در گفتگو با الف مطرح شد اگر آمریکا از برجام خارج شود همه طرف ها ضرر خواهند کرد / ایران باید توافق خود با آژانس را حفظ کند

گروه سیاسی الف-معصومه پورصادقی،   3970204246 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در روزهای اخیر همواره به مقامات اروپا و امریکا درباره خروج احتمالی واشنگتن از برجام هشدار داده است و این مسئله را گوشزد کرده است که در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران به گذشته باز خواهد گشت.

اگر آمریکا از برجام خارج شود همه طرف ها ضرر خواهند کرد / ایران باید توافق خود با آژانس را حفظ کند

به گزارش الف، روزهای پایانی اردیبهشت ماه امسال جهان منتظر تصمیم گیری مهمی از سوی آمریکا خواهد بود، در مورد ماندن یا خروج از برجام و اینکه واکنشایران به این اقدام است. آیا آمریکا برجام را زیر پا خواهد گذاشت؟ پاسخ ایران در صورت رد برجام از سوی آمریکا چه خواهد بود؟ این سوالاتی است که امروز فکر سیاسمتداران دنیا را به خود مشغول کرده است که با واکنش های مختلفی همراه است.

محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در سفری که به آمریکا داشت در طی چند مصاحبه که با رسانه های خارجی داشته اعلام کرده است که مواضع جمهوری اسلامی در قبال رد برجام از سوی آمریکا، اتخاذ شده است.

ظریف در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر در پاسخ به سوالی درباره هشدار رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام در صورت اصلاح نشدن این توافق تا روز ۱۲ مه گفت که اگر آن‌ها می‌خواهند توافق را نابود کنند و گزینه‌هایی آماده دارند، باید با پیامدهای آن نیز مواجه شوند.

ظریف ادامه داد: اگر ترامپ از توافق خارج شود، ایران سه انتخاب دارد، اول اینکه می‌تواند توافق را کنار بگذارد، از پایبندی دست بکشد و غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد و یا حتی آن را افزایش دهد، گزینه دوم ایران این است که از ساز و کار موجود در توافق استفاده کند که به هر یک از طرف‌ها اجازه می‌دهد که تا یک شکایت رسمی در کمیسیونی که برای رسیدگی به نقض توافق ایجاد شده است، مطرح کند. به گفته ظریف، انتخاب سوم ایران این است که این کشور می‌تواند تصمیم به خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بگیرد، اما تهران هنوز تصمیمی درباره اینکه باید کدام یک از گزینه‌ها را انتخاب کند را نگرفته است.

*تایمز: هشدار ظریف محاسبات ترامپ را پیچیده کرد

در همین ارتباط،روزنامه «تایمز» چاپ لندن هم در گزارشی با اشاره به هشدار اخیر وزیر امور خارجه کشورمان درباره خروج آمریکا از برجام تصریح کرد که این مساله محاسبات رئیس‌جمهوری آمریکا در مذاکره با کره شمالی را دشوار کرده است. تایمز نوشت: ایران اعلام آمادگی کرده است که برنامه هسته‌ای خود را در صورت خروج آمریکا از برجام "با جدیت دنبال کند". به نظر می‌رسد این اظهارات به‌ گونه‌ای حساب‌ شده مطرح گردیده تا کار رئیس‌جمهوری آمریکا که خود را برای گفت‌وگو با کیم جونگ اون درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی آماده می‌کند دشوار کند.

این نشریه افزود: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است که تهدید آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌هایی که در سال 2015 لغو شد پیام خطرناکی را ارسال می‌کند که نمی‌توان به سخنان آمریکا اعتماد کرد. این امر همچنین سبب می‌شود که کره شمالی دست از توقف برنامه هسته‌ای خود بکشد.

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید "شما هرگز نباید سراغ توافقی با آمریکا بروید چراکه در نهایت اصلی که آمریکا به آن اعتقاد دارد این است که آنچه برای من است، برای من است و آنچه برای توست قابل‌مذاکره است."

ظریف افزود: تصمیم نهایی ایران هر چه باشد برای آمریکایی‌ها چندان خوشایند نخواهند بود. در این باره اتفاق نظر وجود دارد.

این در حالی است که روسیه و چین مخالف بازنگری در برجام هستند و بار‌‌‌ها نسبت به فشارهای آمریکا برای اصلاح مفاد آن هشدار داده‌اند. روسیه پیش‌تر گفته بود که مسکو، با تحرکات اروپا و امریکا علیه برجام همراهی نخواهد کرد.سخنگوی کاخ کرملین روز دو‌‌‌شنبه با حمایت از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد:«توافق هسته‌ای ایران را نمی‌توان جایگزین کرد و باید تمام طرف‌‌‌‌ها بر آن نظارت کنند. رئیس‌جمهور پوتین نیز برنامه‌ای برای دیدار با امریکا در خصوص برجام ندارد.»

همچنین  در هفته‌های اخیر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان تلاش کرده‌اند با همراه کردن دیگر اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد کنند.

ماکرون که به آمریکا سفر کرده در دیدار با ترامپ رییس جمهور آمریکا حفظ برجام را کلی حفظ ثبات منطقه ارزیابی کرد و گفت: «باید آن (توافق هسته‌ای) را بخشی از تصویر بزرگتر امنیت آن منطقه در نظر بگیریم. ما وضعیت سوریه را داریم، انتخابات پیش رو در عراق را داریم، باید ثبات متحدانمان در آن منطقه را حفظ کنیم.»

در همین راستا، هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی در مورد اینکه تصمیم مجلس در مورد اینکه اگر آمریکا از برجام خروج پیدا کند، چیست.اظهار داشت: قبل سفر آقای ظریف به آمریکا، ما جلسه ای در کمیسیون امنیت ملی داشتیم که آقای عراقچی در آن حضور پیدا کردند و در مورد مواردی که آقای ظریف مطرح کردند در آنجا بحث و گفتگو شد.همچنین آقای شمخانی نیز در این خصوص اظهاراتی را مطرح کردند و عنوان کردند که جمهوری اسلامی ایران ابتکار عمل و سناریوهایی را در این خصوص اتخاذ کرده که در صورت خروج آمریکا از برجام آن را انجام خواهد داد.

 وی تصریح کرد: اظهارات آقای دکتر ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در مورد برجام موضع جمهوری اسلامی ایران است که مجلس شورای اسلامی هم آن را قبول دارد و قطعا سه گزینه ای را که ایشان مطرح کردند را در دستور کار قرار داد و آن را اجرایی خواهد کرد و اظهارات آقای ظریف مواضع جمهوری اسلامی ایران است که مجلس هم آن را اجرا خواهد کرد.

در ادامه حسن بهشتی پور کارشناس مسایل هسته ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد ماندن یا خروج آمریکا از برجام و اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که ترامپ رییس جمهور آمریکا بازرگان است تا سیاستمدار، رفتارهایی که نشان میدهد تاجر مسلک است و میخواهد با چانه زنی و گران فروشی به حداکثر منافع برسد و شرط هایی را که برای ایران گذاشته است، اصلا منطقی نیست چراکه در گذشته نیز اوباما و جان کری چانه زنی های خودشان را در این زمینه ها انجام دادند، اما به نتیجه نرسیدند. در این توافق هسته ای همه طرف های مختلف از خواسته های خود کم کرده و به حداقل خواسته هایشان رسیدند تا توافقی شکل گرفت لذا شروط ترامپ اصلا منطقی و درست نیست.

وی تصریح کرد: بنده فکر میکنم که در 22 اردیبهشت ترامپ فرصتی دوباره به ایران خواهد داد و دور از ذهن است که از برجام خارج شود. ترامپ عملا تلاش می کند که ایران را تحت فشار قرار دهد، اما اگر آمریکا از برجام خارج شود همه طرف ها ضرر خواهند کرد و توافق به بن بست رسیده و فصل جدیدی آغاز خواهد شد. همان طور که ظریف وزیر امورخارجه کشورمان اعلام کرد ایران در این صورت از برجام و همچنین در نهایت از ان پی تی خارج می شود، اما ایران هم معتقد است که آمریکا از برجام خارج نمی شود. اما اگر خلاف این تصور به وجود بیاید و آمریکا از برجام خارج شود، وضعیت مطلوب برای ایران این است که اجرای برجام را به حالت تعلیق در بیاورد نه اینکه از برجام به طور کلی خارج شود چراکه خروج از برجام به معنای خاتمه دادن به توافقی است که بیش از دوسال برای آن زحمت کشیده شده و بی فایده بوده است. اما اگر برجام را به حالت تعلیق در بیاورد به این معنی است که برجام را اجرا نمیکند و طرف مقابل وادار به تجدید نظر میکند.به طور مثال/ مثلا در بجام ما غنی سازی 20 درصد را آغاز کنیم و اینکه غنی سازی در نطنز را هم آغاز کرده یا ذخایر اورانیوم خود را افزایش دهیم که همه اینها برخلاف برجام بوده و بدون اینکه از آن خارج شویم.

این کارشناس مسایل هسته ای تاکید کرد: بیرون رفتن از برجام به معنای مذاکره مجدد و توافق جدید است لذا طرف مقابل نباید احساس کند که  چک سفیدی دارد که میتواند با آن هر کاری که میخواهد انجام دهد.

بهشتی پور با بیان اینکه ایران باید در قبال این اقدام آمریکا چه واکنشی نشان دهد، اظهار داشت: نکته بعدی که بسیار مهم است اینکه ایران باید توافق خود با آژانس را حفظ کند و فعالیت های خود را زیر نظر آژانس را ادامه دهد، حتی اگر از ان پی تی خارج شود، همانند اسراییل، هند و پاکستان که از ان پی تی خارج شده اند اما عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند. جمهوری اسلامی ایران در خصوص دستش بسته نبوده و راهکارهای متعددی دارد.

وی افزود: بازگشت به گذشته سیاست شکست خورده ای برای آمریکایی ها به حساب می آید،جان کری گفت که در سال 2003، فقط 163 سانتریفیوژ داشت یعنی زمانی که دولت قبلی آمریکا با ایران درباره همین مسئله درگیر بود اما الان بعد از گذشت ده سال با ایرانی مواجه هستیم که 19 هزار سانتریفیوژ رسید و این یعنی در این سیاست به نتیجه نرسیدیم، پیام جان کری در واقع این بود که مخالفت با ایران موجی شد که رشد کند و غنی سازی را افزایش داده و در واقع این علم را بومی سازی کنند.

این کارشناس هسته ای با بیان اینکه تحریم ها بر روی ایران تاثیرگذاشته است، گفت: تحریم ها به ایران فشار وارد کرده بود، اما این واقعیت را در نظر بگیرید اگر ایران در سال 91 به غنی سازی نرسیده بود چنین توافقی حاصل نمیشد، جمهوری اسلامی ایران این مسیر را ادامه میدهد اگر چه هزینه های هم بپردازد اما هزینه های هرکدام از این کشورها مختلف خواهد بود، اما ایران همواره به مسیر خود ادامه خواهد داد.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، آمریکا همین حالا هم خارج از برجام قرار دارد، مقامات پیشین واشنگتن قول داده بودند که با اجرای برجام، روند سرمایه گذاری و تجارت خارجی در ایران را تسهیل کنند این در حالی است که با سیاست های مقامات فعلی آمریکا نه تنها این امر محقق نشد و تحریم ها علیه ایران گسترش پیدا کرد و  با روش دلال منشانه ترامپ نسبت به کسب امتیازات بیشتر همان هایی که هستند هم در یک حالت دودلی به سر می برند. برای همین است که می گویم رئیس جمهور آمریکا تنها به دنبال دستیابی به اهداف مالی خود از برجام است و با وجود اینکه رایزنی و مذاکره میان طرفین فعلا در جریان است؛ امریکایی‌ها به شدت خواستار اصلاح برجام از طریق اعمال فشار به اروپایی‌ها هستند ولی به نظر می‌رسد که اروپا تن به چنین خواسته‌ای ندهند. به نظر می رسد امریکا احتمالا در برجام باقی می‌ماند اما فشارهای غیربرجامی خود را با طرح ادعاهایی نظیر برنامه دفاعی موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران افزایش می‌دهد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۹۷۸۱۱۱:۰۳:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۸
خارج شدن ترامپ از برجام به نفع ایران است و تمدید ان توسط ترامپ یه سردر گمی 3 ماهه دیگر
محمد۳۱۹۹۹۶۱۲:۵۹:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۸
درسته اما دولت و تیم مذاکره کننده چگونه پاسخ این چندسال سردرگمی و خسارتها رو میدهند؟
تبریزی۳۲۰۳۴۷۱۶:۰۴:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۸
برجام توافق خوب و درستی بود به شرطی که روابط با امریکا هم عادی سازی می شد. وقتی با طرف اصلی قرارداد مشکل داری توافقی که کردی روی هواست. کسایی باید جوابگو باشن که اجازه عادی سازی روابط رو نمی دن.
ناشناس۳۱۹۷۸۴۱۱:۰۵:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۸
ما از اولش هم ضرر کرده بودیم چون این امریکایی ها غیر قال اعتمادند
ناشناس۳۲۰۰۲۹۱۳:۱۶:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۸
فصل 7 شورای امنیت نبودیم؟ ریال 300 درصد سقوط نکرد؟ 250 هزار بشکه نفت؟ دارو داشتیم؟ کاسبان تحریم ندیدی؟
مهرداد۳۲۰۱۹۷۱۴:۲۹:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۸
اتفاقا متاسفانه در برجام پذیرفتیم ذیل فصل 7 برویم
ناشناس۳۲۰۳۰۳۱۵:۴۲:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۸
الانم دلار6000 تومانی و سکه 2میلیون تومانی و عدم ورود پول نفت به داخل کشور هم فرقی با صادرات 250هزار بشکه و قیمت دلار قبل برجام ندارد
ناشناس۳۲۰۵۲۷۱۸:۱۱:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۸
هموطن عزیز، بعد از امدن ترامپ عملا غربیها بصورت یک طرفه از برجام خارج شدند، دولت به اعتراف خودش داره ارز رو توی گونی وارد کشور میکنه، میدونی این یعنی چی؟ یعنی اگر دست روی دست بگذاریم و تماشا کنیم همه اون چیزهایی که توی نظرت گفتی دوباره برمیگرده، با این تفاوت که اینبار اونها سواره هستند و ما پیاده!
ناشناس۳۲۰۰۶۷۱۳:۲۹:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۸
مثل اینکه جزو بابکها هستی چقدر هم همین جا حضور دارند
ناشناس۳۱۹۷۸۵۱۱:۰۶:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۸
اصلا یه سوال برجام برای ما تا چه اندازه سود داشت؟
ناشناس۳۱۹۸۴۷۱۱:۳۶:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۸
همین که ایران از انزوا در اومد خودش کلیه بابا توی کل دنیا ایران رو یه کشور افراطی می دونستن
ناشناس۳۲۰۳۰۶۱۵:۴۳:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۸
اره با برجام امریکا رفت داخل انزوا و ایران پیروز شد با خروج از برجام هم امریکا باز میره داخل انزوا و ایران پیروز میشه
ناشناس۳۱۹۸۷۵۱۱:۴۹:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۸
سودش این بود که صادرات نقت قطع نشد و 150 میلیارد دلار پول به ایران داده شد که معلوم نشد چجوری ذوب شد
محسن۳۲۰۸۰۴۲۲:۵۹:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۸
این پول رو کی گرفت و کجا خرجش کرد؟این همون پولی نبود که دولت قبل بابت فروش نفت نتونسته بود وصول کنه و آقایون جزو درامد دولت حسابش میکردند؟؟
ناشناس۳۱۹۹۳۹۱۲:۲۵:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۸
خیلی سود داشت !!!!150 میلیارد دلار گرفتن و رفتن با این پول باد آورده !!!!...بعدش هم دلار شده 6000 تومن...
ناشناس۳۱۹۷۸۶۱۱:۰۶:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۸
صحبت های ظریف در شورای روابط خارجی ، خیلی منفعلانه بود..مثلا گفت (اگر غرب فشار را بر ایران زیاد کند ، مردم ان کشور !!!!( ایران) سرسخت تر میشوند و کاری از دست ما بر نمی اید !!! انگار که گویی مردم ایران مشتی جنگ طلب و افراطی اند و غرب بایذ کمک کند تا من رامشان کنم !!! و جنس من از انها نیست!! مردم ان کشور یعنی چه ؟! بگو مردم ما ، مردم کشورم. ظریف سالها در امریکا بوده و روابط نزدیکی با شورای ایرانیان مقیم امریکا داشته، این شورا هم متشکل از نوادگان سلطنت طلب ها و ... هستند ..جاسوسان هسته ای پیشنهاد ان شورای برای مشورت به تیم مذاکره بود که این خسارت محض نصیب ما شد.
خاکی۳۱۹۷۸۸۱۱:۰۶:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۸
آقای ظریف کمی دیر نشده برای رجز خوانی؟ حداقل بخاطر خسارتهای عدم ضمانت اجرایی برجام عذرخواهی کنید
ناشناس۳۱۹۷۸۹۱۱:۰۷:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۸
من از موافقان برجام و مذاکره بودم و هستم و هنوز هم از برجام دفاع میکنم ولی اقدامات امریکا در سنگ اندازی و ایجاد مشکل برای ما و سیاست ایجاد تردید نسبت به اینده برای جلوگیری از سرمایه گذاری و بی ثبات کردن وضعیت اقتصادی ایران اصلا قابل قبول نیست و به هیچ عنوان نباید در مقابل اون کوتاه اومد ‌. هر کاری امریکا کرد ما باید ده برابر واکنش شدیدتر بهشون نشان بدیم تا بفهمند با کشور ما نباید بازی کنند . به قول اقای ظریف یا همه چی یا هیچ چی .
ناشناس۳۱۹۸۸۳۱۱:۵۳:۵۳ ۱۳۹۷/۲/۸
آقای موافق برجام نسبت ایران و امریکا همسنگ نیست بنابراین اصل مذاکره اشتباه بود و ما جز خسران عایدی نداشتیم. لطفا اخبار روزهای اخیر را بخوانید:خرید هواپیمای روسی ، عدم همکاری تجاری با ژاپن عدم سرمایه گذاری خارجی خروج 41 میلیارد دلار ارز در اسفند ماه بنابراین ما با وچود 4 جاسوس در تیم مذاکراتی نباید هم پیروز می شدیم.آقای شمخانی گفته اند از ان پی تی خارج میشویم، سودش چیست؟
ناشناس۳۲۰۲۷۳۱۵:۲۰:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۸
اینها که میگن اصل مذاکره اشتباه بود یا فشار تحریم ها را ندیدن یا از اون سود می‌برند چاره‌ای جز مذاکره نبود مملکت فلج شده ،مردم درمونده به لطف اون سیاست های غلط معجزه هزاره وامثال شماها حالا اگر صد دولت دیگر هم بیاد باز باید تاوان افکار منفی شاها رو پس بده وای به حال مردم.
ناشناس۳۲۰۴۱۴۱۶:۴۰:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۸
مذاکره و دیپلماسی خیلی هم خوبه و باید در جای خودش انجام بشه و انجام شد ؛ ما نمیتونیم بدون دلیل و مدرک به همه دنیا بگیم چون ممکنه اونا قابل اعتماد نیستن ما مذاکره نمیکنیم ؛ ما مذاکره کردیم و به توافقی رسیدیم و وظایف خودمون رو انجام دادیم و در دیدگاه جهانی ما دیگه محکوم یا قانون گریز نیستیم و اگر از این به بعد هر حرکتی هم بکنیم میتونیم با قدرت باشه چون بلند فریاد میزیم و میگیم ببنید امریکا و شما ها بودین که قرارداد رو رعایت نکردین نه ما . اثبات این موضوع خیلی مهم بود .
ناشناس۳۱۹۷۹۲۱۱:۰۸:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۸
برجامی ها خیلی اصرار دارند تا به جای امریکا مدام از لفظ،ترامپ استفاده کنند تا خوش بینی شان به امریکا زیر سوال نرود...
ناشناس۳۱۹۸۴۸۱۱:۳۷:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۸
واقعا ترامپ دلاله همین الان بهش بگن که ایران پول میده برجامو قبول کن قبول میکنه
ناشناس۳۲۰۵۹۱۱۹:۰۱:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۸
دلالی خوب است یا بد؟
ناشناس۳۱۹۸۵۲۱۱:۳۹:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۸
فک کنم باید از اول بریم مذاکره دوباره
ناشناس۳۲۰۰۳۰۱۳:۱۶:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۸
مذاکره صرفا بر مسائل هسته ای درست و کافی نبود و گذشت زمان هم نشان داد که با وجود انبوه مشکلات و اختلافات بنیادین ما با غرب، توافق صرف بر سر مساله هسته ای نمیتواند از تنش ما با جامعه جهانی کم کند و رونق اقتصادی برای کشور به ارمغان بیاورد.
ناشناس۳۲۰۰۵۷۱۳:۲۶:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۸
اقا ما متهم هستیم..حق انتخاب در دادگاه نداریم..
ناشناس۳۲۰۴۰۱۱۶:۳۵:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۸
مگر شما دلواپسان همیشه نمیگفتید برجام هیچ دستاوردی نداشته؟ پس بودن یا نبودنش فرقی نداره.
ناشناس۳۲۰۵۰۸۱۷:۵۸:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۸
مثلا آمریکا چه ضرری می کند..حتما دلارش را 60000 تومان می کنید...خجالت بکشید..کشور را نابود کردید....میلیارد ها دلار هزینه کردید که بعد به راحتی نابودش کنیم و حالا دوباره تهدید می کنید میلیارد ها دلار دوباره خرج می کنیم که دوباره نابودش کنیم..
reza۳۲۰۵۹۸۱۹:۰۷:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۸
فعلا" که ما ملت ضرر کردیم دلار مصوب در بودجه یک دفعه 20 درصد افزایش نرخ داشت و در حال حاضر هم یافت نشدنی.
ناشناس۳۲۰۶۰۳۱۹:۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۸
یاد خنده های جناب وزیر میفتم در تراس ساختمان ... دلم میگیره. خدایا چه گناهی مرتکب شدیم که اینطوری مجازاتمان میکتی ؟ با دلار آزاد روزی 10 دلار حقوق میگیرم و نمیدونم چطوری خرج کنم . علی برکت الله.
محسن۳۲۰۸۱۱۲۳:۰۶:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۸
برجام از روز اول مانند یک بیمار مرگ مغزی بود که اطرافیانش امید داشتند به هوش بیاید .الان نیز دولت همچنان حاضر نیست مرگ این بیمار را بپذیرد.دولت روحانی که تنها دستاوردش برجام بیفرجام بوده آبرویش را بر باد رفته می بیند.
سعید۳۲۰۸۸۱۰۰:۳۹:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۹
این آقا در انتخابات گفته در میاد از این توافق خوب در بیاد ما با جامعه بین الملل توافق کردیم نه آمریکا اما اگر این در بیاد ممکن تحریم کنه تا وقتی که تحریم نکرده و ما با شرکتا اروپایی مشغول کاریم و آنها طبق قراردادش ن دارن کارشون میکنن ما باید قرارداد رو حفظ کنیم و حتی کار رو توسعه بدیم
ناشناس۳۲۰۸۹۶۰۱:۱۴:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۹
ببینید چه ترکمنچای شده این برجام که در صورت خروج غربی ها هم ایران جرات ندارد از آن خارج شود.واقعا آفرین اغای ظریف پا جای پای امیر کبیر گذاشتی.
ناشناس۳۲۰۹۱۸۰۲:۱۶:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۹
سر تیتر این خبر را عوض کنید.اگر امریکا از برجام خارج شود ایران باید فوری با سرعت به آخرین حد قدرت اتمی برسد و از ان پی تی نادرست هم خارج شود.
ناشناس۳۲۱۴۴۱۱۱:۲۴:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۹
ایران باید ده ها هزار موشک تحویل داده به حزب الله لبنان شلیک کند بسمت اسرائیل
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین