قیمت مصوب ناراحتی؟؟؟
علیرضا۳۸۹۲۱۶۱۵:۱۶:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
پرداخت مشکلی نداره بشرط اینکه جنس وارد بشه ن اینکه پول رو بدهند دولت مثل ی صراف عمل کنه پول رو براشون اونور چنج کنه پس بهتر عوارض و گمرکی رو همزمان با ثبت سفارش اخذ کنند . و برواردات و فروش جنس هم نطارت کنند.
ناشناس۳۸۹۲۱۹۱۵:۱۹:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تا حالا داشتین غر میزدین که چرا تورم نیست و چرا سود بانکی بالاست
ناشناس۳۸۹۲۳۴۱۵:۳۷:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
اقتصاد نابود شده و این اقایان فکر میکنند با دستور میشود نرخ ارز را عوض کرد البته بازار است که قیمت را مشخص میکند دلار جهانگیری موجود نیست فقط برای رانتی هاست که 4200 بگیرند و 7200 جنسشان را در کشور بفروشند و این رانت فقط برای عده ای است که یک شبه میلیارد ها تومن پولدار شوند فقط با تفاوت قیمت ارز و تولید نابود شده بخاطر همین کار دولت و مجلس هم که متعلق به مردم نیست یک عده بصورت رانت انتخاب شدند و همگی در سکوت کامل هر جای دنیا بود رئیس جمهور تا حالا استیضاح شده بود و همگی وزرا
بازار؟۳۹۲۱۸۲۱۸:۱۷:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۸
بازار قیمت دلار رو مشخص نمیکنه دلال ها و سودجو ها مشخص میکنن.
ناشناس۳۸۹۲۳۵۱۵:۳۷:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
بخش اقتصادی تعاون را تقویت کنیم تا جلوی مفسدین اقتصادی را در شرایط سخت بگیریم و نگذاریم تلاطم اقتصادی بپا کنند
خودم۳۸۹۲۴۴۱۵:۴۴:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
ارز ایقدر کم است که اگر همه را وارد بازار کند خریدشان برای مردم کمتر از یک ماه زمان میبرد
ناشناس۳۸۹۲۶۰۱۵:۵۶:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۲۶
اون موقع که شرایط عادی بود دولت نمیتونست نقدینگی رو به سمت تولید بکشونه، الان که بازار ملتهب شده چه انتظاری دارید؟
ناشناس۳۸۹۲۶۴۱۵:۵۹:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
ما در وضعیت کنونی نیاز به واردات داریم . چون قرار است دوباره تحریم شویم اما باید مواظب باشیم کالاهای اساسی واز جمله دارو را وارد کنیم .
جواب دولت به مقاله۳۸۹۲۹۵۱۶:۲۳:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۶
همه حرف های شما حبابه !!!!!
ناشناس۳۸۹۳۰۱۱۶:۲۵:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۲۶
الان به مسافرهای خارجی هزار یورو ارز دولتی می دهند که معنیش اینه هر کی سفر خارج بره سه میلیون تومن گیرش میاد! این سیاست باعث میشه علی رغم افزایش قیمت ارز، رفتن به خارج ارزانتر بشه! چون شما پول بلی هواپیما و بخشی از هتلت را راحت می تونی با این سه میلیون در بیاری! خلاصه دولت تدبیر که می گن یعنی این :)
ناشناس۳۹۱۰۱۹۲۳:۱۰:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۷
شما فکر کردی الان مشکل ارز مسافرتیه ؟ نخیر دوست من ارزی که به تمام مسافرها میدن به در مقابل ارزهایی که دست مافیای ارز هست هیچ به حساب میاد فکر کردی کلا چقدر میشه ؟ اتفاقا این کار دولت جلوی التهابات بازار ارز آزاد رو گرفته
ناشناس۳۸۹۳۱۳۱۶:۴۰:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
بعیده که این دولت گوش شنوایی داشته باشه، بخصوص که منکر وجود مشکل هستند.
ناشناس۳۸۹۳۲۶۱۶:۵۳:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تیم اقتصادی دولت آقای روحانی بسیار ناکارآمد می باشد. ما حتی در زمان جنگ چنین نوسانات دلاری ای نداشتیم. مجلس باید اعضای تیم اقتصادی این دولت را بر کنار کند.
ناشناس۳۸۹۹۱۹۱۰:۱۰:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۲۷
در زمان جنگ بدتر بود. دلار رسمی هفت تومان بود در حالیکه در بازار آزاد به هفتاد تومان رسیده بود. ده برابر اختلاف. من به خوبی به یاد دارم.
ناشناس۳۸۹۳۲۹۱۷:۰۲:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
متوجه شدید با این جمله: "در این شرایط همه به این نتیجه رسیده اند که اگر بتوانند ارز بگیرند و حتی کود حیوانی را هم وارد کنند منفعت می برند " چی گفتید؟ خوب فکر کن !!! مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت الان با این تدابیر کل ارز قاچاق وارد سیستم بانکی و در نتجه قابل کنترل است. معنای این حرف این است که قیمت بسیار بالای ارز آزاد تصنوعی است و در نتیجه روی هیچ قیمت داخلی اثر نمی گذارد. در حالیکه شما داری میگی حتی واردات کود هم بصرفه است. یعنی اینکه قیمت واقعی ارز همون قیمت ارز آزاده که الان پنهانی داره خرید و فروش میشه ، و نه اون قیمتی که دولت میده !!!!!!!
ناشناس۳۹۱۰۲۰۲۳:۱۳:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۷
نخیر دوست من . ببین قیمت پفک تو این یک ماهه یک و نیم برابر شده . طرف با دلار 4200 وارد میکنه بعد میاد به تولید کننده مواد اولیه رو گرون تر میده دولت هم زورش به تولید کننده نهایی و مصرف کننده میرسه فقط . اون بالایی ها از این رانت دارند سود میبرند . اساسا من که میگم اینا همه چیز رو که بالا بردند قیمت ارز رو هم آزاد بزارند . چون داریم عملا به قیمت ارز آزاد میخریم . الان آهن چقدر بالا رفته تو این یک سال بیشتر از دو برابر . خوب چه کاریه . اینکه تولید داخله رو داریم این قیمت میخریم بزارم یدفعه ای حساب کار دستمون بیاد
ناشناس۳۸۹۳۵۰۱۷:۲۲:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
اگر با خودمان صادق باشیم باید بجای متن پایین: "دولت باید بخود بیاید و برای واقعیت تحریم ها برنامه ریزی کند. با سخنرانی و انکار واقعیت ها مشکل دولت و مردم حل نخواهد شد." بگوییم: "نظام بایستی بهیچ وجه نگذارد تحریم ها دوباره برگردد. با شعار و انکار واقعیت ها بحران اقتصادی که درش هستیم قطعا نه تنها حل نخواهد شد بلکه بی پولی دولت و وضعیت فاجعه بار مردم و جایگاه کشور مان از این هم که هست بدتر و عقب تر رفته و مثل قبل که نتوانستیم اینبار هم نمیتوانیم خسارات را جبران کنیم."
ناشناس۳۸۹۳۶۱۱۷:۲۹:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
شما مثل اینکه از دنیا بی خبرید از ماه نوامبر مسیر پرداخت برای نفت ایران مسدود می‌شود
ناشناس۳۸۹۳۶۵۱۷:۳۴:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
ارز ۴۲۰۰ از جیب کارگران و کارمندان و... برای واردکنندگان ژن خوب؟ این دولت تصمیماتش رانتی و فسادزا است و باید عزل شود اگر استعفا نمیدهند
ناشناس۳۸۹۸۷۷۰۹:۲۸:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۷
ببیند چه بر سر مردم آمده. دلار 3600 تومان رو کردن 4200 و سهمیه بندی شده . یعنی اگه امروز بگن دولا 6000 تومن آزاد مردم می ریزن می خرن و دعا هم می کنند که دلار ارزان شد. همانطور که دو سه روز قبل گفتند ریزش قیمت سکه. از 2600 شده بود 2480 . این هم یه روش برای سرکیسه کردن مردمه
رسول۳۸۹۳۸۰۱۷:۴۳:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲۶
برجام یک برنامه جامع اقدام مشترک بود و نه یک توافق و باهدف تغییر رفتار ایران در منطقه و ورود شرکتهای آمریکایی به ایران، این برنامه اجرا شد، چون هیچکدام از این موارد که روح برجام هستند اجرا نشد دلیلی برای ادامه این برنامه وجود نداشت و لغو شد.
ناشناس۳۸۹۳۹۲۱۸:۰۰:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
شما تحلیل گرا و اقتصاد دانها هم تکلیفتون با خودتون مشخص نیست. یه مدت میگفتید سود بانکی کاهش پیدا کنه تا سرمایه به سمت تولید الان میگید دوباره سود بانکی بره بالا تا نقدینگی اضافی تو بازار جمع بشه... تا کی مردم باید چوب آزمون و خطای امثال شما را بخورند. تا کی؟
سید۳۸۹۳۹۸۱۸:۱۴:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تیم اقتصادی دولت اهل کارزار سخت نیست
ناشناس۳۸۹۴۰۶۱۸:۲۱:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تولید مرد.
ناشناس۳۸۹۴۴۷۱۹:۱۱:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تولید 40 ساله خوابیده شما تازه بیدار شدی ...
ناشناس۳۸۹۴۵۸۱۹:۱۹:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تحریم فلج کننده روان، تولید و اقتصاد یک جامعه است دولت لازم است تمام سعی خود را بنماید تا تحریم نشود.
ناشناس۳۸۹۵۱۴۲۰:۳۱:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
تیم اقتصادی دولت همان افرادی هستندکه دردولت دوم مرحوم هاشمی تورم ۵۰درصدی درست کردن الان هم همون راه رومیرن بدبخت ملت چکارکنن
ناشناس۳۸۹۷۰۲۰۱:۲۹:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲۷
روحانی میگوید تورم 6 درصد است
ناشناس۳۸۹۵۲۲۲۰:۴۲:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲۶
آقای قادری فاجعه اینجاست که تازه اگر نرخ بهره را هم افزایش دهند و بانکها بتوانند پولها را جذب کنند، زمینه های تولید چون ایجاد نشده بانکها فقط تو بورس بازی سکه و طلا و ارز و مستقلات و اتومبیل و تاسیس شرکتهای اقماری برا واردات همان کاری را میکنند که مردم الان میکنند. یعنی بانکها کما فی السابق تولید پول کاغذی میکنند که سم مهلک اقتصا است چون تورم و رکود توام ایجاد میکند. تغییر نرخ بهره در شرایط فعلی اصلا جواب نمیده. یکبار برا همیشه باید زمینه های کارهای تولیدی فراهم بشه، موانع تولید و تحقیق و توسعه برداشته بشه. باقی راهها بدون این اصلا جواب نمیده. اما فکر کنم دولتهای بعدی تو برنامه بیست ساله هفدهم موفق به برداشتن موانع تولید و.... بشوند. تا اون موقع هم کمی سماغ و زرشک و کشک چاره سازتره.
ناشناس۳۸۹۵۹۹۲۲:۲۳:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
یعنی به فروپاشی اقتصادی نزدیک می شویم؟
ناشناس۳۸۹۹۱۴۱۰:۰۸:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۲۷
در این مقاله مرتب گفته شده دولت باید این کار را بکند و دولت باید آن کار را بکند بدون آنکه چگونگی انجام آنها را توضیح دهد. واقعیت آن است که این تحریم ها بر علیه هر کشوری اعمال شود شیرازه اقتصادی آن کشور از هم پاشیده می شود. ایران تا کنون هم خوب مقاومت کرده است. دور قبل تحریم ها نشان داد که کار زیادی از کسی بر نمی آید. از آن تجربه باید درس بگیریم و وقت کشور و مردم را هدر ندهیم. باز دیپلماسی و گفتگو تنها راه است.
ناشناس۳۹۰۰۱۹۱۱:۰۹:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۲۷
مگه کسی که برای واردات ارز می دهد وجدان ندارد کود انسانی وارد کردید آبروی مملکت رفت این وارد کننده باید زحمت میکشید خودش میرفت اونطرف نه کودها رو وارد میکرد
ناشناس۳۹۰۰۵۱۱۱:۳۱:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۷
تا 1400 با روحانی. زنده باد من
ناشناس۳۹۳۷۴۶۱۵:۲۳:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۹
با این فرمون تا 1400 با روحانی کارمون ت...
ناشناس۳۹۰۲۶۴۱۳:۳۷:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۷
تا ارز تک نرخ نباشد و تفاوت زیادی دارد مشکل حل بشو نیست قاچاق کالا دو طرفه جنس یا از خارج به داخل یا برعکس است هر جا تفاوت ارز و سود هست قاچاق کالا هست
ناشناس۳۹۲۴۳۶۲۲:۴۷:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۸
سلام بیچاره مردم ، همیشه بدو بدو کنند تا یه لقمه نون در بیارن، یه عده هم بدون هیچ درد سری به ثروتهای میلیاردی برسن و خوش بگذرونن.هیج جای دنیا نمیتوان به این راحتی به این ثروتهای باد آورده دست یافت.نه مالیاتی میدهن نه زحمتی میکشن.
جلال۳۹۳۶۴۸۱۴:۴۵:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۲۹
مسئولین یا خودشون تاجر هستند یا دختر مظلومشان یا ژن خوب دورشون زیاده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین