حضور جهانی سینمای ایران در سال 96

گروه فرهنگی الف،   3961227074

سینمای ایران در سال ۱۳۹۶ نیز همچون چند سال اخیر به حضور در جشنواره‌های مهم جهانی ادامه داد و چندین جایزه نیز بواسطه ی رویدادهای خارجی به ویترین افتخارات خود اضافه کرد.

حضور جهانی سینمای ایران در سال 96

ایسنا در زیر نگاهی خواهد داشت به مهمترین اتفاقاتی که سینمای ایران در طول سال ۱۳۹۶ در عرصه بین‌المللی تجربه کرد:

جشنواره کن

در هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن که از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ می (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد) در فرانسه برگزار شد، حضور پنج سینماگر ایرانی در بخش‌های گوناگون حضور پررنگی را برای سینمای ایران رقم زد.  در این رویداد سینمایی که اصغر فرهادی کارگردان ایرانی با حضور روی صحنه و سخنرانی کوتاه به صورت رسمی آن را افتتاح کرد، فیلم تجربی «۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی به مناسبت هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به صورت ویژه روی پرده رفت.

«تیری فرمائو» دبیر جشنواره کن با اعلام حضور آخرین ساخته کیارستمی در کن این فیلم را آمیزه‌ای از هنر، عکس و نقاشی خواند و کیارستمی را بخشی مهمی از تاریخ سینما و هنر دانست.

 همچنین فیلم «لِرد» به کارگردانی محمد رسول‌اُف به نمایندگی از سینمای ایران در بخش «نوعی نگاه» حضور خواهد داشت و در نهایت نیز جایزه بهترین فیلم این بخش را به خود اختصاص داد.

«وقت نهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی به عنوان یکی از ۹ فیلم بخش رقابتی کوتاه جشنواره کن برای نخل طلای بهترین فیلم کوتاه رقابت می‌کرد و فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهرام و بهمن ارک نیز در بخش «سینه فونداسیون» پذیرفته شد. فیلم «آن‌ها» ساخته آناهیتا قزوینی‌زاده هم به عنوان یکی از فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه کن ۲۰۱۷ به روی پرده رفت.

ونیز

هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز از ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریورماه) در ایتالیا برگزار شد. در بخش افق‌های این رویداد مهم سینمایی که رخشان بنی‌اعتماد سینماگر ایرانی یکی از اعضای هیات داورانِ آن بود، فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا»؛ دو جایزه بهترین بازیگر مرد (نوید محمدزاده) و بهترین کارگردانی (وحید جلیلوند) را کسب کرد. همچنین فیلم «آیه‌های فراموشی» به کارگردانی علیرضا خاتمی که محصول مشترک فرانسه، آلمان، هلند و شیلی است نیز جایزه بهترین فیلمنامه بخش افق‌ها به علاو جایزه فیپرشی برای بهترین فیلم اول و جایزه اینتر فیلم را به خود اختصاص داد.

جشنواره برلین

شصت‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از تاریخ ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) در آلمان آغاز شد و تا ۲۵ فوریه ۲۰۱۸ (۶ اسفند) ادامه داشت و با نمایش چهار اثر ایرانی در بخش‌های گوناگون همراه بود. سینمای ایران در برلیناله ۲۰۱۸، فیلم «خوک» جدیدترین ساخته مانی حقیقی را در بخش رقابتی به عنوان نماینده خود می‌دید.

همچنین فیلم سینمایی «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری و تهیه کنندگی سپهر سیفی در بخش پانوراما جشنواره حضور داشت و فیلم «درساژ» ساخته پویا بادکوبه و «هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی نیز دو نماینده ایران در بخش «نسل» شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین بودند.  در نهایت سینمای ایران با یک تقدیر ویژه هیئت داوران برای فیلم «درساژ» به کار خود در این رویداد سینمایی  پایان داد.

جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک

مراسم اعطای جوایز یازدهمین دوره جوایز سینمایی  آسیاپاسیفیک روز ۲۳ نوامبر (پنجشنبه، دوم آذر) در بریزبن استرالیا برگزار شد. امسال در بخش بهترین فیلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف، در شاخه بهترین بازیگر مرد نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» و «اسکی‌باز» از فریدون نجفی در بخش بهترین فیلم بلند جوانان نامزد کسب جایزه بودند که در نهایت نوید محمدزاده در بخش بازیگری مورد تقدیر ویژه هیئت داوران قرار گرفت.

جایزه ویژه دستاورد هنری جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک۲۰۱۷ نیز  به عباس کیارستمی کارگردان سرشناس و فقید سینمای ایران، برای فیلم «۲۴ فریم» اختصاص یافت.

یک جایزه دیگر از براتسیلاوا

مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «براتسیلاوا» در تاریخ ۲۴ آبان در کشور اسلواکی برندگان خود را اعلام کرد و نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی شد و این جایزه را به مردم زلزله‌زده غرب کشور تقدیم کرد.

چهار جایزه از تسالونیکی و شیکاگو

فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند که پیش از این دو جایزه از جشنواره ونیز کسب کرده بود، روز ۲۲ آبان و در اختتامیه پنجاه وهشتمین جشنواره تسالونیکی یونان جایزه ویژه هیئت داوران (اسکندر نقره‌ای) و جایزه فیپرشی این رویداد سینمایی را آن خود کرد. پیمان معادی بازیگر و کارگردان ایرانی یکی از اعضای هیئت داوران این رویداد سینمایی بود.

ساخته جلیلوند که در بخش مسابقه کارگردان‌های جدید  پنجاه و سومین جشنواره فیلم شیکاگو نیز حضور داشت جایزه "هوگوی طلایی" بهترین فیلم این بخش از جشنواره را نیز به خود اختصاص داد و فیلم «لِرد» از محمد رسول‌اُف که نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی بود در نهایت جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

جایزه اول بوسان برای سینمای ایران

 بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی بوسان که از تاریخ ۱۲ تا ۲۱ اکتبر (۲۰ تا ۲۹ مهرماه) در کشور کره جنوبی برگزار شد و در مجموع میزبان شش فیلم از آثار سینمای ایران در بخش‌های گوناگون بود.

فیلم سینمایی «سد معبر» ساخته محسن قرایی در اولین حضور بین‌المللی خود نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی "جریان‌های نو" این جشنواره مهم آسیایی بود و در نهایت نیز به صورت مشترک با فیلمی از کشور میزبان برنده جایزه بهترین فیلم بخش رقابتی جشنواره شد. اما جشنواره فیلم بوسان در بخش "پنجره‌ای به سینمای آسیا" نیز میزبان نمایش سه فیلم ایرانی از جمله «آنسوی ابرها» جدیدترین ساخته مجیدی مجیدی، «بدون تاریخ بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند و «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف بود. «جاده» ساخته آرش خیاطان و همچنین فیلم کوتاه «نگاه»  از فرنوش صمدی نیز در بخش "نمای باز" جشنواره بوسان پذیرفته شده‌اند.

جشنواره کارلووی واری

پنجاه ودومین جشنواره بین المللی فیلم کارلووی واری از تاریخ ۳۰ ژوئن تا ۸ جولای (۹ تا ۱۷ تیر) در کشور جمهوری چک برگزار شد و میزبان نمایش فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» و «مرا به خانه ببر» در برنامه بزرگداشت عباس کیارستمی و فیلم «لرد» ساخته محمد رسول اف از ایران بود. همچنین فیلم «کوهستان» ساخته امیر نادری و فیلم مستند «پیش از پایان تابستان» ساخته مریم گورمان تیغ هم به عنوان محصول فرانسه در کارلووی واری به نمایش در می‌آیند. «کارلووی واری» جشنواره فیلمی است که هرساله در ماه ژوئیه در شهری به همین نام در شمال‌غربی جمهوری چک برگزار می‌شود.

جایزه بهترین فیلم ژنو برای «مالاریا»

دوازدهمین جشنواره فیلمه‌های شرقی ژنو از تاریخ اول تا نهم آوریل (۱۲ تا ۲۰ فروردین) در کشور سوئیس برگزار شد و فیلم سینمایی «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی مسعود ردایی جایزه بهترین فیلم این رویداد سینمایی را به‌دست آورد. ساخته شهبازی در سال ۱۳۹۵ جایزه بهترین فیلم جشنواره ورشو لهستان را نیز کسب کرده بود.

حضور پررنگ سینمای ایران در «روتردام»

چهل و هفتمین جشنواره فیلم رتردام از تاریخ ۴ تا ۱۵ بهمن‌ماه (۲۴ ژانویه تا ۴ فوریه) در کشور هلند برگزار شد و در چند بخش میزبان سینما و سینماگران ایرانی بود. فیلم سینمایی «سد معبر» ساخته محسن قرایی در بخش رقابتی «آینده روشن» جشنواره حضور داشت و فیلم سینمایی «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف و «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند نیز در بخش «صداها»ی جشنواره فیلم روتردام به روی پرده رفتند.

در بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی نام فیلم «بازی باد» ساخته پیمان قلم به چشم می‌خورد که به عنوان محصول آلمان در این بخش معرفی شد و مریم تفکری سینماگر ایرانی نیز با دو فیلم کوتاه «زخم غایب» در بخش مسابقه کوتاه تایگر و «من گناهی پراحساس مرتکب شده‌ام» در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه "آینده روشن" این جشنواره حضور خواهد داشت. «آیه‌های فراموشی» به کارگردانی علیرضا خاتمی که محصول مشترک فرانسه، آلمان، هلند و شیلی است هم در بخش افق‌های جشنواره روتردام به روی پرده رفت.

دو جایزه خارجی برای «نفس» و «وارونگی»

در سومین جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ که که از تاریخ ۱۱ تا تاریخ ۱۷ خرداد برگزار شد فیلم «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی جایزه بهترین فیلم و «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار جایزه تماشاگران را دریافت کردند. در این جشنواره رقابتی ، فیلم‌هایی چون  «وارونگی»، «به دنیا آمدن»، «رفتن»، «لاک قرمز»، «پولاریسم»، «نفس» ، «باغ های زردآلو»، «فرزندان»، «ابد و یک روز»، «نقطه کور»، «یک روز طولانی»  و «من» روی پرده رفت و «نفس» نرگس آبیار نمایش داشتند.

«خفه‌گی» در شب‌های سیاه تالین

امسال فیلم «خفه‌گی» ساخته فریدون جیرانی به نمایندگی از سینمای ایران یکی از ۱۰ فیلم بخش رقابتی جشنواره «شب‌های سیاه تالین» در کشور استونی بود و «ملی و راه‌های نرفته‌اش» به کارگردانی تهمینه میلانی در بخش پانوراما، «نگار» ساخته رامبد جوان و «خانه» از اصغر یوسفی‌نژاد در بخش فروم، «هنوز نه» ساخته آرین وزیر دفتری در بخش مسابقه فیلم‌های دانشجویی و «یال و کوپال» به کارگردانی شیوا صادق اسدی در بخش رویاهای انیمیشنی حضور چشمگیری برای سینمای ایران در جشنواره تالین رقم زدند.

جایزه تورنتو برای فیلم ایرانی

در ادامه حضورهای بین المللی سینمای ایران در سال 96؛ «آوا» ساخته صدف فروغی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از نگاه انجمن بین‌المللی منتقدین (فیپرشی) از چهلمین جشنواره فیلم تورنتو شد.

فیلم «آوا» ساخته صدف فروغی که در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم جشنواره بین المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۷ حضور داشت، در نهایت جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داروان فیپرشی (انجمن بین‌المللی منتقدان) را در این رویداد سینمایی از آن خود کرد. «آوا» محصول مشترک ایران، کانادا و قطر و اولین فیلم بلند صدف فروغی است.

ادامه درخشش «رویاهای دم صبح»

مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی با ادامه موفقیت‌های بین‌المللی خود در عرصه بین‌المللی در سال ۱۳۹۶ نیز چندین جایزه خارجی کسب کرد. این مستند در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند مجارستان برنده‌ی دو جایزه‌ی بهترین فیلم از نگاه داوران جوان و نوجوان شد. جایزه بهترین فیلم از جشنواره مستند «TRACES DE VIES» در کشور فرانسه،‌ جایزه بهترین مستند در چهارمین جشنواره بین‌المللی «راه ابریشم» در کشور چین، جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم از جشنواره بین‌المللی «سینمای مولف» مراکش و جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران جوان جشنواره فیلم مستند «زاگرب داکس» در کشور کرواسی از جمله دیگر جوایز کسب شده برای این مستند ایرانی در سال جاری بودند.

جایزه گلدن گلوبال برای حامد بهداد

حامد بهداد برای بازی در فیلم «سد معبر» برنده جابزه بهترین بازیگر مرد از دومین جشنواره‌ی «گلدن گلوبال» مالزی شد.

فیلم «سدمعبر» به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی بهمن کامیار که پخش بین‌المللی آن را محمد اطبایی برعهده داردکه در شش شاخه در این رویداد سینمایی نامزد کسب جایزه بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین