«پدربزرگ همه‌چیز را گفته بود»؛ محمدمهدی رسولی؛ نیستان گامی در راه تفهیم مرگ

گروه کتاب الف،   3961223104

دانستن اینکه کودکان و نوجوانان در راه شناخت و فهم مرگ مراحلی را می‌گذرانند می‌تواند موثر باشد اما لازم به یاد‌آوری است که در تمام فرایندهای رشد، کودکان معیارهای فردی را نیز توسعه می‌دهند. همچنین باید به خاطر داشته باشیم که تمام کودکان تجربه منحصر‌به‌فردی از زندگی دارند و از روش خاص خود برای بیان و ابراز احساسات خود استفاده می‌کنند

گامی در راه تفهیم مرگ

«پدربزرگ همه چیز را نگفته بود»

نویسنده: محمدمهدی رسولی

ناشر: نیستان؛ چاپ اول 1390

28 صفحه؛ 2000 تومان

****


ارل.ای.گرولمن می‌گوید: اگر نگران صحبت با کودکانتان درباره مرگ هستید، تنها نیستید. بسیاری از ما مردّدیم که درباره مرگ سخن بگوییم، بویژه با جوان‌ترها. اما مرگ واقعیت اجتناب‌ناپذیر زندگی ماست. ما باید بدان بپردازیم و کودکانمان نیز باید به آن توجه کنند. اگر بنا باشد به آنها کمک کنیم باید آنها را آگاه کنیم که سخن گفتن از مرگ امری مطلوب است. با حرف زدن با کودکان درباره مرگ می‌توان دریافت که آنها تا چه اندازه درباره آن می‌دانند و چقدر از آن بی‌خبرند. اگر کودکان این موضوع را درست نفهمند همواره نگرانند و می‌ترسند. این وظیفه ماست که شناخت و اطلاع کافی در اختیار آنها قرار دهیم. گرچه صرف سخن گفتن کافی نیست اما بدون سخن، توان کمک کردن ما محدود می‌گردد. آنچه درباره مرگ به بچه‌ها می‌گوییم و زمان سخن گفتن ما بستگی به سنّ و تجربه کودکان دارد. البته این امر به تجارب، باورها، احساسات و وضعیتی که ما خودمان را در آن درک می‌کنیم نیز بستگی دارد چه، هر وضعیتی که ما در آن هستیم با وضعیت دیگر متفاوت است. برخی مباحث مربوط به مرگ ممکن است از طریق اخبار یا برنامه‌های تلویزیون و در فضایی تقریباً غیر احساسی مطرح شود. مباحث دیگر ممکن است ناشی از بحران‌های خانوادگی و کاملاً احساسی باشد. این اطلاعات نمی‌تواند در خور هر موقعیتی باشد. بلکه تنها داده‌هایی کلی‌اند که برخی نیازهای خانواده و کودکان را تامین می‌کنند.

دانستن اینکه کودکان و نوجوانان در راه شناخت و فهم مرگ مراحلی را می‌گذرانند می‌تواند موثر باشد اما لازم به یاد‌آوری است که در تمام فرایندهای رشد، کودکان معیارهای فردی را نیز توسعه می‌دهند. همچنین باید به خاطر داشته باشیم که تمام کودکان تجربه منحصر‌به‌فردی از زندگی دارند و از روش خاص خود برای بیان و ابراز احساسات خود استفاده می‌کنند.

دین برای بسیاری از افراد که به مرگ می‌اندیشند و می‌پردازند، منبع اولیه قوت و اطمینان است. اما اگر دین در زندگی خانوادگی (پیش از مرگ) نقش برجسته و قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد کودک در اثر ورود ناگهانی توضیحات یا اتفاقات دینی (به هنگام رویداد مرگ در خانه) وحشت‌زده و سردرگم خواهد شد. کودکان کلمات را یک‌به‌یک می‌شنوند و توضیحات دینی که بزرگسال را تسکین می‌دهد ممکن است کودک را آشفته و ناآرام کند.

کتاب مصور «پدربزرگ همه چیز را نگفته بود» را «محمدمهدی رسولی» داستان‌نویس و نقاش، نوشته و تصویرگری کرده است. این داستان برای برای کودکان گروه سنی (ج) نوشته شده و موضوع آن مرگ است. پسر نوجوانی به نام عباس پس از مرگ پدربزرگش به یاد حکایت‌ها و صحبت‌هایی از او می‌افتد که پیش از مردن برای او درباره‌ی مرگ و جهان پس از مرگ گفته بود.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

آب‌پاش را پدرم وقتی با دوستانش رفته بود به یک شهر دور، خریده بود. پدرم هر وقت آب‌پاش را می‌دید، یک آه طولانی می‌کشید و می‌گفت: یادش به خیر! همان موقع که مادرم داشت باغچه را آب می‌داد، سه‌تا گل، سر از خاک درآورد، یکی سمیه، خواهرم، یکی جلال و یکی هم من…

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین