رقم واقعی صادرات غیرنفتی ایران

گروه اقتصادی الف،   3970115166

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ارزش دلاری صادرات غیرنفتی در سال گذشته بر اساس برآورد اولیه گمرکات به حدود ۴۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبلش حدود ۶.۵ درصد رشد داشته و چنانچه فقط صادرات اقلام صنعتی و معدنی (به استثنای میعانات گازی و پتروشیمی ها) مورد بررسی قرار گیرد، رشد صادرات کالا‌های صنعتی و معدنی حدود ۲۲ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - حمایت از کالا و خدمات ایرانی را رکن پویای اقتصاد کشور خواند و اظهار کرد: خطاب شعار امسال به هر سه قوا در کشور است و هر یک به نحوی باید در اجرای این شعار ایفای نقش کنند.

وی افزود: حمایت از کالای ایرانی همانند این است که بخواهیم تولید ناخالص داخلی را حمایت کنیم و اینجاست که نقش قانونگذاری، سرمایه گذاری، پس انداز، میل به مصرف، مالیات بر ارزش افزوده، کیفیت و قیمت محصول دارای اهمیت خاص می‌شود. خطاب این شعار همگانی است و برای بعضی‌ها بیشتر و برای بعضی‌ها کمتر ایجاد مسئولیت می‌کند.

چالش‌های تحقق اهداف شعار سال

رئیس سازمان توسعه تجارت در تبیین مهمترین چالش در دستیابی به شعار امسال تاکید کرد: مهم‌ترین چالش در دستیابی به شعار حمایت از کالای ایرانی تفرق دیدگاه‌ها و تشتت آرا در نحوه اجرا است، در اینکه باید از کالای ایرانی حمایت شود شکی نیست، اما نحوه اجرا از دید صاحب‌نظران متفاوت و نیازمند ایجاد همگرایی است.

خسروتاج در بخش دیگری از صحبت‌های خود حرکت به سمت فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بالاتر را گامی مهم در توسعه صادرات دانست و افزود: در سال گذشته اقدام جدی برای ارتباط بیشتر با نمایندگان مجلس صورت گرفت و جلسات متعددی برگزا شد که در نتیجه آن منابع خوبی، البته نه در حد انتظار، در نظر گرفته شده که امیدواریم به موقع در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گیرد تا بتوانیم در جهت حمایت از تولید صادراتی به کار گیریم.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت توسعه‌ای شدن سازمان متبوع خود را از دیگر موضوعاتی دانست که در سال گذشته دنبال شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است و امید می‌رود که در سه ماهه اول سالجاری در راه خدمات رسانی بهتر سازمان توسعه تجارت، این معضل نیز از میان برداشته شود.

تاکید بر حفظ قیمت و کیفیت

وی ضمن با اهمیت خواندن خدمات میز‌های کالایی و کشوری در سازمان توسعه تجارت گفت: نتیجه اقدامات میز‌های کالایی بایستی منجر به ظرفیت سازی در بخش تولید صادراتی و حل مشکلات پیش روی صادرات کالا‌ها شود و نتیجه اقدامات میز‌های کشوری باید زمینه ساز توسعه بازار، متنوع کردن بازار‌های صادراتی، چاره جویی و ارائه راه حل برای بازاریابی در بازار‌های هدف شود.

خسروتاج همچنین بر ظرفیت سازی، نام و نشان محصولات و برندینگ ملی، اهمیت و نقش آن‌ها را در توسعه صادرات غیرنفتی تاکید کرد و گفت: با حرکت به سمت محصولات و خدمات خوش آتیه، صنایع خلاق و رشته‌های متکی بر منابع انسانی می‌توان از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در کشور استفاده بهتری داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت راهکار‌های حمایت از کالای ایرانی را علاوه بر انجام اقدامات فرهنگی، اطلاع رسانی و معرفی محصولات، در رشد و ارتقای کیفی محصولات و قیمت‌های رقابتی دانست که انتظار هر ایرانی از محصول تولید داخل است.

خسروتاج ادامه داد: سیاست‌های اتخاذی و فضای کسب وکار بایستی زمینه ساز رقابت و ارتقای شاخص‌ها در دو بخش کیفیت و قیمت باشد و سایر حمایت‌ها بایستی منجر به ارتقای این دو شاخص شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر اصلاحات ساختاری مورد نیاز در سازمان، تولید صادراتی براساس نیاز بازار‌های هدف، ظرفیت سازی در بخش خدمات و صنایع خلاق، خلق فرصت‌ها و کسب‌وکار‌های تجاری جدید، ارتباط بیشتر با صادرکنندگان و اخذ نظرات مشورتی آنها، برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف کمی صادراتی و رصد آن‌ها و تاکید براجرای پروژه‌های صادراتی متضمن اشتغال و فراوری محصولات خام را از برنامه‌های اساسی سازمان توسعه تجارت ایران در سال جاری دانست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین