سعیدی کیا در گفتگو با الف: سهم بنیاد مستضعفان در اقتصاد ایران کمتر از یک درصد است/ساخت پلاسکوی جدید در هشت طبقه و از اردیبهشت آغاز می شود/ آزاد راه تهران شمال 1402 به بهره برداری می رسد

گروه اقتصادی الف،   3961207107 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس بنیاد مستضعفان می گوید فقط کمتر از یک درصد از اقتصاد ایران را در اختیار دارند سعیدی کیا همچنین از از آغاز ساخت پلاسکو جدید از اردیبهشت 97 و اتمام آزاد راه تهران شمال تا پایان سال 1402 خبر داد.

سعیدی کیا در گفتگو با الف: سهم بنیاد مستضعفان در اقتصاد ایران کمتر از یک درصد است/ساخت پلاسکوی جدید در هشت طبقه و از اردیبهشت آغاز می شود/ آزاد راه تهران شمال 1402 به بهره برداری می رسد

 به گزارش الف،‌در پی فعالیتهای اقتصادی نهادهای عمومی در اقتصاد ایران و اتهام آنها به استفاده رانت و عدم شفافیت باعث شد سراغ بنیاد مستضعفان برویم، سازمانی که وظیفه اش باید فقر زدایی باشد. درهمین راستا خبرنگاران الف به سراغ محمد سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان رفته و گفتگوی تفصیلی با وی در ساختمان این نهاد انجام دادند.

سعیدی کیا که در هر سه دولت سازندگی اصلاحات و عدالت محور سکاندار وزارتخانه های مسکن بود و امروز بر ریاست بنیاد مستضعفان تکیه زده است. وی در این گفتگو از شفاف بودن فعالیت های اقتصادی بنیاد گفت اینکه هر ساله مالیات پرداخت می کنند و و بین نهادهای عمومی غیردولتی از همه شفاف تر هستند. سعیدی کیا در این مصاحبه تفصیلی که 2 و ساعت 30 دقیقه طول کشید و فردا متن کامل آن منتشر خواهد شد از ساخت جدید پلاسکو اتمام آزاد راه تهران - شمال فعالیت های اقتصاد بانکداری و اقدامات خوب در جهت فقر زدایی مانند قلعه گنج گفت.

سعیدی کیا ‌در مورد انتقادهای مردم از بنیاد مستضعفان و اینکه گفته می شود که کل اقتصاد ایران دست بنیاد مستضعفان است، چه پاسخی دارید،‌گفت:‌ اولا این که کل ایران در اختیار بنیاد مستضعفان است ؛ مفهومی ندارد. تولیدات ما حدود0.8 درصد اقتصاد کشور است . این کجایش همه کشور است؟ حسابرسی ما روی سایت است. از این شفافتر می شود ؟ در سیما گفتم ما داریم مالیات می دهیم . در 11 سال گذشته حدود چهار هزار میلیارد تومان مالیات داده ایم . حالا در سایت ها می نویسند این مقدار مالیات داده اید پس چقدر درآمدتان بوده است؟ هرکاری بکنیم یک حرفی زده می شود و من هم ابایی ندارم و پاسخ می دهم. ما 28 هزار میلیارد تومان فروش سال 95 داشتیم که سهم بنیاد 55 درصد است  و 160 شرکت داریم که در 11 هلدینگ فعال هستند. ما در شرکتهایمان از 2 درصد سهامدار هستیم تا 100 درصد. البته اینها را داریم سبک سازی می کنیم . ما در دو سال گذشته 50 شرکت را کم کرده ایم  یا فروختیم یا ادغام یا منحل کرده ایم. تلفیق ما را که سازمان حسابرسی کل کشور با 160 شرکت انجام داده ، بدون بند حسابرسی بازرسی است.

وی ادامه داد: به صورت مکتوب برای ریاست دیوان محاسبات و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی لاریجانی و دیگران هم فرستادم. 1600 میلیارد تومان سود سهام بنیاد بوده است. از این مقدار بخش عمده ایی خرج کمک به رفع محرومیت و مواردی که گفتم می شود بخش دیگری برای توسعه و سرمایه گذاری شرکت ها، پروژه های راهبردی ، پرداخت دیون و مشوق هایی مثل صادرات پرداخت می شود.

سعیدی کیا همچنین در پاسخ به این سوال که در خصوص پلاسکو، موقع حادثه عنوان شد که شهرداری هشدارهایی را به بنیاد داده بود،‌ اظهار داشت: در تلویزیون هم گفته ام که ما چیزی ندیدیم. ضمن اینکه در مرداد 95 ، سازمان آتش نشانی در این ساختمان مانور برگزار کرده و هیچ چیزی نگفته اند. البته ما دنبال این نیستیم که مسئول تعیین کنیم.  سه چهار گزارش هم تهیه شده که یکی از آنها، گزارش ملی است. چه کسی به جز ما گفته من مسئول هستم؟ من روز اول گفتم چند دستگاه مسئول اند ما هم مسئولیم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی کنیم. الان قوه قضائیه اعلام کرده که 12 دستگاه، مسئول هستند.

وی ادامه داد:‌با شهرداری به جمع بندی رسیدیم که سطح و سطوح چطور باشد و میراث فرهنگی مدعی است و می گوید اینجا مجاور مدرسه ژاندارک است و نمی شود بلند ساخت. بالاخره با شهرداری به این جمع بندی رسیده ایم که 8 طبقه روی زمین و 5 طبقه زیر زمین را به ما مجوز دهند و از همکاری و همراهی شهردار محترم و معاون شهرسازی سپاسگزارم.

رییس بنیاد مستضعفان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا شهرداری 14 طبقه روی زمین را نمی دهد،‌ گفت: برای اینکه ضوابط میراث فرهنگی اجازه نمی دهد. ما هم هر چند حقوق مکتسبه است اما اصراری نداریم و می گوییم قانون و مقررات اجرا شود. در کنار این ساختمان، یک زمین وجود دارد که این زمین متعلق به بنیاد است اما معارض داشت. ما چند ماه تلاش کردیم و بالاخره 3.8 میلیارد تومان دو هفته پیش به اینها دادیم و تمام شد،‌ سند اینجا را داریم.

وی در مورد اینکه یعنی اردیبهشت وارد فاز فونداسیون می شوید، گفت:‌امیدوارم با نگاه ملی همه دست اندرکاران به این موضوع و کمک خود کسبه بتوانیم از اسفند ماه شروع کنیم این نقطه در مرکزیت تهران است و گودبرداری و حمل خاک، دشواریهایی دارد که امید است 5 تا 6 ماهه انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که بهره برداری ازادراه تهران شمال، به نیم قرن می رسد، گفت: این کار سال 75 شروع شد و نیم قرن نیست.

وی در مورد اینکه مطرح شده است که امسال هم به بهره برداری نمی رسد،‌گفت: من وقتی وارد بنیاد شدم، منطقه چهار افتتاح شده بود اما تعطیل شده بود چون مشکلات اجرایی و ایمنی داشت. منطقه یک هم که چینی ها در آن کار می کردند ده ماه تعطیل بود. یکبار آقای دکتر آخوندی وزیر محترم را در مراسم افطاری دیدم. گفتم آقای دکتر روی این ازادراه جدی هستید؟ گفت جدی هستم و باهم دست دادیم. از نیمه دوم سال آینده هم سعی می کنیم کار اجراییش شروع شود و اگر مسئله خاصی پیش نیاید تا پایان 1401 کل پروژه تمام شود.

متن کامل این گفتگو طی روزهای اینده منتشر میشود...

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۸۹۲۵۱۳:۳۰:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۷
یک درصد . با حساب سرانگشتی حداقل 40 درصد است
مهدی۲۵۹۱۵۸۱۶:۰۴:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۷
دلم برای خودمون میسوزه دلم برای کشوری که اینهمه منابع داره ولی وضعیتش اینجوریه میسوزه دلم برای متخصصینی که سرخورده میشن و نا امید میسوزه دلم برای مردمی که در کشوری که پر از ثروت و نعمته ولی در فقر زندگی میکنن میسوزه
حامد۲۵۹۲۴۴۱۷:۳۵:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۷
هزاران هزار لایک
ناشناس۲۵۸۹۴۱۱۳:۴۱:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۷
خاتم االانبیاء ، آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و دهها شرکت و بنیاد خارج از دولت وجود دارد که هر کدام یک درصد سهم اقتصاد را داشته باشند! .آقای سعیدی کیا و بنیاد خودشان یک دولت هستند.
م.م۲۵۸۹۸۲۱۴:۰۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۲/۷
در کشور ما نمیدانم چرا بعضی افراد فارق از عملکرد مثبت یا منفی چرا قصد بازنشستگی ندارند تا کار دست نخبگان باشد و گردش نخبگان اتفاق بیافتد
ناشناس۲۵۹۱۷۵۱۶:۱۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۷
1 در صد مگه کمه؟؟؟
فروغ۲۵۹۳۵۹۲۰:۱۱:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۷
برای ایشون لابد کمه.
ناشناس۲۵۹۱۸۰۱۶:۲۴:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۷
تنها اسمی که به این موسسسه نمی خوره مستضعفان است
عبدالصالح۲۵۹۲۱۳۱۷:۰۲:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۷
البته اقای سعیدی کیا منظورشان سهم تاثیر مثبت در اقتصاد ایران است وگرنه سهم بنیاد از سرمایه های کشور بیش از 40درصد است که برای کمتر از یک درصد ملت ایران هزینه می کنند
ناشناس۲۵۹۲۲۰۱۷:۱۰:۳۷ ۱۳۹۶/۱۲/۷
من در یک شرکت پیمانکاری معتبر و قدیمی بنیادی کار میکنم این شرکت بعد از انقلاب بنیادی و مصادره شده است. دیروز نامه تعدیل رو به دستم دادند و گفتند که تا 29 اسفند بیشتر سرکار نیستیم ( بعد از 7 سال کار صادقانه و آوردن کلی سود برای شرکت ، شب عید نامه پایان کار به دست افراد می دهند) این نامه را به خیلی از همکاران دیگر هم داده اند و بقیه را هم می خواهند 3 ماهه یا 6 ماهه تمدید کنند! مدیریت بنیادی یعنی نابودی برندهای معتبر کشور و به مذلت کشاندن کارگران و کارکنان مظلوم. تنها شرکت سودده بنیادی ایرانسل است که آن نیز به دلیل مدیریت درجه 1 و مسلط خارجی ها به خصوص ام تی ان است اما تقریبا 90% شرکتهای بنیادی به دلیل ضعف مفرط و شدید بنیاد در تمام سطوح حتی شرکت معتبری مثل زمزم ( شرکت نوشابه سازی ) که زمانی برند معتبری بود تقریبا ورشکسته است.
ناشناس۲۵۹۲۹۹۱۹:۰۱:۲۱ ۱۳۹۶/۱۲/۷
خوب سود این یک درصد اقتصاد کجا خرج میشه ؟ اگه قراره به مستضعفین برسه پس چرا این همه فقر داریم ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین