واکنش ها به سخنان روحانی درباره برگزاری رفراندوم برای مسائل مهم کشور/ به جای پاسخگویی به مطالبات معیشتی بحث همه پرسی مطرح شده/ برگزاری رفراندوم می‌تواند امیدواری را به جامعه بازگرداند

گروه سیاسی الف،   3961123196 ۱۰۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

حسن روحانی دیروز در سخنرانی سخنرانی سالانه‌ در مراسم ۲۲ بهمن پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی در مورد مشکلات کشور دارد. پیشنهادی که برای دومین بار است آن را مطرح می‌کند.

واکنش ها به سخنان روحانی درباره برگزاری رفراندوم برای مسائل مهم کشور/ به جای پاسخگویی به مطالبات معیشتی بحث همه پرسی مطرح شده/ برگزاری رفراندوم می‌تواند امیدواری را به جامعه بازگرداند

روحانی در سخنرانی مراسم 22 بهمن گفت: «قانون اساسی بن بست‌ها را برداشته؛ اگر جایی بحثی دارد به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم. اصل 59 قانونی درباره رفراندوم است؛ یعنی صندوق بیاوریم و هر چه مردم گفتند عمل کنیم». پیشنهادی که رئیس جمهور قبلا و درست سه سال پیش و یک سال پس از روی‌کارآمدن دولت یازدهم هم آن را مطرح کرده بود. رئیس جمهور سه سال پیش بازهم در یک سخنرانی گفته بود: « برای یک بار هم که شده، درباره مسئله بسیار مهم که ممکن است اختلافی هم باشد... [مسئله‌ای که] برای همه اهمیت دارد و در زندگی همه تاثیرگذار است، نظر مستقیم مردم پرسیده شود».

این سخنان موجب واکنش هایی از طرف افراد سیاسی جناح های مختلف شد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

 پیشنهاد رفراندوم اهانت رئیس‌جمهور به دهها میلیون شرکت‌کننده راهپیمائی ۲۲ بهمن است

حسین شریعتمداری, مدیر مسئول کیهان در پاسخ به سئوالی پیرامون پیشنهاد رفراندوم که از سوی رئیس جمهور در راهپیمائی حماسی 22 بهمن مطرح شده بود گفت: پیشنهاد رفراندوم از سوی رئیس جمهور در سخنرانی روز 22 بهمن , می‌تواند نشانه ناخشنودی ایشان از حضور دهها میلیونی مردم در این راهپیمائی با شکوه و تماشائی 22 بهمن تلقی شود, چرا که مردم با حضور دهها میلیونی خود در راهپیمائی 22 بهمن , بر اصول و مبانی انقلاب و نظام اسلامی تاکید کرده‌اند و این به تنهائی یک رفراندوم گسترده با پیام دهها میلیونی «آری» به نظام است, بنابراین پیشنهاد رفراندوم غیر از نفی این حضور و ناشنیده گرفتن پیام آن هیچ مفهوم و ترجمه دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

شریعتمداری گفت: همه پرسی که در اصل 59 قانون اساسی آمده است مربوط به مواردی است که قانون درباره آن گویا و صریح نیست که در آن صورت با تصویب دو سوم نمایندگان مجلس درباره آن همه پرسی صورت می‌گیرد , اما وظایف قانونی رئیس جمهور به صراحت در قانون اساسی و قوانین جاری آمده است و رئیس‌جمهور ملزم به اجرای آن است از این جهت پیشنهاد رفراندوم تنها در قالب یک حاشیه سازی قابل تعریف است که انشاءالله برای فرار از وظایف برزمین مانده ایشان نباشد!

فرار به جلو با مطرح کردن بحث رفراندوم

رضا سراج تحلیلگر مسایل سیاسی  نیز با اشاره به سخنان روحانی در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای روحانی از کدام بن بست صحبت می‌کند که برای برداشتن آن، نیاز به همه پرسی باشد؟ باید از ایشان پرسید؛ نظام به بن بست رسیده یا ایده مرکزی دولت شما در اعتماد و تعامل با آمریکا؟ آقای روحانی، این رفتار ناجوانمردانه است؛ صنعت هسته‌ای و هوا فضا را برای اعتماد سازی، متوقف کنید، اقتصاد کشور را معطل خارجی‌ها و نگاه به بیرون کنید، به مردم وعده پشتِ وعده بدهید و حالا که با بدعهدی و افزونه طلبی آمریکا مواجه شده‌اید؛ به جای پاسخگویی به مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم، بخواهید با رفراندوم به جلو فرار کنید.

برای اجرای اصل 59 قانون اساسی اجماع حاکمیتی لازم است

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز گفت: برگزاری همه‌پرسی که ذیل اصل 59 قانون اساسی قرار می گیرد، می‌تواند امیدواری را به جامعه مدنی بازگرداند، اما همانند موضوع برجام اجرای این موضوع نیز نیازمند اجماع در تمام سطوح حاکمیتی است. وی ادامه داد: باید توجه کرد بحث رفراندوم امروز یک بحث مابه التوافق در حاکمیت نیست. برخی ها برخلاف نظر آقای روحانی نظرشان بر این نیست که کشور در شرایط بحرانی است و دچار پیچیدگی‌هایی شده که باید با اصل 59 به آن رسیدگی کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه« اجرای این اصل با پارادوکس‌هایی هم روبرو است»، خاطر نشان کرد: طبق قانون اگر دو- سوم مجلس برای تصویب موضوعی رای دهند و قانون رفراندوم در موضوع خاصی تصویب شود، شورای نگهبان باید به موضوع ورود پیدا کند. من به عنوان کنشگر سیاسی معتقد هستم که یکی از بحث‌هایی که برای جامعه مدنی بسیار راهگشا خواهد بود و فاصله جامعه مدنی با حاکمیت را کمتر می کند، بحث برگزاری همه‌پرسی در مورد موضوع نظارت استصوابی است. با توجه به تفسیری که خود آقایان از این موضوع دارند، این پارادوکس ایجاد می شود که آیا شورای نگهبان که خودش یک طرف ماجرا است همه پرسی در مورد این موضوع را اجرا می کند یا خیر.

کنایه توئیتری ضرغامی به روحانی با هشتگ رفراندوم

 عزت الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما با کنایه به صحبت های روز گذشته حسن روحانی با هشتگ رفراندوم در صفحه توئیترش نوشت: در برابر حضور ده ها میلیون ایرانی غیرتمند در کف خیابان های ایران و اعلام موضع صریح در مقابل دشمن، حرف از رفراندوم زدن نه تدبیر است و نه حتی سلیقه! هرچند که اصل حرف هم خیلی مورد اعتنا نیست. 

https://images.khabaronline.ir//images/2018/2/18-2-12-16819photo_2018-02-12_15-24-07%20(2).jpg

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۳۹۸۵۲۰:۱۲:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
روحانی صدای مردم را شنیده
حسین۲۴۴۳۳۹۰۰:۳۲:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اگر اینجور باشه باید از فردا همه مملکتو تعطیل کنیم صندوق به دست تو خیابونا باشن واسه رای گیری
ناشناس۲۴۶۲۷۳۱۰:۱۰:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
به نظرم من روحانی حرف بدی نزده. چه ربطی بین حضور مردم و کنسل شدن رفراندوم وجود داره؟رفراندوم در واقع احترام گذاشتن به مردمه.
مهدی۲۴۶۷۴۵۱۴:۲۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
مثل اینکه شما از کل دنیا بی خبری . سویس هر ساله بالای ۲۰ رفراندم بر گذار میکنه اونم بدون صندوق رای . مردم توی خودشون یا محل کارشون از طریق نت رای میدن
ناشناس۲۴۴۳۵۵۰۰:۴۹:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
بازهم دلار و سکه و تخم مرغ و ..................... گرانتر شد و رجز خوانی فرافکنی شروع شد !!!!! راستی از فریدون و مهدی جهانگیری و رستگارسرخه و صفدر و صدقی و ........ چه خبر ؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۴۴۳۸۷۰۱:۳۷:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
رفرندام رفراندم این است صدای مردم
ناشناس۲۴۴۴۸۸۰۷:۲۲:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
سال 96 رفراندوم برگذار شد و مردم طبق وعده های شما و شعارهای شما انتخابتان کردند خوب چرا اجرا نمی کنید؟؟؟
تخم مرغ۲۴۴۵۳۸۰۸:۱۶:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
سلام دوست عزیز پس به همین دلیل بود که باز تخم مرغ گرانتر شد؟؟؟ نه عزیز دل او، صدای شما که راهپیمایی نیامدی را شنید نه صدای مردمی که آمدند وگرنه این مردم که آمدند شعاری حول رفراندوم نداشتند.
ناشناس۲۴۴۵۶۱۰۸:۳۳:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
بهترین تیتری که میشد گفت. احسنت. یکی از صداها و اعتراضات مردم همین بود.
ناشناس۲۴۴۵۶۳۰۸:۳۴:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
یعنی برای اقتصاد همه پرسی کنیم اونوقت تخم مرغ ارزان میشه
ناشناس۲۴۴۵۹۰۰۸:۴۶:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
به نظرم پیشنهاد مناسبی در چارچوب قانون اساسی هست و موافقت نظام با رفراندوم البته با تدابیر منطقی و مناسب بهترین روش پاسخگوئی به حق نظر مردم هست . مطمئنا"در ارتقاء جایگاه نظام و همچنین احقاق دموکراسی بسیار تاثیر گذار هست .
ناشناس۲۴۴۶۴۱۰۹:۱۷:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
بله واقعا.ولی فقط صدای مردمی که با او هم دغدغه اند نه مردم گرفتار در مشکلاتی که روحانی مسئول حل آن مشکلات است.با این ادعا که کلید در دست اوست آمد ولی مثل اینکه کلیدش پوسیده بوده و خبر نداشته.
ناشناس۲۴۴۶۸۵۰۹:۵۶:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
صدای مردم در چهارراه استانبول بلند است بجای فرار از پاسخگویی ادای اپوزوسیون درآوردن برای جلب نظر ///
ایرانی۲۴۷۲۷۷۲۱:۰۴:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
رفراندم تو کشور ما فعلا دیوانگیه...مردم چند دسته سیاسی شدن و بفکر مملکت نیستن ...احساسین
ناشناس۲۴۳۹۸۸۲۰:۱۳:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
با روحانی موافقم
ناشناس۲۴۳۹۹۹۲۰:۱۷:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
در تمامی کشورهای دمکراتیک دنیا در مورد مسائل مهم کشور رفراندوم برگذار میشود که امری عادی است. حرف رئیس جهمور هم هرچند بیشتر شبیه یک ژست سیاسی است اما کاملا درست است.
ناشناس۲۴۴۳۵۱۰۰:۴۳:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
این بخشی از نتایج ناتوانیهای مجلس لیستی است . نتیجه ی عدم استیضاح بهتر این نمیشود .
علوی۲۴۴۶۷۴۰۹:۴۷:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
در هیچ جای دنیا در مورد اصل حکومت و نظام رفراندم برگزار نمی کنند.
محمد قاسمی۲۴۴۶۹۱۱۰:۰۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
رفراندوم در صلاحیت مجلس و رهبری است نمیدونم آقای روحانی اگر طیف مجلس با شما هستن بگید تصویب کنن اگر نیستن و جز اختیارات شما نیست لطفا به قیمت دلار بی کاری تورم و نارضایتی مردم در اون حوزه ای که شما کوتاهی کردید برسید . من بهتر از شما میتونم اپوزوسیون باشم .
ناشناس۲۴۴۰۱۲۲۰:۲۲:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
خیلی کارها میشه کرد قبل رفراندوم چرا تنبلی چرا فرافکنی؟
ناشناس۲۴۴۰۱۳۲۰:۲۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
من دقیقا نفهمیدم چی رو میخواد به رفراندوم بگذاره ولی مطمئنا مشکلات اقتصادی با رفراندوم حل نمیشه !!!
ناشناس۲۴۴۰۲۲۲۰:۳۱:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
مراجعه به نظر مردم در امور، موضوعی عقلی و قانونی است،
هوشیار۲۴۴۰۲۶۲۰:۳۵:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
آقای روحانی قرار نیست هر موقع نمیتونید پاسخ گوی مردم باشید حاشیه درست کنید . انتخابات تمام شده هنوز شما دنبال این هستی که جنگ روانی راه بیاندازی . طرح مسئله رفراندوم همون حیله قرآن کردن سر نیزه هستش عزیز
ناشناس۲۴۵۶۸۸۲۱:۱۰:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
دمت گرم
سید۲۴۴۰۳۴۲۰:۳۷:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
دلار رفته بالا حواسها باید پرت شه
حمید۲۴۴۰۳۷۲۰:۴۰:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
باز هم حواشی و غوغا سالاری ؟ کرمانشاه رو درست کن مردم از سرما نمیرن
بیدار۲۴۴۰۳۹۲۰:۴۲:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
این حرفها دیگه خریدار نداره مردم به بلوغ سیاسی رسیدن گذشت اون زمانی که یه متلک سیاسی میگفتین و بهره برداری میکردین
محمدعلی۲۴۴۳۸۰۰۱:۲۵:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اتفاقا چون مردم به بلوغ سیاسی رسیدن ، آقای روحانی داره حرف دل مردم رو میزنه و مردم هم متوجه هستن ، دیگه موقع این رسیده که به حرف و نظرات مردم اهمیت داده بشه .
ایرانی۲۴۴۰۶۶۲۰:۵۸:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
با رفراندوم موافق هستم.
ناشناس۲۴۴۰۷۰۲۱:۰۱:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
رفراندوم عین تدبیر است ... چرا آقای ضرغامی نگرانید؟ مگه اجتماع مردم را باشکوه نمی پندارید. بگذارید مردم بصورت قانونی اعلام موضع کنند. پس واژه "جمهوری" یعنی چی؟
ناشناس۲۴۴۱۰۵۲۱:۲۱:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
رییس جمهور اصلی از قانون اساسی را مورد تاکید قرار داده.چرا عده ای براشفتند؟
ناشناس۲۴۴۱۰۷۲۱:۲۱:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
موافقم اولین رفراندم هم درباره ادامه دولت جنابعالی باشد
ناشناس۲۴۴۸۱۳۱۱:۱۳:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اردیبهشت ماه امسال بود که مردم رای به ادامه دولت روحانی دادند
اشنا۲۴۴۱۲۴۲۱:۲۹:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
حسین شریعتمداری مردم نیست از مردم بپرسید تایید می کنند به جای مردم تصمیم نگیریم
ناشناس۲۴۵۱۳۵۱۳:۵۹:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
کاملا موافقم که ایشان از مردم نیست
ناشناس۲۴۴۱۴۶۲۱:۴۶:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
روحانی با سیاست یک بام و دو هوای خود، مرگ اصلاح طلبان را کلید زد.
ناشناس۲۴۴۷۳۱۱۰:۲۶:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
این مرگ اصلاحات رو دارید 10 ساله میگن
ناشناس۲۴۴۱۸۸۲۲:۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
رفراندوم برای بی کفایتی دولت مناسب است. دولت به دنبال فرار از وظیفه خود و انداختن تقصیر مشکلات به گردن دیگران است. انگار دولت وظیفه ای ندارد. همه اش شانه خالی کردن از زیر بار مسولیت است.
ناشناس۲۴۴۲۰۲۲۲:۲۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
رفراندوم برای حل مشکلات کشور خیلی خوب هم هست؛ مثلا ادامه پرداخت و افزایش یارانه‌ها را به رای مردم بگذارید، نحوه خرج کردن پول نفت و گاز و منابع ملی را به رای مردم بگذارید. ولی روحانی که حقوقدانه به خوبی میدونه که اصل 59 فقط اِعمال قوه مقننه را از طریق مراجعه به آرای عمومی ممکن میدونه نه اِعمال قوه مجریه یا اِعمال قوه قضائیه یا سیاست‌های کلی نظام را!!!
سینا۲۴۴۲۰۴۲۲:۲۲:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
ای کاش کمتر حرف بزنیم و بیشتر کار کنیم
ناشناس۲۴۴۶۳۸۰۹:۱۴:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اونایی که رای منفی دادند به این نظر...! می گن که بیشتر حرف بزنیم و کمتر عمل کنیم ؟
ناشناس۲۴۴۲۲۴۲۲:۳۹:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
اتفاقا پیشنهاد بسیار بجایی بود و خواست اکثر مردم هم همین است. چرا کاری باید انجام شود که اکثر مردم با آن مخالفند؟ این یعنی اقلیت بر اکثریت حکومت میکند. دمکراسی یعنی همین
ناشناس۲۴۴۲۲۶۲۲:۴۱:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
اینکه شرکت کنندگان در 22 بهمن (حالا به هر نحوی که آمده اند!) را بحساب موافق بودن با سیاست ها دانست خود اهانت به شرکتکنندگان مراسم است نه پیشنهاد اقای روحانی
نمیدونم۲۴۴۲۲۷۲۲:۴۱:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
اگر نیاز به اجرای رفراندوم و نظر مردم نیست پس چرا در قانون اساسی اومده؟ قبول نکردن و عدم پاسخ درست دادن در مورد همه پرسی جای سواله.
ناشناس۲۴۴۲۳۶۲۲:۴۷:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
مگه خودتون نگفتین که طبق نظر سنجی نهایت پنج درصد مخالفن؟ پس برای اجرای همه پرسی در بعضی از مسائل چه نگرانی وجود داره؟ یا جواب نظر سنجی درسته یا جواب درست نیست و جای شک و شبهه باقی میذاره.
ناشناس۲۴۴۲۳۷۲۲:۴۸:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
بیانات جناب روحانی در راهپیمایی غرور آفرین 22 باعث بهت و حیرت بود که هدف ایشان از ابراز این سخنان چیست ؟! در ضمن ایشان باز مسایل انحرافی مثل عدم دخالت در زندگی خصوصی مردم را عنوان کردند که معلوم نبود چه ربطی به 22 بهمن داشت !!!
محمد۲۴۴۲۴۱۲۲:۵۶:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
آقای روحانی حرف دل اکثریت مردم ایران را گفته است.
ناشناس۲۴۴۲۵۳۲۳:۰۴:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
بحث من برگزاری همه پرسی نیست. ولی وجود مسائل و مشکلات مهمی چون بیکاری و عدم اشتغال مناسب، گرانی و تورم، تبعیض و فساد، دزدی و اختلاس، وضعیت دشوار و بد اقتصادی و معیشتی، حقوق های نجومی و عدم پیگیری و برخورد مناسب، فاصله فاحش طبقاتی و فاصله معناداره مسئولین و مردم و وجود فقر مطلق و ناهنجاریهای زیاد اجتماعی و باقی مسائل به خودی خود نارضایتی شدید مردم رو در پی داره و اینکه همه پرسی انجام بشه نتیجه مطلوب گرفته نخواهد شد.
ناشناس۲۴۴۲۶۲۲۳:۱۵:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
آقای روحانی اگه همه پرسی برگزار بشه، آیا واقعا خود شما بخاطر مسئولیت هاتون پاسخگو هستین یا هدف از رفراندوم چیز دیگه است؟
ناشناس۲۴۴۲۶۶۲۳:۱۷:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
جناب شریعتمداری اگر نصف آن 16 ملیونی که به رئیسی رای دادند هم در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کرده باشند جمعیت قابل توجهی به نمایش گذاشته اند ! اما شما وهمه می دانند این 8 ملیون نمی تواند رای تمام مردم ایران باشد پس اگر نگرانی ندارید وآنچه می فرمایید اعتقاد شماست وبه آن ایمان دارید چرا با رفراندوم مخالفید ؟!
خواهان عزت ایران۲۴۴۲۷۰۲۳:۱۸:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
یکی بررسی کنه بببینه جناب روحانی مشکل خاصی نداشته باشه یعنی واقعا خودس هیچ برنامه ای نداره پس چرا اومد دوباره رییس جمهور شد یعنی که چی رفراندوم برگزار کنیم یک عده باور کردند فکر کردند ایشون برنامه ای برای پیشرفت داره لااقل به شعور کسانی که بهش رای دادند احترام بذاره!!!!!!@
ناشناس۲۴۴۲۷۳۲۳:۲۰:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
دونستن نارضایتی مردم نسبت به عملکرد های مسئولین که دیگه نیاز به همه پرسی نداره. مقصر جلوه دادن بقیه هنر نیست.
م۲۴۴۲۷۵۲۳:۲۱:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
من یکی که احساس اهانت به خودم نکردم.
ناشناس۲۴۴۲۷۸۲۳:۲۴:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
آقای ضرغامی شما تاحالا جوابگوی مسئولیتتون توی صدا و سیما بودین ؟
مهدی۲۴۴۲۸۱۲۳:۲۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
بنظر من تمام کسانی که بر علیه رفراندوم حرف میزنند و مینویسند، از رای مردم میترسند. این درست است که فقط و فقط در موارد بسیار اندکی و سوپر مهم باید از مردم پرسش شود, ولی آنان که هر بار سخن از رفراندوم بمیان میآید مانند اسپند بر روی آتش میشوند، بدون شک از رای مردم به خودشان میترسند, بخدا از رای مردم میترسند. اقایان مگر رهبر کبیر انقلاب خمینی بت شکن نفرمودند که:" میزان رای مردم است". شمایی که مدام از امام صحبت میکنید، چرا به سخنان امام توجهی نمیکنید. فکر نمیکنم که روحانی بر خلاف گفته شریعتمداری که اکثرا بر خلاف رای مردم مینویسد به اجتماع افتخار آفرین دیروز مردم توهین کرده باشد. برعکس آقای روحانی برای اجر و قرب مردم سخن از رفداندوم کرد. در ضمن میتوانید از ایشان بپرسید در چه موردی میخواهید رفراندوم بگذارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۴۴۲۸۵۲۳:۲۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
حسن روحانی رئیس جمهور محبوب : آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر_دیوانه‌اند_که_با_شما_مذاکره_کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تایید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید» با این سابقه اگر قرار به رفراندم باشه دولت بعدی نه شما
ناشناس۲۴۴۳۰۶۰۰:۰۲:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
نماینده ۲۰ میلیون میگه رفراندوم. آقایون بهشون برخورد کرده
امین۲۴۴۳۰۷۰۰:۰۳:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اتفاقاا خیلی کار خوبی هست من موافقم
ناشناس۲۴۴۳۱۸۰۰:۱۵:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
درچه موردی
ناشناس۲۴۴۳۲۷۰۰:۲۰:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
رفراندوم یارانه گذاشتی ,نودوهشت درصد اومدن گفتن اری یارانه میخوایم ولی الان لایحه دادی قطع بشه.
ناشناس۲۴۴۳۳۵۰۰:۲۶:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
رئیس دولت چکار می خواهد برای مردم بکند که نمی تونه؟ رفراندم چی؟ مردم مشکل اقتصادی دارن ، مشکل معیشتی دارن و از فساد متنفرند، رفراندم اینها رو حل میکنه یا مدیریت قوی و مسئولانه!!!!
ناشناس۲۴۴۳۴۰۰۰:۳۲:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
هر 20 سال باید بدلیل تغییر نسل ها رفراندم جدید برگزار بشه ولی متاسفانه در هیچ جای دنیا این موضوع رعایت نمیشه
ناشناس۲۴۴۳۶۳۰۰:۵۶:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
رفراندم درموردچه چیز درموردچه مسایلی این قدرکشوررادچاربحران نکنید
...۲۴۴۳۷۰۰۱:۰۵:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
خدایی ظاهر حرف های اقای روحانی قشنگه اما دوباره چی تو سرش میگذره خدا داند... اومدن آب خوردنمون رو حل کنند پدرمون در اومد امیدوارم نخوان مشکل نون خوردنمون رو حل کنند که میترسم همون هم ازمون بگیرن
ناشناس۲۴۴۴۱۹۰۲:۵۵:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ما سال ۹۶ رفراندم را انجام دادیم و به حرفهای اقای روحانی رای دادیم . ولی در مورد اجرای هدفمندی یارانه ها که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم گذاشت باید همه پرسی انجام می شد. که متاسفانه هجوم برای ثبت نام را به منزله رفراندوم تلقی شد که توهمی بسیار اشتباه بود . اگر هدفمندی یارانه ها که جراحی اشتباهی بود اجرا نمی شد که به گونه ای بهتر اجرا میشد کم اقتصاد کشور این گونه نمی شکست . با وعده پرداخت یارانه به بخش تولید که هیچ وقت عملی نشد با واردات بی رویه و بالا رفتن به یک باره ۳ برابری نرخ ارز عملا کارخانه ها ورشکست شدند .
ناشناس۲۴۵۲۲۰۱۴:۵۰:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
رفراندوم با انتخابات فرق داره عزیزم
شاپور حسینی۲۴۴۴۲۱۰۳:۰۱:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
به قول عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب اجرای رفراندوم با پارادوکس رو به رو هست اگه دو سوم نماینده های مجلس رفراندوم در مورد موضوعی خاص و تصویب کنن تازه شورای نگهبان وارد میشه خوده شورای نگهبان یک طرف ماجراست یعنی شورای نگهبان اجرا میکنه؟پس اجرای رفراندوم چطور ممکنه؟؟؟؟؟
ناشناس۲۴۴۴۲۶۰۳:۰۸:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
آقا. رفراندوم پیش کش. شکم گرسنه این حرف ها حالیش نیست. دست از این شعار ها بردارید. فکری به حال معیشت و مشکل اصلی مردم بکنید.حداقل جسارت داشته باشید بگید نمی تونیم و استعفا دهید.
ناشناس۲۴۴۴۳۷۰۴:۳۶:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ظاهرا اگه یه اصولگرا اینو مطرح کنه میشه به صلاح مردم و نظام و انقلاب.
ناشناس۲۴۴۴۴۲۰۴:۴۴:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
رفراندوم جزئی از قانون اساسی ماست و امری قانونیه. چرا اینهمه نگرانی و بی اعتمادی نسبت به حتی سخن گفتن دراین باره.
ناشناس۲۴۴۴۴۷۰۴:۵۵:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
مراجعه به نظر مردم چه اشکالی دارد؟ در موضوعات مورد اختلاف بهتر است رفراندوم برگزار شود و نظر مردم اخذ شود
ناشناس۲۴۴۴۷۸۰۷:۰۶:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
رییس جمهور داره با مردم وسیاسبون همون کاری رو میکنه که احمدی نژاد سال اخر میکرد تو هر سخنرانی جدیدش یه موضوع برای سر کار گذاشتن مردم مطرح میکنه مشکلات سر جای خودش میمونه کسی ازش سوال نمیکنه همه به مسءله جدید سر گرم میشن و!!!!!من که ازشون نمیگذرم وواگذارشون میکنم بخدا
علی۲۴۴۴۹۰۰۷:۲۳:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اخه رفراندوم برای چی اقای روحانی نمی توانی کشور را اداره کنید استعفا بدید شرتان را کم کنید
ناشناس۲۴۴۴۹۸۰۷:۳۵:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
این روزها برای چندمین بار است که هواداران دولت را در رای دادن به کامنت ها بسیار فعالتر از همیشه میبینم
کلید۲۴۴۵۱۱۰۷:۵۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
به نظرم سر اینکه ایشون ادامه بده دوره ریاست جمهوزیشون رو یا نده رفراندوم بزاریم. چون میگفت اگر مشکلات مملکت قابل حل نبود نمی امدم. الان مشکلات نه تنها حل نشده بلکه بیشترم شده
ناشناس۲۴۴۵۱۴۰۷:۵۸:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ببینیم راجع به چی میتونیم رفراندوم بزاریم مشکل اب قابل حله ؟اری نه مشکل مسکن قابل حله؟اری نه مشکل اشتغال قابل حله ؟اری نه مشکل حصر قابل حله؟ مشکل مدیران ناکارامد....... مشکل اخنلاس مدیران و
رضا۲۴۴۵۲۴۰۸:۱۲:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ما باید برای استمرار انقلابمان که دستمایه هزاران شهید که خون پاکشان برزمین ریخته می باشد باید هم واقع نگر باشیم و هم مطیع قانون مشکل اینجا است که جناح های سیاسی ما به جای اینکه قانون اساسی و اهداف نظام را شاخص قرار دهند وخود را در مسیر و هم راستا با اهداف نظام قرار دهند خود را شاخص قرار می دهند و می گویند نظام وانقلاب باید با آنها هم راستا گردد " این تذهبون "
ناشناس۲۴۴۵۶۴۰۸:۳۴:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
خیانت به این مردم واین مملکت این است که کسیکه کاری رانمیتواندانجام دهد برعهدبگیرد وازون بدتر به اهلش نسپاردوفرافکنی وایجادهرج ومرج کند
ناشناس۲۴۴۵۶۵۰۸:۳۵:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
در کشوری که اسم جمهوری رو یدک میشه عده ای از رفراندوم میترسند. چرا؟؟؟
ناشناس۲۴۶۴۰۴۱۱:۲۶:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
هدف اتلاف وقت مردم است. وگرنه مرکز نظر سنجی جدید دولت که ظاهراً ایسپا نام دارد بسیاری از مطالب را از مردم نظر سنجی کرده. بفرمایید اجرا کنید. آقای دولت چرا چیزی را که خودت نظر سنجی کرده ای قبول نمی کنی؟! به عنوان مثال فقط 2 درصد مردم مساله حصر فلانی وبهمانی برایشان مهم است، نه بیشتر. وقس علیهذا
ناشناس۲۴۴۶۲۹۰۹:۱۰:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
در روزی که مردم در جشن پیروزی انقلاب شرکت کرده بودند لحن رییس محترم جمهور علیرغم اینکه هی دم از شادی و نشاط آفرینی میزدند هیچ مناسبتی با حال مردم ( حد اقل در این روز شاد) نداشت. عزیزانی که میگن با رفراندوم موافقن اصلا میدونن رفراندوم برای چه موضوعی مد نظر رییس جمهور بوده؟!! یا نه فقط چون ایشون فرمودن و شما هم "هوادار"موافقید.
ناشناس۲۴۵۹۵۸۰۱:۰۴:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
بله دوست عزیز. بنده به یکی از رقبای انتخاباتی آقای روحانی رای دادم .ولی ایشون هم ، رییس جمهور من و مردم ایرانه . موافق قانون اساسی و رفراندوم هستم و دلیلی برای مخالفت با این گفته ایشون نمیبینم. مردم آگاهند و هوشیار.
ناشناس۲۴۴۶۶۹۰۹:۴۲:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
برای انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام رفراندوم می خواهیم این اولین خواسته بسم الله برگزار کن رییس جمهور مردم دوست
ناشناس۲۴۴۷۵۴۱۰:۳۸:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
برو بجای حرف برای این ملت کاری بکن مرد
ناشناس۲۴۴۸۵۷۱۱:۳۳:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
برخی ها بشدت از صندوق رای می ترسند چرا که خاطره بدی از آن دارند
ناشناس۲۴۴۸۶۸۱۱:۳۷:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
رفراندوم یک امر طبیعی است.من موافقم.مسوولین محترم ازطرف ملت حرف نزنند بهتره...
بی طرف۲۴۴۹۴۸۱۲:۲۵:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
امان از این سیاست
ناشناس ا۲۴۵۰۴۸۱۳:۱۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اقتصاددرست کنید
ناشناس۲۴۷۵۳۳۰۰:۵۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
در مورد ادمه ریاست جمهورب روحانی با رفراندم موافقم
ناشناس۲۴۵۰۹۳۱۳:۳۸:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
بیچاره روحانی فکر میکنه اگر رفراندوم برگزار بشه براش خوب میشه. اولین نفری که با رفراندوم از صحنه سیاسی خارج میشه رئیس جمهورخواهد بود.
یه نفر۲۴۵۱۱۹۱۳:۵۲:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
رفراندوم
ناشناس۲۴۵۲۸۲۱۵:۲۹:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
آقای روحانی برو مشکلات مردم رو حل کن! هیچ کاری نمیکنند، مشکلات مردم زیاد شده! میگن چیکار کنیم! بهترین کار اینه که یک بحث راه بندازیم حواس مردم و رسانه ها را پرت کنیم و فشار را از روی خودمون برداریم
امین۲۴۵۳۱۵۱۵:۵۱:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
انگار همین اقا نبود که میخواست بنزین 1500 رو قالب کنه به مردم خدا میدنه میخوان چکار کنن که باز هم با این صحبت های جنجالی میخواد حواس ها رو متوجه جای دیگه ای کنه
محمد۲۴۶۴۹۳۱۲:۲۳:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
سلام ...آقای روحانی ۵ ساله چه کار مفیدی انجام دادی که پیشنهاد رفراندوم میدی؟ مردم نون شب ندارن اومدی سیرجان چند میلیارد خرج شما و اطرافیانت شد تو سه روز؟ همونو خرج مردم کن بسه دیگه
ناشناس۲۴۶۴۹۹۱۲:۲۸:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
ماشالا چقدر این دولت همه جا لیدر داره
محمد۲۴۶۸۹۸۱۵:۳۶:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
رفراندوم خوبه اگر با نظارت سازمان ملل و دیگر نهاد هاباشه
ناشناس۲۴۹۰۸۲۱۴:۰۹:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
رفراندم خوبه تامردم رای بدن به برکناری رئیس جمهوروتغییر وزرا تا کشور از این وضع اسفبار نجات پیدا کنه ،افرادی که موافق رئیس جمهور هستند زیادی سیرن
.........۲۴۹۵۲۲۲۲:۵۲:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
بیچاره این مردم
سلمان۲۴۹۹۶۸۱۱:۳۸:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
رهبر عزیزم گفت که مواظب باشید چه کسی را انتخاب میکنیداگراشتباه انتخاب کردیددودش به چشم خودتان خواهدرفت پس اول کسانی که روحانی رو انتخاب کردندبچشندآش رئیس جمهورشان رابوقتش همه چیز برای کسانی که علم ندارندآشکارخواهدشد.ولی رهبری خط قرمز ماست بفهمید
حسین۲۵۰۱۶۶۱۳:۵۶:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
دولت هم به رفراندم گذاشته شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین