آیت الله جوادی آملی: دلیل فلج و ناکارآمد بودن اقتصاد کشور وجود بانک‌های ربوی است/ این بانک‌ها در حکم محاربه با خدا هستند

گروه اقتصادی الف،   3970116075 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرجع تقلید شیعیان گفت: دلیل فلج و ناکارآمد بودن اقتصاد کشور وجود بانک‌های ربوی است، این بانک‌ها در حکم محاربه با خدا هستند چراکه تولید کالا با سرمایه‌ای انجام می‌شود که ربوی است و این مسئله در حکم محاربه با خداست.

آیت الله جوادی آملی: دلیل فلج و ناکارآمد بودن اقتصاد کشور وجود بانک‌های ربوی است/ این بانک‌ها در حکم محاربه با خدا هستند

به گزار الف به نقل از رسانه ها، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر قرآن کریم که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تاکید بر اینکه انسان نباید هیچ‌گاه زیر بار سلطه استکبار و استعمار برود، اظهار داشت: در طول تاریخ نیز در برابر ائمه(ع) عده‌ای می‌ایستادند در حالی که انبیا و اولیای الهی به‌منظور هدایت بشر به رسالت رسیده‌اند.

وی با تاکید بر بندگی خداوند و تسلیم محض بودن در برابر خالق یکتا گفت: انبیا و فرستادگان خداوند با تزکیه و تعلیم مردم را به مسیر حق هدایت می‌کردند، و سعی در دور کردن آن‌ها از شرک و نفاق داشتند و این در حالی است که شرک همچون غده بدخیمی در جان و روح عده‌ای ریشه دوانده و آلوده به آن هستند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به نام‌گذاری امسال تحت عنوان حمایت از تولید کالای ایرانی ابراز کرد: دلیل فلج و ناکارآمد بودن اقتصاد کشور وجود بانک‌های ربوی است، این بانک‌ها در حکم محاربه با خدا هستند چراکه تولید کالا با سرمایه‌ای انجام می‌شود که ربوی است و این مسئله در حکم محاربه با خدا است.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: درست است که پاک‌کننده نجاسات آب است اما سرمایه‌ای که از مال حرام انباشته شده باشد با آب پاک نمی‌شود و آب پاک‌کننده مال نجس نیست همان‌گونه که ربا، قمار و شرک را آب پاک نمی‌کند.

وی همه موجودات عالم را تسبیح‌گوی خداوند خواند و افزود: این موجودات همچون سربازی آماده و گوش‌به‌فرمان خالق یکتا بوده و هستند ما نیز باید سعی و تلاش کنیم با عالم هستی هم‌زبان باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۲۴۲۹۱۱:۰۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۱۶
کو گوش شنوا...
ناشناس۲۹۲۸۱۸۱۹:۰۱:۴۴ ۱۳۹۷/۱/۱۶
چرا بعد از انقلاب ما شاهد فتواهای تاریخی از سوی مراجع نمی باشیم اگر مراجع مانند تحریم توتون و تنباکو برای تنبیه سیستم بانکی فتوا دهند انها سریعا خود را جمع و جور می کنند
علیمرادی۲۹۲۸۲۳۱۹:۰۵:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۱۶
در همین شرایط که رکود کشور را گرفته و جوانان بیکار هستند یکی از بانک های کشور امده و به قریب 20000 هزار پرسنل و مدیران خود یک وام صوری تحت عنوان خرید خودرو داده با سود 10 درصد و 10 ساله در حالی که این بانک باید به مردم سود های 23 درصد و 20 درصد به سپرده های انها بدهد ایا این چیزی جز دست انداختن به بیت المال است
ناشناس۲۹۲۸۵۷۱۹:۵۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
از همین ابتدای سال بر‌ای تقویت تولیدات داخلی و کاهش بیکاری از تمام هم‌وطنان عزیز علی‌رغم برخی نامرغوبیت کالاهای داخلی، درخواست می‌شود خود را برای مصرف کالاهای داخلی آماده کنیم و وظیفه وجدانی تولیدکنندگان عزیز کشورمان نیز این است که روز به روز بر کیفیت کالاهای داخلی بیفزایند تا ان‌شاءالله شاهد جهش کشور به سمت پیشرفت و آبادانی بیشتر از گذشته باشیم.
ناشناس۲۹۳۲۱۸۰۹:۵۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۱۷
برخی از مواد قانون اساسی در تعارض با شرع مقدس اسلام است. ______________________________ واقعاً جای حیرت است !! در مملکتیکه ادعای اُمُّ القُرای جهان اسلام دارد اوضاع اقتصادش مورد دلخواه و مطلوب صهیونیسم است!!!!
ناشناس۲۹۲۸۶۵۱۹:۵۹:۴۴ ۱۳۹۷/۱/۱۶
دلار به بیش از 5200 تومان رسیده است. مفهوم آن این است که ارزش پول ملی ما تا حدود یک سوم سقوط کرده است. مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، ..عدم استفاده از ابزارهای علمی برای اداره کشور و بی‌توجهی به سندهای راهبردی کشور است. مردم مدیریت کارآمد و آینده‌نگر می‌خواهند.
ناشناس۲۹۲۹۶۳۲۱:۵۴:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
قانون از کجا اورده ای را باید برای مدیران بانکی پیاده کرد تا معلوم شود چگونه به این ثروت های نامشروع رسیده اند
ناشناس۲۹۲۴۳۶۱۱:۱۲:۴۴ ۱۳۹۷/۱/۱۶
رکود و بیکاری حاصل اقتصاد لیبرالی ۴۰ سال اقتصاد دست غربگراها بود و افتضاح کردند..
ناشناس۲۹۲۸۱۶۱۸:۵۸:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۱۶
دوست عزیز اگه دست غرب گراها بود که باید به تقلید از اونا سود وام ها زیر ۵‎% و سود سپرده های بانکی نزدیک به صفر بود... بهتره قبل از نظردادن مطالعه داشته باشیم
ناشناس۲۹۳۶۸۴۲۳:۱۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱/۱۷
سود بالا بخاطر تورم بالاس و تورم بالا تو کشورهای امثال ما ناشی از اینکه درامد دولت وابسته به منابع خدادادیه(نفت و گاز ومعادن و...)،به اصطلاح <<نفرین منابع>>، مگر اینکه دولت درامدهای اینچنینی رو از بودجه جاری جدا کنه، مثل بعضی از کشورهای اسکاندیناوی
ناشناس۲۹۲۸۲۵۱۹:۱۳:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
یادت رفته 88 تا 92 دست کی بود و چه فاجعه ای شد؟؟؟
ناشناس۲۹۲۸۷۱۲۰:۰۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱/۱۶
حداقل دستمزد کارگران در حالی 20 درصد افزایش یافته که ارزش پول در این سه ماه اخیر 25 درصد کاهش پیدا کرده است. در نتیجه هیچ احساس پیشرفتی وجود ندارد و به نوعی در جای اول خود هستیم.
ناشناس۲۹۲۴۳۹۱۱:۱۶:۴۷ ۱۳۹۷/۱/۱۶
درود خداوند بر شما مرد مومن و بی حاشیه که همیشه حرف حق از حنجره شما بیرون می آید.
ناشناس۲۹۲۴۴۳۱۱:۱۹:۲۸ ۱۳۹۷/۱/۱۶
حالا باید چکار کنیم؟
رضا۲۹۲۴۴۶۱۱:۲۳:۲۹ ۱۳۹۷/۱/۱۶
سلام الف عزیز تورم چسیت و چرا بوجود می آید و چه تبعاتی دارد؟ تورم افزایش مستمر قیمت کالاها و خدمات است که در اثر کسری بودجه و کمی تولید نسبت به تقاضا بوجود می آید بعبارتی نشانه تنبلی ملی و مصرف زدگی است مردمی که بیش از کار و تلاش خود میخورند و مصرف میکنند و تبعات ویرانگری دارد که نمونه آن عملکرد بانکها میتواند باشد ولی آیا در جامعه تورمی من نوعی حاضرم در بانک و بصورت قرض الحسنه پس انداز کنم در صورتیکه مدتی بعد پولم همان قدرت خرید را ندارد مطمئنا نه و اگر من نوعی پس انداز نکنم بانکها چطور میتوانند وام بدهند فقط یک راه حل غیر عملی وجود دارد و آن اینستکه بانکها به چاههای نفت وصل شوند در غیر اینصورت اگر بخواهد به پس انداز کننده ها و سهامداران سود بدهد باید از گیرندگان وام سود بگیرد مگر اینکه ما تورم را زیر 2% بکنیم که بانکها سود اندک بدهند و بگیرند که این از جامعه مصرف زده و تنبل بر نمی آید
فرشید۲۹۲۴۵۳۱۱:۳۴:۵۶ ۱۳۹۷/۱/۱۶
ای کاش گوش شنوایی به این هشدارها باشه.بانکهای ایران از ...بانکهای دنیا و عامل نابودی بخش صنعت و تولید هستند.
ناشناس۲۹۲۴۷۴۱۱:۵۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
خب الان تکلیف چیه؟ مردم چیکار کنن؟ نظام چیکار کنه با این بانکها که همشون ..؟
حامد۲۹۳۱۲۸۰۳:۱۷:۲۷ ۱۳۹۷/۱/۱۷
اگر بانکها تا الان درست عمل کرده اند و ما مثل غرب یک اقتصاد کم تورم و رو به جلو داریم بهتر است دست به ترکیب بانکها نزنیم اما اگر به کام عده ایی بسیار محدود بود و رکود و تورم وبیکاری و صنایع در حال ورشکست داریم بیاییم به حرف غربی ها که سنت قران ما مسلمونها رو دارند پیاده میکنند ، گوش کنیم اونها بانک ربوی ندارند ، ندارند یعنی سنت رسول الله یعنی گفته قران
ناشناس۲۹۲۴۹۵۱۲:۰۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۱۶
آیا یک بانک بدون پرداخت و دریافت سود یا همان;ربامی تواند پابرجا بماند؟ آیا در صدر اسلام بانک وجود داشته است؟ آیا امکان تاسیس و اداره بانک به معنی اسلامی وجود دارد؟
ناشناس۲۹۳۰۰۳۲۳:۲۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
بله وجود داره.همین حالا در کشوری مانند عربستان سود بانکی صفر درصده
ناشناس۲۹۲۵۱۵۱۲:۲۲:۱۰ ۱۳۹۷/۱/۱۶
این بانک ها مردم رو می دوشند و به کارمندانشون وام های صفر درصد می دهند
امین۲۹۳۰۸۱۰۰:۵۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۱۷
دوست مشکل وام صفر درصد به کارمندان نیست.
ناشناس۲۹۲۵۹۸۱۳:۴۴:۱۶ ۱۳۹۷/۱/۱۶
بانک ها سالها است رباخواری میکنند .
ناشناس۲۹۲۶۰۰۱۳:۴۵:۴۳ ۱۳۹۷/۱/۱۶
باید فتوی تحریم بانک ها توسط مراجع صادر شود . ...
بهجت فومنی۲۹۲۶۳۴۱۴:۱۵:۳۸ ۱۳۹۷/۱/۱۶
ای کاش .. تحریم این رباخواران را صادر میشد
ناشناس۲۹۲۶۶۰۱۴:۵۲:۵۱ ۱۳۹۷/۱/۱۶
اقتصادی که کلا واردات و صادرات نداره هر روز بدتر میشه . هیچ ربطی هم به بانکها نداره
ناشناس۲۹۲۶۶۴۱۴:۵۴:۰۹ ۱۳۹۷/۱/۱۶
اقتصاد ایران فلج چون تحریم هستیم چون صادرات نداریم چون ..
ناشناس۲۹۲۷۶۴۱۷:۱۰:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
حاج آقا!!! علم اقتصاد مشکلات اقتصادی هر کشوره ای را در زنجیر گرداننده ی چرخ محرک اقتصاد آن کشور می بینند که همان عوامل بنیادین تاثیر گذار در حرکت اقتصاد کشور اند. اگر هر حلقه ای از آن زنجیر آسیب ببیند و بیمار شود آسیب و بیماری به سایر حلقه ها سرایت می کند و برنامه اقتصادی کشور را ناکام می سازد و از کار می اندازد. برای عافیت و سلامتی اقتصاد هر کشوری باید آسیب و بیماریهای حلقه های زنجیر محرک چرخ اقتصاد آن کشور عالمانه کشف و درمان شوند.
سعید۲۹۲۷۶۶۱۷:۱۳:۰۹ ۱۳۹۷/۱/۱۶
چه فایده داره حاج آقا .شما اصلا بیا هر چی بر سر این نظام بانکی داد بزن بگو شما ام الفسادید . اینا تو روز روشن جیب مردم رو خالی کردن نمونه همین داستان موسسه فرشتگان و کاسپین.خدا از اینها نگیره که پول من و هزاران نفر امثال من رو خوردن و فریاد ما به هیچ جا نرسید. پول ما حتما الان دست آقازاده ها هست که داران جای دیگه سرمایه گذاری های ناب میکنن. شما خودت رو خسته نکن.
رضا۲۹۲۸۸۹۲۰:۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۱۶
دوست عزیزم واقعا پولتان را با وجود بانکهای رسمی چرا در این موسسات پس انداز کردی بخاطر سود بیشتر نبود پس چرا موقع گرفتن سود فاسد و ربوی نبودند صد البته باید اصل پول مردم حفظ شود و امنیت اصل اساسی است
ناشناس۲۹۳۲۷۶۱۱:۴۲:۳۳ ۱۳۹۷/۱/۱۷
برادر رضا عزیز. من و امثال من مقصر نبودیم که مجوز رسمی این موسسات بر سر در آنها آویزان بود. شما هم باشید همین کار ما رو انجام میدادید. مقصر ما نبودیم مقصر بانک مرکزی و یه عده یقه سفید بودن که دست به یکی کردن و سر بیش از 5 میلیون نفر آدم کلاه گذاشتن. متاسفانه با این کار ها اعتماد ما به نظام بانکی از دست رفته ملت ترجیه میدن برن دلار و طلا بخرن که با این کار نرخ دلار افزایش پیدا میکنه .
ناشناس۲۹۴۰۳۲۱۳:۲۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۱۸
مسلم است که وقتی بانک مرکزی در سال 95 به یک موسسه مجوز قانونی با امضا شخص رئیس بانک مرکزی می دهد یعنی بر سپرده های مردم و میزان سود پرداختی و عملکرد ان موسسه نظارت دارد و قطعا یک موسسه نمی تواند در طی فقط حدود هفت ماه فعالیت تحت نظارت بانک مرکزی حدود چهار هزار میلیارد کسری بدست بیاورد در حالی که کلا هشت هزار میلیارد سپرده گرفته است . کاملا واضح است که این کسری اصولا هیچ ربطی به پرداخت دو یا سه در صد سود اضافی ندارد و ضمنا قبل از اعطای مجوز نیز این موسسه دارای تراز مثبت با تائید بانک مرکزی بوده است و تازه در صورت کسری قبلی بانک مرکزی باید جوابگو باشد که چرا به یک موسسه ورشکسته مجوز داده است و مردم را به سپرده گذاری در ان ترغیب کرده است تا سرمایه هایشان از بین برود . ضمنا موسسه کاسپین هنوز هم با وجود عدم پرداخت مطالبات مردم مشعول فعالیت است .
ناشناس۲۹۲۷۷۶۱۷:۳۲:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۱۶
عوامل دیگری چون رانت خواری , اختلاس ، دزدی و استفاده از ...قدرت نیز اقتصاد کشور را تباه می کند
ناشناس۲۹۲۷۸۶۱۷:۵۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۱۶
صرف اعلام ربوی بودن سیستم بانکی کفایت نمیکند . باید کاری ... بر علیه ربا خوار کنید
ناشناس۲۹۲۸۰۵۱۸:۳۹:۳۲ ۱۳۹۷/۱/۱۶
حق با ایشان است! بانک های ایران و در راس آنها بانک مرکزی مرکز مافیای .. اقتصادی در ایران هستند
ناشناس۲۹۲۸۱۳۱۸:۵۱:۰۳ ۱۳۹۷/۱/۱۶
دلیل اصلی ما ناکار امدی مسوولان است اگر مسوولان کار امد بودند بانکها هم اصلاح میشدند وسود وربا ریشه کن میشد
ناشناس۲۹۲۹۲۱۲۰:۵۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱/۱۶
ایشان درست می گویند و راه کار شفاف سازی و اصلاح قوانین و نظارت هم گانی است
ناشناس۲۹۲۹۵۹۲۱:۴۵:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۱۶
اختلاس امان از اختلاس. و. پارتی بازی
ناشناس۲۹۲۹۷۹۲۲:۳۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۱۶
اگر اقتصاد ثبات پیدا کند و از انزوا خارج شویم مثل سایر کشورها عملیات ربوی خود بخود اگر از بین نرود به حداقل خود میرسد راستی از طلبه معترض در اعتصاب غذا چه خبر
ناشناس۲۹۳۰۱۵۲۳:۳۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۱۶
ساختار اقتصادی کشور از نو باید بنا نهاده شود با این ساختار فعلی ووجود تبعیض ورانت وفساد ورشوه بجائی نخواهیم رسید تبعیض وپارتی بازی بیداد میکند اکثر مدیران کشور صلاحیت پست های خودرا ندارند
مهدی۲۹۳۰۸۶۰۱:۰۱:۲۶ ۱۳۹۷/۱/۱۷
مشکل ربوی بودن بانکها نیست. مشکل عدم شفافیت در اقتصاد کشور و چاپ پول بدون پشتوانه است. وقتی ظرف ۴ سال ۹۰۰ هزار میلیارد تومن به حجم نقدینگی کشور اضافه میشود تورم و ربا اجتناب ناپذیر است.
علی کریمی۲۹۳۳۳۹۱۳:۱۱:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۱۷
جناب آقای آیت الله جوادی آملی شما به عنوان یک مجتهد برای مقلدین خود چه فتوایی در مورد اثر گذاری بر روی این مسئله شرعی صادر می کنید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین