چرا برای اصلاح کشور با مشکل مواجهیم؟

حسین مهدی تبار، گروه تعاملی الف،   3970129022 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا برای اصلاح کشور با مشکل مواجهیم؟

سد اساسی مقابل تحقق آرمان‌های انقلاب در یک کلام «بی‌اعتمادی» است. باور مردم به خصوص در بین جوانان، نسبت به صلاح‌خواهی، دلسوزی و حتی اراده حاکمیت برای حل مشکلات همواره رو به نزول است. این‌که در کف جامعه، مردم بخش عمده مسئولین «محلی-دولتی-حاکمیتی» را غرق در فساد و دزدی می‌بینند ثمره همین بی اعتمادی‌ها است. کم‌رغبتی مردم به کالای ایرانی یا بی‌رغبتی آن‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی هم زاده‌ی همین بی اعتمادی‌ست. این‌که مردم آینده کشور را چه بسا بدتر از امروز می‌بینند هم نتیجه همین بی‌اعتمادی‌هاست. بی‌‌اعتمادی‌هایی که ریشه اساسی آن‌را هم اتفاقا باید در رفتار دو دسته از مسئولین جستجو کرد. بخشی که با اعمال مفسدانه مردم را نسبت به حکومت بدبین کرده‌اند و بخش دیگری که با رفتار ها‌ی اشتباه خود این بدبینی را گسترش می‌دهند.

شرح مصائب و مشکلاتی که اقلیت مفسد درون نظام برای کل حکومت ایجاد کرده‌اند، آن‌قدر واضح است که نیازی به تشریح مجدد نداشته باشد، اما نقش رفتار‌های احمقانه _‌ و نه مفسدانه _ بخش دیگری از حاکمیت نیز در رشد این بی اعتمادی‌ها کم نیست.

بخش هزینه‌سازی که افراد خائنی نیستند، اما برای دفاع از نظام راه اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. این بخش _که متاسفانه کم هم نیستند_ اتفاقا همان بخشی از حاکمیتند که به عموما به مردم بی اعتمادند؛ یعنی، علاوه بر این‌که مردم به آن‌ها اعتمادی ندارند، آن‌ها نیز به مردم بی‌اعتمادند. علت بی‌اعتمادی آن‌ها هم چیزی جز عدم «شناخت» دقیق مردم نیست. آن‌ها جامعه را خوب نمی‌شناسند و به همین دلیل اعتمادی هم به آن‌ ندارند، هرچند که در لفاظی جور دیگری بگویند. تمام رفتارهای غلط این عده، دقیقا به علت عدم شناخت دقیق جامعه و شرایط آن رخ می‌دهد.

مثلا این دسته خیال می‌کنند لزوما اطلاعات بیشتر مردم موجب شورش آن‌ها علیه حاکمیت خواهد بود. همین موجب شده این افراد برای ایجاد محدودیت‌ها مقابل «گردش ازاد اطلاعات»، با جریان مفسد که از این محدودیت‌ها بهره می‌برند، همکاری کنند. دقیقا همین بخش از حاکمیت است که برای آن‌چه از سو استفاده‌ی مردم متصور است، عقیده به محدودیت شدید فضای مجازی دارد. ریشه محدودیت‌های اعمال شده بر آزادی‌های مدنی-سیاسی را هم باید در تفکر غلط این دسته از مسئولین جستجو کرد. این بخش حاکمیت، از آن‌جایی که به هرگونه انتقاد صریح مردم نگاهی تضعیف‌گر دارد و خیال می‌کند انتقادات فعالین نه برای اصلاح که برای تضعیف دستگاه‌های حکومتی انجام می‌شود، به شدت در راستای بسته شدن هر چه بیشتر فضای انتقاد تلاش می‌کند. تلاش‌هایی که بخش عمده آن با بگیر و ببند و شکایت و در نتیجه افزایش هزینه نقد و نقادی پیش می‌رود. چنین رفتار هایی، هم در قوه قضاییه، هم در دولت و هم در سایر نهاد های حاکمیتی دنبال می‌شود و اختصاص به جناح و دستگاه خاصی ندارد.

همین بی‌اعتمادی‌ها به مردم است که بی اعتمادی مردم به حاکمیت و موج ناامیدی بخش عمده ان‌ها از آینده کشور را رغم زده. نا امیدی‌هایی‌ که نه فقط در سطح عوام جامعه، که به فعالین جوان حوزه‌های مختلف، حتی در بین جریان حزب‌الهی هم گسترش یافته است. شرایط به گونه‌ای پیش رفته، که کسب اطلاعات بیشتر در زمینه وضعیت کشور، به جای آن‌که موجب امیدواری به اصلاح کشور شود، جوانان را با ایجاد زمینه‌های نا امیدی بیشتر مواجه می‌کند. آرمان‌گرای خسته و عدالت‌طلب و ازادی‌خواه نا امید، همه و همه ثمره‌ی همین بی‌اعتمادی‌ها به اصلاح‌گری مسئولین برای آینده است. هر چند، مسبب ایجاد چنین وضعیتی تنها بخشی از مسئولین حاکمیتی است اما، بار این مشکل به دوش کل نظام سنگینی می‌کند. تا زمانی که چنین بی اعتمادی دو طرفه‌ی غلطی، رفع نشود، اصلاحاتی رخ نخواهد داد، مشکلات فعلی حل شدنی نخواهد بود و ارمان‌های انقلاب هم محقق نخواهد شد. بنابراین باید برای رفع آن چاره یافت.

شاید، تغییر نگرش مسئولین به منتقدینِ به خصوص جوان و محرم دانستن‌ آن‌‌ها، به عنوان کسانی‌که به اهداف انقلاب دلبسته‌اند و اگر اعتراضی دارند در راستای حل مشکلات کشور است، قدم اول رفع افت بی اعتمادی باشد. عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی جوانان باید آن‌قدر بی‌هزینه شود که آن‌ها را به تلاش برای اصلاح کشور مشتاق و امیدوار کند. فعالین سیاسی جوان اگر از درد بی‌اعتمادی و به تبع آن نا امیدی خلاص شوند، مردم را هم همراه خواهند کرد.

دیدگاه کاربران

فرناز۳۰۶۵۹۵۰۷:۱۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۲۹
روزنامه جوان به نقل از نایب رئیس اتاق ایران و چین نوشته است: هم‌اکنون بیش از 100 هزار نفر در صف اخذ ویزای سرمایه‌گذاری هستند و چندی پیش نیز اعلام شده بود که بیش از 1.5 میلیون نفر درخواست مهاجرت به استرالیا و کانادا را داده‌اند. شرایط گونه‌ای عمل شده که حتی مردم عادی و متوسط هم به فکر خروج از کشور هستند.
فرهاد۳۰۶۸۱۴۱۱:۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۲۹
چشم روحانی با برجامش روشن
ناشناس۳۰۶۸۷۹۱۱:۵۳:۲۳ ۱۳۹۷/۱/۲۹
چون از مدعیان اصلاح طلبی فقط دروغ و نارو دیده ایم و باید یک تفکر مردمی واقعی قدرت یابد تا به نفع مردم کار کند
ناشناس۳۰۸۰۵۶۱۰:۲۵:۵۶ ۱۳۹۷/۱/۳۰
چون اول برای اصلاح کشور باید افراد صالح هم پیدا کرد که در رده کسانی که مسولیت کشور را دارند پیدا کردن این افراد سخت هست چون آنها کارهای حرام را فقط در ظواهر مثل موی زنان و مشروبات الکلی می دانند و خوردن پول بیت المال مهم نمی دانند که هیچ بلکه پول بیت المال را در واقع نوعی ارث و پاداش بخاطر پست و مقام خود می دانند در صورتی که همین خوردن پول بیت المال باعث فقر اقتصادی کلان و دوری مردم از اسلام گشته
شهروندقانونمدار۳۰۶۵۹۶۰۷:۱۷:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۲۹
باسلام به نظرم بایددرامدروسای قوا وزرا واستانداران شفاف سازی شودومحل سکونتشان ونوع زندگیشان درخانه های شیشه ای قابل رویت باشدالبته نه خانه شیشه ای تار!!!:/تاوقتی منصوبین وبستگان برخی از این اشخاص خارج نشین اندووووو برای این مردم مظلوم بایدتاسف خورد والسلام علی من اتبع الهدی
ناشناس۳۰۷۰۱۷۱۲:۵۸:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۲۹
چه حرفیه دوست عزیز؟ ممکنه یه نفر توی چادر زندکی کنه و نون و پنیر بخوره ولی با یک حرف مملکت را به قهقرا ببره. یک مسوول لایق اگه ماهی 100 میلیون هم بگیره میتونه هزاران برابرش واسه مملکتش منفعت ایجاد کنه. هیچ جای دنیا درامد مسوولین رده بالا کم نیست ولی عملکرده که مهمه.
ناشناس۳۰۷۶۳۳۲۰:۲۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۲۹
من هم قبلا باور شما را داشتم و فکر میکردم مسئولانی که بتوانند اقتصاد کشور را سر و سامان دهند تقاضای حقوق بالا خواهند داشت و حقشان است که حقوقهای نجومی دریافت کنند زیرا مشکلات اقتصادی تمام مردم ایران را برطرف می کنند. اما وقتی قیمت دلار در سال گذشته از کنترل خارج شد از خودم پرسیدم مگر اکنون همان مسئولان ما با حقوقهای نجومی شان بر سر کارشان نیستند؟ پس چرا اوضاع این چنین است؟ پس آن همه ادعای «منم منم» چه شد ؟!!!
ناشناس۳۰۶۷۱۴۰۹:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۲۹
واقعابی اعتمادی بخش های مختلف جامعه نسبت به برخی نهادهای درسطح جامعه موج می زند!!!!!
ناشناس۳۰۶۷۲۷۰۹:۵۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۲۹
چون خودمان را اصلاح نکرده ایم !!
ناشناس۳۰۶۷۳۰۰۹:۵۵:۲۲ ۱۳۹۷/۱/۲۹
بسیار تحلیل درست، قابل تامل و واقع بینانه ای است. ممنون از الف.
حسین۳۰۶۷۴۷۱۰:۲۶:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۲۹
دیدگاه جالبی بود و واقعیت ایران را با زبانی شیوا به رشته تحریر درآوردید.جوانان سرخورده و ناامید ، مردم کلافه و سردرگم، همه بدبختیهای خود را گردن همدیگر می اندازند.مسولین گردن مردم و مردم گردن مسولین و این روند معیوب همچنان ادامه دارد.امیدوارم عقلانیت جایگزین انواع گوناگون احساسات گردد و مردم ایران آینده ای درخشان برای خود رقم بزند. هر قومی مسول اعمال خودش است.
ناشناس۳۰۶۷۵۰۱۰:۳۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۲۹
با دستمال چرک شیشه پاک شدنی نیست
چ۳۰۶۷۶۳۱۰:۳۷:۵۹ ۱۳۹۷/۱/۲۹
واقعیت این است که در حال حاضر افرادی هستند که تا اخرین لحظه عمرشان، هم از مزایای بازنشستگی استفاده میکنند و هم از مسندهایشان دست نمی کشند و قصد خدمت به خودشان را دارند. اگر بازنشسته های کم رمق را از سیستم خارج کنیم و جوانان پور شور را وارد کنیم، اگر به جای مغزهای قدیمی مغزهای تازه را وارد کنیم ، اگر به جای واگذاری ده ها منصب به یک نفر آنها راه به دها جوان اهل علم واگذار کنیم، اگر با تکیه بر جوانان چاه های نفت خود را، جاده ها ، هوا و فضا ، دریا و خشکی ، صنعت و معدن، علم وفناوری را مدیریت کنیم، نجات پیدا میکنیم وگرنه ما هر چقدر هم در بوق و کرنا بخوانیم با هدر دادن منابع انسانیمان محکوم به فنا هستیم .... این رابفهمیم. ما به یک ویروس داخلی درگیر هستیم افرادی که منافع کوتاه مدت خود را بر منافع بلند مدت یک ملت ترجیح میدهند. باید اینها را از بدنه مدیریت کشور خارج کنیم.
ناشناس۳۰۸۳۳۵۱۴:۳۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۳۰
اون جمله آخرت مناسبترین راه حله
صمصام۳۰۶۸۰۶۱۱:۰۹:۵۷ ۱۳۹۷/۱/۲۹
هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک این مثل ،گویای وضعیت کشور ماست نیاز به توضیح بیشتر نیست!
سیدرضا۳۰۶۸۲۱۱۱:۱۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱/۲۹
باعرض سلام ضمن تشکرازمطلب ارائه شده،شایدبه نظرمرتبط نباشدولیکن به نظر این حقیربایدبا انجام انتخابات کاملا ازادورقابتی واقعی افراددیگری که توانایی اداره امور و حل مشکلات کشور را دارند جایگزین مسئولین فعلی شوند. همچنین آزادی کامل مطبوعات و خارج شدن صدا وسیما از انحصار عده ای خاص میتواند اولین گام ها در راه اعتمادسازی واقعی مردم به حاکمیت باشد.با تشکر
سیف 222۳۰۶۹۰۴۱۲:۱۱:۰۶ ۱۳۹۷/۱/۲۹
از درج این مطلب که صادقانه است تشکر میکنیم.
ناشناس۳۰۷۱۲۶۱۴:۰۱:۵۹ ۱۳۹۷/۱/۲۹
چون اصلا برنامه ای برای اصلاح نداریم.
ناشناس۳۰۷۵۲۰۱۸:۲۱:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۲۹
چون برخی کارهای بزرک به افراد کوچک سپرده شده است.
ناشناس۳۰۹۱۹۷۰۳:۲۹:۰۲ ۱۳۹۷/۱/۳۱
آزادی بیان برای اداره مملکت امری است حیاتی.پذیرش اشتباهات از جانب مسولان ضروری است. تا زمانی که با نقد امنیتی و پلیسی برخورد بشه اوضاع اصلاح نمیشه. اگر نقد وارد باشه هر چند تلخ هرچند گزنده، موجب اصلاح امور و اعتماد سازی بشه و اگر هم وارد نباشه که کسی توجه نمیکنه خب انتقاد ناپذیری و بستن فضای نقد موجب بروز فساد و نهادینه شدن آن و تعمیق بی اعتمادی میشه البته سانسور و نقد ناپذیری نهادینه شده حتی سایت الف هم اغلب نظرها رو به لحاظ نقد ناپذیری سانسور میکنه و منتشر نمیکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین