افزایش ۴۰۰ درصدی تسهیلات گردشگری در سال ۹۷/ بعد از برجام تنها 2 درصد رشد گردشگری داشته‌ایم

گروه فرهنگی الف،   3961105144 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی از افزایش 400 درصدی تسهیلات گردشگری به میزان یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی خبر داد.

به گزارش فارس، سعید اوحدی معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در نشست حمایت از کارآفرینان میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری و جذب سرمایه‌گذاران خارجی که روز گذشته در محل یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته برگزار شد، گفت: برای سال آینده ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تخصیص داده شده است. از این مبلغ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حوزه تاسیسات اقامتی و بوم‌گردی در توسعه مناطق روستایی و گردشگری اختصاص داده شده استو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم به حوزه صنایع دستی داده شده است.

اوحدی ادامه داد: در جلسه‌ای با حضور معاون رئیس جمهور در توسعه مناطق روستایی نیز تاکید شد و بیان شد که این مبالغ به صورت اداره شده است یعنی اعتباری که مربوط به بخش گردشگری است نمی‌تواند در حوزه دیگری مصرف شود. وی با اشاره به حوزه‌های بوم‌گردی در کشور مناطق محروم روستایی از تشکیل کارگروهی با مسئولیت سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت: پیش بینی ما این است که در این زمینه‌ها با وجود اعتبارات موجود حدود 50 هزار شغل ایجاد کنیم البته رئیس هر کارگروه استاندار هر استان است. 

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ویژگی این تسهیلات افزود: شهرهای زیر 10 هزار نفر 10 درصد کارمزد و مناطق محروم 6 درصد کارمزد در این خصوص پرداخت خواهند کرد. در خصوص مناطق مرزی نیز به خصوص مناطق مرزی غربی که با توجه به گردشگران عراقی و مساله اربعین باید تسهیلات زیرساختی به آنان اختصاص دهیم.

اوحدی با اشاره به سامانه بهین‌یاب وابسته به وزارت صنعت، خاطرنشان کرد: مبلغ 30 هزار میلیارد از منابع برای رونق و حمایت از بنگاه‌هایی که 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند از سوی این سامانه در نظر گرفته شده است. سازمان میراث فرهنگی نیز به مدت 2 سال برای ورود به این سامانه تلاش کرد اما متاسفانه این امر عملی نشد تا اینکه از 4 دی ماه در توافق با معاون وزارت صنعت و معاون وزیر در حوزه فنی مقرر شد تا صنعت گردشگری نیز به این سامانه وارد شود. وی ادامه داد: این سامانه در خود استان‌ها قابل رصد بوده و در سازمان میراث نیز قابلیت دسترسی و مشاهده پیشرفت پروژه‌ها وجود دارد تا امروز نیز 325 طرح در این سامانه ثبت شده است، 84 طرح نیز در شرف معرفی به شعبه‌ها برای استفاده از تسهیلات هستند.

وی ادامه داد: کمیته مشترکی با هر بانک عاملی تشکیل شده و از این هفته پروژه‌ها با نظارت و امضای معاونت سرمایه‌گذاری و نمایندگان بانک‌ها شروع خواهد شد. اوحدی با اعلام خبر دیگری نیز گفت: بر اساس توافقات انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری‌های استان‌ها از این به بعد شهرداری‌ها می‌توانند با استفاده از منابع داخلی خود برای مرمت و احیای آثار تاریخی سرمایه‌گذاری کنند بعلاوه سازمان میراث نیز می‌تواند به همین شهرداری‌ها تسهیلات اعطا کند.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه در گذشته صنعت گردشگری از استفاده از معافیت‌های گمرکی محروم بود عنوان کرد: بر اساس توافقات انجام شده از این به بعد تجهیزات وارداتی توسط فعالین گردشگری شامل معافیت گمرکی خواهد شد. 

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه گردشگری یکی از کم‌هزینه‌ترین حوزه‌ها برای توسعه است، ادامه داد: اشتغالی که این صنعت ایجاد می‌کند نرخ بالایی دارد در صنعت به ازای هر 500 میلیون تا یک میلیارد یک شغل ایجاد می‌شود اما در گردشگری به ازای هر 50 میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌شود. 

اوحدی با اشاره به تاثیر سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری، گفت: در گردشگری به دلیل پرهزینه بودن سرمایه‌گذاری تاکنون یک میلیارد دلار پروژه مصوب تحویل داده شده است که از این مقدار 364 میلیون دلار در 7 پروژه جذب شده که توسط سرمایه‌داران خارجی یا در حال اجراست و یا در دست ساخت است.

وی با بیان اینکه برای هر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شاخص‌های خاصی مانند ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی وجود دارد، تاکید کرد: یکی از مسائل مهم برای سرمایه‌گذاران امنیت است در حال حاضر کشور ایران امن‌ترینکشور برای سرمایه‌گذاری است شاخص دیگر فروش محصولات است که بر اساس مطالعات تاکنون 400 هتل 5 یا 4 ستاره داریم.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی همچنین از برگزاری اجلاس سالیانه سازمان یورومانی در پاریس با رویکرد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران تا حدود 300 سرمایه‌گذار، نمایندگان کشورها و همکاری بانک مرکزی در 7 فوریه خبر داد.

وی درخصوص توافق با مسئولان صندوق توسعه ملی نیز گفت: عزیزان استحضار دارید که در سال ۹۶ سقف منابع تخصیص یافته فقط ۳۰۰ میلیارد تومان بود که براساس جلسه انجام شده در سال ۹۷ این رقم به هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یعنی با حدود ۴۰۰ درصد افزایش منابع تخصیصی رسیده است.

اوحدی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی بعد از برجام تصریح کرد: پس از برجام رونق خوبی در ورود گردشگری خارجی داشتیم اما متاسفانه یک سال گذشته با تغییرات صورت گرفته در عهدشکنی طرف مقابل یک حرکت اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی شکل گرفته است. همین عامل آثاری را بر روی گردشگران خارجی گذاشته و این آمار را کاهش داده است. 

وی با بیان اینکه در صنعت گردشگری نسبت به سال گذشته 2 درصد رشد داشته‌ایم افزود: اما جذب گردشگر و قانع کردن دنیا که ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کند امر سختی است. 

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: 78 الی 80 درصد از تورهای ورودی به کشور نیز از کشورهای اکو هستند که این رقم قابل توجه است. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین